Spreek je dialect
Re: Spreek je dialect
Nu alleen nog een bakker vinden die dat brood op traditionele manier bakt.
De meesten kopen het gewoon in bij de groothandel bakbedrijven,
die er weer allerlei industriële dingen in mengen die misschien wel de
houdbaarheid verbeteren maar niet de smaak, integendeel, de goede ingrediënten
worden er gewoon deels uit gelaten.
Laatst nog een documentaire gezien waarbij Chinees mensenhaar als broodverbeteraar
wordt gebruikt (in ons brood!)
Maar afijn, de krentenwegge, een mooie traditie.
De meesten kopen het gewoon in bij de groothandel bakbedrijven,
die er weer allerlei industriële dingen in mengen die misschien wel de
houdbaarheid verbeteren maar niet de smaak, integendeel, de goede ingrediënten
worden er gewoon deels uit gelaten.
Laatst nog een documentaire gezien waarbij Chinees mensenhaar als broodverbeteraar
wordt gebruikt (in ons brood!)
Maar afijn, de krentenwegge, een mooie traditie.
Weet je zeker dat het niet chinees kattenhaar is?

mens of dier .... haar is haar.... blaaahhhhh

- GerritHondelink
- Member
Twentse gewoonten en gebruiken bij een geboorte.
Algemeen.
In Twente is het aanbieden van een krentenwegge een oeroude traditie, zeker bij de eerstgeborene.
Op een afgesproken dag wordt de krentenwegge bij de bakker opgehaald.
Vaak gingen de vrouwen al vooruit met hun hengselmanden of karabiezen gevuld met allerlei lekkers, bungelend aan "de kromme arm".
Met vereende krachten werd de wegge vervolgens, liggend op een plank of een ladder, op de schouders van de noabers het kraamhuis binnen gedragen,
Omgeving Almelo uit:Goed voor papa zorgen
De kraamvrouw kreeg 4 dagen achtereen van de naaste en de 2de noabers kroamvrouwensoep een versterkende ongebonden soep.
Een week later kwamen alle vrouwen uit de buurt kraomschudden. Ze hadden krentenwegge en kraambiezen bij zich.
Meestal gaven een aantal noabers een krentenwegge gezamenlijk, want zo'n krentenbrood was ongeveer een meter lang. Een kraambies was een juten tas met gekleurde, verticale strepen. Aan de bovenkant was de tas versierd met een rand franje. In deze bies wer¬den etenswaren gedaan die als versterkend voor de kraamvrouw werden beschouwd. Bij elke geboorte dezelfde: kaneelstokjes, beschuit, koffie, roomboter en een fles 'Zuster Bloedwijn'. Alles moest van de allerbeste kwaliteit zijn.
In heel Twente kende men dit gebruik, maar de inhoud van de bies kan plaatselijk verschillen.
Na het uitpakken van dit alles was het tijd om de baby te laten zien. Iedere vrouw nam het kind op de arm en bewonderde het luidkeels.
NAAMGEVING: De oudste zoon werd genoemd naar de vader van de vader, de tweede zoon naar de vader van de moeder, de oudste dochter naar de moeder van de moeder en de tweede dochter naar de moeder van de vader. De volgende kinderen werden afwisselend benoemd naar vaders- of moederskant.
Het dopen van de jonggeborene was uitsluitend een familie aangelegenheid. Het kind werd door de oudste zuster van de vader ten doop gehouden.
Omgeving Ootmarsum uit: Noe brek mie de klomp
Na de geboorte van een kind is het in Twente en Ootmarsum de gewoonte om te gaan kraomschudd'n. De gebruiken van de kraamvisite lopen in Twente uiteen. Plaatselijk vallen ansprekken en kroamvisiet samen en worden de datum van ieder bezoek in overleg vastgesteld, of bepaald op afroep. Elders komt men pas op kraamvisite na de eerste kerkgang tot ongeveer 6 weken daarna. De kraamvisite bestaat uit vrouwen, die in groepen komen. Het"kroamschudd'n" of "wiev'nmoal" gebeurt ook door vrouwen alleen. Dit moet dan binnen zes weken na de bevalling gebeuren. Bij leder bezoek gaat de kleine boreling rond en iedereen moet hem even op de arm hebben en prijzen. Iedere noaber (buur) brengt een krentenwegge mee. Komen er teveel buren ineens, dan wordt er een krentenwegge "tegoo" maakt bij de plaatselijke bakker. Ook hiervan moet de kwaliteit echt goed zijn. Iedere bezoeker krijgt van zijn eigen "wegge"een flink stuk, tot soms wel een kwart van het hele brood afhankelijk van de gezinsgrootte, mee naar huis als bewijs voor de goede kwaliteit.
Op de "kroamvisiet" komen de vrouwen met "nen kromm'n aarm'; d.w.z. met een korf aan de arm, waarin in Ootmarsum de volgende al of niet versterkende middelen; 1 ons koffie, 1 ons klontjes (kandij), 1 pond suiker, 1/2 pond gedroogde pruimen, 4 keender-eerskes (kadetjes), 1 of 2 rol beschuit en een 1/2 pond möpkes (koekjes).
NOABERSCHAP In vroeger tijden was noaberschap op het Twentse land van levensbelang. In de kleine agrarische buurtschappen konden de inwoners niet zonder elkaars hulp. In de loop der eeuwen is de noaberplicht verworden tot een stilzwijgende afspraak elkaar te helpen in moeilijke tijden en elkaar bij te staan bij droevige gebeurtenissen, maar ook om samen feest te vieren.
Algemeen.
In Twente is het aanbieden van een krentenwegge een oeroude traditie, zeker bij de eerstgeborene.
Op een afgesproken dag wordt de krentenwegge bij de bakker opgehaald.
Vaak gingen de vrouwen al vooruit met hun hengselmanden of karabiezen gevuld met allerlei lekkers, bungelend aan "de kromme arm".
Met vereende krachten werd de wegge vervolgens, liggend op een plank of een ladder, op de schouders van de noabers het kraamhuis binnen gedragen,
Omgeving Almelo uit:Goed voor papa zorgen
De kraamvrouw kreeg 4 dagen achtereen van de naaste en de 2de noabers kroamvrouwensoep een versterkende ongebonden soep.
Een week later kwamen alle vrouwen uit de buurt kraomschudden. Ze hadden krentenwegge en kraambiezen bij zich.
Meestal gaven een aantal noabers een krentenwegge gezamenlijk, want zo'n krentenbrood was ongeveer een meter lang. Een kraambies was een juten tas met gekleurde, verticale strepen. Aan de bovenkant was de tas versierd met een rand franje. In deze bies wer¬den etenswaren gedaan die als versterkend voor de kraamvrouw werden beschouwd. Bij elke geboorte dezelfde: kaneelstokjes, beschuit, koffie, roomboter en een fles 'Zuster Bloedwijn'. Alles moest van de allerbeste kwaliteit zijn.
In heel Twente kende men dit gebruik, maar de inhoud van de bies kan plaatselijk verschillen.
Na het uitpakken van dit alles was het tijd om de baby te laten zien. Iedere vrouw nam het kind op de arm en bewonderde het luidkeels.
NAAMGEVING: De oudste zoon werd genoemd naar de vader van de vader, de tweede zoon naar de vader van de moeder, de oudste dochter naar de moeder van de moeder en de tweede dochter naar de moeder van de vader. De volgende kinderen werden afwisselend benoemd naar vaders- of moederskant.
Het dopen van de jonggeborene was uitsluitend een familie aangelegenheid. Het kind werd door de oudste zuster van de vader ten doop gehouden.
Omgeving Ootmarsum uit: Noe brek mie de klomp
Na de geboorte van een kind is het in Twente en Ootmarsum de gewoonte om te gaan kraomschudd'n. De gebruiken van de kraamvisite lopen in Twente uiteen. Plaatselijk vallen ansprekken en kroamvisiet samen en worden de datum van ieder bezoek in overleg vastgesteld, of bepaald op afroep. Elders komt men pas op kraamvisite na de eerste kerkgang tot ongeveer 6 weken daarna. De kraamvisite bestaat uit vrouwen, die in groepen komen. Het"kroamschudd'n" of "wiev'nmoal" gebeurt ook door vrouwen alleen. Dit moet dan binnen zes weken na de bevalling gebeuren. Bij leder bezoek gaat de kleine boreling rond en iedereen moet hem even op de arm hebben en prijzen. Iedere noaber (buur) brengt een krentenwegge mee. Komen er teveel buren ineens, dan wordt er een krentenwegge "tegoo" maakt bij de plaatselijke bakker. Ook hiervan moet de kwaliteit echt goed zijn. Iedere bezoeker krijgt van zijn eigen "wegge"een flink stuk, tot soms wel een kwart van het hele brood afhankelijk van de gezinsgrootte, mee naar huis als bewijs voor de goede kwaliteit.
Op de "kroamvisiet" komen de vrouwen met "nen kromm'n aarm'; d.w.z. met een korf aan de arm, waarin in Ootmarsum de volgende al of niet versterkende middelen; 1 ons koffie, 1 ons klontjes (kandij), 1 pond suiker, 1/2 pond gedroogde pruimen, 4 keender-eerskes (kadetjes), 1 of 2 rol beschuit en een 1/2 pond möpkes (koekjes).
NOABERSCHAP In vroeger tijden was noaberschap op het Twentse land van levensbelang. In de kleine agrarische buurtschappen konden de inwoners niet zonder elkaars hulp. In de loop der eeuwen is de noaberplicht verworden tot een stilzwijgende afspraak elkaar te helpen in moeilijke tijden en elkaar bij te staan bij droevige gebeurtenissen, maar ook om samen feest te vieren.
En dat terwijl bakkers zelf toegeven dat het brood zonder deze verbeteraarVeteraan schreef:Weet je zeker dat het niet chinees kattenhaar is?
beter smaakt en met toevoeging van zeer taai en kleverig van aard.
Volgens mij doe je dan toch iets verkeerd als industrie.
Volgens mij wordt voeding toch in de eerste plaats genuttigd vanwege
smaak en voedingswaarde, niet omdat het 2 weken houdbaar is in de kast
zonder dat het uitdroog of verschimmelt.
Bekijk de uitzending maar eens:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 06-02-2014
Ik ben toch al niet een voorstander van kant-en-klare-maaltijden, of van kruidenmixen (het grootste bestanddeel is zout) of dat soort gemaksprodukten, want je koopt altijd een kat in de zak. Maar nu met die haren (als het geen broodje aap is) denk ik dat ik op zoek ga naar een brood-bak-machine.
Je moet ook alles zelf doen ..
als je niet beduveld wilt worden.
Wat heeft dit met dialect te maken?
Gerrit Hondelink was hier zo mooi bezig. Sorry.
Je moet ook alles zelf doen ..

Wat heeft dit met dialect te maken?
Gerrit Hondelink was hier zo mooi bezig. Sorry.
een (ex) vriendin van mij studeerde levensmiddelentechnologie aan de suvelskool in bolsward , wat die allemaal daar leerde en daarna tijdens het werken voor meneba http://nl.wikipedia.org/wiki/Meneba heeft mijn visie op het geen wij dagelijks tot ons nemen wel veranderd...
dikwandige roestvrijstalen buizen waar de "broodverbeteraar" doorgepompt wordt , werden alle paar maanden vervangen omdat het goedje zo corrosief is...
dikwandige roestvrijstalen buizen waar de "broodverbeteraar" doorgepompt wordt , werden alle paar maanden vervangen omdat het goedje zo corrosief is...
Raar dat iedereen ziek wordt ... toch?
We leven zooooo gezond.
Alleen dit citaat al:
"Meneba verwerkt nog steeds vooral graan, waaronder rijst, en daarnaast worden oliehoudende zaden, sojabonen en peulvruchten verwerkt. De drie basisactiviteiten zijn: Voedingsmiddelen, diervoedingsingrediënten, en industriële toepassingen. Tot de laatste behoren pellets biomassa, papier- en karton-ingrediënten zoals zetmeel, bind- en verdikkingsmiddelen."
Die 3 basisactiviteiten kun je door elkaar gebruiken.....vooral als ik lees wat de ex van Hans al wist te vertellen.... slik.
We leven zooooo gezond.
Alleen dit citaat al:
"Meneba verwerkt nog steeds vooral graan, waaronder rijst, en daarnaast worden oliehoudende zaden, sojabonen en peulvruchten verwerkt. De drie basisactiviteiten zijn: Voedingsmiddelen, diervoedingsingrediënten, en industriële toepassingen. Tot de laatste behoren pellets biomassa, papier- en karton-ingrediënten zoals zetmeel, bind- en verdikkingsmiddelen."
Die 3 basisactiviteiten kun je door elkaar gebruiken.....vooral als ik lees wat de ex van Hans al wist te vertellen.... slik.
Waar is de romantiek? Toch niet in gif.
- Bijlagen
-
- Ontbijt .... als we in de ochtend tenminste weer wakker worden.JPG (29.12 KiB) 7668 keer bekeken
- GerritHondelink
- Member
’t Pad tusken de been hebben. Veel van huis zijn.
Dat mens is ja nooit thuus, ze hef altied en eeuwig ’t pad tussen de been. ’t Is echt gin huushenne.
Dat mens is ja nooit thuus, ze hef altied en eeuwig ’t pad tussen de been. ’t Is echt gin huushenne.
- GerritHondelink
- Member
D’r komt een kearl bie de dokter en zeg: Dokter ik heb zo’n last van weenderigheid.
Zeg den dokter: Hef U doar a lang last van???
Zeg den kearl ik nich , maer de leu um mie hen wa.
Zeg den dokter: Hef U doar a lang last van???
Zeg den kearl ik nich , maer de leu um mie hen wa.

Gerrit, ie bint flink gangs. Veural deurgoan.
Nog eens wat anders. Wie kent deze zinnen, waar komt het vandaan,
is het een liedje, gedicht? Vroeger vaak gehoord, maar weet nog steeds niet
wat het betekent:
"Fuske grös oondern nös, Thomas op den bok"
Nog eens wat anders. Wie kent deze zinnen, waar komt het vandaan,
is het een liedje, gedicht? Vroeger vaak gehoord, maar weet nog steeds niet
wat het betekent:
"Fuske grös oondern nös, Thomas op den bok"
- GerritHondelink
- Member
Dat is een liedje.
Aton op de bok
Den woal is rieen leren
Maor toen har nog gin bok
Toen kon ’t ok nig leren.
Pak zien moo fösken grös
Fösken grös
oondern nös
Is dat dan gin schöne schöne rei
Verder Bint ‘tr heel völ coupletten van. Werd vrogger völ op feestjes zongn
groet'n
Aton op de bok
Den woal is rieen leren
Maor toen har nog gin bok
Toen kon ’t ok nig leren.
Pak zien moo fösken grös
Fösken grös
oondern nös
Verder Bint ‘tr heel völ coupletten van. Werd vrogger völ op feestjes zongn
groet'n
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Jaaaa, ik heb het vroeger wel gehoord. Als er bij mijn Opa Zwiep vroeger een verjaardag was of een ander feestje dan kwamen alle kinderen (veel) met aanhang en familie van ver.
's Avonds kregen ze koffie en cake. en dan natuurlijk een glaasje bowl of een een glaasje advocaat. de mannen kregen 1 flesje bier of een borrel.
Drinken kregen ze niet veel maar ze zongen de hele avond en dan 3 of 4 vier stemmig.
Wat zijn we nu toch arm.
Een van de liedjes was: Bie Zwiep achter thuus steet een liesterbesboom liesterbesboom ahoy, ahoy ahoy die liesterbesboom die liesterbesboom ahoy.
En ....... zat onder die liesterbesboom liesterbesboom liesterbesboom ,en ....... zat onder die liesterbesboom liesterbesboom ahoy.
Bij de stippeltjes werd dan steeds de naam van een familielied ingevuld en volgens mij ging dat van oud naar jong.
De tekst is niet helemaal goed maar geeft wel de strekking aan.
's Avonds kregen ze koffie en cake. en dan natuurlijk een glaasje bowl of een een glaasje advocaat. de mannen kregen 1 flesje bier of een borrel.
Drinken kregen ze niet veel maar ze zongen de hele avond en dan 3 of 4 vier stemmig.

Wat zijn we nu toch arm.

Een van de liedjes was: Bie Zwiep achter thuus steet een liesterbesboom liesterbesboom ahoy, ahoy ahoy die liesterbesboom die liesterbesboom ahoy.
En ....... zat onder die liesterbesboom liesterbesboom liesterbesboom ,en ....... zat onder die liesterbesboom liesterbesboom ahoy.
Bij de stippeltjes werd dan steeds de naam van een familielied ingevuld en volgens mij ging dat van oud naar jong.
De tekst is niet helemaal goed maar geeft wel de strekking aan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ah Thomas was dus Antoon. Klinkt ook wat logischer voor deze regio.
Verschillende versies gevonden op YouTube
Dit vond ik de mooiste:
Verschillende versies gevonden op YouTube
Dit vond ik de mooiste:
- GerritHondelink
- Member
Ja vrogger op de verjoardaagn was 't bie oons ok altied groot feest.
Noe mo'k zegg'n wie hadden een muzikale familie en 't begon meestal zo
As t'r één achter de piano gun zitten dan doern 't mar efkes of 't örgel begon ok te spöln.
En dan zong natuurluk iedereen met.
Meestal kwam Jaques de Vries ok wal (heel lang vrijgezel wes) mar den kon onmeudig stemming maak'n.
En hee kon spöln op de piano; 't örgel; of het accordeon (trekharmonica) dat maak'n hem allemoal niks oet.
Hee ken'n ok een paar leedkes die ik vrogger zo geweldig mooi vond één doarvan is bieveurbeeld Anton op den Bok mar ok onderstoand leedke.
WAT IS HONING ZOET.
Heer Adam lag te slapen, zo lang hij was in 't gras.
En hij filosofeerde, hoe schoon het leven was.
Hij dacht wat is het heerlijk,hier op deez' aard.
Hij hoefde niet te tobben, wat is de gulden waard.(bis)
Hij lag daar op z'n eentje,al in de middagzon.
En Eva was naar de stad toe, voor een voorjaarsjapon.
De vogels in de bomen,sjilpten tevree.
En zie daar stapte Eva,luchtig uit lijn twee.(bis)
Ze vleide zich naast hem neder, al in 't malse gras.
En Adam vond dat 't leven,nog eens zo heerlijk was.
Maar zie daar kwam gevlogen, zoemend een bij.
Die zacht op Eva's lippen, toen wat honing lei.(bis)
En Adam nu dat snapje, keek er nieuwsgierig naar.
En dacht wel potverdikkie, wat doet dat beestje daar.
Maar na een ogenblikkie, vatte hij moed.
Naar toen was hij verloren, wat smaakt HONING zoet.(bis)
En zo is in 't grijs verleden, het zoenen 't eerst ontdekt.
Geval is als de waarheid,gestadig uitgelekt.
Het is wel eigenaardig, dat Jong en Oud.
Dat heel de lieve wereld,zo van .….honing houdt.(bis)
wel kent dit leedke ok????
Noe mo'k zegg'n wie hadden een muzikale familie en 't begon meestal zo
As t'r één achter de piano gun zitten dan doern 't mar efkes of 't örgel begon ok te spöln.
En dan zong natuurluk iedereen met.
Meestal kwam Jaques de Vries ok wal (heel lang vrijgezel wes) mar den kon onmeudig stemming maak'n.
En hee kon spöln op de piano; 't örgel; of het accordeon (trekharmonica) dat maak'n hem allemoal niks oet.
Hee ken'n ok een paar leedkes die ik vrogger zo geweldig mooi vond één doarvan is bieveurbeeld Anton op den Bok mar ok onderstoand leedke.
WAT IS HONING ZOET.
Heer Adam lag te slapen, zo lang hij was in 't gras.
En hij filosofeerde, hoe schoon het leven was.
Hij dacht wat is het heerlijk,hier op deez' aard.
Hij hoefde niet te tobben, wat is de gulden waard.(bis)
Hij lag daar op z'n eentje,al in de middagzon.
En Eva was naar de stad toe, voor een voorjaarsjapon.
De vogels in de bomen,sjilpten tevree.
En zie daar stapte Eva,luchtig uit lijn twee.(bis)
Ze vleide zich naast hem neder, al in 't malse gras.
En Adam vond dat 't leven,nog eens zo heerlijk was.
Maar zie daar kwam gevlogen, zoemend een bij.
Die zacht op Eva's lippen, toen wat honing lei.(bis)
En Adam nu dat snapje, keek er nieuwsgierig naar.
En dacht wel potverdikkie, wat doet dat beestje daar.
Maar na een ogenblikkie, vatte hij moed.
Naar toen was hij verloren, wat smaakt HONING zoet.(bis)
En zo is in 't grijs verleden, het zoenen 't eerst ontdekt.
Geval is als de waarheid,gestadig uitgelekt.
Het is wel eigenaardig, dat Jong en Oud.
Dat heel de lieve wereld,zo van .….honing houdt.(bis)
wel kent dit leedke ok????
- Pitr de Nerd
- Member
Mijn kennis van het Twents is nihil, ik werd vroegah altijd voor l*l gezet door de Twentse dames in de fabriek omdat die wisten dat ik het toch niet verstond. Maar dat heb ik goedgemaakt door mijn zus te koppelen aan een veertiende generatie Twent. Die me dit vandaag mailde:
a'k an weark'n deank goa 'k rap in 'n doonker heukske zitt'n, dan is 't zo wier oawe
Aan jullie om zijn geboorteplaats te raden, want dat schijn je te kunnen zien aan het dialect...
Pitr
a'k an weark'n deank goa 'k rap in 'n doonker heukske zitt'n, dan is 't zo wier oawe
Aan jullie om zijn geboorteplaats te raden, want dat schijn je te kunnen zien aan het dialect...
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- GerritHondelink
- Member
Ik denk an Bookel; Buurse; Ussel of Eanske.
groet'n
Gerrit
groet'n
Gerrit
- Pitr de Nerd
- Member
Twee goed. Beltman van de Houthandel. Zijn moeder kwam uit "Ussel" (Usselo toch?) en zijn vader uit "Eanske" Geweldig! Het is dus inderdaad mogelijk om te zien waar je vandaan komt.GerritHondelink schreef:Ik denk an Bookel; Buurse; Ussel of Eanske.
groet'n
Gerrit
Edit: hij is in Enschede geboren, dat vergat ik. Emmastraat.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"