Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Pitr de Nerd
- Member
Yep. kende ik.
Maar ook op die kaart staat de Buurserstraat als Broekheunerweg
Pitr
Maar ook op die kaart staat de Buurserstraat als Broekheunerweg

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00148/
Broekheurnerweg
Toelichting
Naar buurtschap "Broekheurne"
Beschrijving
Van de Haaksbergerstraat in z.w.-richting tot de Getfertsingel.
Geschiedenis
Naar de buurtschap "Broekheurne" (27 april 1899 voormalig Enschede, gewijzigd 29 mei 1936, 16 maart 1959, 15 oktober 1962 en 11 oktober 1965). Op 29 mei 1936 is in de voormalige gemeente Lonneker gelegen Broekheurnerweg tot de Geessinkweg bij deze weg gevoegd (oude benaming Ypkemeulenweg). Volgens het besluit van 16 maart 1959 is de Broekheurneweg in drie gedeelten uiteengevallen: het eerste gedeelte heeft deze naam behouden en is doorgetrokken tot de Europalaan, het tweede gedeelte heet Wethouder Gerbertstraat en het derde gedeelte maakt deel uit van de Burgemeester M. van Veenlaan.
De Broekheurnerweg liep dus vroeger tot de Geessinkweg?
Broekheurnerweg
Toelichting
Beschrijving
Geschiedenis
Naar de buurtschap "Broekheurne" (27 april 1899 voormalig Enschede, gewijzigd 29 mei 1936, 16 maart 1959, 15 oktober 1962 en 11 oktober 1965). Op 29 mei 1936 is in de voormalige gemeente Lonneker gelegen Broekheurnerweg tot de Geessinkweg bij deze weg gevoegd (oude benaming Ypkemeulenweg). Volgens het besluit van 16 maart 1959 is de Broekheurneweg in drie gedeelten uiteengevallen: het eerste gedeelte heeft deze naam behouden en is doorgetrokken tot de Europalaan, het tweede gedeelte heet Wethouder Gerbertstraat en het derde gedeelte maakt deel uit van de Burgemeester M. van Veenlaan.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Wat valt hier over te vertellen ?
Ik denk dat links onder het volkspark is.

edit heeft gepoetst...
Laatst gewijzigd door hans op zo feb 09, 2014 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Onder de foto staat Holland Enschede, maar dit lijkt mij toch niet de textielfabriek Holland aan de Borstelweg.enschedeinansichten schreef:Wat valt hier over te vertellen ?
zet de foto eens ondersteboven , misschien wordt het dan iets duidelijker...
Ja, nu lijkt het er wel ophans schreef:zet de foto eens ondersteboven , misschien wordt het dan iets duidelijker...

- Bijlagen
-
- Holland Enschede luchtfoto.jpg (124.79 KiB) 6721 keer bekeken
- Pitr de Nerd
- Member
Dat had ik ook gevonden, Arie, en daarom was mijn conclusie dat het straatnamen register niet altijd klopt. Want die wegen liggen veel westelijker. Ik heb wel vaker "rarigheden" gevonden in dat register. Voorbeeld:Arie schreef:zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00148/
Broekheurnerweg
Toelichting
Beschrijving
Geschiedenis
Zomerweg
Beschrijving
Van de Horstlindeweg n.w.-waarts tot de grens van de gemeente (niet officieel vastgesteld).
Geschiedenis
Bij besluit van 29 mei 1936 vastgesteld als "Drienerveldweg".
Nou mag ik wel kippig zijn en dement

Maar zowel mijn kadastrale kaart als de door Enschedeinansichten aangedragen watwaswaar kaart laten de naam Broekheurnerweg ziien op een plaats waar die volgens het staatnamenregister nooit gelegen heeft.
Pitr
Textielfabriek Holland aan de Borstelweg en Parkweg
- Pitr de Nerd
- Member
Gut, dat valt me nu pas op: je ziet een aantal zijsporen bij die kolen opslag. Prachtig! Want op mijn 1928 kaart staan die nog niet en op mijn 1955 kaart niet meer. Weer een stukje informatie erbij.enschedeinansichten schreef:
Bedankt!
Pitr
Het enige wat ik over textielfabriek Holland weet is dat dit bedrijf voor de oorlog al doorbetaalde vakentiedagen toekende aan zijn personeel. Mijn vader sprak er met respect over, want dat was een onbekend iets bij andere fabrieken.
Wat sas as dós was kaans.
hoeveel dagen vakantie had men toen ? en was er al zoiets als een bouwvak ?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Ik heb er lang op zitten te kijken en vond het een raar plaatje, nu wordt het duidelijk.Arie schreef:Ja, nu lijkt het er wel ophans schreef:zet de foto eens ondersteboven , misschien wordt het dan iets duidelijker...

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Wat een enorme fabriek.enschedeinansichten schreef:Ik heb er lang op zitten te kijken en vond het een raar plaatje, nu wordt het duidelijk.Arie schreef:Ja, nu lijkt het er wel ophans schreef:zet de foto eens ondersteboven , misschien wordt het dan iets duidelijker...
heeft munsterhuis daar nog een deel van in gebruik of is alles platgegooid ?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Ketels. Textielfabriek "Holland" te Enschede, Lancashire ketel, verwarmend oppervlak 120 m2, stoomdruk 12 kg/cm2, Stork-Patent bekleding, octrooi nr. 17098.
Textielfabriek Holland
De N.V. Textielfabriek "Holland" was een textielweverij, gevestigd aan de Parkstraat te Enschede, die bestaan heeft van 1914-1966.
Geschiedenis[bewerken]
Het bedrijf werd opgericht in juli 1914 door Ludwig Arnold Stroink, G.H. Haverkate en B.H. Maurick. Ludwig Stroink was voordien bedrijfsleider bij de firma Jannink & Zn..
De onderneming kocht een bontweverij in Gronau, die als Gronauer Buntweberei G.m.b.H. ging produceren. Vrijwel direct daarna brak de Eerste Wereldoorlog uit.
In 1915 werd begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek aan de Parkstraat te Enschede]], en deze kwam in mei 1916 in productie. De fabriek in Gronau ging in 1923 al failliet, maar de fabriek in Enschede breidde steeds verder uit. In 1937 had zij een oppelvlakte van 47.000 m2 en omvatte meer dan 900 weefgetouwen, een ververij, een textieldrukkerij, een ruwerij en afdelingen voor voor- en nabewerking. Er werkten 800 mensen en men produceerde kledingstoffen, decoratiestoffen, tafelkleden, vitrages, badstof en sarongs.
Begin jaren '60 van de 20e eeuw verkreeg het Eindhovense BEHTI een meerderheidsbelang in Textielfabriek "Holland". In 1965 trad BEHTI, en daarmee ook Textielfabriek "Holland", toe tot de in 1962 opgerichte Koninklijke Nederlandse Textielunie (KNTU).
Textielfabriek "Holland" was de eerste grote textielfabriek in Enschede die de poorten sloot. Dit gebeurde in 1966. De productie geschiedde daarna nog te Eindhoven onder de naam De Haes-Holland, doch in 1973 ging de KNTU failliet en daarmee verdween ook De Haes-Holland.
De complexen te Enschede en Eindhoven werden gesloopt.
Textielfabriek Holland
De N.V. Textielfabriek "Holland" was een textielweverij, gevestigd aan de Parkstraat te Enschede, die bestaan heeft van 1914-1966.
Geschiedenis[bewerken]
Het bedrijf werd opgericht in juli 1914 door Ludwig Arnold Stroink, G.H. Haverkate en B.H. Maurick. Ludwig Stroink was voordien bedrijfsleider bij de firma Jannink & Zn..
De onderneming kocht een bontweverij in Gronau, die als Gronauer Buntweberei G.m.b.H. ging produceren. Vrijwel direct daarna brak de Eerste Wereldoorlog uit.
In 1915 werd begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek aan de Parkstraat te Enschede]], en deze kwam in mei 1916 in productie. De fabriek in Gronau ging in 1923 al failliet, maar de fabriek in Enschede breidde steeds verder uit. In 1937 had zij een oppelvlakte van 47.000 m2 en omvatte meer dan 900 weefgetouwen, een ververij, een textieldrukkerij, een ruwerij en afdelingen voor voor- en nabewerking. Er werkten 800 mensen en men produceerde kledingstoffen, decoratiestoffen, tafelkleden, vitrages, badstof en sarongs.
Begin jaren '60 van de 20e eeuw verkreeg het Eindhovense BEHTI een meerderheidsbelang in Textielfabriek "Holland". In 1965 trad BEHTI, en daarmee ook Textielfabriek "Holland", toe tot de in 1962 opgerichte Koninklijke Nederlandse Textielunie (KNTU).
Textielfabriek "Holland" was de eerste grote textielfabriek in Enschede die de poorten sloot. Dit gebeurde in 1966. De productie geschiedde daarna nog te Eindhoven onder de naam De Haes-Holland, doch in 1973 ging de KNTU failliet en daarmee verdween ook De Haes-Holland.
De complexen te Enschede en Eindhoven werden gesloopt.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Het hoge kantoorpand is nog in gebruik.hans schreef:heeft munsterhuis daar nog een deel van in gebruik of is alles platgegooid ?
daar heeft krijn torringa tot aan zijn verscheiden nog gewoond als ik het wel heb....
Nog wat foto's van het kantoorpand van vm textielfabriek Holland aan de Westerval