Raad de plek
Re: Raad de plek
Volgens mij is het de oude St Jacobuskerk.Moet dus voor 1930 zijn. Bij welke gelegenheid? Ik ben niet zo thuis in het rijke roomse leven dus dat weet ik niet. Dit is nog uit de tijd dat de gereformeerde mannenbroeders en de rooms katholieken lijnrecht tegenover elkaar stonden.
Wat sas as dós was kaans.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Plaats is goed maar ver voor 1930.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ik denk toch de Jozefkerk bij de ingebruikname/inwijding in 1894..
Neckar.
Neckar.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Een jubileum later.
Misschien in 1919 dan..??? Aan die hoedjes te zien ..
De foto is gemaakt op zondag 10 mei 1908 .
De plechtige H.Mis werd opgedragen te ere van het 12 ,5 jarige bestaan van de st Jozefkerk.
........ de kerk was versiert met vaandels en in het midden prijkte het nieuwe hoofdaltaar.Het middenpad en de paden in de zijbeuken stonde vol met belangstellenden....... aldus een artikel in de twentsche Courant van 12 Mei 1908
uit het boek "honderd jaar kerk en parochie st Jozef te Enschde "van Drs.W.E.J. Berns
De plechtige H.Mis werd opgedragen te ere van het 12 ,5 jarige bestaan van de st Jozefkerk.
........ de kerk was versiert met vaandels en in het midden prijkte het nieuwe hoofdaltaar.Het middenpad en de paden in de zijbeuken stonde vol met belangstellenden....... aldus een artikel in de twentsche Courant van 12 Mei 1908
uit het boek "honderd jaar kerk en parochie st Jozef te Enschde "van Drs.W.E.J. Berns
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Bartg een vraagje staan er ook foto,s in dat boek en is het ergens in te zien...
Neckar..
Neckar..
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Prachtig antwoord Bartg.
Ook de pastoor was toen 12 1/2 jaar in functie.
Ook de pastoor was toen 12 1/2 jaar in functie.
Het boek was destijds te koop in het parochiehuis aan de nieuwe Schoolweg. Of ze het nog hebben weet ik nietNeckar schreef:Bartg een vraagje staan er ook foto,s in dat boek en is het ergens in te zien...
Neckar..
het is een uitgave van ;uitgeverij van de Berg
ISBN 90-5512-048-0
NUGI 480
Trefwoord: Kerkgeschiedenis Enschede
Hier de foto zoals het in het boek staat.
Maar er staan uiteraard nog veeeeeel meer foto's in het boek.
- Bijlagen
-
- jozefkerk1.jpg (228.48 KiB) 6261 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Is dat niet de ingang naar de villa van Smelt bij de rotonde..
Neckar.
Neckar.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Het is inderdaad de Knalhutteweg en wel het landhuis 't Walmink aan de Knalhutteweg 125 gebouwd in 1938 in opdracht van G.H. Smelt en/of Wissink naar ontwerp van de architect Jansen.
Meer over dit rijksmonument is te vinden op: http://monumentenregister.cultureelerfg ... IJKSNUMMER
Meer over dit rijksmonument is te vinden op: http://monumentenregister.cultureelerfg ... IJKSNUMMER
leuk huuske....
Ik heb nog wel een nieuwe, maar het kan maar zo dat ik hem al eerder heb geplaatst. 

- Bijlagen
-
- DSCN0052.JPG (150.51 KiB) 6183 keer bekeken
volkspark ?
Hendrik Smeltweg 44
http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06bi
http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06bi
Inderdaad Roodkapje. Oorspronkelijk in 1952 en niet 1958 zoals vermeld geplaatst in kleuterschool Roodkapje. Later vergroot tot basisschool genoemd naar Willem Wilmink. Als jochie van 4 was ik door mijn ouders opgegeven voor dit kleuterschooltje. Er kwam een afwijzing omdat ik (toen) de jongste van 2 kinderen was. Er moesten meer dan 2 kinderen in een gezin zijn om er voor in aanmerking te komen. Vlak voor dat ik naar de lagere school kon kwam de gezinsuitbreiding en hoefde het niet meer.