kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschiedenis
- willie+smits
- Member
Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied
Mooie foto's Willie.
Ik heb begrepen dat het orgel nog niet is gerestaureerd. Misschien komt daar ook nog geld voor vrij?

Die orgelrestauratie zal nog een hele klus worden. Want op dit moment is het instrument onbespeelbaar. Het is gebouwd in 1910 door Maarschalkerweerd uit Utrecht. Een vermaarde orgelbouwfirma in die tijd. Het orgel in het concertgebouw in Amsterdam is van dezelfde bouwer. In de jaren '50 is er een derde klavier een zgn. rugwerk aan toegevoegd door Jos Vermeulen orgelbouw. Zoals gezegd helaas zwijgt het. Zo'n omvangrijke restauratie loopt in de vele honderdduizenden euries.Arie schreef:Mooie foto's Willie.Ik heb begrepen dat het orgel nog niet is gerestaureerd. Misschien komt daar ook nog geld voor vrij?
Wat sas as dós was kaans.
- willie+smits
- Member
Zoals Hendrik al aangeeft, is voor de restauratie van het orgel een behoorlijk kapitaal nodig. Aangezien de restauratie van de kerk met grote moeite kon worden gefinancierd lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het orgel ooit nog zal worden gerestaureerd, tenzij hier in de toekomst nog geld voor beschikbaar komt omdat de kerk een rijksmonument is.Arie schreef:Mooie foto's Willie.Ik heb begrepen dat het orgel nog niet is gerestaureerd. Misschien komt daar ook nog geld voor vrij?
- Vincent1971
- Member
Heb dat orgel wel eens gehoord..het is net of er een kat in zit en dan nog een lading stof erover. Wel zonde want dan is de restauratie echt af vind ik.
Een goed begin heeft geen einde
Kruis en haan terug op Jozefkerk
Gepubliceerd op: 03/10/2013
De Jozefkerk krijgt vrijdag het kruis en de haan weer terug op de toren. Het 12 meter hoge kruis is 700 kilo zwaar. De haan is met 20 kilo een stuk lichter. De restauratie van de Jozefkerk heeft 2,5 jaar geduurd en is niet zonder problemen verlopen. Zo stonden de kastanjebomen voor de kerk in de weg zodat de steigers niet geplaatst konden worden. Milieuorganisaties protesteerden tegen het snoeien van de boomtakken maar uiteindelijk konden de restaurateurs toch hun gang gaan. De kerk is 79 meter hoog en daarmee na de Alphatoren het hoogste gebouw van Enschede.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/kruis-en-haa ... /item?8784
Gepubliceerd op: 03/10/2013
De Jozefkerk krijgt vrijdag het kruis en de haan weer terug op de toren. Het 12 meter hoge kruis is 700 kilo zwaar. De haan is met 20 kilo een stuk lichter. De restauratie van de Jozefkerk heeft 2,5 jaar geduurd en is niet zonder problemen verlopen. Zo stonden de kastanjebomen voor de kerk in de weg zodat de steigers niet geplaatst konden worden. Milieuorganisaties protesteerden tegen het snoeien van de boomtakken maar uiteindelijk konden de restaurateurs toch hun gang gaan. De kerk is 79 meter hoog en daarmee na de Alphatoren het hoogste gebouw van Enschede.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/kruis-en-haa ... /item?8784
- willie+smits
- Member
Onder grote belangstelling, o.a. van Enschede TV, is hedenmorgen de Haan weer op de toren geplaatst met behulp van een gigantische kraan. Gelukkig bleef het na een fikse regenbui droog.
Pastor A. Monninkhof hield een korte toespraak en zegende de haan voordat deze het luchtruim in ging. De pastor ging met de bouwlift naar boven.
Pastor A. Monninkhof hield een korte toespraak en zegende de haan voordat deze het luchtruim in ging. De pastor ging met de bouwlift naar boven.
- willie+smits
- Member
- willie+smits
- Member
- willie+smits
- Member
- willie+smits
- Member
Mooie fotoreportage Willie en bedankt hiervoor
Ik was vanmorgen zelf niet in de gelegenheid om e.e.a. vast te leggen.

- Vincent1971
- Member
Leuke foto's mijn complimenten..heb je nog foto's gemaakt vanuit dat bakje? 

Een goed begin heeft geen einde
- willie+smits
- Member
Dat was helaas niet mogelijk.Vincent1971 schreef:Leuke foto's mijn complimenten..heb je nog foto's gemaakt vanuit dat bakje?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Is dit nu de kip met de gouden eieren of is het weer een goud-haantje ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Duidelijk een goud-haantjeenschedeinansichten schreef:Is dit nu de kip met de gouden eieren of is het weer een goud-haantje ?

- Bijlagen
-
- Goud-Haantje.JPG (26.47 KiB) 13644 keer bekeken
CDA pleit voor behoud klooster in Glanerbrug
02 december 2013
GLANERBRUG - Een klooster van grote cultuur-historische waarde. Zo typeert CDA-raadslid Suat Ari het redemptoristenklooster in Glanerbrug.
Het CDA wil actie om het 128 jaar oude gebouw, dat de laatste tientallen jaren onderdeel is geweest van het Ariëns verzorgingshuis, te kunnen behouden.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/c ... -1.4122281
02 december 2013
GLANERBRUG - Een klooster van grote cultuur-historische waarde. Zo typeert CDA-raadslid Suat Ari het redemptoristenklooster in Glanerbrug.
Het CDA wil actie om het 128 jaar oude gebouw, dat de laatste tientallen jaren onderdeel is geweest van het Ariëns verzorgingshuis, te kunnen behouden.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/c ... -1.4122281
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dit moet blijven. 

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Vind ik ook Willem. Voor een afbeelding verwijs ik nog even naar jouw site, zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1989enschedeinansichten schreef:Dit moet blijven.
Ik denk de verkeerde link, zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1140Arie schreef:Vind ik ook Willem. Voor een afbeelding verwijs ik nog even naar jouw site, zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1989enschedeinansichten schreef:Dit moet blijven.