Spoorlijnen Twente
Re: Spoorlijnen Twente
De perrons zijn nu ook weg..
Re: Spoorlijnen Twente
Op de webcam is te zien dat er "iets ronds" wordt blootgelegd. De oude draaischijf waar ergens sprake van was? Die hebben ze bij de aanleg van het station in 1950/51 gewoon laten zitten. Het kost allemaal een lieve duit maar het gebeurt grondig.
Wat sas as dós was kaans.
Re: Spoorlijnen Twente
Het is inderdaad de draaischijf. Dat de perrons moesten worden afgebroken is ook wel logisch nu
Re: Spoorlijnen Twente
Tweehonderd spoorwegarbeidsers waren maandag actief bij de sanering van het NS station. De werkzaamheden liggen op schema. In een speciale tent krijgen de mannen hun natje en hun droogje.
ENSCHEDE Jouke Schaafsma kreeg er gistermiddag nog een apart klusje bij. De woorvoerder van ProRail leidde eerst een groepje mediavertegenwoordigers rond over het omgeploegde emplacement en moest toen nog even aan de bak als postbode. Wat was het geval, de post had de beloofde verrekijkers waarmee de omwonenden in appartementencomplexen als de Wilheminaflat en De Eendracht de werkzaamheden konden volgen, niet in de bus gedaan. Terwijl de gekrulde zegsman een week eerder in een persbericht de komst van de kartonnen kijkers nog wel zo enthousiast had aangekondigd. "Dan moet ik ze persoonlijk maar in de bus gooien. Beloofd is beloofd. Gelukkig hadden we er nog een paar over. Ze zijn weggevlogen. Op onze site stond een zoekplaatje. Degene die een hele kleine helm in een grote foto ontdekte kreeg zo'n verrekijker opgestuurd. Er waren meer goede inzendingen dan we op voorhand hadden gedacht."
Het werk aan het vernieuwde sporenplan van Enschede heeft nog meer verrassingen in petto. Al is dat vooral technisch van aard en spreekt het alleen de insiders aan. Zo staan langs de kant van het belastingkantoor grote, maagdelijk witte betonnen blokken opgestapeld. Het blijken fundamenten van bovenleidingsmasten te zijn die volgens een geheel nieuwe vorm te zijn gemaakt. Enschede heeft de landelijke primeur. Net zoals nu voor het eerst in Nederland allereerst de nieuwe bovenleiding wordt geplaatst en daarna pas de nieuwe wissels en sporen. Voor de mannen van de bovenleiding een bijzondere klus. Ze missen richtpunten en moeten zich volledig op coördinaten verlaten die de gps-apparatuur aangeeft. Een geheel nieuwe manier van werken die er wel voor heeft gezorgd dat er twee weken tijdwinst kon worden geboekt.
Bron: tctubantia
ENSCHEDE Jouke Schaafsma kreeg er gistermiddag nog een apart klusje bij. De woorvoerder van ProRail leidde eerst een groepje mediavertegenwoordigers rond over het omgeploegde emplacement en moest toen nog even aan de bak als postbode. Wat was het geval, de post had de beloofde verrekijkers waarmee de omwonenden in appartementencomplexen als de Wilheminaflat en De Eendracht de werkzaamheden konden volgen, niet in de bus gedaan. Terwijl de gekrulde zegsman een week eerder in een persbericht de komst van de kartonnen kijkers nog wel zo enthousiast had aangekondigd. "Dan moet ik ze persoonlijk maar in de bus gooien. Beloofd is beloofd. Gelukkig hadden we er nog een paar over. Ze zijn weggevlogen. Op onze site stond een zoekplaatje. Degene die een hele kleine helm in een grote foto ontdekte kreeg zo'n verrekijker opgestuurd. Er waren meer goede inzendingen dan we op voorhand hadden gedacht."
Het werk aan het vernieuwde sporenplan van Enschede heeft nog meer verrassingen in petto. Al is dat vooral technisch van aard en spreekt het alleen de insiders aan. Zo staan langs de kant van het belastingkantoor grote, maagdelijk witte betonnen blokken opgestapeld. Het blijken fundamenten van bovenleidingsmasten te zijn die volgens een geheel nieuwe vorm te zijn gemaakt. Enschede heeft de landelijke primeur. Net zoals nu voor het eerst in Nederland allereerst de nieuwe bovenleiding wordt geplaatst en daarna pas de nieuwe wissels en sporen. Voor de mannen van de bovenleiding een bijzondere klus. Ze missen richtpunten en moeten zich volledig op coördinaten verlaten die de gps-apparatuur aangeeft. Een geheel nieuwe manier van werken die er wel voor heeft gezorgd dat er twee weken tijdwinst kon worden geboekt.
Bron: tctubantia
Re: Spoorlijnen Twente
http://www.archiefedwardbary.nl/paginas ... ur_16.html
Foto gevonden van de draaischijf. ik ga er vanuit dat het de bewuste draaischijf is.
Foto gevonden van de draaischijf. ik ga er vanuit dat het de bewuste draaischijf is.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Re: Spoorlijnen Twente
Als onderdeel van de emplacementsverbreding moest ook de draaischijf worden verplaatst. De onderbouw van deze draaischijf aan de westzijde was in 1949 vrijwel klaar en het daarbij gemaakte kolenpark werd op 23 november 1949 in gebruik genomen. De bestaande bovenbouw van de (oude) draaischijf moest worden verplaatst van de oostzijde naar de westzijde en dat gebeurde in de nacht van 30 november op 1 december 1949. Op 19 december kwam de draaischijf in dienst.Hendrik schreef:Op de webcam is te zien dat er "iets ronds" wordt blootgelegd. De oude draaischijf waar ergens sprake van was? Die hebben ze bij de aanleg van het station in 1950/51 gewoon laten zitten. Het kost allemaal een lieve duit maar het gebeurt grondig.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Spoorlijnen Twente
Vanavond kwam ik nog langs het station. Was nog net het laatste stukje draaischijf te zien.






Een goed begin heeft geen einde
Re: Spoorlijnen Twente
Ook ik ben er wezen kijken. Prachtig stukje logistiek en ontzettend veel machines op dat stukje terrein. Foto's volgen nog.
Re: Spoorlijnen Twente
en eindelijk eens VOLLE bussen onderweg in enschede....
Re: Spoorlijnen Twente
Dag Vincent,
Knap dat je daar de restanten van een draaischijf in herkent ; ik zie het niet!
Gr, Frank
Knap dat je daar de restanten van een draaischijf in herkent ; ik zie het niet!
Gr, Frank
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Spoorlijnen Twente
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraproj ... ebcam.aspxTunneltje schreef:Dag Vincent,
Knap dat je daar de restanten van een draaischijf in herkent ; ik zie het niet!
Gr, Frank
Goed kijken dan zie je nog een stukje
Een goed begin heeft geen einde
Re: Spoorlijnen Twente
Het was even zoeken. Als je goed kijkt is op onderstaande luchtfoto uit 1945 de draaischijf te zien.
- Bijlagen
-
- 3-1-2-o.jpg (82.31 KiB) 9346 keer bekeken
Re: Spoorlijnen Twente
Je hebt me op een idee gebracht en ik heb 'Oud Enschede vanuit de lucht' erbij gepakt. Daar is de schijf op een foto uit 1932 ook goed zichtbaar.
Op een luchtfoto bij Bing Maps is ook nog een cirkel te zien nabij het volkspark. De andere draaischijf van na de verplaatsing?
Op een luchtfoto bij Bing Maps is ook nog een cirkel te zien nabij het volkspark. De andere draaischijf van na de verplaatsing?
Re: Spoorlijnen Twente
Vervuilde grond rond NS draaischijf
12 juli 2013
Deze week werd in de grond van het NS emplacement in Enschede olie in de grond aangetroffen.
Anderhalve dag kostte het om het fundament van een oude draaischijf te verwijderen. Rond dit relict uit het stoomtijdperk werd zwaar vervuilde grond aangetriffen. Die is inmiddels verwijderd.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.3911914
12 juli 2013
Deze week werd in de grond van het NS emplacement in Enschede olie in de grond aangetroffen.
Anderhalve dag kostte het om het fundament van een oude draaischijf te verwijderen. Rond dit relict uit het stoomtijdperk werd zwaar vervuilde grond aangetriffen. Die is inmiddels verwijderd.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.3911914
Re: Spoorlijnen Twente
Jouke Schaafsma, woordvoerder van opdrachtgever ProRail, verklaart dat tijdens de voorbereidende werkzaamheden al bekend was dat er een draaischijf vlak bij het stationsgebouw had gelegen. "Tekeningen waren er niet meer van, de locatie is met behulp van sonderingen vastgesteld.Arie schreef:Vervuilde grond rond NS draaischijf
12 juli 2013
Deze week werd in de grond van het NS emplacement in Enschede olie in de grond aangetroffen.
Anderhalve dag kostte het om het fundament van een oude draaischijf te verwijderen. Rond dit relict uit het stoomtijdperk werd zwaar vervuilde grond aangetriffen. Die is inmiddels verwijderd.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.3911914
Hoezo geen tekeningen van? Er zijn zelfs foto's van.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Re: Spoorlijnen Twente
Een klein filmpje van Prorail over de spoorvernieuwing Enschede te vinden op: http://blog.prorail.nl/spoorvernieuwing ... k-het-hier
Re: Spoorlijnen Twente
De nieuwe sporenloop krijgt in de achtergrond zijn vorm.
Re: Spoorlijnen Twente
Het gaat hard! De sporen, perrons en bovenleiding worden al terug gebouwd.
De oude overkapping komt gewoon terug.
De oude overkapping komt gewoon terug.
Re: Spoorlijnen Twente
Ik vind het wel enorm jammer dat ze de oude overkapping terug gaan plaatsen. Ik vond dit altijd al spuuglelijk, denk met mij ook genoeg anderen. Als ze dat nou ook gingen vervangen. Dat is het enige wat de reiziger ervan ziet, die boeit het niet over welke sporen en wissels ze heen rijden(als ze het maar doen).
Misschien dat een likje verf ook al wonderen kan doen...
Misschien dat een likje verf ook al wonderen kan doen...