Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Arie schreef:Dit gevonden via google op Marktplaats:

Politie Enschede 1933. Oude fotokaart van de korpsbegrafenis van de op 4 oktober 1933 overleden commissaris van politie d.j. Postma te Enschede

De kaart is niet meer te koop. Heb jij deze nu?
De gebouwen op deze foto komen mij niet bekend voor.
Ook op het gemeententearchief heb ik deze afbeelding niet kunnen vinden. Wel een foto van commissaris D,J, Postma met de volgende beschrijving:

beelddocumentFotonummer:004168
Titel: Commissaris van Politie
Beschrijving: Dhr. D.J. Postma, commissaris te Enschede van 1925 - 1933
Datering: 1930
Trefwoord: Personeel
Bijlagen
Commissaris D.J. Postma.jpg
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Laaressingel, t.h.v. Edo Bergsma brug, begrafenisstoet Weth. J. Bevers, Mei 1959
Bijlagen
Laaressingel, t.h.v. Edo Bergsma brug, begrafenisstoet Weth. J. Bevers,  Mei 1959.JPG
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan de fotokaart van enschedeinansichten betreft de korpsbegrafenis van de op 4 oktober 1933 overleden commissaris van politie d.j. Postma te Enschede. zie: http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... -1933.html
We moeten nog achterhalen welke gebouwen op de fotokaart staan. De enige aanwijzing is, dacht ik, dat er tramrails op de foto zichtbaar zijn, dus moet dan ergens op de route zijn waar vroeger de tram heeft gelopen.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Volgens het krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek (zie: http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 03%3Aa0104 ) stond in het Limburgsch dagblad van 5-10-1933 het volgend bericht:

D. J. POSTMA OVERLEDEN.
ENSCHEDé, 4 Oct. . . Alhier is vannacht op bijna 55-]angen leeftijd plotseling overleden de heer D. J. Postma, commissaris van politie te Enschedé. De overledene die vele jaren te Enschedé werkzaam was, eerst als inspecteur en later als hoofdinspecteur, werd bij K. B. van 27 Octrber 1926 benoemd tot commissaris van politie te Enschedé en grenscommissaris van Rijkspolitie.

Hij was dus ook grenscommissaris van Rijkspolitie. Had dit met de rijksgrens te maken? Is de afbeelding misschien dan van de grensovergang in Glanerbrug?
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Arie, goed werk. Ja die kaart heb ik.

1933 Klopt.
D. J. Postma klopt.

Nu nog de plaats bepalen. Goed gezien dat er tramrails lopen.
Op mijn site http://www.enschedeinansichten.nl kun je onder Tram aan de rechterkant de route van tram vinden.
En dan maar puzzelen. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Arie, goed werk. Ja die kaart heb ik.

1933 Klopt.
D. J. Postma klopt.

Nu nog de plaats bepalen. Goed gezien dat er tramrails lopen.
Op mijn site http://www.enschedeinansichten.nl kun je onder Tram aan de rechterkant de route van tram vinden.
En dan maar puzzelen. :)
De laatste rit met de tram was op 28 februari 1933. De tramrails hebben er na die tijd nog wel een tijdje gelegen, Ik heb de route bekeken maar heb zo'n groot gebouw niet gevonden langs de route. Of was het cafe uitspanning Droste bij de grensovergang Glanerbrug?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Het is een gokje na enig nadenken; een begrafenis die op weg is naar het kerkhof. Hoogstwaarschijnlijk richting oosterbegraafplaats. Locatie: Gronauschestraat ter hoogte van het boerenkerkhof. Wie? kwee nie.
Overigens een hele mooie foto, niet om de droeve stoet maar om de mooie omgeving. Is dat kleine huisje een politiepost?
Laatst gewijzigd door Hendrik op wo jan 23, 2013 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat sas as dós was kaans.
Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:Het is een gokje na enig nadenken; een begrafenis die op weg is naar het kerkhof. Hoogstwaarschijnlijk richting oosterbegraafplaats. Locatie: Gronauschestraat ter hoogte van het boerenkerkhof. Wie? kwee nie.
Overigens een hele mooie foto, niet om de droeve stoet maar om de mooie omgeving. Is dat kliene huisje een politiepost?

Die zijstraat aan de rechterkant evenwijdig aan de singel gaat over in de Oosterstraat?
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Vincent1971 schreef:
Hendrik schreef:Het is een gokje na enig nadenken; een begrafenis die op weg is naar het kerkhof. Hoogstwaarschijnlijk richting oosterbegraafplaats. Locatie: Gronauschestraat ter hoogte van het boerenkerkhof. Wie? kwee nie.
Overigens een hele mooie foto, niet om de droeve stoet maar om de mooie omgeving. Is dat kliene huisje een politiepost?

Die zijstraat aan de rechterkant evenwijdig aan de singel gaat over in de Oosterstraat?
Het zijn foto's op verschillende plekken. De foto die jij bedoeld is genomen vanaf de Edo Bergsmabrug richting Laaressingel. Links zie je nog oude afdakswoningen die aan de Ribbeltsweg stonden/staan. De Ribbeltsweg is doorsneden bij de aanleg van de Laaressingel. Aan de overkant wordt de Ribbeltsweg voortgezet. Net om de hoek staat nr.26 het geboortehuis van mijn moeder, ze was van 1914 en heeft de aanleg van de Singel en de bouw van de brug meegemaakt. Nu is daar die turkse winkel. Oorspronkelijk waren het 2 woonhuizen die nu tot 1 zijn verbouwd. De weg rechts leidde inderdaad naar de Oosterstraat. Mijn moeder en haar broers en zussen spraken altijd van: n' Lossersenweg.
frank n

Bericht door frank n »

De gebouwen in het midden zijn volgens mij hetzelfde dus kan hendrik wel eens gelijk hebben.
Bijlagen
gronauschenweg.jpg
gronauschenweg.jpg (119.92 KiB) 7235 keer bekeken
frank n

Bericht door frank n »

vergelijk
Bijlagen
MED_0034 2.jpg
MED_0034 2.jpg (134.24 KiB) 7234 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Ja dit moet de Gronausestraat zijn met links het Protestantse Kerkhof en rechts het Katholieke.
En Hendrik, ja dat is een politie post. Is terug te vinden opde plattegrond op mijn site met de legenda er bij.
Er waren dus meerdere politieposten.
Mooi zo 'n plaatje.
kerkhof.JPG
kerkhof.JPG (37.71 KiB) 7268 keer bekeken
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Plattegrond tramroute. Situatieschets met de route van de T.E.T.-tram door de stad. 1933 ...... uit het stadsarchief
Bijlagen
Plattegrond tramroute. Situatieschets met de route van de T.E.T.-tram door de stad. 1933.jpg
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

frank n schreef:De gebouwen in het midden zijn volgens mij hetzelfde dus kan hendrik wel eens gelijk hebben.
Dat gebouw/herenhuis in het midden staat er nog anno nu. Ik heb het vermoeden dat vanuit de bovenverdieping van die villa/herenhuis de foto genomen is. Kijk ook in de gevel naar de bevestigingshaak voor de bovenleiding van de tram. wit geschilderd. Zit er nog steeds!
Bijlagen
espoortstraat%20(Medium).jpg
espoortstraat%20(Medium).jpg (76.38 KiB) 7261 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Wat mij als eerste opviel is dat de mensen de hoed en pet niet afgedaan hebben. Volgens mij hoorde je van je fiets te stappen en de pet of hoed af te doen.
Dat oude plaatje ziet er heel wat beter uit dan die nieuwe van Hendrik. Hoezo vooruitgang ? :(
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Hier nog zo'n mooi plaatje.
Wat is dit.
En vooral waar is dit.
Staan er nog bekenden op ?
MED_0036 2.jpg
hans
Member
Member

Bericht door hans »

dus de espoortstraat (gronauseweg) was de oplossing ?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Rooms Katholieke ziekenhuis Sint Jozef. Er staat een pastoor op, een non, een politieagent, wellicht van een hogere rang. De andere personen zouden doktoren kunnen zijn. een zeer gemengd gezelschap. Maar weet ik het zeker? nee, natte vingerwerk.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Gronausestraat was ok of eigenlijk Gronauschestraat. :)
Nee Hendrik het is geen ziekenhuis, wel een bont gezelschap hé ?
hans
Member
Member

Bericht door hans »

wat was dat grote pand aan de linkerzijde dan ?
Plaats reactie