Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Wat ik begrepen heb moet je rijdende in de Overmaatweg de oude Weerseloseweg oversteken. Nu zal er wel geen weg meer te zien zijn ruim70 jaar later is er een totaal andere begroeiing. ongeveer 60 a 70 meter aan de rechterkant moet dan het Hotel hebben gestaan. Ik kan hiervoor geen garantie geven ik heb het ook van horen zeggen.
Groet Neckar..
hans
Member
Member
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

slottelmos ?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Neckar schreef:Wat ik begrepen heb moet je rijdende in de Overmaatweg de oude Weerseloseweg oversteken. Nu zal er wel geen weg meer te zien zijn ruim70 jaar later is er een totaal andere begroeiing. ongeveer 60 a 70 meter aan de rechterkant moet dan het Hotel hebben gestaan. Ik kan hiervoor geen garantie geven ik heb het ook van horen zeggen.
Groet Neckar..
Lijkt mij geen logische plek.Het was en is te ver van het voormalige vliegveld.
De Overmaatweg ligt vlak boven Deppenbroek en het voormalige vliegveld lag kilometers verder naar het Noord-westen.
Ik denk dat we moeten zoeken in oude stadsplattegronden van voor 1940 en na 1934.
Voor 1934 was dit gebied gemeente Lonneker.
T. Wiegman schrijft in zijn boek "Op weg naar Enschede"op pagina 74.
.............Na de bevrijding zag het er uit als een groene vlakte, doorploegt met grote en kleine bomtrechters.
In Maart 1945 kreeg het vliegveld het zwaar te verduren door gealieerde luchtaanvallen.Het was een grote chaos.Wat er nog overeind stond was de erfenis van de Duitsers. Van het vroegere restaurant,de hangars en het radiostation van voor 1940 was niet meer over...........................
Dit hou mijn inziens in dat het op of dchtbij het vroeger vliegveld heeft gestaan.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1296
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Vincent1971 »

Bij mijn weten liep bij foto nummer 8 de weg gewoon door vroeger. De Deurningenstraat maakte hier een scherpe bocht als het ware.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb even wat hulp ingeroepen van Rien Tiehatten, schrijver van het boek "van Grasmat tot Fliegerhorst".
Daarna wat knip en plakwerk en dit is de oplossing.
Het restaurant is kort voor 1940 gesloten en is later door de Duitsers afgebroken, de hangar e.d. zijn bij het uitbreken van de oorlog opgeblazen en het grasland omgeploegd.
Ook op deze ansicht van het begin staat het restaurant, voor de puzzelaars. :)
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2553
Restaurant bij vliegveld.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21694
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

hans schreef:slottelmos ?
Slottelmos is een landgoed in Lonneker volgens de op 2 januari 2007 opgestelde lijst van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit waarin meer dan 1500 landgoederen zijn gepubliceerd, die opengesteld zijn voor publiek.
zie bijlage 6 nr. 1761 van de Taxatiewijzer en kengetallen
DEEL 23
NSW-landgoederen
Waardepeildatum 1 januari 2007
te vinden op: http://www.wozinformatie.nl/public/nieu ... uwsarchief
hans
Member
Member
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

dat is dan ook het enige wat google aan het daglicht brengt , verder niets .
had er ook nog nooit van gehoord ,gelijk een groot deel van de landgoederen niet die onder lonneker in die lijst vermeld staan....
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef:Ik heb even wat hulp ingeroepen van Rien Tiehatten, schrijver van het boek "van Grasmat tot Fliegerhorst".
Daarna wat knip en plakwerk en dit is de oplossing.
Het restaurant is kort voor 1940 gesloten en is later door de Duitsers afgebroken, de hangar e.d. zijn bij het uitbreken van de oorlog opgeblazen en het grasland omgeploegd.
Ook op deze ansicht van het begin staat het restaurant, voor de puzzelaars. :)
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2553
De bijlage Restaurant bij vliegveld.jpg is niet meer beschikbaar
Het blijkt dus dat de grote bocht in de Weerseloseweg na de oorlog is aangebracht.
De Oude Deventerweg liep dus ook door van af de Oldenzaalsestrat langs het kleigat en bij het hek met de Gloster Meteor rechtdoor tot aan de Weerseloseweg. Daar ergens tussen in ,zo in de buurt van Kleinsman, heeft dan het beroemde Restaurant gestaan.
Bij de opening op 27 Augustus 1931 vond het ceremonieel inderdaat plaats in een tent.
Op de foto is duidelijk te zien dat de toenmalige Burgemeester Edo Bergsma met de genoodigden in een tent zit.
Bijlagen
scannen0003.1.jpg
scannen0003.1.jpg (152.12 KiB) 7570 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Kijk, die plattegrond van 1935 geeft ook antwoord op de vraag waar die luchtfoto genomen is.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Het restaurant heeft dus eigenlijk op de huidige parkeerplaats voor het huidige paviljoen gestaan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Euhm... bedoel je daarmee het huidige terminalgebouw?
Dat klopt niet met dat kaartje, daar staat het restaurant meer richting lonnekerveldweg.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Spruwel schreef:Euhm... bedoel je daarmee het huidige terminalgebouw?
Dat klopt niet met dat kaartje, daar staat het restaurant meer richting lonnekerveldweg.
Ja dat bedoel ik. het zwarte vierkantje met de oude hangar stond volgens mij net rechts van de huidige ingang (Deventerpoort). Het restaurant stond dan net links naast de huidige ingang.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Maar op die plattegrond staat de hangar met restaurant (A) ingetekend aan het einde van de Lonnekerveldweg en het restaurant (B) iets verder naar links. Het terminalgebouw staat meer rechts richting huidige vliegveldweg.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Plaatje erbij...
Bijlagen
vliegveldrestaurant.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik was even de weg kwijt, je hebt gelijk.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Ik zat in de eerste instantie ook aan die hoek te denken bij die oude luchtfoto. Maar ik dacht dat het van na de oorlog was en de grove infrastructuur redelijk gelijk gebleven moest zijn. Daar ging ik de mist in.
Net viel het me trouwens op dat het latere zwembad vasn het vliegveld bij die plas water is gemaakt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21694
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Het is mij nog steeds niet duidelijk, omdat steeds wordt gesproken over "restaurant"
en dus niet "hotel Twenthe"'
Het restaurant was een ander gebouw. Zie fotocollectie op de site van enschedeinansichten op http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2559 en op http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2688 met als vermelding: Vliegveld Twente met hangar en restaurant. Toen kon je de auto nog voor het vliegtuig parkeren. Dit waren de nadagen van het burgervliegveld. In 1940 is dit alles opgeblazen door de Nederlandse Genie troepen de grasbanen waren al omgeploegd. De Duitsers hebben er weer een vliegveld van gemaakt en daarna was het een militairvliegveld met zoals dat tegenwoordig heet het gedogen van beperkte burgerluchtvaart
Het zijn dus 2 verschillende gebouwen. De lokatie van gebouw "hotel Twenthe" is dus nog niet bekend.
zie ook de ansichtkaart van Paviljoen Vliegveld Twente op http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=458
hierbij wordt
vermeld dat dit paviljoen was op de lokatie: Paviljoen Vliegveld Twente. J Bossink Weerseloseweg 356 Enschede Tel. 2435
Is dit misschien hetzelfde adres van "hotel Twenthe"of wordt hiermee ook het opgeblazen restaurant bedoeld. In ieder was die lokatie dan aan de Weerseloseweg
Bijlagen
Opening van de gebouwen Op vliegveld Twente. 1932.jpg
Opening van de gebouwen Op vliegveld Twente. 1932.jpg (69.62 KiB) 7563 keer bekeken
Vliegveld Twente met hangar en restaurant.jpg
Vliegveld Twente met hangar en restaurant.jpg (79.65 KiB) 7563 keer bekeken
Paviljoen Vliegveld Twente. J Bossink Weerseloseweg 356 Enschede Tel. 2435.jpg
Paviljoen Vliegveld Twente. J Bossink Weerseloseweg 356 Enschede Tel. 2435.jpg (60.9 KiB) 7563 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21694
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Bij mijn fotoreportage over het oude stukje Weerserloseweg (zie hiervoor) heb ik nog een foto gemaakt van het bordje van boomkwekerij Leo ten Vergert Weerseloseweg 355 (dit is achter de speeltuin van restaurant Kleinsman). Het Paviljoen Vliegveld Twente. J Bossink Weerseloseweg 356 Enschede kan hier dus niet ver vanaf zijn.
Bijlagen
Weerseloseweg 355.JPG
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Heb ik dan misschien toch een beetje gelijk.
Ik had eigenlijk mijn kop al in de grond gestoken omdat ik heel wat teweeg heb gebracht..
Maar we zoeken verder..
Groet Neckar..
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Nog even dit het afgebeelde paviljoen is volgens mij nu Heer Bommel aan de Weerseloseweg. De ansichtkaart is duidelijk van de jaren 60 en toen was de Weerseloseweg al de weg die het nu is. Heer Bommel zit nu op 370..
Wie weet....
Groet Neckar..
Plaats reactie