Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
enschedeinansichten schreef:De gebochelte van Enschede.
Heet dat ding echt zo? Waar komt het vandaan? Het lijkt wel de geest die over je schouder meekijkt als je de belastingpapieren moet invullen :lol: .
Ik heb daar 20 jaar gewerkt, maar heb mij nooit afgevraagd wat het beeld nu eigenlijk betekend. Ik zal daar er eens een keer naar vragen.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Spruwel schreef:Ik dacht, ik gooi d'r ook maar eens één in. Niet zo erg lastig lijkt mij.
Uitkijktoren van de waterberging Kristalbad langs de spoorlijn tussen Enschede en Hengelo.
zie: http://www.wrd.nl/algemene_onderdelen/z ... erberging/
Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel »

Kristalbad, inderdaad. Goed weer om naar boven te klimmen vandaag in de zon t genieten van het uitzicht. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Overigens zijn ze aan de overzijde van het kanaal, andere einde fietsersbrug, aan beide zijden van fietspad bezig met iets wat lijkt op basins.
frank n

Bericht door frank n »

Twekkelo kijkt op van havenslib in de achtertuin

1/2 ENSCHEDE - Een baggerschip begint binnenkort met het uitdiepen van de Enschedese haven. Het vuile slib wordt per schip afgevoerd, de rest gaat naar twee afwaterbassins in Twekkelo. Op de oever van het Twentekanaal, aan weerszijden van het Broeierdpad ter hoogte van de fietsbrug over het Twentekanaal, is in opdracht van de gemeente een groot en een klein bassin aangelegd voor de opslag van 80.000 kubieke meter slib. Omwonenden wisten van niets.

Binnenkort worden de bassins via een buizensysteem gevuld met slib dat afkomstig is uit de haven. Berend van Rijn, voorzitter van de Vereniging Behoud Twekkelo (VBT), werd op 6 maart door de gemeente ingeseind wat er ging gebeuren.

„Er werd me meegedeeld wat er speelde. Toen heb ik gezegd dat ik een gesprek wilde. Als je nu ziet wat voor enorm bassin er ligt, dan is de handelwijze van de gemeente niet chic. Al is er voor die tijd nog wel eens gebeld over het hoe en waarom van de verwerking van het slib.”

Van Rijn heeft namens de bewoners van de buurtschap echter geen bezwaar aangetekend. Omdat hij ervan uitgaat dat de opslag van het slib in goede banen wordt geleid, letterlijk en figuurlijk.

„Er wordt volgens de gemeente met zorg en heel zorgvuldig gehandeld. Dan moet je ook denken aan eventuele stankoverlast. Mij is verteld dat het alleen om schoon slib gaat dat uit de haven van Enschede afkomstig is. Dat wordt in Twekkelo in het bassin gespoten. Vervolgens loopt het water terug naar het kanaal of het wordt via de bergingssloot afgevoerd. Daarna dikt het bezinksel in en wordt het na verloop van tijd met de verwijderde toplaag gemengd. Die grond wordt daarna over de oever van het kanaal verspreid. Ik schat dat de grond daardoor zo’n dertig centimeter wordt opgehoogd. Daarom is het ook zo’n groot bassin geworden. Het slib moet over een zo groot mogelijke oppervlakte worden uitgespreid.”

De VBT-voorzitter verklaart dat het bassin is aangelegd op pachtgrond die eigendom is van de gemeente. De grond wordt elk jaar opnieuw aan een agrariër verhuurd. Dat zal in de toekomst weer gebeuren. Het slib wordt overigens pas na een keuring met de verwijderde toplaag vermengd.

bron:tctubantia
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Een nieuwe raadfoto. Lijkt mij dit keer niet moeilijk.
Bijlagen
raden maar.jpg
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Poolmansweg, ter hoogte van de Kastanjestraat, naast de school.
Bijlagen
Poolmansweg, t.h.v. de Kastanjestraat naast de school.JPG
Poolmansweg, t.h.v. de Kastanjestraat naast de school.JPG (114.3 KiB) 6523 keer bekeken
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dit is geen familiealbum, maar ik heb nog een kiekje uit 1964 of 65, waar wij als kleinkinderen voor het huis van opa en oma aan de Poolmansweg staan met op de achtergrond een stukje van de school en het veilinggebouwtje en daar tussen ook nog een fabrieksschoonsteen en de rij populieren (die - niet zichtbaar op deze foto - ook naast het pad van de Chr. Geref. Kerk stonden).
De foto zal op een zondag gemaakt zijn, want na kerktijd (en zondagschooltijd voor de kinderen) was er altijd een gezellig samenzijn bij opa en oma. Ieder had zijn of haar eigen kop en schotel en lepeltje !! Oma bewaarde de (room)vellen die op de melk zaten en klopte die 's zondags met suiker op tot de mooiste en lekkerste slagroom.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Heel goed beantwoord Veteraan op deze mooie en vroege ochtend. Misschien toch wel leuk om het kiekje te kunnen laten zien? Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe raadfoto.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Heel goed beantwoord Veteraan op deze mooie en vroege ochtend. Misschien toch wel leuk om het kiekje te kunnen laten zien? Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe raadfoto.
Nou vooruit Arie, hier komt 'ie. Hier sta ik dan, samen met mijn broers en nichtjes en neefje.
Voor de kijkers zijn de schoorsteen, het veilinggebouwtje en de populieren interessant.
Bijlagen
Voor het huis van opa en oma aan de Poolmansweg.jpg
(172.09 KiB) 70 keer gedownload
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

En hier is de volgende te raden plek.
Bijlagen
Raad plek.JPG
(49.58 KiB) 70 keer gedownload
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Gokje. Esdoornstraat?
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Nee, Arie, het spijt me, maar dat is fout.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Moet hier een hint komen?
Of een foto die iets meer toont?
Jullie mogen het zeggen.
frank n

Bericht door frank n »

Als ik zeg hogeland ben ik dan warm......of ben ik dan ijskoud,want dan zeg ik stadsveld.
Misschien geen hint nodig eerst maar is wijkgericht gaan kijken.....?
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

frank n schreef:Als ik zeg hogeland ben ik dan warm......of ben ik dan ijskoud,want dan zeg ik stadsveld.
Misschien geen hint nodig eerst maar is wijkgericht gaan kijken.....?
Hogeland is ijskoud, Stadsveld is steenkoud.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Twekkelerveld?
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Twekkelerveld is ook koud.
Hoewel, het is op dit moment 11 graden. :lol: Maar het antwoord is dus niet goed.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Ribbelt?
Wat sas as dós was kaans.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »