Bouwhuistunnel(tje)
Aha, het leek even zo. Maar naar wat beter bestuderen is het inderdaad de verkeerde kant voor de universiteit.Jeroen schreef:Nee je kijkt naar het zuiden en ziet daar de gebouwen waar nu Twente Milieu aan de Westerval is gevestigdTanqueray schreef:Zie ik op de achtergrond de universiteit in aanbouw?
Je hebt gelijk. Enschede is gesloten voor goederenvervoer in 1987. De sporen schijnen in 1990 opgebroken te zijn.Tunneltje schreef:Dit is niet de laatste trein geweest want die wagen is natuurlijk ook weer opgehaald. Of er daarna nog treinen hebben gereden weet ik niet.
De lijn is ooit ook nog eens doorgetrokken naar het distributiecentrum. Weet iemand wanner dat was? Zijn er foto's van? Erg succesvol is die aansluiting niet geweest geloof ik.
Groeten,
Tunneltje
In 1983 is de goederenlijn naar de "havenzuid" oftewel Vredestein doorgetrokken naar het Transportcentrum Twente. Dit stuk is ook in 1990 weer opgebroken.
Hartelijk dank Robert. Deze kende ik al. Ik heb bij de SHSEL gevragd of de fotograaf bekend is, maar helaas wist men dat niet. Van het wachthuisje dat links op de voorgrond te zien is zou ik graag vanuit dit standpunt een foto hebben. Was die fotograaf nou maar een paar meter verder naar achter gaan staan!
Nogmaals bedankt voor de foto!
Groeten,
Tunneltje
Nogmaals bedankt voor de foto!
Groeten,
Tunneltje
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Nieuwe toekomst voor het Bouwhuistunneltje
zaterdag 21 februari 2009
ENSCHEDE - De bewonersvereniging Rigtersbleek wil, gesteund door de wijkraad Twekkelerveld het bekende Bouwhuistunneltje uitgraven en een nieuwe bestemming geven.
Als het aan de initiatiefnemers ligt komt er een ontmoetingsruimte in of wordt de tunnel gebruikt als expositieruimte of krijgt een andere, bijzondere functie. Volgens Willy ten Have, voorzitter van de wijkraad Twekkelerveld moet er nog met ProRail, de beheerder van het spoorwegnet in Nederland, worden gesproken of de tunnel nieuw leven kan worden ingeblazen.
Lees verder in de Twentsche Courant Tubantia van maandag 23 februari
zaterdag 21 februari 2009
ENSCHEDE - De bewonersvereniging Rigtersbleek wil, gesteund door de wijkraad Twekkelerveld het bekende Bouwhuistunneltje uitgraven en een nieuwe bestemming geven.
Als het aan de initiatiefnemers ligt komt er een ontmoetingsruimte in of wordt de tunnel gebruikt als expositieruimte of krijgt een andere, bijzondere functie. Volgens Willy ten Have, voorzitter van de wijkraad Twekkelerveld moet er nog met ProRail, de beheerder van het spoorwegnet in Nederland, worden gesproken of de tunnel nieuw leven kan worden ingeblazen.
Lees verder in de Twentsche Courant Tubantia van maandag 23 februari
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4339
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Ja het is een historischeplek ( 1945 bevrijding).
En die Wijkraad is lekker actief.
Ik zou ze het gunnen. Kijk een naar die nieuwe tunnel.
Eerst een ramp door die grafety, nu een echt kunststuk.
Dat zijn pas burger initiatieven.
En die Wijkraad is lekker actief.
Ik zou ze het gunnen. Kijk een naar die nieuwe tunnel.
Eerst een ramp door die grafety, nu een echt kunststuk.
Dat zijn pas burger initiatieven.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4339
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Nog een.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Dat noem ik nog een shared space. Dit mag dus echt niet meer van de verkeerskundigen: fiets, auto en trein op één baan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
Re: Bouwhuistunnel(tje)
1977, ik was toen 10 jaar, en speelde vaak in die omgeving,
maar zover ik mij herinneren kan liep er toen al geen trein meer over dat spoor onder het bouwhuis tunneltje.
Het andere spoor naar Hengelo was onze favoriete speelplek
Toen later het nieuwe viaduct een tiental meters naar rechts werd gebouwd,
waren we daar heel vaak te vinden.....mooie tijden, steentjes op de rails leggen,
en weggedoken in de bosjes wachten tot de "hondekop" er over heen denderde en de stukken je om de oren suisden.
Menig machinist is zich in die jaren het lazarus geschrokken, omdat wij er een hobby van maakten om zo lang mogelijk op het spoor te blijven staan,
wanneer de machinist begon te claxonneren hadden we ons doel bereikt……of 6 duimers (grote spijkers) op het spoor leggen was ook altijd leuk, nadat deze overreden waren door de trein, werden het mini zwaarden.
Een beetje gek waren we wel inderdaad.
maar zover ik mij herinneren kan liep er toen al geen trein meer over dat spoor onder het bouwhuis tunneltje.
Het andere spoor naar Hengelo was onze favoriete speelplek
Toen later het nieuwe viaduct een tiental meters naar rechts werd gebouwd,
waren we daar heel vaak te vinden.....mooie tijden, steentjes op de rails leggen,
en weggedoken in de bosjes wachten tot de "hondekop" er over heen denderde en de stukken je om de oren suisden.
Menig machinist is zich in die jaren het lazarus geschrokken, omdat wij er een hobby van maakten om zo lang mogelijk op het spoor te blijven staan,
wanneer de machinist begon te claxonneren hadden we ons doel bereikt……of 6 duimers (grote spijkers) op het spoor leggen was ook altijd leuk, nadat deze overreden waren door de trein, werden het mini zwaarden.
Een beetje gek waren we wel inderdaad.
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Nu er in andere rubrieken (o.a. Raad de plek) veel activiteit is met daarbij een aantal relatief nieuwe forum-gebruikers, wil ik dit draadje over het Bouwhuistunneltje weer eens naar boven halen.
Zoals in een bericht hier ergens boven van een aantal jaren geleden te lezen valt ben ik bezig het tunneltje en een klein deel van het spoor eronderdoor na te bouwen. Daarvoor ben ik nog altijd op zoek naar foto's en andere informatie van het tunneltje, de overwegen er vlakbij in de Spoordijkstraat, de IJsbaanweg en de Hendrik ter Kuilestraat, de 'woning nr.20' tussen de beide laatste overwegen, het wachthuisje nr.20 bij de overweg in de IJsbaanweg van waaruit de overwegen bediend werden, etc.
Via o.a. het gemeente-archief, het Utrechts archief, de MBS, de heren van de Meene en Ankersmit heb ik al wel een aantal foto's,maar bijvoorbeeld nog maar 1 foto van een trein in het tunneltje of bij een van de overwegen in de periode dat het tunneltje ook nog voor het wegverkeer werd gebruikt. Ook foto's van de genoemde wachtpost en de woning vanaf de 'straatkant' zoek ik nog.
Wie kan mij mogelijk verder helpen met foto's of kontakten? Iedere tip is welkom.
Voor de belangstellenden, de bouw van de modelbaan met het tunneltje vordert, maar niet erg snel. Door de gekozen schaal (spoor 0, 1:45) en de keuze een bestaande situatie zo exact mogelijk na te bouwen moet ik veel zelf bouwen en dat kost veel tijd. Maar goed, dat is, naast het zoeken naar historische informatie over het Bouwhuistunneltje en de omgeving ervan, natuurlijk wel het leukste aan de hobby.
Groeten, Frank (tunneltje)
Zoals in een bericht hier ergens boven van een aantal jaren geleden te lezen valt ben ik bezig het tunneltje en een klein deel van het spoor eronderdoor na te bouwen. Daarvoor ben ik nog altijd op zoek naar foto's en andere informatie van het tunneltje, de overwegen er vlakbij in de Spoordijkstraat, de IJsbaanweg en de Hendrik ter Kuilestraat, de 'woning nr.20' tussen de beide laatste overwegen, het wachthuisje nr.20 bij de overweg in de IJsbaanweg van waaruit de overwegen bediend werden, etc.
Via o.a. het gemeente-archief, het Utrechts archief, de MBS, de heren van de Meene en Ankersmit heb ik al wel een aantal foto's,maar bijvoorbeeld nog maar 1 foto van een trein in het tunneltje of bij een van de overwegen in de periode dat het tunneltje ook nog voor het wegverkeer werd gebruikt. Ook foto's van de genoemde wachtpost en de woning vanaf de 'straatkant' zoek ik nog.
Wie kan mij mogelijk verder helpen met foto's of kontakten? Iedere tip is welkom.
Voor de belangstellenden, de bouw van de modelbaan met het tunneltje vordert, maar niet erg snel. Door de gekozen schaal (spoor 0, 1:45) en de keuze een bestaande situatie zo exact mogelijk na te bouwen moet ik veel zelf bouwen en dat kost veel tijd. Maar goed, dat is, naast het zoeken naar historische informatie over het Bouwhuistunneltje en de omgeving ervan, natuurlijk wel het leukste aan de hobby.
Groeten, Frank (tunneltje)
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Heb je deze foto al? Ik denk het wel, want deze is te vinden in het gemeentearchief. Misschien toch wel leuk om hem hierbij te plaatsen. zie:
beelddocument
Fotonummer:001612
Titel: Spoordijkstraat
Beschrijving: Afsluiting weg m.b.v. spoorbomen i.v.m. aanleg Twekkelertunnel
Datering: 1977
Trefwoord: Twekkelertunnel
beelddocument
Fotonummer:001612
Titel: Spoordijkstraat
Beschrijving: Afsluiting weg m.b.v. spoorbomen i.v.m. aanleg Twekkelertunnel
Datering: 1977
Trefwoord: Twekkelertunnel
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Deze foto ook nog gevonden op internet. zie: http://straatkaart.nl/7547AG-IJsbaanweg ... fotos/-UZ/
Het wordt vermeld als Ijsbaanweg, maar lijkt mij de Lambertus Buddestraat.
Het wordt vermeld als Ijsbaanweg, maar lijkt mij de Lambertus Buddestraat.
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Deze foto's nog gevonden op deze site: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 17847.1395
- Bijlagen
-
- tunnel.jpg (112.17 KiB) 12138 keer bekeken
-
- lambertus buddestraat.jpg (83.62 KiB) 12181 keer bekeken
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Ook een leuke site over verdwenen spoorlijnen: http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/ra ... esbo2.html