Ik ga nu een tijdje op mijn kussen nadenken...

Ja de Kalanderstraat was helemaal juist. Wat een gribus van een straat was dat stukje. Het standpunt van de fotograaf was ongeveer het punt waar nu Blokker zit en dan in de richting van V&D gefotograveerd. Stel je even voor dat de rooilijn van de Kalanderstraat doorloopt in de huidige gevel van De Klanderij. Ongeveer waar nu de ingang van H&M zit en dan pakweg 8 tot 10 meter breed daar zat Remmelt Pit. Remmelt Pit was opticien, horlogemaker en goudsmit. Daar kreeg ik in 1951 op 3 jarige leeftijd mijn eerste brilletje. Daar pal voor deze winkel liep ik tegen de lamp toen ik begin jaren 60 spijbelde. Mijn vader kwam net uit de winkel nadat mijn jongste zus een bril kreeg aangemeten toen ik al lopend passeerde. Geheel onkundig van het feit dat op dat moment zij daar zich ophielden. In het voorste pand zat horlogemaker Kellerhuis. Daar herinnner ik mij van dat op een zondagmorgen toen we lopend naar de Oosterkerk gingen aan de Wilhelminastraat er rechercheurs bezig waren vingerafdrukken te nemen van een gebroken raam. Er was die nacht ingebroken. Last but not least, aan de overkant van het standpunt van de fotograaf ongeveer op de plek waar nu America Today zit is ooit de brand begonnen in 1862. Een gevelsteen herinnerde aan dit feit. Of die steen bewaard is gebleven weet ik niet maar om op 7 mei 2012 daar aandacht aan te schenken zou niet verkeerd zijn.Arie schreef:Welterusten Veteraan![]()
Nog even een vraag aan Hendrik: Was mijn antwoord Kalanderstraat op je raadfoto juist en kun je wat meer vertellen over de nostalgische waarde van deze foto?
@Kubus heb je al een nieuwe raadfoto?