Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Ingang Maranathakerk Tweede Emmastraat hoek Poolmansweg
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Fantastisch Arie, u hebt het helemaal goed.
Voorlopig heb ik geen plaatjes meer. Ik zal binnenkort de stad eens rondfietsen met mijn fototoestel.
Als er geen truckjes gebruikt worden, dat neem ik mijn denkbeeldige petje af voor de mensen die hier de juiste antwoorden geven op - voor mijn gevoel - onherkenbare plaatjes.
Heel bijzonder.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Voor mij niet zo moeilijk, want ik heb daar bijna 60 jaar gewoond aan de Dennenweg. Ik heb deze kerk in mijn jeugdjaren nog zien opbouwen. Ik ben aan de Dennenweg geboren in 1945. Hierbij nog een kiekje uit ons familialbum (ik denk omstreeks 1960) met mijn moeder en zus, waarop aan het einde van de weg de Maranathakerk nog net zichtbaar is. De huizen rechts van de weg (niet zichtbaar) zijn nu verdwenen bij de afbraak van de Drentse Buurt (ongeveer 10 jaar geleden). Aan de overkant zijn nu ook enkele panden afgebroken.
Bijlagen
dennenweg.jpg
dennenweg.jpg (85.39 KiB) 7729 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Dat ik dat niet herkende, ik ben daar gedoopt. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dag Arie, wat een prachtige foto. Wat zou ik graag één dag teruggaan naar die plek en die tijd.
Vanaf 1954 tot ongeveer 1978 heb ik regelmatig - al of niet in een kinderwagen, lopend of op de fiets - de route van de Janninksweg, via de Sterkerstraat, soms dóór het Eendenparkje, Dennenweg naar de Poolmansweg afgelegd, naar mijn grootouders, de kerkgang en ook verder naar de Paulus Moreelseweg om naar school te gaan.
Langs deze route heb ik heel wat veranderd zien worden. Diverse vriendinnetjes van school woonden her en der langs die weg.
Op het afdakje boven het deurportaal (zie foto) is mijn schoen ooit terecht gekomen tijdens een malle lachbui toen ik met mijn moeder terug kwam van Simon de Wit, je schoen uitschoppen en hinkend weer ophalen. En dat met een volle boodschappentas tussen ons in ....
(Ik weet niet of Wachterveld er toen nog zat).
Ach heimwee......
Bijlagen
Sterkerstraat.JPG
(44.73 KiB) 85 keer gedownload
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Baas boven baas ....: ik ben daar in 1954 als eerste gedoopt. Mijn ouders moesten dan wel even wachten, want de kerk was bijna klaar. ;)
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

In de Sterkerstraat tegenover de Drukkerstraat woonde Bea de Graaf, een vriendinnetje dat in de 3de klas van de lagereschool met haar familie naar Nieuw Zeeland emigreerde. Als kind gebeurt dat zonder dat je je realiseert dat je elkaar echt kwijtraakt. Later vaak gezocht, maar nooit gevonden.
Bijlagen
Sterkerstraat - Bea de Graaf.JPG
Sterkerstraat - Bea de Graaf.JPG (58.16 KiB) 7772 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Veteraan op ma jan 09, 2012 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Nee, sorry, ik ben verkeerd bezig. Daar is deze topic niet voor ... het zal niet weer gebeuren :oops:
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Nee, sorry, ik ben verkeerd bezig. Daar is deze topic niet voor ... het zal niet weer gebeuren :oops:
Moet kunnen, nostalgie is altijd leuk en hoort ook thuis in de rubriek Geschiedenis :)
Ik denk dat Hendrik nog aan de beurt is voor een nieuwe raadplaat.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Baas boven baas ....: ik ben daar in 1954 als eerste gedoopt. Mijn ouders moesten dan wel even wachten, want de kerk was bijna klaar. ;)
Ik voel mij steeds jonger worden. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

... anders wordt het hier zo stil :)
Bijlagen
Knipsel 4.JPG
Knipsel 4.JPG (45.6 KiB) 7722 keer bekeken
frank n

Bericht door frank n »

WEZO aan de Blekerstraat fabriek van limonades,bierbottelarij.likeurstokerij en wijnhandel van de Hr Wevers
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dag Frank, het is niet de Blekerstraat.
De Wezo zat tussen de Nassaustraat en de Haaksbergerstraat, is 't niet? En volgens mij niet direct aan de straat, maar een brede gang door en achter de huizen aan de Blekerstraat .... zelfs met een feestzaaltje?? Of zit ik mijn herinneringsmolentje nu kapot te draaien?
frank n

Bericht door frank n »

Is WEZO wel goed anders moet we verder speuren naar het correcte antwoord.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Nee, Wezo is ook niet goed, want die zat aan de Blekerstraat.

Een hint : Voor een goede fles naar Veenstraat 6

....... hier komt iets anders, (als advertentie in de Tubantia).
frank n

Bericht door frank n »

Dan moet het Verbeek zijn veenstraat 6
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Nee Frank, want dan zou ik het antwoord al gegeven hebben.

Voor een goede fles naar Veenstraat 6 ...... daarna komt iets anders. Van een ander adres.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Zat er ook niet een likeurstokerij aan de Pijpenstraat? Het gebouwtje met schuin dak stond ongeveer op de hoek van de Beltstraat en daarnaast is nu Pipe Line modelbouwwinkel.
Wat sas as dós was kaans.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Niet helemaal Hendrik, het was een slijterij aan de Pijpestraat, dus winkel met prachtige houten deur en ronde raampjes daarin. Links van de winkel een poort - waar de bestelwagen kon staan, links daarvan het magazijn waar de flessen werden gespoeld, gebotteld, voorzien van etiket en kurk, etc etc, zeker geen klein gebouwtje. Achter de winkel het kantoor met kluis en chique houten bureau en daarachter nog meer magazijnachtige ruimtes, oude flessen wijn etc. Onder het geheel een prachtige kelder die spookachtig rook. Je werd soms al dronken van de geur. En om de hoek - in de Zuiderhagen - was de distilleerderij, daar werden de bijzonderheden volgens eigen recepten gemaakt, zoals de Goudlikeur, Perla Negra (met een echte parel onder een enkele kurk vastgemaakt), de Böggelriederlikeur en nog veel meer, maar toen had ik nog geen belangstelling voor alcohol. Tussen de slijterij en de Zuiderhagen zat een Chinees Restaurant. Ik kom niet meer op de naam. Die schijnt erg goed geweest te zijn.

Nu de grap:
In de Tubantia stond een advertentie van de slijter op de Veenstraat:
Voor een goede fles naar Veenstraat 6
En daaronder stond:
Maar als het om de inhoud gaat, gaat u naar de Pijpestraat
Ja, toen kon je blijkbaar nog invloed uitoefenen wat wáár in de krant kwam te staan.

.. en dan een vraag:
Is Het Zuiderspoormuseum ook geschiedenis, of heeft het een andere locatie gekregen?
Een mailtje aan ap@platvoet.nl over de modelbaan, komt terug via de System Administrator (de bemoeial).
Bijlagen
Franzo 1 (2).jpg
(268.15 KiB) 70 keer gedownload
Franzo 1  (1).jpg
Franzo 1 (1).jpg (235 KiB) 7759 keer bekeken
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

De afbraak van de fabriek tegenover de Slijterij, waardoor je zo'n vreselijke lelijke parkeerplaats kreeg met ongelijke vloer, zelfs nog een bezinepomp erop. Je keek dan tegen de achterkant van Hermiene Wink op het Van Loenshof. Aan de Zuiderhagen zat een winkel die paardrijspullen verkocht, Guus Walter.
Oei, wat ben ik begonnen door deze site te bezoeken? Het lijkt wel een verslaving. Alles van vroeger komt stukje bij beetje naar boven.
Bijlagen
Pa bij Franzo, afbraak fabriek en Volkswagen bestel.jpg
Plaats reactie