Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Bedankt Ostar voor het leuke verhaal en goede informatie. Heb je nog meer foto's uit de jaren '50?
Ik heb zelf even geen foto's. Volgens mij was Hendrik nog aan de beurt.
Ben nog even aan het zoeken naar een goede foto. Wel erg leuk zo iets van de Voortsweg er tussendoor. Ik weet van dat deel van de stad weinig af. Heb altijd aan de zuidkant van de stad gewoond en dan kwam je daar bijna nooit. Wel mooi te zien die vakwerkboerderij daar aan de Voortsweg. Zal ook wel weggesaneerd zijn.
Als iemand anders even een leuke foto heeft, oke. Dan meld ik me wel weer als ik iets goeds gevonden heb.
Wat sas as dós was kaans.
Ostar
Member
Member

Bericht door Ostar »

Arie schreef:Bedankt Ostar voor het leuke verhaal en goede informatie. Heb je nog meer foto's uit de jaren '50?
De afbeeldingen komen uit een fotoboekje over oud-lonneker. Helaas heb ik het niet meer in mijn bezit. Er staan veel foto's in van oude Lonneker boerenhoeves waarvan de meesten inmiddels verdwenen zijn. Nog niet lang geleden zijn de oude fundamenten van zo'n hoeve blootgelegd. Hieronder een foto, kunnen jullie raden waar het is en om welke hoeve het gaat?
Bijlagen
IMG_1795.JPG
IMG_1795.JPG (307.46 KiB) 7352 keer bekeken
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Erve Sprakel?
Ostar
Member
Member

Bericht door Ostar »

Correct. Dit ligt aan de Sprakelweg, vlak achter het recent heropende theehuis Sprakel in 't Bos. De boerderij heeft er gestaan tot de 2e wereldoorlog. Bij aanleg van Zuidkamp door de duitse bezetter stond de boerderij teveel in de zichtlijnen van onze oosterburen. Die moest dus tegen de vlakte. De fundering bestaat deels uit grote zwerfkeien waardoor we de boerderij een flink stuk verder terug in de tijd kunnen dateren.

Het archeologisch onderzoek was ter voorbereiding op het project 't Vaneker. Inmiddels is het tracé van de Sprakelweg verlegd precies over deze funderingen. Van de kavels die hier nu voor een fors bedrag te koop staan is er nog niet één verkocht.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Weer mooie informatie Ostar. Ik plaats hierbij maar weer een door mij zelf gemaakte foto. Gisteren nog gemaakt tijdens een fietstocht door het buitengebied van Enschede. Welke straat en eventueel informatie over het gebouw?
Bijlagen
raadfoto.JPG
Ostar
Member
Member

Bericht door Ostar »

Zo te zien is dit het oude schooltje bij Twekkelo. Dacht dat het momenteel bevolkt wordt door studenten van de kunstacademie.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Ostar schreef:Zo te zien is dit het oude schooltje bij Twekkelo. Dacht dat het momenteel bevolkt wordt door studenten van de kunstacademie.
Het is goed. De straatnaam is Twekkelerweg, die schenk ik je. :) Kom maar met een nieuwe foto.

Hierbij nog wat informatie over de Twekkelerschool:
Een paar honderd jaar geleden werden rond Enschede verschillende markescholen gesticht. Gebouwtjes waarin de arme boerenkinderen 's zomers les kregen direct onder het rieten dak, op een lemen vloer waarop niet zelden een turfvuur brandde. Fraaie voorbeelden hiervan vindt u ook in de Broekheurneschool en de Usselerschool. De oudste van deze primitieve schooltjes was de Twekkelerschool, die in 1726 door de Goedsheren in marcke Twickelo werd opgericht.

Bijverdiensten
De leiding van zo'n school berustte bij 'de meister' die naast een traktement van ƒ 50,00 per jaar ook meedeelde in 'het geschlachte', de boter en de eieren. Dat was natuurlijk geen vetpot en dus verdiende meister Herman Geuverink er jaren lang wat bij door er in de school een clandestiene 'foezel' (slechte jenever) stokerij op na te houden. De meeste van zijn collega's maakten het niet zo bont en brachten de dag door met het poetsen van klompen en het stoppen van kousen terwijl de kinderen hun lessen opdreunden. In de winter was de school gesloten.

Nieuwe functie
Honderd jaar later na de oprichting werd op de plaats van de Twekker school een nieuw schoolgebouw gebouwd dat vervolgens in 1920 weer werd vervangen. In 1934 werd de school gesloten maar op dit moment dient het gebouw opnieuw een onderwijskundig doel. Een afdeling van de AKI in Enschede maakt er gebruik van. De Vereniging Behoud Twekkelo spant zich in om het gebouw, dat eigendom is van de gemeente Enschede, een meer plaatselijke functie te geven met een relatie naar plattelandsvernieuwing. Het schooltje staat aan de Twekkelerweg 124, op de hoek met Boerstege.
bron: http://www.symeko.nl/twekkelo/historie/ ... chool.html
Ostar
Member
Member

Bericht door Ostar »

Albums vol met raadplaatjes heb ik helaas niet! Maar onderstaande recente foto is misschien een leuke, al kan het niet te moeilijk zijn.
Bijlagen
IMG_0436.JPG
IMG_0436.JPG (425.39 KiB) 7331 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Lonneker ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Mag wel iets specifieker he, Lonneker is heeeul ietsje groter dan dat stukje spoor ;) Dit is langs de Nieuwedijk, waar vroeger het spoor Enschede-Oldenzaal langsliep. Enkele jaren geleden is er een fanaat geweest die hier een stukje spoor heeft 'teruggelegd'.
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Ik heb niet zo'n goeie fotovoorraad, maar bij deze:

Afbeelding
Ostar
Member
Member

Bericht door Ostar »

rr1991 schreef:Mag wel iets specifieker he, Lonneker is heeeul ietsje groter dan dat stukje spoor ;) Dit is langs de Nieuwedijk, waar vroeger het spoor Enschede-Oldenzaal langsliep. Enkele jaren geleden is er een fanaat geweest die hier een stukje spoor heeft 'teruggelegd'.
Inderdaad. Dit ligt op de oude spoordijk Lonneker - Oldenzaal, net boven Lonneker, maar nog voor de oude steenfabriek. Het stukje spoor is bedoeld als uitdagend obstakel voor mountainbikers, maar is ook een mooie herinnering aan de spoorlijn die hier ooit liep. Als ik het goed heb ik het in de jaren 70 afgebroken, pas lang nadat het buiten gebruik was gesteld.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

rr1991 schreef:Mag wel iets specifieker he, Lonneker is heeeul ietsje groter dan dat stukje spoor ;) Dit is langs de Nieuwedijk, waar vroeger het spoor Enschede-Oldenzaal langsliep. Enkele jaren geleden is er een fanaat geweest die hier een stukje spoor heeft 'teruggelegd'.
Er bestaat een site waar mensen oude sporen nalopen en dan kijken wat er nog te zien is.
Daar heb ik dit stukje niet op gezien dus is het niet een oorspronkelijk stukje. Wel een leuk idee.
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html
http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op zo nov 06, 2011 1:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Zo, ik moet het precies aangeven anders telt het niet. :D

Gelukkig gaat dit gedeelte waarschijnlijk binnen korte tijd op de schop.
Dit soort droevige panden zijn er niet veel meer in Enschede.
Binnenhaven.jpg
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

enschedeinansichten schreef:Er bestaat een site waar mensen oude sporen nalopen en dan kijken wat er nog te zien is.
Daar heb ik dit stukje niet op gezien dus is het niet een oorspronkelijk stukje. Wel een leuk idee.
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html
http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/
Het is wel degelijk een oorspronkelijk stukje, foto van deze plek staat zelfs op de site:
Afbeelding
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Ik bedoelde dat het stukje spoor niet oorspronkelijk was. :oops:

Was mijn oplossing goed van de Binnenhaven. :o
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Oh, ja dan heb je 2 keer gelijk nu :)
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Wie, waar en wanneer.
raadplaatje 5112011.jpeg
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Als ik op de hoeden van de dames afga zeg ik: eind jaren 30? zit ik dan goed? Volgens mij heb je een blik met moeilijke gevallen opengetrokken.
Wat sas as dós was kaans.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Begin dertige jaren. Het zijn de deftiger mensen uit Enschede en omgeving en die kochten niet ieder jaar iets nieuws.
Plaats reactie