Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Twee hele mooie plaatjes.
De man met de handen in de zij is mijn opa.
Wat is dit wanneer en waar ? 3 Vragen dus ook 3 antwoorden. :okay:
Zoekplaatje 26 10 2011 1.jpg
Zoekplaatje 26 10 2011 2.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Zevenmijlstentoonstelling op het erve Zeggelt in Enschede van 19 t/m 30 juni 1930?
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Nee. :)
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Nationale Bakkerij Expositie IBEX op het erve Zeggelt van 16 t/m 24 juni 1928.
Wat sas as dós was kaans.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

De panden zijn gebouwd als oud Enschede, zo zal het er dus vroeger voor de brand hebben uitgezien.
De poort is ook een na gebouwd maar ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kunt toekennen hij komt in grote lijnen overeen met de Veldpoort.
Volgens mij zijn het twee redelijk unieke foto's
Ik heb de kerk op de achtergrond een beetje weg gemoffeld zodat het niet te eenvoudig zou zijn.
Het logo mag ik van iemand in België gebruiken hij heeft de originele poster te koop, kosten 700 euro.
Van Lutz Int Bakkerij expo Enschede.jpg
Van Lutz Int Bakkerij expo Enschede.jpg (31.74 KiB) 7737 keer bekeken
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op do okt 27, 2011 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Hier de echte plaatjes. :)
Ibex tentoonstelling enschede 2 verkl.jpg
Ibex tentoonstelling enschede verkl.jpg
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Enschede had een reputatie hoog te houden als plaats van grote internationale tentoonstellingen. Dit was allemaal te danken aan de grote organisator Jac. Kleiboer. Hij maakte van alle exposities grootse tentoonstellingen. Ibex, Zevenmijls, FF, dit rijtje is niet compleet, en als laatste in 1962 de 3xA. In 1962 was het honderd jaar geleden dat Enschede vrijwel helemaal afbrandde, en niet zoals sommigen geschiedschrijvers melden de binnenstad. Wat nu de binnenstad (de eivorm) is WAS heel Enschede in 1862. 3 x A stond voor 3x activiteit. Ik kan mij deze tentoonstelling nog heel goed herinneren, sterker nog ik heb er zelf als 14 jarige scholier nog mee geholpen om de tuinbouwafdeling te helpen opbouwen. Ik was toen leerling van de Tuinbouwschool aan de Hengelosestraat. Nu AOC. Als leerling werd je er in de praktijkles naar toe gedirigeerd. Tuinderij Farwick, toen nog aan de Emmastraat had een groot aandeel in de opbouw. Ik werd er als broodmager jochie en een andere leerling met een platte bakfiets naar de Emmastraat gestuurd om er 2 loodzware spoorbielzen op te halen. Dwars door de Stadweide lopend met een bakfiets met bielzen. Ik zie me nog zeulen met dat kreng naar het Volkspark. Maar om kort te gaan: het was een schitterende tentoonstelling met alle takken van industrie en handel. Zeer groots opgezet. De oude Diemanhal die een paar jaar geleden afbrandde hebben we nog aan de 3xA te danken. Hij werd van het Volkspark naar het Diekman verplaatst. De karakterestieke houten spanten die je aan de binnenkant goed kon zien waren ook gebruikt in een driepootvorm als hoofdingang aan de Parkweg.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Volgend jaar 2012 is het dan 150 jaar geleden dat er in Enschede een stadsbrand is geweest. Is er al bekend of hieraan door de Gemeente Enschede of andere instanties iets wordt gedaan?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Op 7 mei 2012 is het 150 jaar geleden. Niets over gehoord of er aandacht aan geschonken wordt. Denk het niet eerlijk gezegd, men is tegenwoordig met andere dingen bezig. Waar nu de ingang van De Klanderij is aan het Van Heekplein bij H&M is de brand begonnen.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Ik vraag me dan ook af wat de manier zou moeten zijn hoe Enschede dit zou moeten herdenken.
Afgezien van wat geschiedkundigen denk ik niet dat er veel Enschedeers zijn die iets hebben met een stadsbrand van 150 jaar geleden.

In de Twentse Welle zou er een expositie over gehouden kunnen worden.
Wellicht dat dit het historisch besef wat vergroot.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Wat te denken van een mooi boekje en dat aan de scholieren geven dat is combineren met paar lessen geschiedenis van Enschede en een rondgang door de stad, misschien kunnen we daar die panoramabus voor gebruiken. :okay:
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Zo'n boekje is er ook in 1962 uitgegeven: "Stadverbranden" van Joh. Buursink. Wellicht kan er in de ingangshal van De Klanderij een plaquette van brons of iets dergelijks geplaatst worden die aan deze gebeurtenis herinnerd. Er schijnt zelfs ergens een gedenksteen te zijn die uit de voorgevel van het in de jaren 50 afgebroken huis op die plek heeft gezeten.
Bijgaand ook een nieuwe raadplaat. Hemelsbreed niet eens zo heel ver van de 'brandplek" af genomen. Waar en vooral bij welke gelegenheid.
Bijlagen
P1050428.JPG
P1050428.JPG (104.42 KiB) 7716 keer bekeken
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Gezien de houding die de mensen speciaal voor de fotograaf aannemen, lijkt het wel of ze dansles krijgen. Misschien wel de oprichting van een nieuwe dansschool na de bevrijding. Het lijkt wel bij cafe de Zon aan de Noorderhagen.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Arie je bent warm wat betr. de gelegenheid.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Lammerink Spelbergweg ?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Lammerink Spelbergweg ?
Oei! bijna, maar toch niet helemaal goed. Vooral de gelegenheid doet er toe.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bevrijding ?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Indien het Dansschool Lammerink is, was de opening hiervan in 1933 volgens onderstaand krantebericht van TC Tubantia:

Lammerink pas in 1952 gevestigd aan de Spelbergsweg

zaterdag 09 augustus 2008 | 03:19 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 09 augustus 2008 | 06:05

Wim en Gerry Lammerink waren 75 jaar geleden de naamgevers van de gelijknamige dansschool die later een instituut zou worden in Enschede.
De vrouwelijke helft van het oprichtersduo leeft overigens nog steeds en is 99 jaar oud.

Joel en Adrie Lammerink waren de volgende eigenaren. Ze namen het danscentrum, dat sinds 1952 aan de Spelbersgweg is gevestigd, in 1972 over. Voor 1952 werden de danslessen in verschillende zalen, verspreid over Enschede, gegeven.

Marja en André van der Meulen uit Coevorden kochten dansschool Lammerink in 1991. Op 1 augustus van dit jaar hebben ze de zaak overgedaan aan het Enschedese echtpaar Judith en Jan Marc ter Steege.

Stijldansen vormt nog altijd de pijler van het danscentrum. Latin, cha-cha-cha, rumba, quick-step, deze klassieke dansen worden bij Lammerink nog altijd gezien als de beste basis voor het dansen. Maar ook salsa, streetdance en peuterdansen staan op het programma.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... rgsweg.ece
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Volgens google heeft de dansschool ook nog in het Industrie hotel aan de Oude Markt gezeten.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Willem, het is inderdaad ter gelegenheid van de bevrijding in 1945. De foto is genomen tijdens bevrijdingsfeesten op de hoek van de Brinkstraat en de Rietmolenstraat. Er ligt een ge-improviseerde houten vloer en het rood wit blauw wappert aan het dak van slagerij Vogel. Later kreeg slagerij Vogel een nieuw pand waar nu die coffeshop in zit. Het oude pand op de foto stond veel meer naar voren aan de Brinkstraat. Voor mij allemaal bekend terrein want ik ben in deze buurt geboren en getogen. Dat deel van de stad heeft zwaar geleden onder de bombardementen van 10 oktober 1943. De exacte lokatie is het pleintje voor Moo! beauty en wellnes centrum. Met dansschool Wim en Gerry Lammerink heeft deze foto dus niets te maken. Dat kwam later.
Plaats reactie