Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Hierbij een nieuwe foto, weer een foto van een foto. Waar ik de negatieven heb weet ik niet. De zolder is te vol om te zoeken. Ik heb wel enige retouche of zo je wilt censuur toegepast om het niet al te makkelijk te maken. Succes!
Bijlagen
P1040437 (Medium).JPG
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21687
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Afbraak textielfabriek J.F. Scholten aan de Haaksbergerstraat?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Ja dus, veel te gemakkelijk. Ik heb nog wel wat moeilijkers.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Had je de Alphatoren er achter weg gepoetst ? :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21687
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Kom maar met die foto's Hendrik. Heb je misschien ook nog foto's van de afbraak panden aan de Koningstraat? Daar stond ook nog een pand waarin mijn oom een autobandenzaak had. Deze zaak is toen later voortgezet aan de Hengelosestraat onder de naam Kroonband. Ben benieuwd of daar nog een foto van is.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Had je de Alphatoren er achter weg gepoetst ? :)
Nee, het Dish hotel :D

Vanavond probeer ik met wat nieuws te komen, bedenk wel dat mijn collectie beperkt is.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Voor ik een nieuwe foto plaats eerst even iets over de Haaksbergerstraat met die knoert van een fabriek van J.F. Scholten. De aanblik van de straat was in die jaren niet te vergelijken met de wijdse aanblik die het nu heeft met het MST op afstand. Vanaf de Getfertweg was het een vrij gesloten straatwand met het gebouw wat ik liet zien als letterlijk hoogtepunt. Op de plaats waar nu de oprit naar het ziekenhuis ligt was het ketelhuis gevestigd met aan de straat op een hoogte van 10 meter een gigantische liggende stoomketel, in de open lucht!
Het was in de 50er jaren, de jaren die ik mij als kind goed herinner, heel gewoon om met de stoomfluit tijdsignalen te geven. Die waren bestemd voor het personeel om ze er aan te herinneren dat het werk moest beginnen of eindigen. Wij woonden binnen gehoorafstand en maakten ook gebruik van die signalen. Als wij met de buurtkinderen in het middaguur op straat speelden hoorden wij aan de stoomfluit signalen of het al weer tijd werd om naar huis te gaan en dan naar school te lopen. 13.10 1e herinnering, 13.30 2e herinnering, naar huis en naar school die om 14.00 u begon. Nog iets anders was het oproepsysteem dat Scholten gebruikte voor zijn kaderpersoneel. Mobieltjes kwamen zelfs in science fictionfilms niet voor laat staan in onze fantasie. Men had een oproepsysteem met geluidssignalen, 4 a 5 toontjes die snel achter elkaar te horen waren over het hele fabrieksterrrein en dus ook in de wijde omgeving. Die signalen werden gegeven door de telefonistes. Iedere chef had zijn eigen combinatie van tonen. Nooit hoorde je daar protesten tegen, want het was soms een kakafonie van stoomfluiten en signalen en bellen van de sprinklerinstallaties. Daarbij gevoegd de rook en andere stank die de fabrieken uitbraakten en iedereen begrijpt dat het Enschede van 50 jaar geleden een totaal andere sfeer ademde. Letterlijk wel te verstaan want op millieugebied heeft de stad een omwenteling ondergaan.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Nou, doe uw best!
Bijlagen
P1040438 (Medium).JPG
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Prachtig plaatje wat volgens mij niemand van ons kent.

Maar er zijn meer wegen die naar Methusalem leiden. :yes:

Fotograaf H. J. van Ulzen Willemstraat 34.

Is dat hoek Kalanderstraat-Berkenkamp ?

Jammer dat er later geen straat meer naar mij is vernoemd. :)
van ulzen.jpg
van ulzen.jpg (26.05 KiB) 6581 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Ja helemaal goed! De foto is genomen, niet door mij overigens, ongeveer vanaf het punt waar nu de ingang van Miss Etam is aan het van Heekplein met het gezicht naar de Bijenkorf.
Willem, jij bent aan zet.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Heb je enig idee wanneer dat plaatje gemaakt is ?
Ik kan me nog herinneren dat een van de laatste winkels in dat gebied iemand was die (2e hands) stripboekjes of tijdschriften verkocht ik weet het niet zeker meer maar volgens mij stond hij er ook mee op de markt. Weet jij wie dat was ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Nee ik weet niet precies wanneer die foto gemaakt is. Ik heb ze ooit in de jaren 70 min of meer illegaal mogen lenen van iemand. Er zijn toen foto's van de foto's door mij van gemaakt. Ik heb ze toen zelf afgedrukt en de kwaliteit verdiend geen schoonheidsprijs. De negatieven zijn nog ergens op zolder. Wat betrefd de tijdschriftenhandelaar, kan dat de boekwinkel annex leesbibliotheek zijn geweest die was gevestigd op de plek waar nu het oude pand van Snels/poolcentrum staat? Toen de afbraak er aan kwam is dat winkeltje verhuisd naar de Kuipersdijk, daar waar nu die Turkse kapper zit. Merkwaardig overigens dat de omloopsnelheid van panden in die omgeving zo'n 50 jaar is, Snels (oud) wordt volgende week afgebroken.
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Re: Raad de plek

Bericht door frank n »

willem dat winkeltje dat toen naar de kuipersdijk is verhuisd was de stripaap die zit nu aan de javastraat die is begonnen in 1981 maar toen waren die panden toch al weg of niet.
stripaap ken je denk ik wel toch . http://www.stripaap.nl
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Dat boekwinkeltje annex bibliotheek waar ik over schreef was tussen pakweg 1955 en 1962. Precies weet ik het niet meer.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Ik denk dat 1962 wel klopt mijn tante woonde de Veenstraat en haar dochter had een vriendinnetje waarvan de vader die boekjes verkocht. Nu ik er over nadenkt waren dat ook boekjes waar hij mee op de markt stond (tweedehands).
In mijn beleving was dat ergens hoek Brinkstraat / Rietmolenstraat maar ja of die beelden altijd kloppen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21687
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik denk dat 1962 wel klopt mijn tante woonde de Veenstraat en haar dochter had een vriendinnetje waarvan de vader die boekjes verkocht. Nu ik er over nadenkt waren dat ook boekjes waar hij mee op de markt stond (tweedehands).
In mijn beleving was dat ergens hoek Brinkstraat / Rietmolenstraat maar ja of die beelden altijd kloppen.
Zijn achternaam was dacht ik van der Sloep.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Van der Sloep is juist. Ooit i.v.m. sanering verhuisd van Beltstraat naar Kuipersdijk in het pand waar nu die turkse kapper zit bij de Varviksweg.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Sommige dingen kom je nooit meer achter.

Hier dan een nieuw zoekplaatje het is van 1910.
zoekplaatje 1910.jpg
zoekplaatje 1910.jpg (67.08 KiB) 6512 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Ter Haar Sive Droste in Glanerbrug?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4249
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Uitspanning en Café Restaurant Droste Glanerbrug. :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie