Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Nee, meer richting Singel.
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Bericht door frank n »

ik geef de pijp aan maarten :?
deze is inderdaad lastig maar dat houd de spanning er een beetje in.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb dit gebied afgezocht en niets gevonden. Of ??
1925 Boulevard gebied.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veenstraat hoek Overschot?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Ik heb dit gebied afgezocht en niets gevonden. Of ??
Hier staat het niet op! mooie foto trouwens.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Hendrik schreef:
enschedeinansichten schreef:Ik heb dit gebied afgezocht en niets gevonden. Of ??
Hier staat het niet op! mooie foto trouwens.
Ja dit plaatje geeft een mooi beeld van het gebied waarvan jij aangaf dat er niet veel aan verloren is. Dit is een gebied waar de huidige generatie niet veel meer van weet (ik ook niet). Lindestraat, Nassaulaan, Berkenkamp en Willemstraat zijn namen uit een ver verleden.
Links kun je zien dat een gedeelte van de Krim al afgebroken is (foto 1925) en dan te bedenken dat het pas na de oorlog opnieuw ingericht is.

Het gebouw op jouw foto zegt mij niets dus moet ik op zoek naar een vergelijkend plaatje en dat kon nog wel eens erg moeilijk worden. Een luchtfoto wil nog wel eens helpen omdat je daar de kap op kunt herkennen, deze heeft een mooi puntdak en een paar uitbouwen op het dak, dat moeten we kunnen herkennen. Het pand heeft geen echte centrum uitstraling maar toch ook geen pand uit een arbeiders buurt.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

De foto is prachtig en er staat voor mij veel herkenbaars op. Hij is niet van 1925 maar van 1932 of 1933. Waarom? het nieuwe stadhuis staat er op, zo goed als klaar, en het oude stadhuis is nog niet afgebroken. Dat stond namelijk op de plek waar nu het Ei van Ko is. Maar ik dwaal af, mijn foto is genomen een flink stuk naar het oosten. Rechts dus. Bedenk wel dat voor de aanleg van de Boulevard tussen de Ripperdastraat en de kruising bij het Wooldrikspark alles, letterlijk alles moest wijken. In minder dan 10 jaar onderging dat deel van de stad een kaalslag die minstens zo groot was als de verwoestingen tijdens de vuurwerkramp. Er was veel gebombardeerd, maar er is nog veel meer afgebroken. Dus om mijn foto op te lossen denk rechts op de foto. :lol:
P.S als het geraden wordt heb ik nog wel een paar foto's uit hetzelfde gebied. En die plaats ik dan als het jullie interesseert. Ik zal er dan uitleg bijgeven als het op prijs gesteld wordt. Ik heb daar als kind overal met de neus vooraan gestaan en weet er nog heel veel van.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Dan komen we in dit gebied. (1937)
veenstraat 1937.jpg
veenstraat 1937.jpg (74.46 KiB) 6778 keer bekeken
http://www.enschedeinansichten.nl/kaart1937.htm
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Rietmolenstraat ?
frank n

Bericht door frank n »

zou die kapperzaak van kommer kunnen zijn aan de veenstraat.
misschien er is een hoek rietmolenstraat veenstraat dus
frank n

Bericht door frank n »

rietmolenstraat hoek brinkstraat dan zou de kruidenier van wevers kunnen zijn
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Die kapperszaak van Kommer is goed! maar die zat op een andere hoek. De oplossing is nabij. Nog even doordenken.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Veenstraat hoek Kortelandstraat zou kunnen daar was wel zo,n hoekpandje tegenover het ziekenhuis maar die winkel kan ik daar niet plaatsen.
daar was aan de andere kant wel een bakker die heb ik 's nachts zien afbranden stond er nog tot het laatst aan toe (naast het ziekenhuis).
Op dit plaatje was het leed waarschijnlijk al geschied.
Boulevard in aanbouw 2.jpg
frank n

Bericht door frank n »

Hendrik schreef:Die kapperszaak van Kommer is goed! maar die zat op een andere hoek. De oplossing is nabij. Nog even doordenken.

zou in dat geval de kruidenierszaak van deters kunnen zijn die zat aan veenstraat misschien die hoek.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

frank n schreef:
Hendrik schreef:Die kapperszaak van Kommer is goed! maar die zat op een andere hoek. De oplossing is nabij. Nog even doordenken.

zou in dat geval de kruidenierszaak van deters kunnen zijn die zat aan veenstraat misschien die hoek.
Helemaal goed! Mijn foto is genomen vanaf de hoek Hoogstraat met zicht op de kruidenierswinkel van Deters. Op de laatste mooie luchtfoto is de vervangende nieuwbouw op de hoek Heutinkstraat/Veenstraat voor Deters te zien. Precies in het midden. Het nieuwe pand was voor het postagentschap annex sigarenzaak die op de hoek werd gevestigd en voor Deters die ook naar de nieuwbouw aan de overkant verhuisde. Nu zit daar de apotheek. Op die mooie luchtfoto is ook het oude ziekenhuis Ziekenzorg aan de Veenstraat te zien. Toen was daar groothandel Koelink in gevestigd. Maar nog veel mooier is een ander fenomeen en dat weet bijna niemand meer. Op de plek waar nu Action gevestigd is zat ooit electrotechnische groothandel Smelt. Kijk maar een goed naar die plek en als je mocht denken: het lijken wel tribunes dan heb je het helemaal goed. Om alle open plekken in te vullen kwam men op het idee om er een kunstijsbaan te bouwen. En zo gebeurde, een complete kunstijsbaan met tribunes en restaurant. Het werd een groot fiasco. voor zover ik mij herinner hebben de ijsmachines nooit goed gewerkt en werd er hooguit 1 seizoen op geschaatst. Op natuurijs wel te verstaan.

Nou, toch geraden! de volgende a.u.b.
P.S. als er belangstelling voor nog een paar foto's uit dat gebied is dan laat het maar weten.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Voor de goede orde nog even, deze foto is vanuit vrijwel hetzelfde standpunt genomen.
Bijlagen
hoogstraat (Medium).jpg
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Ik had bijgaand plaatje op het scherm (kan ik natuurlijk gemakkelijk zeggen).
Gezien de bebouwing zo voor de oorlog was dit eigenlijk het enige punt wat in aanmerking kwam qua bebouwing.
Ik heb nergens een plaatje van dit punt kunnen vinden. Op Google was ook niets meer op dit gedeelte te herkennen.

Toen Veenstraat - Hoogstraat nu Heutinkstraat - Hoogstraat.

Ik ben benieuwd hoe Frank bij de naam van de Kapper kwam.
Verder natuurlijk benieuwd naar de uitleg van Hendrik. Wat een grote winkel voor die tijd.
Veenstraat hoogstraat.jpg
Veenstraat hoogstraat.jpg (41.2 KiB) 6737 keer bekeken
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Deters was in vergelijking met zijn concurrenten inderdaad een grote winkel. Ik vermoed dat Deters er een grote bezorgwijk bij had. Die grote deuren van het magazijn wijzen daarop. Daar stond vermoedelijk een bestel/vrachtwagen. Aan huis bezorgen was in de jaren 50 vrij normaal. Niet alle kruidenierswinkeltjes deden dat. Er waren er vele tientallen zo niet honderden door de hele stad. In de buurt waar ik woonde (Semarangstraat) noem ik: Niessink/Centra aan de Brinkstraat, Ter Mors/Sperwer Timorstraat, Coop aan de Varviksingel, dan nog Centra aan het Baliplein, nog een op de hoek Rietmolenstaat Brinkstraat en nog Deters dus aan de Veenstraat en nog een winkel aan de Hoogstraat. Dan nog de vele slagerijen en groentewinkels. Te veel om op te noemen. Geen enkele daarvan heeft overleefd. De toenmalige situatie is onvergelijkbaar met nu anno 2011.
De kapperszaak van Kommer is toen verhuisd naar de Heutinkstraat tussen de Tegelerweg een de Daalweg. In die tijd moest men de Veenstraat wel een andere naam geven. Vanaf de Molukkenstraat werd het toen Heutinkstraat, dat ging gepaard met nieuwe huisnummers.
frank n

Bericht door frank n »

nou dit was volgens mij wel de moeilijkste foto die we tot nog toe gehad hebben ,en daar hebben we een hoop speurwerk voor moeten verrichten om bij de oplossing te komen.
Ik moet zeggen toen willem zei rietmolenstraat toen ben ik toch een beetje in die richting wezen zoeken en kwam ik met een naam van die kapper kommer wat later goed bleek te zijn nou toen zaten we bijna in de goeie hoek. :D toen was deters ook zo gevonden.
Ik vindt het mooi dat hendrik nog zoveel van dit soort oude foto,s heeft en daar ook nog het een en ander van kan vertellen. :okay:
Dus hendrik stel ik voor dat je er nog maar 1 moet plaatsen en dan hou ik die van mij nog wel tegoed.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Waar heb je die namen gevonden van die kapper en de winkel ?
Plaats reactie