enschedeinansichten schreef:
Ik ken je prive omstandigheden niet maar doe er net als jij bij Geert een slag na.
Ik ken je prive omstandigheden niet en volgens mij had ik dat al aangegeven.
Daarom snap ik ook niet dat je het op jezelf betrekt en je zo aangesproken voelt.
Je hebt mij al eens verweten dat ik jouw woorden te letterlijk nam.
Door aan te geven dat je zelf amper het hoofd boven water kunt houden en dat er geen geld is voor extra dingen, heb ik even aangenomen dat je ook voor jezelf sprak.
Met een baan in de grafische sector en een rijk arbeidsverleden zou je toch niet tot de boven genoemde groep moeten behoren, maar je doet op dit forem wel of dat dat zo is. Of wil je je niet vereenzelfigen met andere mensen die het best goed hebben.
Ook Geert is na ik aanneem een fictief figuur want als die 7 dagen a 12 uur zou werken had hij al een mooie cent verdiend.
Probeer in gevolg het verhaal eerst helemaal door te lezen. De zin " Ik ken je prive omstandigheden niet maar doe er net als jij bij Geert een slag na" is natuurlijk de clou van mijn hele verhaal. Als je die goed begrepen had, had je niet zo gebeten hoeven te reageren.
Wanneer mijn naam in een betoog meerdere malen word genoemd,
trek ik daar de conclusie uit dat jij je aan mij adresseert.
Bovendien, geef je ongevraagde adviezen aan mijn adres, als word lid van een vereniging, of ga hulp zoeken,
en dan vind je het vervolgens vreemd dat ik gebeten reageer, kom op man.
En geert is geen fictief figuur, maar een ex-collega en mede straat bewoner, en tevens goede vriend.
Geert maakt veel foto’s voor het forum, en leest hier dagelijks mee,
maar hij heeft er voor gekozen om geen lid te worden, want hij schrijft niet zo makkelijk.
Uit je reactie kan ik opmaken dat je weinig weet van de loonontwikkelingen in de grafische industrie,
15 jaar geleden kon ik als gediplomeerd offset-drukker makkelijk de lasten dragen.
In mijn branche werken ze,
zoals in meerdere branches met functiegroepen en daarbij horende loonschalen.
15 jaar geleden heb ik het plafond van mijn schaal bereikt, en dan stopt je loonontwikkeling simpelweg.
Het zal je opgevallen zijn dat het leven er de laatste 15 jaar behoorlijk duurder op geworden is.
Mijn salaris is nagenoeg het zelfde gebleven als toen,
met als gevolg dat de kosten nauwelijks meer betaald kunnen worden.
Natuurlijk kun je dan zeggen, zoek dan wat anders, ga weer studeren, enz. enz .
maar zo simpel werkt dat niet, ik heb daar wel pogingen in ondernomen.
Als je in een andere branche begint, start je weer helemaal onderaan de ladder,
met een nog lager salaris, en werk je jezelf nog verder in de nesten,
dat is dus met een gezin met drie kinderen geen optie.
Dus ja, ik spreek inderdaad ook voor mezelf, met een netto salaris van 1750,- in de 4 weken,
kunnen wij ons nauwelijks meer redden tegenwoordig.
De lasten liggen door alle stijgingen al bijna op inkomsten niveau,
wij leven uitermate somber en geven nergens onnodig geld aan uit.
Opgeteld betalen wij ongeveer 1400 euro aan vaste laten in de maand ,
en moeten we dus leven van een schamele 350 euro in de maand met 5 personen.
Even een voorbeeldje
Een paar jaar geleden betaalden wij 115 gulden aan ziekenfonds premie,
tegenwoordig is dat 245 euro, dat is maar liefst 550 gulden omgerekend.
Dat is meer dan
100% lasten verzwaring.
En zo is het op alle fronten duurder geworden, waardoor het ieder jaar weer moeilijker word.
De rek is er uit, niet alleen voor mij, maar voor half Nederland.
Ik vind mijn frustratie dan ook niet raar, en snap de geluiden van de mensen die ik ken donders goed.
Ik hoor overal het zelfde, iedereen die ik ken heeft grote moeite om rond te komen,
en iedereen moppert er over.
Als ik vervolgens de reacties hier lees, lijkt het wel een elite forum,
en lijkt iedereen te zwemmen in het geld…. Dat rijmt niet met de werkelijkheid.
Geert zei ook al, als jullie er dan toch genoeg van hebben,
wil ik mijn rekeningnummer wel beschikbaar stellen.