Kritiek cabaretiers op kleine zaal NMK
'Gemiste kans', zeggen Nathalie Baartman en Jeroen van Merwijk.
Ze is wel wat gewend. Cabaretière Nathalie Baartman stond in schimmelige dorpshuizen en op koude kerkvloeren. En ooit, bij gebrek aan een fatsoenlijke kleedkamer, kleedde ze zich om in een veredelde meterkast, waar ze zich warm hield door haar eigen strijkbout aan te zetten. "Zo veeleisend ben ik niet", zegt de Twentse cabaretière. "Maar van het nieuwe Nationaal Muziekkwartier had ik toch wat meer verwacht." Vorige week gaf ze twee voorstellingen in de Grolsch-zaal van poppodium Atak in het Muziekkwartier en vandaag haalt ze in haar column in de bijlage TwenteUITdekunst in deze krant stevig uit naar de Enschedese 'beleidsmakers'. Zij vindt het onbegrijpelijk dat in een nieuw theater dat miljoenen heeft gekost, een zaal ontbreekt waar de kleinere theatervoorstellingen goed kunnen worden neergezet. "Een gemiste kans", zegt de geboren Bornse in een toelichting op haar column. "Deze ruimte draagt absoluut niet bij tot de sfeer van mijn voorstelling." Ook Jeroen van Merwijk - de cabaretier stond op 10 december in de Grolsch-zaal - heeft zich toen verbaasd. "Ik heb een prima avond gehad in Enschede, maar het is een merkwaardig theater. De Grolsch- zaal is een popzaal, daar past de sfeer van bier en veel lawaai bij. Niet echt geschikt voor optredens zoals die van ons. De techniek is geweldig in het Muziekkwartier, maar wij zijn bijvoorbeeld gebaat bij licht dat goed is af te stellen. Wat mij betreft is dit een compromiszaal." Het is niet voor het eerst dat er kritiek klinkt op het ontbreken van een middelgrote zaal in het Enschedese theater. Podium Twente heeft sinds de opening eind november vorig jaar al twee voorstellingen moeten afgelasten omdat de Grolsch-zaal niet aan de technische eisen voor theater voldoet. Van vijftien voorstellingen wordt nog onderzocht of ze kunnen doorgaan in de zaal die primair voor muziek is bedoeld. Harm Mannak, directeur van het Muziekkwartier, heeft vorige maand een onderzoek ingesteld naar de problemen. "Ik vind dit heel vervelend. Destijds is gekozen voor een compromismodel, daar hebben we nu de effecten van. Het onderzoek is nagenoeg afgerond. Aan de hand daarvan zullen we oplossingen zoeken." Lees ook de column van Nathalie Baartman in de bijlage TwenteUITdekunst en zie:
http://www.twenteuitdekunst.nl"
TCT