bouw carré en nanolab officeel van start
Met gepast vlagvertoon en ceremonieel, een virtuele rondleiding en vijf sprekers is de bouw van Carré en Nanolab afgelopen donderdag in de T-Xchange Cell van gebouw de Horst officieel ingeluid. In Carré worden de kantoor- en laboratoriumfaciliteiten van de faculteiten TNW en EWI ondergebracht. Mesa+ verhuist naar het nieuwe Nanolab. `We zijn stiekem al begonnen met bouwen, want we hebben het pand liever vandaag dan morgen klaar', aldus CvB-voorzitter Anne Flierman.
Bril op, gezicht strak in de plooi. Het nanolab maakt indruk. Foto: Gijs van Ouwerkerk
In het virtual reality lab luisterden ongeveer tachtig belangstellenden naar de toespraken. Flierman trapte af. `Het is de grootste investering ooit op de campus, ruim honderd miljoen euro. Dat scoort geen zesje, maar een dikke tien. Vandaag is de officiële start van de bouw, maar we zijn stiekem al begonnen. We hebben het liever vandaag dan morgen.'
UT-emeritus hoogleraar David Reinhoudt, voorzitter van NanoNed: `Nanotechnologie is een dure tak van sport. Erg veelzijdig ook. Het vergt diverse kostbare apparaten. Daarom is het zo bijzonder dat wij dat straks allemaal bij elkaar hebben op de UT. We moeten ook blijven investeren, want landen als Korea, China en Taiwan rukken op.'
Matthias Wessling wijst er als interimdecaan van TNW op dat niet alleen vooruitgang moet worden geboekt in de infrastructuur. `Investeren in opleidingen en studenten blijft noodzakelijk. De verhuizing van een hele onderzoeksgroep naar een volkomen nieuw laboratorium, met nieuwe geuren en kleuren, dat werkt natuurlijk erg inspirerend.'
De voorzitter van het Innovatieplatform Twente Arie Kraaijeveld ziet de UT als de ontmoetingsplaats van onderzoek en markt. `Ik ben net even bij Dave Blank in huis geweest (de cleanrooms, red.) en het jeugdsentiment kwam meteen weer los. Ik heb zelf een technische achtergrond (scheikunde, red.), vandaar. Ik zie hier een schip dat klaar is om te varen. De UT is de bakermat waar onderzoek en markt elkaar kunnen vinden. De High Tech Factory, die er aan zit te komen, is hier een goed voorbeeld van.'
Een oproep deed de voorzitter ook. `De UT moet veel meer halen uit het Platform Bèta Techniek, dat als doel heeft te zorgen voor voldoende en kwalitatief goed opgeleide bèta's en technici. Ik ben voorzitter van die groep en we hebben vijftig miljoen euro voor allerlei initiatieven. Andere universiteiten maken daar slim gebruik van, de UT blijft achter.' Tot slot meldde Kraaijeveld dat hij bij Economische Zaken nog een potje met geld had getraceerd (acht ton) waar Mesa+ gebruik van kan maken, mits er een goed onderzoeksvoorstel op tafel komt.
Gedeputeerde van de Provincie Overijssel Carry Abbenhues stelde dat het lang niet zo goed gesteld zou zijn met de regio Twente zonder de universiteit. `De UT slaat een brug tussen onderzoek, mensen opleiden en werk.' Ook sprak ze over de maatschappelijke discussie rond nanotechnologie. `De vakcentrale FNV vroeg onlangs: `overheid, zorg dat u communiceert met ons over de risico's van nanotechnologie'. Daar moeten we ons inderdaad sterk voor maken. U verricht hier baanbrekend werk. U vertegenwoordigt de wetenschappelijke kant van de nanotechnologie. Wij moeten dat doen vanuit de maatschappelijke kant. U kunt op mij rekenen.'
Na alle toespraken werden de speciale 3D-brillen opgezet en voorzag wetenschappelijk directeur van Mesa+, Dave Blank, de virtuele tour van uitleg (zoals hij dat begin deze week ook deed bij een bezoek van minister Wouter Bos (zie foto voorpagina). De oplevering van de nieuwe panden staat voor begin 2009 gepland.
UT-nieuws