Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Bericht
Auteur
Arie
Member
Member

Re: Boeken over Enschede

#601 Bericht door Arie » di dec 01, 2020 10:52 pm

Dit zijn de meest opvallende plekken van Enschede

DOOR HENK TEN HARKEL
Enschede telt talloze prachtige plekjes. Maar welke zijn nou het mooist? Robin Pater, relatietherapeut in Enschede, heeft wel een idee... Hij schreef een boek over 99 markante plekken in onze stad.

Woordfoto's
Even een misverstand uit de weg ruimen. Het gaat Robin niet per se om de mooiste plekken. Het gaat hem om de markantste. Acht jaar geleden begon het al bij hem te kriebelen en maakt hij een boek over de 53 leukste plekken van de stad. Dat werd toen een fotoboek met mooie gebouwen en parken.

Nu, zegt hij, gaat het wat dieper, gaat het om 99 markante locaties. “Een fotoboek in woorden”, zegt hij er zelf over. “Ik heb op die plekken een woordfoto gemaakt. Een haiku (een Japanse dichtvorm) in zeventien letergrepen.”

Enschede als vrouw
“Ik zie de stad als een persoonlijkheid. Enschede heeft een heel eigen karaker. No nonsense kwaliteit met een rauw randje. De stad heeft veel meegemaakt. Als Enschede een vrouw was zou je haar omschrijven als niet knap, maar wel heel lief.”

De Esmarke
Robin heeft zo z’n eigen favorieten. De meest desolate plek vond hij tussen Glanerbrug en Enschede: Station De Esmarke, het minst gebruikte station van Nederland. De leukste: het hartenbankje, het meest gefotografeerde object bij het stadhuis.

Zijn boek met kaart om de plekken te kunnen bezoeken is verkrijgbaar bij de boekhandel.
bron: https://www.1twente.nl/artikel/457395/w ... se-plekken
De stadsfotograaf zonder grenzen

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#602 Bericht door enschedeinansichten » ma dec 21, 2020 11:49 pm

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#603 Bericht door enschedeinansichten » zo jan 17, 2021 8:53 pm

Ik heb een boek waar de rug van los zit en de lijm laat los, nu ben ik op zoek naar iemand die dat kan repareren. Puur reparatie dus geen dure restauratie.

voorbeeld rug boek.JPG
voorbeeld rug boek.JPG (56.07 KiB) 954 keer bekeken

hans
Member
Member

#604 Bericht door hans » zo jan 17, 2021 9:38 pm

witte houtlijm , met een luciferstokje aanbrengen , zo deed erik van kruimeltje het ook altijd...

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#605 Bericht door enschedeinansichten » do mar 18, 2021 8:03 pm

Het aanvullende boekje van Bulter ontvangen.
De bijzondere foto die ik gevonden heb staat er ook in, plus beschrijving.
Mooi leesvoer.

hans
Member
Member

#606 Bericht door hans » do mar 18, 2021 8:23 pm

reparatie al gelukt ?

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#607 Bericht door enschedeinansichten » do mar 18, 2021 8:44 pm

Nee heeft geen prioriteit. :)

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#608 Bericht door enschedeinansichten » za apr 10, 2021 9:55 am

Betreft: boek Fotografie in Enschede 1840-1910

Geachte heer, mevrouw,

Graag breng ik onder uw aandacht mijn nieuwe boek “Fotografie in Enschede 1840-1910”.
Illustratiemateriaal, zoals foto’s kan ik u op verzoek toesturen. Mogelijk moet ik dan wel eerst toestemming vragen aan de auteursrechthebbende, vooral als het een (particuliere) archief betreft. Bijzonderheden vindt u in het bijgevoegde persbericht. Het boek is voorzien van een ISBN nummer (9789490482459) en binnenkort verkrijgbaar bij bijna iedere (internet) boekhandelaar. Via de drukker PUMBO is het boek nu al direct te bestellen. Deze lijvige uitgave is in zwart wit gedrukt op de prijs te drukken. Wel is gekozen voor enigszins dik papier om niet te tornen aan de kwaliteit van het drukwerk. In het verleden heb ik meer gepubliceerd over de Twentse textielnijverheid en de familie Blijdenstein. Via mijn nieuwe boek kom ik toch weer enigszins in contact met de textielfamilies en Enschede. Onder hen waren ook amateurfotografen actief. Aanvankelijk hoorde ik geluiden in de trant van over Enschede en fotografie is weinig te vinden, zeker niet de tijd vóór de grote brand van 1862. Uiteindelijk heb ik toch besloten dit boek te maken, ook al omdat er nog weinig over bekend is en tot op heden geen naslagwerk over dit item is verschenen. Dat betekende o.m. archiefonderzoek. Door corona heeft het onderzoek vertraagt. Ik ben vooral dank verschuldigd aan Vera Wanders, archivist bij de gemeente Enschede. Ze heeft me geholpen veel informatie te verzamelen en ze legde voor mij in het archief foto’s e.d. klaar.
Een vrijwilliger bij het gemeentearchief Enschede is ook erg geïnteresseerd in fotografie, maar door de corona perikelen was het niet mogelijk in het archief kennis met haar te maken.
Ik heb o.m. kunnen putten uit privéarchieven, waaronder het fotoarchief van Robert Einhaus.
Dit archief bevatte ook foto’s die naar mijn weten niet eerder in een boek zijn gepubliceerd.
Verder heb ik hulp gehad van tal van organisaties, zoals de Historische Sociëteit Enschede- Lonneker. Contact met de Oudheidkamer Twente liep echter stroef en leverde geen soelaas.
Uiteindelijk heb ik toch voldoende informatie en beeldmateriaal vergaart om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van de fotografie in Enschede tussen 1840-1910. Het boek heeft een notenlijst, bronnenoverzicht en bijlagen van ondermeer fotografen in Enschede.

Arie
Member
Member

#609 Bericht door Arie » za apr 10, 2021 2:43 pm

het boek FOTOGRAFIE IN ENSCHEDE 1840-1910 gaat 74 Euro kosten. zie: https://www.boekenbestellen.nl/boek/fot ... vAB9GJ4XQs
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie