Nee de provincie geeft 750.000.000 uit aan herstel van de natuur, had liever wat geld voor de luchthaven gezien. Werk moet er komen !!!!Schot schreef:Vorige week was een grote beurs over Drones.
Juist de vliegbasis Twente zou een mooie test-locatie zijn voor de ontwikkeling daarvan.
Toekomst Vliegveld Twenthe
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4347
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Bij de laatste Open Dag op Vliegveld Twente op 14-9-2014 waar o.m. de verkeerstoren en v.m. brandweerkazerne kon worden bezocht, was er ook een demonstratie van de modelvliegclub met een drone.Schot schreef:Vorige week was een grote beurs over Drones.
Juist de vliegbasis Twente zou een mooie test-locatie zijn voor de ontwikkeling daarvan.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
De red arrows waren er ook zo te zien
Heb helaas niet geweten dat er een open dag was afgelopen september anders was ik er zeker geweest.
Heb helaas niet geweten dat er een open dag was afgelopen september anders was ik er zeker geweest.
Ooh noh
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Dan heb je dit ook gemist.Acidor schreef:De red arrows waren er ook zo te zien
Heb helaas niet geweten dat er een open dag was afgelopen september anders was ik er zeker geweest.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Je kon daar toen ook de voormalige brandweerkazerne bezoeken en in de vroegere controlekamer vond ik deze 2 merkwaardige mededelingen.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Mooie plaatjes Arie. Al weer lang geleden dat ik hier langs de landingsbaan liep op de vliegdagen om de langsdenderende Migs, Mirages en Phantoms te bewonderen
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
KATWIJK - Van een eerdere oproep van wethouder Klaas Jan van der Bent trok het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zich niets aan. Maar nu doet de voltallige Katwijkse gemeenteraad een oproep om de verdere sloop van de landingsbaan van het voormalige Marinevliegkamp Valkenburg stil te leggen. Alleen op die manier kan het plan voor een ’Drone Valley’ optimale kansen krijgen, denkt de raad.Schot schreef:Vorige week was een grote beurs over Drones.
Juist de vliegbasis Twente zou een mooie test-locatie zijn voor de ontwikkeling daarvan.
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... _regionaal
Een goed begin heeft geen einde
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Vincent1971 schreef:KATWIJK - Van een eerdere oproep van wethouder Klaas Jan van der Bent trok het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zich niets aan. Maar nu doet de voltallige Katwijkse gemeenteraad een oproep om de verdere sloop van de landingsbaan van het voormalige Marinevliegkamp Valkenburg stil te leggen. Alleen op die manier kan het plan voor een ’Drone Valley’ optimale kansen krijgen, denkt de raad.Schot schreef:Vorige week was een grote beurs over Drones.
Juist de vliegbasis Twente zou een mooie test-locatie zijn voor de ontwikkeling daarvan.
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... _regionaal
Welkom in Enschede zou ik zeggen
Wat sas as dós was kaans.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Er is toch nog een Enskede airport, zie: http://nona.net/features/map/placedetai ... 2/Enskede/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Hoe de droom van Dik Wessels kapotgepolderd werd
In de herfst van zijn carrière haalde Dik Wessels alles uit de kast om van het voormalige militaire vliegveld Twente een burgerluchthaven te maken. Toch werden de plannen voor het vliegveld –waar inmiddels €63,5 miljoen in zit- afgeschoten. Wie is er schuldig in deze provinciesoap?
Hoewel er in september 2013 niets meer in de weg leek te staan aan een doorstart van vliegveld Twente, kwam in juni 2014 een definitief einde aan de plannen voor een burgerluchthaven op het voormalige militaire vliegveld. Officieel omdat de Europese Commissie niet tijdig met een besluit kon komen over de legitimiteit van de toegezegde staatssteun. Feit is echter dat een officiële aanvraag voor een staatssteuntoets in Brussel nooit gedaan is.
Dat is niet alleen vreemd, maar leidt ook tot allerlei speculaties over de ware toedracht van de crash van Wessels’ Twente Airport. Zo beweren diverse betrokkenen dat het een even ingenieus als bedenkelijk samenspel van lokale tegenstanders, Duitse lobbyisten en Brusselse regeltjesfetisjisten is geweest dat de Tukkers aan de grond houdt. Ook volgens Wessels zelf is het allemaal de schuld van de Duutsers van het nabijgelegen vliegveld Munster-Osnabruck: ‘Het is mij nog niet eerder overkomen dat iets door een grotere buitenlandse invloed niet doorgaat. Dit is de grootste teleurstelling van mijn leven.’
Toch zijn er anderen die zeggen dat Wessels zelf schuldig is aan de mislukking, door allerlei aanvullende overheidsgelden te eisen en slecht te luisteren naar andere belanghebbenden. En dat is eeuwig zonde, want het economisch slecht presterende Twente had wel een vliegwiel kunnen gebruiken. Een volledige reconstructie, inclusief een overzicht van alle verspilde belastingmiljoenen, kunt u deze maand lezen in de nieuwste Quote
Bron: http://www.quotenet.nl/Nieuws/Hoe-de-dr ... erd-146702
In de herfst van zijn carrière haalde Dik Wessels alles uit de kast om van het voormalige militaire vliegveld Twente een burgerluchthaven te maken. Toch werden de plannen voor het vliegveld –waar inmiddels €63,5 miljoen in zit- afgeschoten. Wie is er schuldig in deze provinciesoap?
Hoewel er in september 2013 niets meer in de weg leek te staan aan een doorstart van vliegveld Twente, kwam in juni 2014 een definitief einde aan de plannen voor een burgerluchthaven op het voormalige militaire vliegveld. Officieel omdat de Europese Commissie niet tijdig met een besluit kon komen over de legitimiteit van de toegezegde staatssteun. Feit is echter dat een officiële aanvraag voor een staatssteuntoets in Brussel nooit gedaan is.
Dat is niet alleen vreemd, maar leidt ook tot allerlei speculaties over de ware toedracht van de crash van Wessels’ Twente Airport. Zo beweren diverse betrokkenen dat het een even ingenieus als bedenkelijk samenspel van lokale tegenstanders, Duitse lobbyisten en Brusselse regeltjesfetisjisten is geweest dat de Tukkers aan de grond houdt. Ook volgens Wessels zelf is het allemaal de schuld van de Duutsers van het nabijgelegen vliegveld Munster-Osnabruck: ‘Het is mij nog niet eerder overkomen dat iets door een grotere buitenlandse invloed niet doorgaat. Dit is de grootste teleurstelling van mijn leven.’
Toch zijn er anderen die zeggen dat Wessels zelf schuldig is aan de mislukking, door allerlei aanvullende overheidsgelden te eisen en slecht te luisteren naar andere belanghebbenden. En dat is eeuwig zonde, want het economisch slecht presterende Twente had wel een vliegwiel kunnen gebruiken. Een volledige reconstructie, inclusief een overzicht van alle verspilde belastingmiljoenen, kunt u deze maand lezen in de nieuwste Quote
Bron: http://www.quotenet.nl/Nieuws/Hoe-de-dr ... erd-146702
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Een goed begin heeft geen einde
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Zaterdag eerste excursie op vliegbasis Twente
02 maart 2015
ENSCHEDE - Het publiek kan zaterdag tijdens een excursie kennismaken met de veranderingen in de natuur
op de Vliegbasis Twente. Het is de eerste van vier excursies die de komende weken worden gehouden onder leiding van een natuurgids
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/z ... -1.4789631
02 maart 2015
ENSCHEDE - Het publiek kan zaterdag tijdens een excursie kennismaken met de veranderingen in de natuur
op de Vliegbasis Twente. Het is de eerste van vier excursies die de komende weken worden gehouden onder leiding van een natuurgids
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/z ... -1.4789631
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Ondernemer Van Eck krijgt ruim baan voor evenemententerrein op luchthaven Twente
ENSCHEDE - Ondernemer Jan van Eck kan waarschijnlijk op korte termijn aan de slag met zijn evenementenlocatie op de voormalige luchthaven Twente. Dat verwacht een meerderheid in de gemeenteraad van Enschede. Maandagavond moet de raad zich uitspreken over een projectafwijkingsbesluit voor De Strip, dat het Van Eck mogelijk moet maken te beginnen.
De Strip is een van de drie werkparken op de 50 hectare die Van Eck heeft aangekocht. Zijn beoogde evenemententerrein vormt een van de eerste grote plannen voor het gebied.
Geluidsoverlast
Voor raadsleden komt er nog een technische sessie over de geluidscontouren en decibels waar Van Eck zich aan moet houden. Daarna komt een nota van uitgangspunten in de raad.
De vrees voor (geluids)overlast leidt tot bezwaarprocedures. De Stichting Lonnekerberg (StiL), een van de bezwaarmakers, heeft al gevraagd om openbaarmaking van alle afspraken tussen gebiedsontwikkelaar ADT, gemeente en Van Eck.
Werkgelegenheid
Van Eck zelf zegt alle vertrouwen te hebben. Hij kocht in 1998 een mengvoederfabriek in Maarssen bij Utrecht en maakte er met DeFabrique een van de drukstbezochte evenementenlocaties in Nederland van. De opgedane ervaringen neemt hij mee naar Twente.
De coalitiepartijen D66, VVD, CDA, BurgerBelangen en ChristenUnie zijn het erover eens dat Van Eck moet kunnen beginnen. Anneke Broekman (VVD): „Van Eck moet aan het werk, in het belang van de werkgelegenheid.” Ton ten Vergert (CDA) vindt dat de bezwaarmakers hun bezwaren overtrekken. „Het gaat om werk en nog eens werk. Ik denk dat het met de evenementen en de verkeersoverlast hard meevalt.”
Milieu
Wethouder Hans van Agteren zal maandagavond benadrukken dat de milieucategorie voor het terrein 4.2 blijft en niet wordt veranderd in categorie 5.3. Daardoor zouden motorcrossen en de aanleg van een kartcircuit mogelijk worden. Van Eck ziet af van dit soort activiteiten.
Bron: TCT
ENSCHEDE - Ondernemer Jan van Eck kan waarschijnlijk op korte termijn aan de slag met zijn evenementenlocatie op de voormalige luchthaven Twente. Dat verwacht een meerderheid in de gemeenteraad van Enschede. Maandagavond moet de raad zich uitspreken over een projectafwijkingsbesluit voor De Strip, dat het Van Eck mogelijk moet maken te beginnen.
De Strip is een van de drie werkparken op de 50 hectare die Van Eck heeft aangekocht. Zijn beoogde evenemententerrein vormt een van de eerste grote plannen voor het gebied.
Geluidsoverlast
Voor raadsleden komt er nog een technische sessie over de geluidscontouren en decibels waar Van Eck zich aan moet houden. Daarna komt een nota van uitgangspunten in de raad.
De vrees voor (geluids)overlast leidt tot bezwaarprocedures. De Stichting Lonnekerberg (StiL), een van de bezwaarmakers, heeft al gevraagd om openbaarmaking van alle afspraken tussen gebiedsontwikkelaar ADT, gemeente en Van Eck.
Werkgelegenheid
Van Eck zelf zegt alle vertrouwen te hebben. Hij kocht in 1998 een mengvoederfabriek in Maarssen bij Utrecht en maakte er met DeFabrique een van de drukstbezochte evenementenlocaties in Nederland van. De opgedane ervaringen neemt hij mee naar Twente.
De coalitiepartijen D66, VVD, CDA, BurgerBelangen en ChristenUnie zijn het erover eens dat Van Eck moet kunnen beginnen. Anneke Broekman (VVD): „Van Eck moet aan het werk, in het belang van de werkgelegenheid.” Ton ten Vergert (CDA) vindt dat de bezwaarmakers hun bezwaren overtrekken. „Het gaat om werk en nog eens werk. Ik denk dat het met de evenementen en de verkeersoverlast hard meevalt.”
Milieu
Wethouder Hans van Agteren zal maandagavond benadrukken dat de milieucategorie voor het terrein 4.2 blijft en niet wordt veranderd in categorie 5.3. Daardoor zouden motorcrossen en de aanleg van een kartcircuit mogelijk worden. Van Eck ziet af van dit soort activiteiten.
Bron: TCT
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Nieuw boek over cultuurgeschiedenis van de voormalige Vliegbasis Twenthe en zijn omgeving
Over de herontwikkeling van het gebied rondom de vroegere Vliegbasis Twenthe (tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal) is veel te doen. Er vindt al jaren een stevig maatschappelijk debat plaats. We willen de economie bevorderen, we willen duurzaamheid, bescherming van de natuur, innovatie en werkgelegenheid. Elk doel heeft zijn eigen woordvoerder. Maar hoe onverenigbaar zijn die doelen eigenlijk? Voor het plangebied, voor Twente?
In het debat zijn de bindende verhalen uit het verleden, het besef van de rijke cultuurhistorie van het gebied, nog te weinig aan bod geweest. Terwijl die historie een onlosmakelijk onderdeel is van de ontwikkeling van het gebied. Dat was de aanleiding voor antropoloog dr. Jan Schukkink om Levend landschap, een kroniek over de cultuurgeschiedenis van het gebied te schrijven. Op 21 mei presenteert AFdH Uitgevers het boek.
Het boek Levend landschap gaat over de vele gedaanteveranderingen die het 'Lonneker Land', het gebied in de driehoek tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal, de laatste eeuwen heeft ondergaan. Vooral de laatste twee eeuwen is het landschap radicaal veranderd onder invloed van de wetten van de natuur, de mogelijkheden van het land, historische toevalligheden en zeker ook de verbazingwekkend grote ondernemingskracht van mensen. Er lijkt sprake van een nieuwe ontdekking van het landschap nadat de driehoek tientallen jaren was gesloten voor publiek. Welke cultuurhistorische piketpaaltjes wijzen ons de weg bij de toekomstige ontwikkeling van dit gebied?
Auteur Jan Schukkink gaat deze avond publiekelijk in gesprek met een andere antropoloog, de Twents-Hongaarse schrijver Jaap Scholten. Hij publiceerde onlangs Horizon City, een boek dat je een cultuurgeschiedenis van de Twentse textielfabrikanten zou kunnen noemen. Scholten en Schukkink worden kort geïnterviewd door uitgever Paul Abels over de rol van cultuurhistorisch erfgoed in hun boeken. Jaap Scholten ontvangt het eerste exemplaar van Levend landschap.
Hierna volgt een debat met Schukkink, Scholten en het publiek. Gespreksleider is Martin Steenbeeke (RTV Oost). Uitgangspunt bij de discussie zijn drie stellingen:
1. Cultureel erfgoed heeft alleen bestaansrecht als het een functie heeft.
2. Zonder een kansrijk verdienmodel kan erfgoed niet bewaard blijven.
3. Afbraak van het bestaande erfgoed betekent vernietiging van kapitaal én identiteit, kortom slecht rentmeesterschap.
Waar Boekhandel Broekhuis, Marktstraat 12 Enschede
Wanneer Donderdag 21 mei a.s., vanaf 19.30 uur - Toegang gratis
Aanmelden Vooraf s.v.p. via de uitgever, info@afdh.nl
Over de herontwikkeling van het gebied rondom de vroegere Vliegbasis Twenthe (tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal) is veel te doen. Er vindt al jaren een stevig maatschappelijk debat plaats. We willen de economie bevorderen, we willen duurzaamheid, bescherming van de natuur, innovatie en werkgelegenheid. Elk doel heeft zijn eigen woordvoerder. Maar hoe onverenigbaar zijn die doelen eigenlijk? Voor het plangebied, voor Twente?
In het debat zijn de bindende verhalen uit het verleden, het besef van de rijke cultuurhistorie van het gebied, nog te weinig aan bod geweest. Terwijl die historie een onlosmakelijk onderdeel is van de ontwikkeling van het gebied. Dat was de aanleiding voor antropoloog dr. Jan Schukkink om Levend landschap, een kroniek over de cultuurgeschiedenis van het gebied te schrijven. Op 21 mei presenteert AFdH Uitgevers het boek.
Het boek Levend landschap gaat over de vele gedaanteveranderingen die het 'Lonneker Land', het gebied in de driehoek tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal, de laatste eeuwen heeft ondergaan. Vooral de laatste twee eeuwen is het landschap radicaal veranderd onder invloed van de wetten van de natuur, de mogelijkheden van het land, historische toevalligheden en zeker ook de verbazingwekkend grote ondernemingskracht van mensen. Er lijkt sprake van een nieuwe ontdekking van het landschap nadat de driehoek tientallen jaren was gesloten voor publiek. Welke cultuurhistorische piketpaaltjes wijzen ons de weg bij de toekomstige ontwikkeling van dit gebied?
Auteur Jan Schukkink gaat deze avond publiekelijk in gesprek met een andere antropoloog, de Twents-Hongaarse schrijver Jaap Scholten. Hij publiceerde onlangs Horizon City, een boek dat je een cultuurgeschiedenis van de Twentse textielfabrikanten zou kunnen noemen. Scholten en Schukkink worden kort geïnterviewd door uitgever Paul Abels over de rol van cultuurhistorisch erfgoed in hun boeken. Jaap Scholten ontvangt het eerste exemplaar van Levend landschap.
Hierna volgt een debat met Schukkink, Scholten en het publiek. Gespreksleider is Martin Steenbeeke (RTV Oost). Uitgangspunt bij de discussie zijn drie stellingen:
1. Cultureel erfgoed heeft alleen bestaansrecht als het een functie heeft.
2. Zonder een kansrijk verdienmodel kan erfgoed niet bewaard blijven.
3. Afbraak van het bestaande erfgoed betekent vernietiging van kapitaal én identiteit, kortom slecht rentmeesterschap.
Waar Boekhandel Broekhuis, Marktstraat 12 Enschede
Wanneer Donderdag 21 mei a.s., vanaf 19.30 uur - Toegang gratis
Aanmelden Vooraf s.v.p. via de uitgever, info@afdh.nl
- Bijlagen
-
- boek vliegbasis Twenthe.jpg (23.32 KiB) 26505 keer bekeken
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Vliegveld Twente wordt evenementenlocatie
15-06-2015
De ondernemer Jan van Eck gaat de voormalige militaire vliegbasis Twente geleidelijk herontwikkelen. Eerst wordt de oude brandweerkazerne omgebouwd tot horecazaak en de hangar wordt een evenementenlocatie.
bron: http://www.propertynl.com/index-newslet ... tenlocatie
15-06-2015
De ondernemer Jan van Eck gaat de voormalige militaire vliegbasis Twente geleidelijk herontwikkelen. Eerst wordt de oude brandweerkazerne omgebouwd tot horecazaak en de hangar wordt een evenementenlocatie.
bron: http://www.propertynl.com/index-newslet ... tenlocatie
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
ADT: Geen gevolgen voor plannen luchthavengebied in Enschede door vleermuizen
10 juli 2015
Gebiedsbeheerder van het luchthaventerrein in Enschede ADT is niet bang voor vertraging door de ontdekking van twee zeldzame soorten vleermuizen.
Het gaat om de Brandts en Vale vleermuis. Landschap Overijssel maakte de vondst op de Lonnekerberg gisteren bekend en vraagt ADT extra aandacht te besteden aan de dieren, die uiterst gevoelig zijn voor geluid. In het gebied moeten woningen en bedrijven komen, kleine zakelijke luchtvaart en ruimte voor natuur.
Plaatsvervangend directeur Waanders van het ADT gaat door met de ontwikkeling van de plannen die er zijn, maar gaat ook met Landschap Overijssel om tafel over hoe met de ontdekking om moet worden gegaan. In december werden dassen ontdekt, waar ADT inmiddels rekening mee heeft gehouden. Ook komen er vleermuisbunkers na eerdere ontdekkingen van vleermuizen. "We investeren in natuur, ze krijgen een goede plek in het gebied."
Natuurorganisaties en omwonenden zijn bijzonder kritisch op de ontwikkelingen in het gebied. Ze willen dat het een natuurgebied blijft, terwijl gemeente en provincie er bedrijvigheid willen.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... &rubriek=1
10 juli 2015
Gebiedsbeheerder van het luchthaventerrein in Enschede ADT is niet bang voor vertraging door de ontdekking van twee zeldzame soorten vleermuizen.
Het gaat om de Brandts en Vale vleermuis. Landschap Overijssel maakte de vondst op de Lonnekerberg gisteren bekend en vraagt ADT extra aandacht te besteden aan de dieren, die uiterst gevoelig zijn voor geluid. In het gebied moeten woningen en bedrijven komen, kleine zakelijke luchtvaart en ruimte voor natuur.
Plaatsvervangend directeur Waanders van het ADT gaat door met de ontwikkeling van de plannen die er zijn, maar gaat ook met Landschap Overijssel om tafel over hoe met de ontdekking om moet worden gegaan. In december werden dassen ontdekt, waar ADT inmiddels rekening mee heeft gehouden. Ook komen er vleermuisbunkers na eerdere ontdekkingen van vleermuizen. "We investeren in natuur, ze krijgen een goede plek in het gebied."
Natuurorganisaties en omwonenden zijn bijzonder kritisch op de ontwikkelingen in het gebied. Ze willen dat het een natuurgebied blijft, terwijl gemeente en provincie er bedrijvigheid willen.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... &rubriek=1
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4347
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Landschap Overijssel is niet goed snik. Binnenkort gaan we daar bomen zagen om brandhout uit te delen aan de mensen zonder werk in Enschede.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Of we gaan daar het milieu toerisme stimuleren door verplicht vrijwilligerswerk in te zetten.enschedeinansichten schreef:Landschap Overijssel is niet goed snik. Binnenkort gaan we daar bomen zagen om brandhout uit te delen aan de mensen zonder werk in Enschede.
Een goed begin heeft geen einde