Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:Ik kan weer eens iets niet vinden. Vroeger stond er een café op ongeveer de grens van het Boswinkel en de Wesselerbrink. Volgens mij ergens in de buurt van waar nu de Hulststraat op de Burgemeester van Veenlaan uitkomt. Dat café bestaat niet meer.

Wanneer ik met Streetview kijk dan is alles in die buurt veranderd omdat de A35 daar aangelegd is. Ik probeer te achterhalen hoe dat café heette, maar helaas is die informatie onvindbaar.

Iemand die een verlossend woord kan spreken, of weet waar ik dat kan vinden?

Pitr
Ik heb nog deze foto van Burg. van Veenlaan met op achtergrond cafe Niemeijer aan Geessinkweg nu Hulststraat
Bijlagen
Burg. van Veenlaan met op achtergrond cafe Niemeijer aan Geessinkweg nu Hulststraat.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Martinus, Gerrit, Arie: bedankt! ik kan weer verder met mijn "skriefsel", alhoewel dat vast geen goed Twents is :P

Edit: Arie, bedankt voor de foto. ik had al op de beeldbank gekeken, maar daar staat ie niet. de foto's die er wel staan houden precies op net voor dat café. die twee huizen op jouw foro rechts staan bijvoorbeeld wel op de beeldbank aan de rand van een foto.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Kijk, dus ook Nederlandse vrouwen droegen vroeger hoofddoekjes.
Maar afgezien van dat, mooie foto's!
Wat zullen die woningen en café daar tot de bouw van Boswinkel en Wesselerbrink in een leeg veld gestaan hebben.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

De foto is genomen uit wat nu de voortuin van mijn dochter is. Hoek Ribesstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:Kijk, dus ook Nederlandse vrouwen droegen vroeger hoofddoekjes.
Maar afgezien van dat, mooie foto's!
Wat zullen die woningen en café daar tot de bouw van Boswinkel en Wesselerbrink in een leeg veld gestaan hebben.
Rene, dat was ook zo, van die hoofddoekjes. Vooral in de meer Christelijke delen van het land. Mijn moeder droeg die bijvoorbeeld ook. Ik weet alleen niet of dit een Nederlandse is, het kan ook een Turkse zijn, afhankelijk van de leeftijd van de foto.

Edit: het kan ook zijn dat ze gewoon kouwe oren heeft :D, want als je goed kijkt is het einde winter/vroege voorjaar: geen blad aan de bomen en middenin ligt nog sneeuw in de berm.

Die wijk heet Tuindorp Broekheurne volgens mij. Best wel een leuk wijkje. een vriend van me woonde daar. wat ik me herinner was het vooral veel groen, veel meer dan in de Van Leeuwenhoekstraat waar ik woonde.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Rene schreef:Kijk, dus ook Nederlandse vrouwen droegen vroeger hoofddoekjes.
Maar afgezien van dat, mooie foto's!
Wat zullen die woningen en café daar tot de bouw van Boswinkel en Wesselerbrink in een leeg veld gestaan hebben.
Er was ook zoiets als mode. Net als de jasschorten. Mijn moeder vroeg voor moederdag of haar verjaardag steevast een nieuwe jasschort. Die was heel makkelijk aan te doen. Een mouwloze schort met knopen. Geen moeilijke strik op de rug.

Vroeger droegen ook de filmsterren hoofddoekjes, vooral op de scooter!
Bijlagen
Jasschort.JPG
Jasschort.JPG (48.13 KiB) 6541 keer bekeken
Modebeeld.JPG
Modebeeld.JPG (29.95 KiB) 6541 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

En vergeet Grace Kelly niet.... trendsetter in de two-sitter!
Bijlagen
Grace Kelly.JPG
Grace Kelly.JPG (30.79 KiB) 6540 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Sorry, ik dwaal van het onderwerp af.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

De vrouw op de foto zal geen turkse zijn. Die blote vrouwenarmen komen in die cultuur niet voor. Alles zedig gedekt. En wat de hoofddoeken voor het christelijk volksdeel aangaat? Ik meen dat ik mij als gereformeerde enigzins expert mag noemen. Mijn moeder had nooit een hoofddoek. Nooit heb ik in de ker(ken) hier in Enschede een hoofddoek gezien. Ja een verdwaald hoedje misschien, maar meer omdat het mode was dan dat het voorgeschreven werd.
Overigens, het cafe waar het hier over gaat had in het laatst van zijn dagen de reputatie dat het een ontmoetingsplek voor de Enschedese onderwereld was.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

de nederlandse hoofddoek had meer een praktische waarde , bv om het permanentje niet aan de wind bloot te stellen , tegenwoordig wordt de hoofddoek meer en meer door religieus gehandicapten gebruikt om vrouwen te knechten....
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Zou ze ook voor de kou een hoofddoek om kunnen doen? Er lig namelijk nog al wat sneeuw tegen de bosjes aan.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef:De vrouw op de foto zal geen turkse zijn. Die blote vrouwenarmen komen in die cultuur niet voor. Alles zedig gedekt. En wat de hoofddoeken voor het christelijk volksdeel aangaat? Ik meen dat ik mij als gereformeerde enigzins expert mag noemen. Mijn moeder had nooit een hoofddoek. Nooit heb ik in de ker(ken) hier in Enschede een hoofddoek gezien. Ja een verdwaald hoedje misschien, maar meer omdat het mode was dan dat het voorgeschreven werd.
Overigens, het cafe waar het hier over gaat had in het laatst van zijn dagen de reputatie dat het een ontmoetingsplek voor de Enschedese onderwereld was.
Hendrik, die hoofddoeken vond je meer naar het westen. ik zal eens zoeken in oude familiefoto's van mijn ouders of ik daar voorbeelden van kan vinden. Ik kan me hier in Twente ook zo geen voorbeelden herinneren van dames met hoofddoek anders dan bij de grote schoonmaak met Pasen.

Over de onderwereld kan ik niet meepraten of het moet de oude Griekse of Romeinse zijn :P Wij dronken er toen we student waren wel eens een pilsje ergens in 1970 of daaromtrent, toen we met een aantal studenten in een flat op de Wesselerbrink woonden. Ik weet niet eens wanneer het gesloopt is, in ieder geval stond het er begin jaren 80 nog want toen kwam ik er dagelijks langs.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Wat een hoop reacties om een hoofddoekje! :) Maar het onderwerp leeft dus, zoveel is wel duidelijk.
Wat deze foto betreft denk ik dat jullie allemaal gelijk hebben. Het was een mode-artikel tot 1975 ongeveer,
het was gewoon een praktisch iets tegen kou en wind en het had iets cultureels (en misschien religieus).
Ook mijn moeder droeg zo'n ding nog eind jaren '60, en ze was gewoon Nederlandse, katholiek en kwam oorspronkelijk uit Losser.
Of het een met het ander, wat betreft het hoofddoekje, verband houdt weet ik niet, ze droeg er wel een.
En Hendrik, er is nog een 3e mogelijkheid rond deze mevrouw op deze foto, ze was geen Nederlandse, geen moslima,
maar een Zuid-Europese (Italiaans of Spaans). Want die mensen hadden we hier vanwege textiel ook veel in die tijd.
Volgens mij was en is bij hen het hoofddoekje nog steeds gebruikelijk, ook in religieuze zin (In de Oost-Europese christelijk orthodoxe kerken zien we een soortgelijk verschijnsel waar een hoofddoek voor vrouwen in de kerk verplicht is).
Zeker in een wijk als Tuindorp vind ik een verschijnsel van een immigrante niet zo vreemd. Aan de andere kant van de straat woonden op Boswinkel immers veel Zuid-Europeanen. Vredestein had er zelfs hele woningblokken in beheer voor zijn personeel. Als ik de foto bekijk moet het begin jaren '70 zijn geweest, want aan de andere kant van de straat zie ik iets wat lijkt op een Peugeot 504.

Pitr, je hebt gelijk, Tuindorp had inderdaad veel meer groen dan van Leeuwenhoekstraat, alhoewel het Lindenhof tot 1980 ook veel weg had van een tuindorp met zijn meidoorns en bloemperken met echte rozen (!) er in. Het was me al eerder opgevallen dat je rond deze tijd een bijzondere aandacht voor café's moet hebben gehad (studententijd), een tijdje geleden vroeg je me ook al naar de Singelbar.
Maar afijn, jouw café, in dit geval is ongeveer begin jaren '90 afgebroken, aangezien toen de nabij gelegen Oostweg is aangelegd en achtergelegen wijk Park de Broekheurne is gebouwd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef:Zou ze ook voor de kou een hoofddoek om kunnen doen? Er lig namelijk nog al wat sneeuw tegen de bosjes aan.
Is dat wel sneeuw? Of zijn het rookwolken uit de uitlaat van de auto die voorbij komt. Ik zie verder op de foto geen andere resten sneeuw.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Dat lijkt inderdaad meer op de uitlaatgassen van de auto die er voor rijdt. Dat het niet warm was is wel duidelijk, het jongetje draagt immers nog een muts. Dus ik vermoed dat het ergens rond dezelfde tijd als nu moet zijn geweest, einde van de winter. Wel frappant dan dat mevrouw met blote armen loopt. Maar afijn, om deze foto nog wat meer in de tijd te duiden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Rene schreef:Dat lijkt inderdaad meer op de uitlaatgassen van de auto die er voor rijdt. Dat het niet warm was is wel duidelijk, het jongetje draagt immers nog een muts. Dus ik vermoed dat het ergens rond dezelfde tijd als nu moet zijn geweest, einde van de winter. Wel frappant dan dat mevrouw met blote armen loopt. Maar afijn, om deze foto nog wat meer in de tijd te duiden.
Ik denk even de mouwen opstropen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene, inderdaad. Dat kroegbezoek stamt allemaal uit mijn studententijd, zeg 1965-1972. Daarna (1973) ben ik getrouwd en dan heb je wel iets anders te doen dan in de kroeg hangen. Bovendien ben ik toen voor vijf jaar naar Oldenzaal verhuisd. Het probleem is dat de meeste café’s waar ik kwam er niet meer zijn. Singelbar, de valk, napoleonbar, enzovoort. De meeste studentenkroegen zijn ook of weg of omgebouwd naar iets luxere aangelegenheden. Alleen old dutch is/was er nog…

De groenstroken in de van Leeuwenhoekstraat waren in het begin best het aanzien waard, maar die lagen alleen aan de noordzijde. De huizen aan de zuidzijde hadden niet eens een voortuin, daar liep de stoep zo langs de voorramen. Die groenstroken verloederden al snel, toen ik een jaar of zestien was groeide er alleen gras op, en niet eens overal.

Ik woonde op #70, het “groen” er schuin tegenover was zand omdat we daar altijd voetbalden. Waren we met te weinig dan zetten we twee groenteblikken op straat en probeerden die om te trappen met de bal. Hoe heette dat op zijn Twents? Poske trapp’n of zoiets? Ik weet het niet meer.

In die van Leeuwenhoekstraat woonde één gezin wat een compleet elftal op kon zetten met nog reserves over. Twaalf of dertien kinderen, allemaal jongens en één meisje. En allemaal vlak na elkaar. En dat allemaal in een kleine doorzonwoning…

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Wie weet er iets te vertellen over deze afbeelding van de Usselerweg met een winkel genaamd De Condor. Zelf ben ik van mening dat dit pand heeft gestaan op de hoek Buitenweg en Usselerweg. Dus tegenover de latere zelfbedieningzaak Hedo (Heddendorp), later supermarkt Simon de Wit en weer later Sanders. Ik dacht dat dit pand in de oorlog door het bombardement is vernietigd en de grond na de oorlog lange tijd heeft braak gelegen en ook een tijdlang parkeerplaats is geweest van de tegenover gelegen supermarkt. Dit wordt tegengesproken op facebook en beweert daarbij zelfs dat deze foto nep is. Weet iemand hierover meer te vertellen?
Bijlagen
Usselerweg de Condor (Pathmos).JPG
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4186
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door GerritHondelink »

Pitr de Nerd schreef:Rene, inderdaad. Dat kroegbezoek stamt allemaal uit mijn studententijd, zeg 1965-1972. Daarna (1973) ben ik getrouwd en dan heb je wel iets anders te doen dan in de kroeg hangen. Bovendien ben ik toen voor vijf jaar naar Oldenzaal verhuisd. Het probleem is dat de meeste café’s waar ik kwam er niet meer zijn. Singelbar, de valk, napoleonbar, enzovoort. De meeste studentenkroegen zijn ook of weg of omgebouwd naar iets luxere aangelegenheden. Alleen old dutch is/was er nog…

De groenstroken in de van Leeuwenhoekstraat waren in het begin best het aanzien waard, maar die lagen alleen aan de noordzijde. De huizen aan de zuidzijde hadden niet eens een voortuin, daar liep de stoep zo langs de voorramen. Die groenstroken verloederden al snel, toen ik een jaar of zestien was groeide er alleen gras op, en niet eens overal.

Ik woonde op #70, het “groen” er schuin tegenover was zand omdat we daar altijd voetbalden. Waren we met te weinig dan zetten we twee groenteblikken op straat en probeerden die om te trappen met de bal. Hoe heette dat op zijn Twents? Poske trapp’n of zoiets? Ik weet het niet meer.

In die van Leeuwenhoekstraat woonde één gezin wat een compleet elftal op kon zetten met nog reserves over. Twaalf of dertien kinderen, allemaal jongens en één meisje. En allemaal vlak na elkaar. En dat allemaal in een kleine doorzonwoning…

Pitr
Dat was busje trappen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Pitr de Nerd schreef:..... Alleen old dutch is/was er nog…
Old Dutch is er inderdaad nog, de eigenaresse, Betsy, is kort geleden overleden. Wat dit voor de toekomst gaat betekenen...
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4627926
De groenstroken in de van Leeuwenhoekstraat waren in het begin best het aanzien waard, maar die lagen alleen aan de noordzijde. De huizen aan de zuidzijde hadden niet eens een voortuin, daar liep de stoep zo langs de voorramen. Die groenstroken verloederden al snel, toen ik een jaar of zestien was groeide er alleen gras op, en niet eens overal.


Ik woonde op #70, het “groen” er schuin tegenover was zand omdat we daar altijd voetbalden. Waren we met te weinig dan zetten we twee groenteblikken op straat en probeerden die om te trappen met de bal. Hoe heette dat op zijn Twents? Poske trapp’n of zoiets? Ik weet het niet meer.

In die van Leeuwenhoekstraat woonde één gezin wat een compleet elftal op kon zetten met nog reserves over. Twaalf of dertien kinderen, allemaal jongens en één meisje. En allemaal vlak na elkaar. En dat allemaal in een kleine doorzonwoning…

Pitr
Nr.70, dat moet tussen de Drebbelstraat en Snelliusstraat zijn geweest. Dat gedeelte van de Velve tot aan de Oostveenweg is blijven staan. Dat komt waarschijnlijk omdat de eigenaar Ons Huis is. Van de rest van Velve en Lindenhof, De Woonplaats. In ieder geval moest ik even denken wat je bedoelde met "groen" tegenover je huis. Volgens mij moet dat een stuk groen zijn geweest aan de Snelliusstraat, dat liep van van Leeuwenhoekstraat tot aan Lipperkerstraat. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat dat daar was, aangezien volgens mij al ergens rond 1980 daar een gebouw is geplaatst wat ik me herinner als een opleidingsgebouw voor kinderen met persoonlijke problemen.
Maar in ieder geval, als jij al in 1965 studeerde heb je als kind denk ik op Lipperkerkschool gezeten, de katholieke Maria Gorettischool bestond immers pas vanaf midden jaren '60
Plaats reactie