Bouwhuistunnel(tje)
Hallo tunnel-liefhebbers,
In de na-oorlogse periode, en misschien ook al daarvoor maar dat weet ik niet precies, waren er 3 overwegen vlak bij het tunneltje. Aan de Enschedese kant de overweg in de Spoordijkstraat, aan de Boekelose kant eerst de overweg in de IJsbaanweg en daarna in de Hendrik ter Kuilestraat. Deze overwegen werden mechanisch bediend met een zg. windwerk dat was opgesteld bij het wachthuisje nr.20 net na de overweg in de IJsbaanstraat. Tussen het windwerk en de overwegbomen liepen metalen trekdraden, voornamelijk bovengronds. Alleen waar de spoorweg of weg gekruisd werd liepen de trekdraden ondergronds (zo werden in die tijd alle seinen, wissels en overwegen bediend). Het wachthuisje is te zien op de foto in het tweede bericht in deze thread (pagina 1). Voor het nabouwen in schaal 1:45 ben ik op zoek naar foto's waar dit wachthuisje op staat en een tekening ervan. In het Utrechts archief is er geen tekening aanwezig,voor zover ik weet.
De trekdraden naar de overweg in de spoordijkstraat moesten de spoorlijn Enschede - Hengelo kruisen. In het tunneltje was uiteraard geen plaats voor die draden (te smal en te laag), daarom zijn die draden over de spoordijk heen geleid, onder het spoor naar Hengelo door. Op de eerste foto in het eerste bericht in deze thread is dat helemaal links nog net te zien. Ik ben ook hiervan op zoek naar foto's en tekeningen.
Verder ben ik benieuwd of er nog iemand van het personeel dat de overwegen bediende in leven is. Daar zou ik graag mee in kontakt komen! Wie helpt mij verder?
Groeten, Tunneltje
In de na-oorlogse periode, en misschien ook al daarvoor maar dat weet ik niet precies, waren er 3 overwegen vlak bij het tunneltje. Aan de Enschedese kant de overweg in de Spoordijkstraat, aan de Boekelose kant eerst de overweg in de IJsbaanweg en daarna in de Hendrik ter Kuilestraat. Deze overwegen werden mechanisch bediend met een zg. windwerk dat was opgesteld bij het wachthuisje nr.20 net na de overweg in de IJsbaanstraat. Tussen het windwerk en de overwegbomen liepen metalen trekdraden, voornamelijk bovengronds. Alleen waar de spoorweg of weg gekruisd werd liepen de trekdraden ondergronds (zo werden in die tijd alle seinen, wissels en overwegen bediend). Het wachthuisje is te zien op de foto in het tweede bericht in deze thread (pagina 1). Voor het nabouwen in schaal 1:45 ben ik op zoek naar foto's waar dit wachthuisje op staat en een tekening ervan. In het Utrechts archief is er geen tekening aanwezig,voor zover ik weet.
De trekdraden naar de overweg in de spoordijkstraat moesten de spoorlijn Enschede - Hengelo kruisen. In het tunneltje was uiteraard geen plaats voor die draden (te smal en te laag), daarom zijn die draden over de spoordijk heen geleid, onder het spoor naar Hengelo door. Op de eerste foto in het eerste bericht in deze thread is dat helemaal links nog net te zien. Ik ben ook hiervan op zoek naar foto's en tekeningen.
Verder ben ik benieuwd of er nog iemand van het personeel dat de overwegen bediende in leven is. Daar zou ik graag mee in kontakt komen! Wie helpt mij verder?
Groeten, Tunneltje
Dag Robert, schaapje_martin en andere lezers,
Dat directe valt wel mee hoor. Mijn naam is Frank, alias Tunneltje, en ik woon in Oldenzaal. Mijn hobby is modelspoor in spoor Nul, dat wil zeggen 1:45, spoorbreedte 32 mm. Dat is ongeveer 2 keer zo lang, breed en hoog als H0 (Half Nul), oftewel schaal 1:87, de meest gangbare schaal (Marklin, Fleischmann, Roco, etc.). Aangezien je vrij veel ruimte nodig hebt om een enigzins acceptabel station na te bouwen beperk ik me tot het bouwen van modules. Deze zijn aan de uiteinden volgens een vast omschreven norm gebouwd waardoor je kunt koppelen met andere modulebouwers. Het resultaat is o.a. te zien op http://www.spoornul.nl.
Het tunneltje en direkte omgeving ga ik nabouwen op drie modules met een gezamelijk rijlengte van ca. 3,60 m. Alledrie de overwegen die vlakbij het tunneltje lagen en het tunneltje zelf worden daarop nagebouwd. Het dubbelspoor over het tunneltje heen krijgt vooralsnog geen mogelijkheden om verder op aan te sluiten. Het spoor onder het tunneltje door vormt het traject dat met andere modules gekoppeld kan worden.
Voor de vragen en 'gaten' in de documentatie die ik nog heb verwijs ik naar mijn voorgaande mails. Het mag duidelijk zijn dat het zoeken naar foto's en informatie over vroeger voor mij een belangrijk onderdeel van de hobby is.
Groeten,
Tunneltje
Dat directe valt wel mee hoor. Mijn naam is Frank, alias Tunneltje, en ik woon in Oldenzaal. Mijn hobby is modelspoor in spoor Nul, dat wil zeggen 1:45, spoorbreedte 32 mm. Dat is ongeveer 2 keer zo lang, breed en hoog als H0 (Half Nul), oftewel schaal 1:87, de meest gangbare schaal (Marklin, Fleischmann, Roco, etc.). Aangezien je vrij veel ruimte nodig hebt om een enigzins acceptabel station na te bouwen beperk ik me tot het bouwen van modules. Deze zijn aan de uiteinden volgens een vast omschreven norm gebouwd waardoor je kunt koppelen met andere modulebouwers. Het resultaat is o.a. te zien op http://www.spoornul.nl.
Het tunneltje en direkte omgeving ga ik nabouwen op drie modules met een gezamelijk rijlengte van ca. 3,60 m. Alledrie de overwegen die vlakbij het tunneltje lagen en het tunneltje zelf worden daarop nagebouwd. Het dubbelspoor over het tunneltje heen krijgt vooralsnog geen mogelijkheden om verder op aan te sluiten. Het spoor onder het tunneltje door vormt het traject dat met andere modules gekoppeld kan worden.
Voor de vragen en 'gaten' in de documentatie die ik nog heb verwijs ik naar mijn voorgaande mails. Het mag duidelijk zijn dat het zoeken naar foto's en informatie over vroeger voor mij een belangrijk onderdeel van de hobby is.
Groeten,
Tunneltje
Hallo,
De foto die werd geplaatst in het draadje Spoorlijnen Twente op 5 mei is op 28 april 1962 gemaakt door J.G.C. vd Meene uit Zwolle (opname nummer 20834). Hij is in spoorhobbykringen vrij bekend om de zeer grote hoeveelheid foto's die hij door het hele land maakte van spoorlijnen in de jaren 50 en 60.
Groeten,
Tunneltje
De foto die werd geplaatst in het draadje Spoorlijnen Twente op 5 mei is op 28 april 1962 gemaakt door J.G.C. vd Meene uit Zwolle (opname nummer 20834). Hij is in spoorhobbykringen vrij bekend om de zeer grote hoeveelheid foto's die hij door het hele land maakte van spoorlijnen in de jaren 50 en 60.
Groeten,
Tunneltje
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Dat is medio jaren negentig geweest. De laatste trein is in 1986 er door gereden. De sporen zijn begin jaren negentig opgebroken. Enkele jaren later is de tunnel dichtgegooid met zand en is het spoortalud afgewerkt. De tunnel bestaat dus nog steeds, maar niet zichtbaar meer. De reden zal te maken hebben met het onderhoud: wat je niet ziet is er ook niet....QyRoZ schreef:Weet iemand wanneer en waarom hij is dichtgegooid?
Moet dus na 1986 zijn geweest. Begin jaren 90, bij het opbreken van de spoorlijn?
En nu is het oude café ook verdwenen.
Maar kan iemand die foto's van de tunnel nog te voorschijn toveren??
Dag tunneltje-liefhebbers,
Roelof Hamoen maakte op 8 september 1987 een foto van Sik 329 die een lege gesloten wagen naar de firma Kooy aan de Westerval brengt.
Dit is niet de laatste trein geweest want die wagen is natuurlijk ook weer opgehaald. Of er daarna nog treinen hebben gereden weet ik niet.
De lijn is ooit ook nog eens doorgetrokken naar het distributiecentrum. Weet iemand wanner dat was? Zijn er foto's van? Erg succesvol is die aansluiting niet geweest geloof ik.
Groeten,
Tunneltje
Roelof Hamoen maakte op 8 september 1987 een foto van Sik 329 die een lege gesloten wagen naar de firma Kooy aan de Westerval brengt.
Dit is niet de laatste trein geweest want die wagen is natuurlijk ook weer opgehaald. Of er daarna nog treinen hebben gereden weet ik niet.
De lijn is ooit ook nog eens doorgetrokken naar het distributiecentrum. Weet iemand wanner dat was? Zijn er foto's van? Erg succesvol is die aansluiting niet geweest geloof ik.
Groeten,
Tunneltje
Laatst gewijzigd door Tunneltje op vr mei 19, 2006 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Winus,Winus schreef:Mijn oma is in een van de huizen naast dit tunneltje geboren. Begin jaren '90 was dit tunneltje nog open.
Je schreef dat je oma in een huis vlak bij het tunneltje geboren is. Zijn er in de familie wellicht nog foto's van de situatie zoals die vroeger rond het tunneltje was? Ik ben voor mijn modelbouwproject vooral nog op zoek naar foto's van de wachterswoning bij de overweg in de H. ter Kuilestraat en het wachtershuisje bij de overweg in de IJsbaanweg waar vandaan de drie overwegen rond het tunneltje bediend werden. Maar ook andere foto's van dit deel van Enschede, vooral als er spoor op te zien valt, vind ik erg interessant.
Groeten,
Tunneltje