Pagina 1 van 9

Bouwhuistunnel(tje)

Geplaatst: do mei 05, 2005 12:46 pm
door Q.
Voor wie het niet (meer) weten: dit was een erg interessant tunneltje vlak bij wat nu de tunnel aan de Lambertus Buddestraat is, hij werd gedeeld door zowel trein als verkeer. Weet iemand wanneer en waarom hij is dichtgegooid?

Afbeelding
1950

Afbeelding
1986

Moet dus na 1986 zijn geweest. Begin jaren 90, bij het opbreken van de spoorlijn?

Geplaatst: do mei 05, 2005 12:53 pm
door Q.
Hier nog eentje:

Afbeelding[/list]

Geplaatst: do mei 05, 2005 1:45 pm
door Winus
Mijn oma is in een van de huizen naast dit tunneltje geboren. Begin jaren '90 was dit tunneltje nog open.

Geplaatst: do mei 05, 2005 2:57 pm
door Waeske
Ik weet dat ie er zat maar kan het me niet herinneren. In die tijd kwam ik weinig op het twekkelerveld. Ik kan me voorstellen dat het dichtgooien te maken heeft gehad met het tegen gaan van sluipverkeer of een ander infrastructureel argument. Of misschien stond het gewoon op instorten.

Geplaatst: do mei 05, 2005 3:32 pm
door Winus
Nederlanders houden nogal van opruimen. Alles wat overbodig is moet verdwijnen, gesloopt worden of dichtgemaakt worden. Het is dat de spoorlijn naar Gronau op de Navo-lijst stond, anders was de spoorsloot in de jaren '80 ook wel volgegooid met zand.

Geplaatst: do mei 05, 2005 4:59 pm
door Q.
Winus schreef:Nederlanders houden nogal van opruimen. Alles wat overbodig is moet verdwijnen, gesloopt worden of dichtgemaakt worden.
Best wel zonde. Zeker op plekken waar je er verder toch niets mee doet.

Geplaatst: di mei 10, 2005 1:59 pm
door Acidor
Mooie foto's, ik kan me dat tunneltje nog heel goed herinneren van de tijd dat ik in twekkelerveld woonde. Ik kwam daar regelmatig. Weet niet precies wanneer hij is dichtgegooit. Hoe lang licht dat nieuwe fietspad langs het spoor daar, misschien hebben ze het tegelijk uitgevoerd??

Geplaatst: zo mei 15, 2005 11:48 am
door delio
dicht gegooid........maar eh?........toch niet gesloopt neem ik aan zal het vandaag ff chekke of die  er nog staat.
verder vind ik dat de gemeente enschede beter moet omgaan met zijn oude gebouwen dat er her en der nieuwbouw komt vind ik prima maakt de stad groter maar a.u.b laat oude gebouwen gewoon staan.

Geplaatst: zo mei 15, 2005 11:53 am
door Q.
delio schreef:dicht gegooid........maar eh?........toch niet gesloopt neem ik aan zal het vandaag ff chekke of die  er nog staat.
Euhm. Ik kom er meerdere keren per dag langs hoor.

Geplaatst: zo mei 15, 2005 7:35 pm
door Gast
uit welk jaar dateert het tunneltje eigenlijk?

Geplaatst: zo mei 15, 2005 11:09 pm
door Martin
Ik zit me nog steeds af te vragen waar precies dat tunneltje gezeten heeft.
Lambertus Buddestraat, links daarvan of rechts daarvan?

Geplaatst: ma mei 16, 2005 12:49 am
door Winus
Ligt eraan vanaf welke kant je komt. ;) Vanaf de Parkweg links, vanaf de G.J van Heekstraat rechts.

Geplaatst: ma mei 16, 2005 2:01 am
door Martin
Dan weet ik genoeg.  :)

Geplaatst: ma mei 16, 2005 11:49 am
door Q.
Het spoor liep vlak voor Cafe Bouwhuis langs, wat er nog staat. Aan de hand daarvan is het wel te traceren.

Uit de Bans:
Het al lang gesloopte Bouwhuistunneltje onder de spoorlijn naar Hengelo ontleende zijn naam aan het café.

Geplaatst: di mei 24, 2005 11:07 pm
door Tunneltje
Hallo,

Sinds enige tijd interesseer ik me voor het Bouwhuistunneltje. Ik zal in een aantal berichtjes melden wat ik er van weet en ook wat vragen stellen, want hoe meer je weet, hoe meer vragen er zijn.

Het tunneltje is gebouwd als overbrugging van de weg naar Beckum voor de spoorlijn Hengelo - Enschede. Deze lijn is geopend in 1866, dat is daarmee ook het bouwjaar van het tunneltje. In 1885 werd door de Geldersch-Overijsselsche-LokaalSpoorweg-Maatschappij (GOLS) de lijn van Boekelo naar Enschede-Noord aangelegd. Hierbij werd voor het kruisen van de lijn naar Hengelo gebruik gemaakt van het tunneltje.
Op 3 october 1937 werd het reizigersvervoer tussen Enschede en Boekelo gestaakt. Met ingang van 28 mei 1972 werden de los- en laadplaatsen in Boekelo en Enschede-Noord door de NS gesloten waarna het lijntje door het tunneltje alleen nog werd gebruikt voor de bediening van enkele bedrijven in Enschede en de haven, en een incidentele stoomtrein van de MBS.
Eind jaren zeventig werd naast het tunneltje een nieuw  viaduct voor het wegverkeer gebouwd. Daarmee werd het tunneltje niet meer voor het wegverkeer gebruikt. Nadat eind jaren tachtig de spoorlijn naar de haven definitief werd gesloten is het tunneltje eind '91 of begin '92 dichtgemetseld en onder het talud van de spoorlijn naar Hengelo verdwenen.

Er is het een en ander aan informatie te vinden in de volgende boeken:

Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek, Evert Heusinkveld
Historie herleeft,van GOLS naar MBS, Uitgave ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de MBS

Beide boeken zijn alleen nog tweede hands verkrijgbaar.

Zelf ga ik het tunneltje en een klein deel het spoor eronderdoor nabouwen. Daarvoor ben ik op zoek naar foto's en andere informatie van het tunneltje, de overwegen er vlakbij in de Spoordijkstraat, de IJsbaanweg en de Hendrik ter Kuilestraat, de 'woning nr.20' tussen de beide laatste overwegen, het wachthuisje nr.20 bij de overweg in de IJsbaanweg van waaruit de overwegen bediend werden, etc.
Ik heb al wel een aantal foto's,maar bijvoorbeeld nog geen foto van een trein in het tunneltje of bij een van de overwegen in deperiode dat het tunneltje ook nog voor het wegverkeer werd gebruikt.
Ook zou ik graag in kontakt komen met (spoor)mensen die de situatie van vroeger kennen en meer kunnen vertellen over de bediening van de overwegen.

Tot zover vandaag, de volgende keer meer.

Tunneltje

Geplaatst: di mei 24, 2005 11:14 pm
door Martin
Hartelijk dank voor de informatie.  :)

Geplaatst: wo mei 25, 2005 10:46 am
door Errik
Tunneltje, ik zou eens in het gemeentearchief gaan kijken. Misschien is er zelfs nog wel een bouwtekening te vinden. Verder zijn er daar veel oude foto's op te vragen.

Geplaatst: wo mei 25, 2005 11:50 am
door Robert
Ik zou eens contact zoeken met Het Utrechts Archief, in het bijzonder met Victor Lansink. De spoorarchieven worden daar beheerd.

Geplaatst: wo mei 25, 2005 10:20 pm
door Tunneltje
Dag Robert en Errik,

Hartelijk dank voor jullie suggesties, maar ik ben bij beide al geweest. Uit Utrecht heb ik kopieen van mooie tekeningen meegenomen van het tunneltje, een plattegrond van de wegensituatie rond het tunneltje ten tijde van de aanleg van de GOLS-lijn, en tekeningen van woning 20. In Enschede heb ik afdrukken meegenomen van foto's en kopieen van oude krantenartikelen uit de Twentsche Courant.
Robert, wie is Victor Lansink? Kan hij wellicht spullen vinden die via de catalogus op internet niet toegankelijk zijn?

Groeten, Tunneltje

Geplaatst: wo mei 25, 2005 10:51 pm
door Robert
Toegang 908 van Het Utrechts Archief
nederlandse spoorwegen (ns): geldersch-overijsselsche lokaalspoorweg-maatschappij
Toelichting

De Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS) werd op 18 juni 1881 als een NV te Winterswijk opgericht. Met ingang van 15 oktober werden de lijnen Zevenaar-Doetinchem-Winterswijk GOLS- Neede, Doetichem-Ruurlo-Neede-Boekelo-Hengelo GOLS en Boekelo-Enschede GOLS door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij geëxploiteerd. Per 1 juli 1920 werd de GOLS door de HSM overgenomen. De statuten van de maatschappij werden bij Koninklijk Besluit van 4 september 1881 nr. 23 goedgekeurd.

Het bestuur van de vennootschap werd gevormd door een directeur, bijgestaan door een secretaris- boekhouder en onder toezicht van een Raad van Commissarissen. De Raad van Commissarissen bestond uit maximaal zeventien en minimaal negen leden. Iedere commissaris moest minimaal twintig aandelen GOLS bezitten.

Inventaris
1 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende de aanleg en de exploitatie, 1881-1886
2 Stukken betreffende de levering van materialen ten behoeve van de aanleg van de spoorlijn Doetinchem-Hengelo-Enschede-Oldenzaal, 1887
3 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende het verhogen van los- en laadplaatsen, 1887
4 Agenda van aangegane verplichtingen, z.j.
5 Programma voor de bouw van de lokaalspoorwegen Winterswijk - Zevenaar, Winterswijk/Ruurlo - Hengelo/Enschede en Ruurlo - Doetinchem, z.j. In tweevoud
6 Stukken betreffende het verkrijgen van vergunning voor het kruisen van wegen en spoorwegen, 1885
7 Overeenkomsten betreffende het medegebruik van station Ruurlo, 1885
8 Zakelijke beschrijving van het ontwerp van de lijn Winterswijk - Neede, z.j. Klad

Zijn er niet meer archiefstukken van de GOLS? Vreemd. Nummer 6 lijkt dus hoogstwaarschijnlijk interessant, maar neem aan dat je die hebt gezien.

Verder is er in Toegangsnummer: 959 nederlandse spoorwegen (ns): tekeningen infrastructuur tekeningen objecten vast / misschien wel te vinden.

Victor Lansink is een medewerker van het Utrechts Archief die de Spoorarchieven als specialisatie heeft en hij heeft hier een en ander over gepubliceerd. Tegenwoordig staan alle NS- (en aanverwante) archieven online, zodat je zelf in principe alles kan vinden.

Als bijlage een plaatje uit m'n eigen collectie (klikken om te vergroten).

edit: even opnieuw omdat 'ie 't niet meer deed.
Afbeelding