Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuidmolen

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Hé, een leeg pand in winkelcentrum Koningsplein
31 jan '24
Charmain Zwijnenberg
Van Loenshof winkelcentrum Koningsplein (voorheen De Zuidmolen).jpg
winkelcentrum koningsplein leeg pand (1)
Er is een winkel vertrokken uit winkelcentrum Koningsplein. Foto: indebuurt Enschede
De oplettende Enschedeër heeft het misschien al gezien. In winkelcentrum Koningsplein aan het Van Loenshof staat sinds kort een pand leeg.

In het overdekte winkelcentrum, dat jij misschien nog bij de oude naam Zuidmolen noemt, vind je onder meer sportketen Decathlon en herenmodezaak Freek Nietsch. Naast het pand van Freek Nietsch zat een outlet-winkel van Goosecraft. Die is weg.

Zonder fysieke winkels verder
Dit Nederlandse modemerk vroeg in februari vorig jaar faillissement aan. In het voorjaar van 2023 werd bekend dat het merk een doorstart maakt onder de naam Brandfarm. Zónder fysieke winkels. Dat betekent dat er een grote winkel- en magazijnvoorraad leren jasjes, jurken, broeken en tassen ‘over’ is.

Kleding met korting
Kooistra Opkopers kocht de kleding op en verkocht die met flink veel korting in het pand aan het Van Loenshof. De winkel heeft er zo’n acht maanden gezeten. Halverwege januari 2024 vertrok de zaak uit het pand. bron: https://indebuurt.nl/enschede/winkelen/ ... in~277897/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Nog een oud plaatje uit 1923 van de vroegere Zuidmolen. Of moet dit in topic niet meer bestaande gebouwen?
Zuidmolen Schutterij 1923.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Veteraan »

1923 .... behalve wanneer er een 1 of 2-jarige op deze foto staat, kun je ervan uit gaan dat niemand van deze mensen nog leeft. Dat is een gek idee, hè?
De kiosk is al klein, maar de huisjes links van het witte huisje zijn nóg kleiner! Dat is de Beltstraat toch? Was dat al een stukje van de Krim?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo jan 31, 2024 5:25 pm 1923 .... behalve wanneer er een 1 of 2-jarige op deze foto staat, kun je ervan uit gaan dat niemand van deze mensen nog leeft. Dat is een gek idee, hè?
De kiosk is al klein, maar de huisjes links van het witte huisje zijn nóg kleiner! Dat is de Beltstraat toch? Was dat al een stukje van de Krim?
Ja dat waren de huisjes aan de Beltstraat 2 e.v. vanaf de Haaksbergerstraat. Daar staat nu het Appartementencomplex de Zuidmolen van bouwvereniging De Eendracht.
Beltstraat 2 e.v. Bosch dienst L. Florijn richting C.F.Klaarstraat 1935.jpg
Beltstraat 2 Appartementencomplex de Zuidmolen van bouwvereniging De Eendracht 1986.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo jan 31, 2024 5:25 pm 1923 .... behalve wanneer er een 1 of 2-jarige op deze foto staat, kun je ervan uit gaan dat niemand van deze mensen nog leeft. Dat is een gek idee, hè?
De kiosk is al klein, maar de huisjes links van het witte huisje zijn nóg kleiner! Dat is de Beltstraat toch? Was dat al een stukje van de Krim?
Dat was volgens mij nog niet De Krim. Die was aan de Beltstraat voorbij het kruispunt oude C.F. Klaarstraat en oude H.J. van Heekplein (dus nu Boulevard 1945 bij het het MST)
Beltstraat 23-31 rechts en 30 links hoek Koningstraat. rechts gasfabriek gashouder van Heekplein.jpg
Beltstraat 33-47 Koningstraat Krimplein 1932.jpg
Beltstraat 32-118 vanaf hoek  Boulevard 1945 en Koningstraat luchtfoto.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Hendrik »

Die foto met de optocht van mensen geeft een prachtig tijdsbeeld. Ook is daarop goed het gebouw met het puntige dak te zien, Het gebouw was van De Zuidmolen. Een stoommolen uit de 19e eeuw met schoorsteen. Maar met name is leuk de rij woninkjes aan de Beltstraat. Dat waren de Möln Huuskes zoals ze in de volksmond genoemd werden. Had niks met De Krim te maken. Er stonden her en der in de stad vele van dit soort huisjes. De vader van mijn aangetrouwde tante is er geboren. Mijn tante sprak er altijd dierbaar over. Burkink, zo heette hij is op jonge leeftijd naar Limburg gegaan, ontmoette er zijn vrouw en kwam voor de oorlog al weer terug. Zijn zoon Herman Burkink is een paar jaar geleden op hoge leeftijd overleden. Hij was ooit hoofd boekhouding bij Polaroid en ook Preases van de centrale kerkenraad van de Nederlandse Hervormde Kerk. Nu PKN. De Mölnhuiskes zijn later als etalage verbouwd voor de meubelzaak van Hassink. De Zuidmolen. Maar in de jaren 60 was het ook nog een manufacturenzaak. Toen ik in 1960 naar de Tuinbouwschool ging heb ik daar met mijn vader een overall gekocht als 12 jarig ventje.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Zuidmolen

Bericht door enschedeinansichten »

Er daar komt die kiosk weer te voorschijn die ik niet kende op de foto van de Haaksbergerstraat.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: do feb 01, 2024 11:47 am Er daar komt die kiosk weer te voorschijn die ik niet kende op de foto van de Haaksbergerstraat.
Hiervan nog een foto en krantenbericht gevonden Het is Haaksbergerstraat 29 hoek Beltstraat Sigarenkiosk van de familie Bekman 29-4-1971 volgens fotograaf H. Kolkman (was een collega van mij). zie: https://collecties.erfgoedenschede.nl/d ... d=59123531
Zie ook krantenbericht van 8-12-1965 over inbraak in deze kiosk.
Haaksbergerstraat 29 hoek Beltstraat Sigarenkiosk van de familie Bekman 29-4-1971.jpeg
Haaksbergerstraat 29 hoek Beltstraat Sigarenkiosk van de familie Bekman 29-4-1971.jpeg (67.44 KiB) 237 keer bekeken
Haaksbergerstraat 29 hoek Beltstraat sigarenkiosk 1967.jpg
Haaksbergerstraat hoek Beltstraat inbraak kiosk krantenbericht Tubantia 8-12-1965.jpg
Haaksbergerstraat hoek Beltstraat inbraak kiosk krantenbericht Tubantia 8-12-1965.jpg (61.92 KiB) 235 keer bekeken
Plaats reactie