vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte
vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte
Hé, leuk forum over mijn geboortestad Enschede!!!!!!!!!!! Heb me meteen geregistreerd. Ik ben helaas door omstandigheden weg uit Enschede, woon nu in Arnhem (mwah), maar als ik de kans krijg keer ik weer terug naar Enschede.
Het valt me wel op dat er hier in Arnhem en ook Nijmegen nogal min wordt gedaan over Enschede en dat stoort me natuurlijk mateloos
Wat zijn de verschillen nu echt? Arnhem en Nijmegen en wel veel drukker, dat is duidelijk als ik in de stad loop hier. Op beide stations is het veeeeeel drukker, en dat komt niet alleen doordat er meer treinen rijden, maar ook omdat er vooral 's avonds meer te doen is direct in en om het station (restaurantjes, cafés, winkels)
Dat heb je niet in Enschede..... als je er niet bekend bent en je staat in Enscehd evoor het station, heb je geen idee waar het centrum is. En dat lege stationsplein met die zwarte watertafel is ook (nog) niks.....
Vooral Arnhem doet erg z'n best om maar zoveel mogelijk op Amsterdam/Rotterdam te lijken. Zo zijn ze nou twee enorme, groene en blauwe kantoortorens van 22 verdiepingen(Essent) aan het bouwen pal naast het station. Het oude NS-station wordt hier gesloopt en ze bouwen er dan zo'n enorm futuristisch glazen bouwwerk voor in de plaats met een enorme hal. En een extra perron omdat de HSL naar Duitsland halt gaat houden in Arnhem. Dit is voor Arnhem iets om zich op te beroemen en men denkt hier dus ook dat Enschede nogal ingeslapen is en voelt zich verheven boven Enschede (en Apeldoorn/Nijmegen). En een algemeen verbreid misverstand hier is dat Arnhem véél meer inwoners heeft dan Enschede. Dat is te begrijpen want in Arnhem leeft men meer op straat, meer feesten, festivals en uitgaansmogelijkheden .... dat is waar......
De laatste stadsbus die ik naar huis neem, op een doordeweekse avond om 00.05, zit altijd vol. Bij de centrum halte stappen standaard wel 20 mensen in, op het busstation óok zo'n 20....
Enschede trekt de Duitsers naar de stad.Maar Arnhem doet dat ook en ik geloof zelfs nog veel meer. Nijmegen ook. Duizenden Duitsers uit Kleve en omgeving overspoelen zaterdags de stad.
Wat ik in Enschede graag zou willen zien, zijn de meer gespecialiseerde winkels. Van die aparte winkeltjes waar je bijzondere dingen kunt kopen of een uurtje kunt rondsnuffelen. (zie Groningen, 2 straten vol met van die grappige winkeltjes....dat trekt mensen want die zaakjes zijn uniek)
Dit heb je in Arnhem ook redelijk veel.
In Enschede zijn het toch vooral nog de grote landelijke ketens............ waar zou dat toch aan liggen??? (maar gelukkig is het toch leuker winkelen dan in Hengelo :down: of Almelo :? )
Maar hoe dan ook: Enschede blijft mijn stad!!!
Het valt me wel op dat er hier in Arnhem en ook Nijmegen nogal min wordt gedaan over Enschede en dat stoort me natuurlijk mateloos
Wat zijn de verschillen nu echt? Arnhem en Nijmegen en wel veel drukker, dat is duidelijk als ik in de stad loop hier. Op beide stations is het veeeeeel drukker, en dat komt niet alleen doordat er meer treinen rijden, maar ook omdat er vooral 's avonds meer te doen is direct in en om het station (restaurantjes, cafés, winkels)
Dat heb je niet in Enschede..... als je er niet bekend bent en je staat in Enscehd evoor het station, heb je geen idee waar het centrum is. En dat lege stationsplein met die zwarte watertafel is ook (nog) niks.....
Vooral Arnhem doet erg z'n best om maar zoveel mogelijk op Amsterdam/Rotterdam te lijken. Zo zijn ze nou twee enorme, groene en blauwe kantoortorens van 22 verdiepingen(Essent) aan het bouwen pal naast het station. Het oude NS-station wordt hier gesloopt en ze bouwen er dan zo'n enorm futuristisch glazen bouwwerk voor in de plaats met een enorme hal. En een extra perron omdat de HSL naar Duitsland halt gaat houden in Arnhem. Dit is voor Arnhem iets om zich op te beroemen en men denkt hier dus ook dat Enschede nogal ingeslapen is en voelt zich verheven boven Enschede (en Apeldoorn/Nijmegen). En een algemeen verbreid misverstand hier is dat Arnhem véél meer inwoners heeft dan Enschede. Dat is te begrijpen want in Arnhem leeft men meer op straat, meer feesten, festivals en uitgaansmogelijkheden .... dat is waar......
De laatste stadsbus die ik naar huis neem, op een doordeweekse avond om 00.05, zit altijd vol. Bij de centrum halte stappen standaard wel 20 mensen in, op het busstation óok zo'n 20....
Enschede trekt de Duitsers naar de stad.Maar Arnhem doet dat ook en ik geloof zelfs nog veel meer. Nijmegen ook. Duizenden Duitsers uit Kleve en omgeving overspoelen zaterdags de stad.
Wat ik in Enschede graag zou willen zien, zijn de meer gespecialiseerde winkels. Van die aparte winkeltjes waar je bijzondere dingen kunt kopen of een uurtje kunt rondsnuffelen. (zie Groningen, 2 straten vol met van die grappige winkeltjes....dat trekt mensen want die zaakjes zijn uniek)
Dit heb je in Arnhem ook redelijk veel.
In Enschede zijn het toch vooral nog de grote landelijke ketens............ waar zou dat toch aan liggen??? (maar gelukkig is het toch leuker winkelen dan in Hengelo :down: of Almelo :? )
Maar hoe dan ook: Enschede blijft mijn stad!!!
Arnhem heeft qua OV weer het voordeel dat ze op een kruispunt ligt, doorgaand naar Nijmegen/Utrecht. En het is een stuk dichter bij het centrum van het land dan Enschede. Enschede heeft weer als voordeel dat het een echte studentenstad is, dat heeft Arnhem niet.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Vergis je niet, meer studenten in Enschede wil niet zeggen dat Enschede levendiger is. Arnhem heeft een andere mentaliteit, meer "uitgaand" In Enschede is men toch wat behoudender (denk ik)???
Net als Apeldoorn, dat is een (mooi) enorm superdorp. Weinig studenten. Maar net zo stil 's avonds als Enschede, in het algemeen.
En Arnhem is meer op de Randstad gericht (met de trein zit je in een halfuurtje al in Utrecht Centraal, een uurtje naar Amsterdam), vanuit Enschede duurt die reis ruim 2 uur.
Net als Apeldoorn, dat is een (mooi) enorm superdorp. Weinig studenten. Maar net zo stil 's avonds als Enschede, in het algemeen.
En Arnhem is meer op de Randstad gericht (met de trein zit je in een halfuurtje al in Utrecht Centraal, een uurtje naar Amsterdam), vanuit Enschede duurt die reis ruim 2 uur.
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Tja, Arnhem is altijd een grootstedelijk stad geweest. Ik vond het er minder leuk wonen, het uitgaansleven is ook niet zo best, heer erg op werkende jongeren en scholieren gericht. Wat dat betreft vind ik Enschede toch beter.
Wat de stationsomgeving betreft, kijk eens in de topics over het muziekkwartier en de oostelijke spoorzone onder 'bouwprojecten'. Dat van die winkels klopt. Al zijn er de afgelopen jaren wel een aantal leuke zaakjes bijgekomen. Het heeft te maken met de afwachtende houding van veel Tukkers, denk ik. Men begint niet zo snel een eigen zaakje. Ik vind het op zaterdagen trouwens erg druk in de stad. Ik ben benieuwd wat de cijfers van passanten in Enschede, Arnhem en Nijmegen zijn.
Wat de stationsomgeving betreft, kijk eens in de topics over het muziekkwartier en de oostelijke spoorzone onder 'bouwprojecten'. Dat van die winkels klopt. Al zijn er de afgelopen jaren wel een aantal leuke zaakjes bijgekomen. Het heeft te maken met de afwachtende houding van veel Tukkers, denk ik. Men begint niet zo snel een eigen zaakje. Ik vind het op zaterdagen trouwens erg druk in de stad. Ik ben benieuwd wat de cijfers van passanten in Enschede, Arnhem en Nijmegen zijn.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
-
- Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Arnhem en Nijmegen hebben gewoon een heel andere sfeer. Het zijn in voorgaande eeuwen ook grotere steden geweest, met een heel andere historie. Wat Enschede ook mist zijn de 19e en vroeg 20e eeuwse wijken met de vele herenhuizen. Die kom je in bijna alle steden van gelijke grootte tegen, en juist dat zijn de wijken die een zeer stedelijke indruk geven, en ook juist de wijken waar je op elke hoek verrast kunt worden door een of ander apart winkeltje, een leuk cefe, een bijzonder straatje etc. Enschede bestaat vooral uit lage huisjes met tuintjes, wat er gewoon dorps uit ziet.
Wat dat betreft is Enschede een behoorlijk unieke stad in Nederland. We hebben al eeuwen lang stadsrechten, eerder dan bijv. Amsterdam, maar de stad is pas heel erg laat gegroeid, en is daardoor niet te vergelijken.
Door dat gebrek aan 'oude stedelijkheid' mist Enschede een bepaalde sfeer en daarmee samenhangende stedelijke gezelligheid. En ook al bouw je 20 fantastische van Heekpleinen en Kalanderijen, die specifieke sfeer zul je hier nooit krijgen.
Enschede zal zich dan ook duidelijk anders moeten profileren, en ook, veel meer dan andere steden, van haar eigen unieke sfeer uit moeten gaan.
Enschede is gewoon duidelijk anders dan vele steden van vergelijkbare grootte, en heeft veel minder historische uitstraling. Ik denk dat dat ook de belangrijkste reden is dat Enschede als 'minder' wordt gezien.
En natuurlijk, het Tukkerse volk is vaak net wat nuchterder en afwachtender, wat de levendigheid op straat ook niet vergroot...
Maar ook hier komt langzaam verandering in. Op het van Heekplein bijvoorbeeld zie je ook buiten winkeltijden steeds vaker mensen lopen, zitten en vooral ontspannen...
We hebben hier met z'n allen in 10 jaar een gigantische ontwikkeling doorgemaakt, en als we in het huidige tempo doorgaan, dan kan het nog heel wat worden hier...
Wat dat betreft is Enschede een behoorlijk unieke stad in Nederland. We hebben al eeuwen lang stadsrechten, eerder dan bijv. Amsterdam, maar de stad is pas heel erg laat gegroeid, en is daardoor niet te vergelijken.
Door dat gebrek aan 'oude stedelijkheid' mist Enschede een bepaalde sfeer en daarmee samenhangende stedelijke gezelligheid. En ook al bouw je 20 fantastische van Heekpleinen en Kalanderijen, die specifieke sfeer zul je hier nooit krijgen.
Enschede zal zich dan ook duidelijk anders moeten profileren, en ook, veel meer dan andere steden, van haar eigen unieke sfeer uit moeten gaan.
Enschede is gewoon duidelijk anders dan vele steden van vergelijkbare grootte, en heeft veel minder historische uitstraling. Ik denk dat dat ook de belangrijkste reden is dat Enschede als 'minder' wordt gezien.
En natuurlijk, het Tukkerse volk is vaak net wat nuchterder en afwachtender, wat de levendigheid op straat ook niet vergroot...
Maar ook hier komt langzaam verandering in. Op het van Heekplein bijvoorbeeld zie je ook buiten winkeltijden steeds vaker mensen lopen, zitten en vooral ontspannen...
We hebben hier met z'n allen in 10 jaar een gigantische ontwikkeling doorgemaakt, en als we in het huidige tempo doorgaan, dan kan het nog heel wat worden hier...
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Arhem heeft minder inwoners dan Enschede, maar met aangegroeide dorpen (Velp, Huissen) zijn het er meer.
Dat mis ik ook wel, hoewel er op de Korte Hengelose- en Haaksbergerstraat wel een soort tendens is waar te nemen. Hopelijk zet zich dit verder door. Ook de Zuiderhagen zou zich goed lenen voor dit soort winkels (wel eerst even wat meer winkelpandjes bouwen daar)Wat ik in Enschede graag zou willen zien, zijn de meer gespecialiseerde winkels. Van die aparte winkeltjes waar je bijzondere dingen kunt kopen of een uurtje kunt rondsnuffelen.
de kloomp'maj anhoalen
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Toch vind ik dat het 'ei' een duidelijke historische sfeer heeft. Een besloten stedelijkheid die zeer aangenaam is. Verder denk ik wel eens: als men in 1880 de Pijp in Amsterdam kon bouwen, waarom kan dat in 2005 dan niet in Enschede. Als dat een geliefd wwonmilieu blijkt te zijn, voorzie dan in die vraag. In plaat van de Groene Bogen had men ook een stedelijke, historische wijk kunnen bouwen. Dat was nu ook al de insteek, maar de uitwerking is zo halfslachtig.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
De Groene Bogen is gewoon Vinex geworden, daar kunnen kreten als Intimiteit, Toren, Uniciteit, Continuiteit, Geborgenheid, Monumentaliteit etc. niets aan veranderen.
PS, de gemeente zou zich veel actiever moeten bezighouden met de ontwikkeling van de kleine kavels in het centrum. Eigenaren van kavels zoals in Groeten uit Enschede te zien zijn, moeten onder druk gezet worden om aan een beter aanzicht te werken.
PS, de gemeente zou zich veel actiever moeten bezighouden met de ontwikkeling van de kleine kavels in het centrum. Eigenaren van kavels zoals in Groeten uit Enschede te zien zijn, moeten onder druk gezet worden om aan een beter aanzicht te werken.
de kloomp'maj anhoalen
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik weet nog twee kerels uit Bentheim die een loods vol met Twents-Bentheimse vakwerkhuizen bezitten. Misschien geen gek idee: een deel van de voorstadsbrandse bebouwing reconstrueren. Historisch ook goed te onderbouwen. Die ouwe panden waren geen ontroeren goed. Ze werden vaak in hun geheel verplaatst naar elders. Het gebint van Wissinks Molen in Usselo is bijvoorbeeld ook oorspronkelijk Westfaals.
Zou een echte toeristische trekpleister kunnen zijn.
Maar ja, wie heeft de visie en het geld om zoiets te ontwikkelen...
Zou een echte toeristische trekpleister kunnen zijn.
Maar ja, wie heeft de visie en het geld om zoiets te ontwikkelen...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
Ja dat is waar............in Arnhem lopen op zaterdag bijna net zoveel mensen uit Huissen, Velp, Rozendaal, Westervoort, Oosterbeek als dat er echte Arnhemmers lopen.Arhem heeft minder inwoners dan Enschede, maar met aangegroeide dorpen (Velp, Huissen) zijn het er meer.
Deze 5 bijna aan Arnhem vastgegroeide grote dorpen zijn samen al goed voor 100.000 inwoners...
Geen vergelijk met Usselo, Boekelo, Lonneker en Glanerbrug bij Enschede.... arnhem heeft het beter getroffen wat dat betreft....trekt veel meer mensen.....
Dat ben ik met je eens. En ik blijf er ook bij dat onbekend onbemind maakt. Ik hoor heel vaak: "goh Enschede, nooit geweest. Maar waarom zou ik ook, 't is toch niks bijzonders." En als ik ze dan eens meeneem naar mijn mooie geboortestad, vinden ze het prachtig: stedelijk, maar toch rustig, minder haast, lekker compact aandoend centrum (beloopbaar), en toch alles wat je nodig hebt binnen handbereik.... tjongejonge ook nog eens schouwburg en 3 bioscopen (weten velen niet dat niet eens, die denken dat Enschede een dorp is in de Achterhoek. Er is dus nog veel werk te verzetten voor de VVV . Maar het wordt gelukkig beter. Maar het kan nóg veel beter. Organiseer eens een festival of zo met landelijk bereik, waarvoor men uit het westen eens hier naar toe komt.Enschede is gewoon duidelijk anders dan vele steden van vergelijkbare grootte, en heeft veel minder historische uitstraling. Ik denk dat dat ook de belangrijkste reden is dat Enschede als 'minder' wordt gezien.
Iets speciaals, iets unieks. Veel te bescheiden altijd wij Tukkers!!
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens mooienschede. Heb er eigenlijk niets aan toe te voegen. Tijd dus om een actieplan op te stellen. Een 10-punten plan schijnt tegenwoordig wel populair te zijn.
1. Iedere Nederlander krijgt een volledig verzorgd gratis dagje Enschede aangeboden inclusief overnachting (uiteraard betaald met subsidie van de EU)
2. In de zomer wordt er iedere maand een groot festival gehouden met (inter)nationale allure.
3. Nederland 3 wordt afgeschaft en overgenomen door tv Enschede.
4. Otters worden in heropvoedingskampen geplaatst en na hersenspoeling ingezet voor een betere stad.
5. Leegstaande/lelijke panden en braakliggende kavels in het centrum worden met grote prioriteit verbouwd/bebouwd. Specialistische winkeltjes krijgen een starterspremie. Gracht wordt hergraven.
6. Betere infrastructurele aansluitingen op de rest van het land. A18, A35 beide gebundeld met spoorlijn. Laatste trein richting Amsterdam/Utrecht vertrekt om half 1. Bussen rijden tot 12 uur om het half uur en op uitgaansavonden tot 5 uur om het uur. Busbanen ombouwen tot trambanen
7. Nanoinstituut komt wel naar Enschede, evenals een nog nader te bepalen aantal andere topinstituten.
8. Vliegveld Twente blijft lekker open.
9. Steden die de ontwikkeling van Enschede in de weg zitten of tegenwerken worden afgebroken.
10. Migratie vanuit de rest van het land opvangen door gestapelde bouw in het binnensingelgebied. Dit zal op een aantal locaties resulteren in superhoogobuw.
1. Iedere Nederlander krijgt een volledig verzorgd gratis dagje Enschede aangeboden inclusief overnachting (uiteraard betaald met subsidie van de EU)
2. In de zomer wordt er iedere maand een groot festival gehouden met (inter)nationale allure.
3. Nederland 3 wordt afgeschaft en overgenomen door tv Enschede.
4. Otters worden in heropvoedingskampen geplaatst en na hersenspoeling ingezet voor een betere stad.
5. Leegstaande/lelijke panden en braakliggende kavels in het centrum worden met grote prioriteit verbouwd/bebouwd. Specialistische winkeltjes krijgen een starterspremie. Gracht wordt hergraven.
6. Betere infrastructurele aansluitingen op de rest van het land. A18, A35 beide gebundeld met spoorlijn. Laatste trein richting Amsterdam/Utrecht vertrekt om half 1. Bussen rijden tot 12 uur om het half uur en op uitgaansavonden tot 5 uur om het uur. Busbanen ombouwen tot trambanen
7. Nanoinstituut komt wel naar Enschede, evenals een nog nader te bepalen aantal andere topinstituten.
8. Vliegveld Twente blijft lekker open.
9. Steden die de ontwikkeling van Enschede in de weg zitten of tegenwerken worden afgebroken.
10. Migratie vanuit de rest van het land opvangen door gestapelde bouw in het binnensingelgebied. Dit zal op een aantal locaties resulteren in superhoogobuw.
de kloomp'maj anhoalen
Alleen die gracht hergraven lijkt me niks dan moet die enige historische bebouwing die we hebben weer wijken.. als je tenminste een fatsoenlijke gracht wilt en daarnaast wil kunnen lopen..
Stationsomgeving moet grootstedelijk worden. incl het station zelf.
Die overbrugging mag van mij dus gewoon doorgaan. verder niks veranderen in de binnenstad zelf. hooguit een klein torentje..
En investeren zoals genoemd in instituten enz.
Verder vind ik het plan mooi.. wanneer dragen we het voor?
Stationsomgeving moet grootstedelijk worden. incl het station zelf.
Die overbrugging mag van mij dus gewoon doorgaan. verder niks veranderen in de binnenstad zelf. hooguit een klein torentje..
En investeren zoals genoemd in instituten enz.
Verder vind ik het plan mooi.. wanneer dragen we het voor?