Zuiderval (gehele project)
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Bron: TC Tubantia
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bouw brandweerkazerne aan Zuiderval begint komend voorjaar
ENSCHEDE - De eerste paal van de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval gaat komend voorjaar de grond in, aldus de nieuwste planning.
Ongeveer veertien maanden later kunnen de brandweermannen verhuizen naar hun nieuwe plek. Daarmee kunnen ze volgend jaar nog het vijftigjarig bestaan vieren van hun huidig onderkomen aan de Hengelosestraat.
Vorig jaar presenteerde het Belgische architectenbureau Samyn en Partners de eerste schetsen. Het overgrote deel daarvan is overeind gebleven bij de jongste ontwerpen, aldus plaatsvervangend commandant J. Tijkotte. Zo is de buitengevel nauwelijks veranderd. De glazen pui op de begane grond blijft gehandhaafd, zodat buitenstaanders goed zicht hebben op de geparkeerde brandweerauto’s.
Het langwerpige gebouw van vier bouwlagen komt dwars op de Zuiderval te staan, tussen de werkplaats van de DCW en het P&R-terrein.
Eerder was er sprake van dat er een kantorenflat op de kazerne zou komen te staan. Dat is van de baan. Het gebouw is nu geprojecteerd naast de kazerne, maar onduidelijk is nog wanneer dat wordt gebouwd.
De nieuwe kazerne is qua vierkante meters niet zo heel veel ruimer dan de huidige, maar is veel logischer ingedeeld. ‘We redden ons hier aan de Hengelosestraat, maar het is niet ideaal’, zegt Tijkotte. ‘We fitnessen bij het ITC en sporten in de Diekmanhal. Straks kan dat allemaal in onze eigen sporthal. De nieuwe kazerne wordt logistiek gezien veel logischer.’
Na een brand rijden de auto’s aan de achterkant het terrein op. Daar is een grote overdekte ruimte om de wagens en het materiaal te wassen. Nu gebeurt dat nog in de openlucht en de spullen moeten uit de kelder komen. Als de auto’s weer gereed zijn voor de volgende uitruk, rijden ze in de nieuwe situatie via de achterkant de garage binnen. Bij een brand rijden ze er aan de voorkant zo weer uit. De ontsluiting is via de busbaan van de Zuiderval.
Bovenop de stalling komen de kantoren, de kantine, de slaapruimtes en de sporthal. In tegenstelling tot de huidige kazerne krijgen alle brandweermannen een vaste slaapplek. Omdat er in ploegen wordt gewerkt delen ze die met z’n drieën. Iedereen krijgt zijn eigen kast. De huidige kazerne blijft na de verhuizing nog tijdelijk in gebruik als post voor Noord. Het is nog onduidelijk waar en wanneer nieuwbouw daarvoor verrijst. Het college van B en W moet daarover nog een standpunt innemen. Vooralsnog zijn twee locaties, aan de Deurningerstraat en de IJstraat/Lijsterstraat, in beeld.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bouw brandweerkazerne aan Zuiderval begint komend voorjaar
ENSCHEDE - De eerste paal van de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval gaat komend voorjaar de grond in, aldus de nieuwste planning.
Ongeveer veertien maanden later kunnen de brandweermannen verhuizen naar hun nieuwe plek. Daarmee kunnen ze volgend jaar nog het vijftigjarig bestaan vieren van hun huidig onderkomen aan de Hengelosestraat.
Vorig jaar presenteerde het Belgische architectenbureau Samyn en Partners de eerste schetsen. Het overgrote deel daarvan is overeind gebleven bij de jongste ontwerpen, aldus plaatsvervangend commandant J. Tijkotte. Zo is de buitengevel nauwelijks veranderd. De glazen pui op de begane grond blijft gehandhaafd, zodat buitenstaanders goed zicht hebben op de geparkeerde brandweerauto’s.
Het langwerpige gebouw van vier bouwlagen komt dwars op de Zuiderval te staan, tussen de werkplaats van de DCW en het P&R-terrein.
Eerder was er sprake van dat er een kantorenflat op de kazerne zou komen te staan. Dat is van de baan. Het gebouw is nu geprojecteerd naast de kazerne, maar onduidelijk is nog wanneer dat wordt gebouwd.
De nieuwe kazerne is qua vierkante meters niet zo heel veel ruimer dan de huidige, maar is veel logischer ingedeeld. ‘We redden ons hier aan de Hengelosestraat, maar het is niet ideaal’, zegt Tijkotte. ‘We fitnessen bij het ITC en sporten in de Diekmanhal. Straks kan dat allemaal in onze eigen sporthal. De nieuwe kazerne wordt logistiek gezien veel logischer.’
Na een brand rijden de auto’s aan de achterkant het terrein op. Daar is een grote overdekte ruimte om de wagens en het materiaal te wassen. Nu gebeurt dat nog in de openlucht en de spullen moeten uit de kelder komen. Als de auto’s weer gereed zijn voor de volgende uitruk, rijden ze in de nieuwe situatie via de achterkant de garage binnen. Bij een brand rijden ze er aan de voorkant zo weer uit. De ontsluiting is via de busbaan van de Zuiderval.
Bovenop de stalling komen de kantoren, de kantine, de slaapruimtes en de sporthal. In tegenstelling tot de huidige kazerne krijgen alle brandweermannen een vaste slaapplek. Omdat er in ploegen wordt gewerkt delen ze die met z’n drieën. Iedereen krijgt zijn eigen kast. De huidige kazerne blijft na de verhuizing nog tijdelijk in gebruik als post voor Noord. Het is nog onduidelijk waar en wanneer nieuwbouw daarvoor verrijst. Het college van B en W moet daarover nog een standpunt innemen. Vooralsnog zijn twee locaties, aan de Deurningerstraat en de IJstraat/Lijsterstraat, in beeld.
de kloomp'maj anhoalen
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Deze is wel vrij definitief, hooguit op een paar punten komen er nog aanpassingen. Maar ik zou graag zien dat ze net zoals bij de maquette in Zwolle even het torentje erbij zetten. Gewoon even om mij blij te maken. Deze komt er inderdaad naast en kan dus ook pas 10 jaar later gebouwd worden...Funzige Boer schreef:betekent het dat dit niet de definitieve ontwerp is van het brandweerkazerne, winus?
de kloomp'maj anhoalen
Betonskeletten op oude Kotman
In het groene gebied langs de Zuiderval, ingeklemd tussen Kotmanlaan en Wethouder Beversstraat, verrijst in snel tempo bebouwing: circa 60 woningen en 40 vrije kavels.
Het ‘Kotmanpark’ maakt deel uit van het project Zuiderval, de nieuwe entree van Enschede. Hier moet onder meer de nieuwe brandweerkazerne verrijzen. Plus hoge kantorenbouw.
Van die laatste pretenties is nog weinig zichtbaar. De website http://www.zuiderval.com met ‘actuele informatie’ over de plannen, blijft steken op een persbericht van bijna een jaar geleden.
Daarin wordt de start van de eerste 29 woningen aangekondigd. Medio dit jaar zijn ze gereed.
Een deel van de betonskeletbouw staat langs de oude Kotmanlaan, vroeger de Lippinkhofweg geheten. In het weidegebied stroomde de Willemsbeek. Waar deze beek de Kotmanweg kruiste lagen tot in de jaren zestig enkele zware Bentheimerzandstenen die dienden als brug.
Dichtbij stoomden ooit kolentreinen langs over de Zuiderspoorlijn van en naar de Broekheurne en Alstätte/Ahaus.
Deel 2 van het boek ‘Boerderijen in Enschede’ van de Historische Societeit Enschede-Lonneker vermeldt de historie van zeer oude boerenerven, die van het Kotman I en II waarvan de beschreven oorsprong terug gaat tot 1188. In de goederenlijst van Hendrik Graaf van Dalen, Heer van Diepenheim is sprake van ‘Domes Ton Kothen’, dat via Den Kote, Ten Katte Kortman en Kotman werd.
Vele generaties wonden er, het laatst, sedert 1964 de familie A.J.H. ter Mors.
De resterende boerderij en schuren gingen enkele jaren geleden bij branden vertoren.
Bron: Tubantia
Uhm? Ja. Wat is het nieuws?
In het groene gebied langs de Zuiderval, ingeklemd tussen Kotmanlaan en Wethouder Beversstraat, verrijst in snel tempo bebouwing: circa 60 woningen en 40 vrije kavels.
Het ‘Kotmanpark’ maakt deel uit van het project Zuiderval, de nieuwe entree van Enschede. Hier moet onder meer de nieuwe brandweerkazerne verrijzen. Plus hoge kantorenbouw.
Van die laatste pretenties is nog weinig zichtbaar. De website http://www.zuiderval.com met ‘actuele informatie’ over de plannen, blijft steken op een persbericht van bijna een jaar geleden.
Daarin wordt de start van de eerste 29 woningen aangekondigd. Medio dit jaar zijn ze gereed.
Een deel van de betonskeletbouw staat langs de oude Kotmanlaan, vroeger de Lippinkhofweg geheten. In het weidegebied stroomde de Willemsbeek. Waar deze beek de Kotmanweg kruiste lagen tot in de jaren zestig enkele zware Bentheimerzandstenen die dienden als brug.
Dichtbij stoomden ooit kolentreinen langs over de Zuiderspoorlijn van en naar de Broekheurne en Alstätte/Ahaus.
Deel 2 van het boek ‘Boerderijen in Enschede’ van de Historische Societeit Enschede-Lonneker vermeldt de historie van zeer oude boerenerven, die van het Kotman I en II waarvan de beschreven oorsprong terug gaat tot 1188. In de goederenlijst van Hendrik Graaf van Dalen, Heer van Diepenheim is sprake van ‘Domes Ton Kothen’, dat via Den Kote, Ten Katte Kortman en Kotman werd.
Vele generaties wonden er, het laatst, sedert 1964 de familie A.J.H. ter Mors.
De resterende boerderij en schuren gingen enkele jaren geleden bij branden vertoren.
Bron: Tubantia
Uhm? Ja. Wat is het nieuws?
- Rikarchitecten
- Member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
- Locatie: Enschede
Autodealers willen wel naar Zuiderval
ENSCHEDE - Er lijkt eindelijk schot te komen in de plannen voor een ‘mobiliteitscentrum’ langs de Zuiderval. Naast een wasstraat en een fastfoodrestaurant willen zich daar in elk geval twee plaatselijke autobedrijven vestigen: Smudde en Peterman. Streven is nog dit jaar met de bouw te beginnen.
De plannen voor een soort ‘autoboulevard’ dateren al uit de jaren negentig. Aanvankelijk zou die aan de Westerval (in het gebied rond de Pathmoshal en de ijshal) komen. Maar dat kwam niet van de grond. Vervolgens kwam de Zuiderval (het voormalige gasfabriekterrein) in beeld. Maar tot nu toe zat daar weinig schot in. Om die reden haakte een aantal geïnteresseerde bedrijven af. Gerenommeerde dealers als Baan (Mercedes) en Huiskes-Kokkeler (Audi) verhuisden bijvoorbeeld naar Hengelo, Christenhuis naar de Buurserstraat. Terwijl Auto Fischer (Ford) koos voor de Haaksbergerstraat.
Anno 2005 resteren nog twee serieuze gegadigden: Smudde (BMW auto’s en motoren, Mini) en Peterman (Toyota, Fiat). Smudde zit nu nog aan de Europalaan en Haaksbergerstraat, Peterman aan de Industriestraat.
Directeur J. Smudde van het gelijknamige autobedrijf bekent dat hij zelf ook op het punt heeft gestaan om uit het project te stappen en naar elders te verkassen, omdat het allemaal zo lang duurt. ‘Ik was er op een gegeven moment goed flauw van.’ Maar na een gesprek met de gemeente en met het aantreden van een nieuwe projectontwikkelaar (Borgheeze) ziet Smudde het toch weer zitten. ‘Ik moet eerlijk zeggen: die nieuwe projectontwikkelaar gaat voortvarend te werk. Je kunt merken dat ze ervaring hebben op dit gebied.’
Volgende week verwacht Smudde de eerste schetsen van de architect. Hij gaat ervan uit dat de bouw eind van dit jaar klaar is. Maar als er opnieuw vertraging optreedt, dan sluit Smudde niet uit dat hij alsnog besluit om weg te gaan uit Enschede. Gemeentelijk projectleider J. Spriensma is qua planning echter wat minder optimistisch. Hij gaat ervan uit dat eind dit jaar de schop de grond in kan.
Het totale mobiliteitscentrum beslaat circa 20.000 vierkante meter. Smudde en Peterman zullen ongeveer 70% van de ruimte in beslag nemen. De autobedrijven komen aan de voorkant, aan de Zuiderval. Aan de achterkant komt een wasstraat, naast het reeds bestaande Park & Ride-terrein een fastfoodrestaurant. Smudde schat de totale kosten van het project op een slordige tien miljoen euro.
Bron http://www.tctubantia.nl
ENSCHEDE - Er lijkt eindelijk schot te komen in de plannen voor een ‘mobiliteitscentrum’ langs de Zuiderval. Naast een wasstraat en een fastfoodrestaurant willen zich daar in elk geval twee plaatselijke autobedrijven vestigen: Smudde en Peterman. Streven is nog dit jaar met de bouw te beginnen.
De plannen voor een soort ‘autoboulevard’ dateren al uit de jaren negentig. Aanvankelijk zou die aan de Westerval (in het gebied rond de Pathmoshal en de ijshal) komen. Maar dat kwam niet van de grond. Vervolgens kwam de Zuiderval (het voormalige gasfabriekterrein) in beeld. Maar tot nu toe zat daar weinig schot in. Om die reden haakte een aantal geïnteresseerde bedrijven af. Gerenommeerde dealers als Baan (Mercedes) en Huiskes-Kokkeler (Audi) verhuisden bijvoorbeeld naar Hengelo, Christenhuis naar de Buurserstraat. Terwijl Auto Fischer (Ford) koos voor de Haaksbergerstraat.
Anno 2005 resteren nog twee serieuze gegadigden: Smudde (BMW auto’s en motoren, Mini) en Peterman (Toyota, Fiat). Smudde zit nu nog aan de Europalaan en Haaksbergerstraat, Peterman aan de Industriestraat.
Directeur J. Smudde van het gelijknamige autobedrijf bekent dat hij zelf ook op het punt heeft gestaan om uit het project te stappen en naar elders te verkassen, omdat het allemaal zo lang duurt. ‘Ik was er op een gegeven moment goed flauw van.’ Maar na een gesprek met de gemeente en met het aantreden van een nieuwe projectontwikkelaar (Borgheeze) ziet Smudde het toch weer zitten. ‘Ik moet eerlijk zeggen: die nieuwe projectontwikkelaar gaat voortvarend te werk. Je kunt merken dat ze ervaring hebben op dit gebied.’
Volgende week verwacht Smudde de eerste schetsen van de architect. Hij gaat ervan uit dat de bouw eind van dit jaar klaar is. Maar als er opnieuw vertraging optreedt, dan sluit Smudde niet uit dat hij alsnog besluit om weg te gaan uit Enschede. Gemeentelijk projectleider J. Spriensma is qua planning echter wat minder optimistisch. Hij gaat ervan uit dat eind dit jaar de schop de grond in kan.
Het totale mobiliteitscentrum beslaat circa 20.000 vierkante meter. Smudde en Peterman zullen ongeveer 70% van de ruimte in beslag nemen. De autobedrijven komen aan de voorkant, aan de Zuiderval. Aan de achterkant komt een wasstraat, naast het reeds bestaande Park & Ride-terrein een fastfoodrestaurant. Smudde schat de totale kosten van het project op een slordige tien miljoen euro.
Bron http://www.tctubantia.nl