Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Waar is dit.

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

hoelang loopt het auteursrecht op ansichtkaarten ?
en er is natuurlijk ook een verschil voor welk doel je die afbeeldingen dan gebruikt...
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Puur op een ansichtkaart liggen geen rechten, dat is enkel de drager. Het gaat om hetgeen afgedrukt is, en dat is in veel gevallen een foto. De fotograaf cq nabestaanden hebben daarop tot 70 jaar na het overlijden van de fotograaf de rechten. Tenzij anders overeengekomen natuurlijk. Voor anoniem gepubliceerde werken, en voor werken waarvan het auteursrecht ligt bij een bedrijf is de beschermingstermijn 75 jaar na de eerste publicatie.

Waar het voor gebruikt wordt is voor het auteursrecht totaal irrelevant.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4233
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waar is dit.

Bericht door enschedeinansichten »

Jullie gaan lekker, stokpaardje hé ? :(
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Kun je niet goed tegen weerwoord?

De reden dat ik hier telkens weer op in ga is dat jij een soort precedent heb willen scheppen door meermaals te stellen dat je rechten hebt. En dat is niet zo. Als niemand daar iets van zegt, dan gaan mensen het geloven.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door bartg »

Spruwel schreef:Kun je niet goed tegen weerwoord?

De reden dat ik hier telkens weer op in ga is dat jij een soort precedent heb willen scheppen door meermaals te stellen dat je rechten hebt. En dat is niet zo. Als niemand daar iets van zegt, dan gaan mensen het geloven.
Dat is niet helemaal waar.
Hier de databankwet en lees artikel 2 maar eens.

http://www.st-ab.nl/wetten/0067_Databankenwet.htm
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Ja dat heb ik hierboven al vermeld, op de databank zitten rechten. Maar, zoals artikel 2.2 van het door jou gelinkte al aangeeft 'Het auteursrecht of andere rechten op de databank of op de in de databank opgenomen werken, gegevens of andere elementen blijven onverlet.' Met andere woorden, de rechten op de (in dit geval) afbeeldingen liggen bij de fotograaf.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Vincent1971 »

bartg schreef:
Spruwel schreef:Kun je niet goed tegen weerwoord?

De reden dat ik hier telkens weer op in ga is dat jij een soort precedent heb willen scheppen door meermaals te stellen dat je rechten hebt. En dat is niet zo. Als niemand daar iets van zegt, dan gaan mensen het geloven.
Dat is niet helemaal waar.
Hier de databankwet en lees artikel 2 maar eens.

http://www.st-ab.nl/wetten/0067_Databankenwet.htm
Artikel 2

2. Het auteursrecht of andere rechten op de databank of op de in de databank opgenomen werken, gegevens of andere elementen blijven onverlet.

Met andere woorden je kan wel een databank opzetten, heb je ook alle rechten op maar het auteursrecht blijft wel van toepassing. Ik voor mij zou niet snel een 'databank' aan willen leggen met materiaal waar auteursrecht op rust.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4233
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waar is dit.

Bericht door enschedeinansichten »

Vincent en Spruwel, jullie zijn dus van mening dat iedereen gewoon de plaatjes van mijn site mag downloaden en op hun eigen site of facebook pagina mogen publiceren. Dat is waar het om gaat en daar beroep ik mij op het databank recht. Niks meer en niets minder. En dan heb het nog niet eens fatsoensnormen. :?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef:Vincent en Spruwel, jullie zijn dus van mening dat iedereen gewoon de plaatjes van mijn site mag downloaden en op hun eigen site of facebook pagina mogen publiceren. Dat is waar het om gaat en daar beroep ik mij op het databank recht. Niks meer en niets minder. En dan heb het nog niet eens fatsoensnormen. :?
Ja dat ben ik van mening. Ik mag gewoon alle plaatjes van je site downloaden en ook weer publiceren. ECHTER als de auteur van die ansichten zich meldt en een schadeloosstelling eist zal ik die moeten betalen net als een ander. Als jij kunt bewijzen dat jij de auteur bent dan zal ik natuurlijk jou die schadeloosstelling moeten betalen. Zijn vaste bedragen voor. Echter wanneer ik de complete datebase van jou overneem dan kan jij bij mij een schadeloosstelling claimen. Zo lees ik die wet. En of iets met fatsoensnormen te maken heeft? Tja...persoonlijk vind ik het niet fatsoenlijk foto's/afbeeldingen enzovoort te plaatsen van een ander zonder toestemming. Maar dat is mijn eigen mening.
Een goed begin heeft geen einde
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Voorop gesteld vind ik dat het huidige auteursrecht doorgeschoten is onder de druk van grote commerciële partijen. Dat een fotograaf tot aan zijn dood rechten heeft zou ik nog kunnen inzien. Die '70 jaar na het overlijden regel' is werkelijk absurd en dient geen doel. Voor de door bedrijven uitgegeven dingen lijkt mij een termijn van 30-35 jaar meer dan redelijk. Ter vergelijking: het medisch octrooi loopt 20-25 jaar...

Dus ja, op het moment dat een afbeelding niet meer beschermd is mag je het kopiëren, ongeacht de locatie. Als ik ergens een afbeelding van Rembrandts' Nachtwacht zie, in een boek, op een website, op een poster, dan mag ik die afbeelding gebruiken.

Dan nu naar de ansichtkaarten. Veel fotografen die foto's hebben gemaakt voor de ansichten zullen nog niet langer dan 70 jaar dood zijn. In de huidige situatie is het juridisch dus niet toegestaan om deze beschermde afbeeldingen zonder toestemming van de rechthebbende te kopiëren en verspreiden. Het gebeurt wel, en ik heb daar zelf geen problemen mee. Mede omdat ik de wet op dit punt, zoals ik al schreef, absurd vind.

Ik heb vooral problemen met het gegeven dat je je bepaalde auteursrechten toe-eigent die je niet hebt. Je meent rechten op de afbeeldingen te hebben omdat je de fysieke kaart hebt. Dat is gewoon niet waar. Dan kun je je beroepen op het databank recht, maar die gaat niet over het auteursrecht op de kaarten. Nogmaals artikel 2.2 uit die wet: 'Het auteursrecht of andere rechten op de databank of op de in de databank opgenomen werken, gegevens of andere elementen blijven onverlet.' Mij lijkt het allemaal heel duidelijk.

Eigenlijk is het allemaal heel simpel op te lossen: start een proces tegen een partij die naar jou idee fout bezig is. Jij bent overtuigd van je gelijk dus dat moet geen probleem zijn. En met het vonnis in je hand sta je dan sterk wanneer je meer afbeeldingen 'van jou' tegenkomt op het internet.
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

ongelet het juridisch gewauwel , als iemand zich grote moeite getroost een site in de lucht te houden met afbeeldingen , vind ik het niet kies daar maar lukraak in te vissen.
als je voor eigen gebruik afbeeldingen opslaat is één , als je je op faecesbook met andermans veren smukt vind ik dat not done....
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

hans schreef:als je je op faecesbook met andermans veren smukt vind ik dat not done....
Een collectie op je eigen website zetten die draait op composities van tientallen/honderden fotografen is niet met andermans veren pronken?
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

niet als je die hebt gekocht/gekregen.......
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Dus, als ik die lijn volg mag ik van iedere cd en dvd die ik gekocht heb een kopie op het internet zetten?
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

doe vooral wat je niet laten kunt !
en dan graag geluidsdragers die niet meer bij de reguliere handel verkrijgbaar zijn uit de beginjaren van de vorige eeuw.

appels en peren.....
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Jij noemt het appels en peren. Ik zie vooral een dubbel moraal.
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

zo hebben we allemaal wat.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

Zeker. Iedere gek zijn gebrek :)
hans
Member
Member
Berichten: 2743
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

zelfkennis is een sierraad.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef:niet als je die hebt gekocht/gekregen.......
Maar als je 1 ansichtkaart gekocht cq gekregen heb heb je nog niet het auteursrecht erop. :D
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie