en ook nog een lelijke eend
Enschede vroeger en nu
Re: Enschede vroeger en nu
Ze hadden het gebouw heel donker gemaakt van binnen, oorspronkelijk was het een licht gebouw kan ik mij herinneren aan de grote partij ramen aan de achterzijde (incl mooie tuin)
Re: Enschede vroeger en nu
Heeft er nog iemand foto’s van de binnenkant van het oude natuurmuseum?
Re: Enschede vroeger en nu
Die diorama's waren fascinerend zo zonde dat ze er niet meer zijn echt kunstwerken op zich
Re: Enschede vroeger en nu
Bedankt Arie
Re: Enschede vroeger en nu
is de collectie niet naar het rijksmuseum gegaan ?
Re: Enschede vroeger en nu
Als je binnenkwam in de hal was er een trap met het tussenbordes in de erker aan de voorzijde.
Aan de achterzijde van de hal was een groot raam over twee verdiepingen met uitzicht op de binnentuin en de villa.
Die mooie tuin was later behoorlijk wild geworden (zie foto).
Ik herinner me nog dat er onder de hal een kelder was met een bak vol edelstenen die bij blacklight helemaal oplichtten, dat bleef magisch.
Aan de achterzijde van de hal was een groot raam over twee verdiepingen met uitzicht op de binnentuin en de villa.
Die mooie tuin was later behoorlijk wild geworden (zie foto).
Ik herinner me nog dat er onder de hal een kelder was met een bak vol edelstenen die bij blacklight helemaal oplichtten, dat bleef magisch.
Re: Enschede vroeger en nu
zie voor meer diorama foto's van het Natuur Historisch Museum ook de site van Willem op: https://www.enschedeinansichten.nl/zoek ... h%20museum
Re: Enschede vroeger en nu
Er was daar op de zolder van het Natuurmuseum aan de Ruyterlaan ook nog de sterrenwacht Coenraad ter Kuile en die zit in de museumfabriek (vroeger Twentse Welle) aan de Roomweg. zie: https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/conte ... -ter-kuile
Re: Enschede vroeger en nu
Bedankt ik zag het via Google voorbij komenArie schreef: ↑di dec 27, 2022 8:20 pmzie voor meer diorama foto's van het Natuur Historisch Museum ook de site van Willem op: https://www.enschedeinansichten.nl/zoek ... h%20museum
Re: Enschede vroeger en nu
Volksparksingel 3 vroeger slachthuis nu Pathmoshal
Re: Enschede vroeger en nu
Ja die edelstenen waren tof om te zien. Hoe zijn deze nu opgesteld bij de museumfabriek? Of hebben ze die collectie niet meer?LeonB schreef: ↑di dec 27, 2022 7:38 pm Als je binnenkwam in de hal was er een trap met het tussenbordes in de erker aan de voorzijde.
Aan de achterzijde van de hal was een groot raam over twee verdiepingen met uitzicht op de binnentuin en de villa.
Die mooie tuin was later behoorlijk wild geworden (zie foto).
Ik herinner me nog dat er onder de hal een kelder was met een bak vol edelstenen die bij blacklight helemaal oplichtten, dat bleef magisch.
Re: Enschede vroeger en nu
Indrukwekkend pand dat slachthuis. Jammer dat het gesloopt is. En bizar dat er later een moskee op gebouwd is.Arie schreef: ↑wo dec 28, 2022 8:52 am Volksparksingel 3 vroeger slachthuis nu Pathmoshal
Volksparksingel 3 Openbaar Slachthuis is geopend in 1927. foto 1935.jpgVolksparksingel 3 Gemeente Abattoir slachthuis. Ongeveer het eindpunt van de vroegere weg Koffieboontje.jpgVolksparksingel 1-3 slachthuis met directeurswoning.jpgVolksparksingel 1-3 Directeurswoning slachthuis. Aan de rechterzijde de ingang naar het slachthuis..jpgVolksparksingel 3 Pathmoshal 2013.JPG
Re: Enschede vroeger en nu
Vroeger Haaksbergerstraat hoek C.F. Klaarstraat met winkelpand De Gruyter en nu Haaksbergerstraat hoek Boulevard 1945 met Dish hotel.
Re: Enschede vroeger en nu
Vroeger en nu: kruising singel en Haaksbergerstraat, nog altijd even druk (en er ligt een schuilkelder)
ENSCHEDE - De kruising van de Haaksbergerstraat met de Pathmossingel en de Getfertsingel is altijd een druk verkeerspunt geweest, maar in de bebouwing rondom is er in al die jaren weinig veranderd.
Lilian ten Donkelaar 30-12-22
Het was niet mooi genoeg om te slopen, zou je schamper kunnen zeggen. De ANWB-borden richting Duitsland, Oldenzaal en Eibergen zijn inmiddels wel verdwenen, omdat de singel en de weg richting Haaksbergen niet meer bedoeld zijn als doorgaande route - hoewel veel Enschedeërs daar nog anders over denken.
De rookwarenzaak Wim Smit met het postagentschap aan de overkant heeft er nog vele jaren gezeten, maar is inmiddels verdwenen. Rechts is nog een deel van het plantsoen te zien voor apotheek Wooldrik. Nog altijd zit er op die plek een apotheek en ook nog altijd is er in dat plantsoen een schuilkelder, aangelegd tijdens de Koude Oorlog. Die moet er op het moment van deze foto al zijn, want het kenteken van de middelste auto (99-07-DJ) is afgegeven halverwege de jaren 60. De schuilkelder werd gebouwd in 1958 en is feitelijk niet meer dan een betonnen bak. Hij bood onderdak aan ongeveer vijftig mensen.
Wat precies de gedachte achter de bouw hiervan was, en waarom de kelder juist op deze plek kwam, is niet helemaal duidelijk. Het zou niet veel levens kunnen redden aangezien Enschede in 1960 al rond de 120.000 inwoners telde. De meesten van hen pasten er niet in en moesten maar thuis onder de keukentafel schuilen. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/vroege ... ~ae23adf8/
ENSCHEDE - De kruising van de Haaksbergerstraat met de Pathmossingel en de Getfertsingel is altijd een druk verkeerspunt geweest, maar in de bebouwing rondom is er in al die jaren weinig veranderd.
Lilian ten Donkelaar 30-12-22
Het was niet mooi genoeg om te slopen, zou je schamper kunnen zeggen. De ANWB-borden richting Duitsland, Oldenzaal en Eibergen zijn inmiddels wel verdwenen, omdat de singel en de weg richting Haaksbergen niet meer bedoeld zijn als doorgaande route - hoewel veel Enschedeërs daar nog anders over denken.
De rookwarenzaak Wim Smit met het postagentschap aan de overkant heeft er nog vele jaren gezeten, maar is inmiddels verdwenen. Rechts is nog een deel van het plantsoen te zien voor apotheek Wooldrik. Nog altijd zit er op die plek een apotheek en ook nog altijd is er in dat plantsoen een schuilkelder, aangelegd tijdens de Koude Oorlog. Die moet er op het moment van deze foto al zijn, want het kenteken van de middelste auto (99-07-DJ) is afgegeven halverwege de jaren 60. De schuilkelder werd gebouwd in 1958 en is feitelijk niet meer dan een betonnen bak. Hij bood onderdak aan ongeveer vijftig mensen.
Wat precies de gedachte achter de bouw hiervan was, en waarom de kelder juist op deze plek kwam, is niet helemaal duidelijk. Het zou niet veel levens kunnen redden aangezien Enschede in 1960 al rond de 120.000 inwoners telde. De meesten van hen pasten er niet in en moesten maar thuis onder de keukentafel schuilen. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/vroege ... ~ae23adf8/
Re: Enschede vroeger en nu
Vroeger en nu: de Prinsessetunnel is na 85 jaar nog steeds een baken in het straatbeeld
ENSCHEDE - Op 1 februari 1938 werd de Prinsessetunnel opengesteld voor het verkeer. Dat was een dag na de geboorte van prinses Beatrix, naar wie de onderdoorgang is vernoemd.
Anja Kruise 04-01-23,
Bijna 85 jaar later is het nog altijd een baken in het Enschedese straatbeeld. Het is een van de drie belangrijkste tunnels in de stad, naast de Tubantiatunnel en de tunnel in de Auke Vleerstraat. De Prinsessetunnel staat er om bekend dat hij bij hevige regenbuien af en toe blank staat en niet begaanbaar is.
De directe omgeving van de tunnel is in de loop der tijd enorm veranderd. Neem alleen al het stationsgebouw, dat in de jaren zestig nog fier bovenaan het talud aan de Parkstraat stond. Dat station is al lang verdwenen, evenals de naam Stationsstraat. Het epicentrum van het spoor speelt zich nu een paar honderd meter verderop af.
Menzis
Ook de bebouwing aan de andere kant van het spoor is meer van deze tijd. Het moderne kantoorpand van verzekeraar Menzis torent hoog boven de spoortunnel uit. Klein toeval: op de oude foto staat links een groot reclamebord met de naam OLVEH. Dat was ook een verzekeraar, de naam stond voor Onderlinge Levensverzekeringsmaatschappij Eigen Hulp. In 1986 ging OLVEH op in AGO, een voorganger van het huidige Aegon. Of hier ooit een Twentse vestiging is geweest van de Haagse maatschappij, is onbekend.
De locatie, het terrein van het voormalige ziekenhuis Ziekenzorg, wordt tegenwoordig gedomineerd door het gebouw van Saxion Hogeschool. De straatkeien van de De Ruyterlaan waar de voorkant van de school aan ligt, zijn verruild voor asfalt, de groenstrook is fietspad geworden. bron: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/vr ... ~ae8259d5/
ENSCHEDE - Op 1 februari 1938 werd de Prinsessetunnel opengesteld voor het verkeer. Dat was een dag na de geboorte van prinses Beatrix, naar wie de onderdoorgang is vernoemd.
Anja Kruise 04-01-23,
Bijna 85 jaar later is het nog altijd een baken in het Enschedese straatbeeld. Het is een van de drie belangrijkste tunnels in de stad, naast de Tubantiatunnel en de tunnel in de Auke Vleerstraat. De Prinsessetunnel staat er om bekend dat hij bij hevige regenbuien af en toe blank staat en niet begaanbaar is.
De directe omgeving van de tunnel is in de loop der tijd enorm veranderd. Neem alleen al het stationsgebouw, dat in de jaren zestig nog fier bovenaan het talud aan de Parkstraat stond. Dat station is al lang verdwenen, evenals de naam Stationsstraat. Het epicentrum van het spoor speelt zich nu een paar honderd meter verderop af.
Menzis
Ook de bebouwing aan de andere kant van het spoor is meer van deze tijd. Het moderne kantoorpand van verzekeraar Menzis torent hoog boven de spoortunnel uit. Klein toeval: op de oude foto staat links een groot reclamebord met de naam OLVEH. Dat was ook een verzekeraar, de naam stond voor Onderlinge Levensverzekeringsmaatschappij Eigen Hulp. In 1986 ging OLVEH op in AGO, een voorganger van het huidige Aegon. Of hier ooit een Twentse vestiging is geweest van de Haagse maatschappij, is onbekend.
De locatie, het terrein van het voormalige ziekenhuis Ziekenzorg, wordt tegenwoordig gedomineerd door het gebouw van Saxion Hogeschool. De straatkeien van de De Ruyterlaan waar de voorkant van de school aan ligt, zijn verruild voor asfalt, de groenstrook is fietspad geworden. bron: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/vr ... ~ae8259d5/
Re: Enschede vroeger en nu
Nog wat foto's vanm de Prinsessetunnel of Beatrixtunnel. zie ook: https://www.enschedeinansichten.nl/zoek ... essetunnel