Pagina 11 van 12

Geplaatst: wo mar 21, 2007 7:49 pm
door Twekkelerveld
maak anders effe een topic over treinen ofzo :x

Geplaatst: wo mar 21, 2007 10:29 pm
door Errik
De trein naar Glanerbrug heeft wel een wc toch?

Geplaatst: wo mar 21, 2007 10:34 pm
door Helmerhoeker
Zo niet kun je altijd nog een raampje openzetten :P

Geplaatst: wo mar 21, 2007 11:11 pm
door dardow
Ja die heeft een wc. Maar laten we maar ophouden over die mooie trein want die heeft weinig met de toren van doen behalve dan dat je hem vanuit de toren vast kunt zien rijden :P

Geplaatst: wo mar 21, 2007 11:19 pm
door dardow
Klopt het dat ze de duitse trein i.p.v Enschede Centraal naar Hengelo door willen laten rijden? Ik hoorde zo iets maar volgens mij heeft het spoor naar gronau geen verbinding op het spoor na Hengelo of heb ik dat verkeerd.

Geplaatst: wo mar 21, 2007 11:26 pm
door Martin
Het station is een kop en doorloopstation.
Om beveiligingsredenen is het spoor voorzien van 2 stootblokken, een aan de Nederlandse kant en een aan de Duitse kant met de ruggen tegen elkaar.
Mocht er in de toekomst weer een doorgaande verbinding gerealiseerd worden, waar inderdaad over gesproken werd jaren terug.

Geplaatst: wo mar 21, 2007 11:45 pm
door dardow
Ja mijn mentor had het er over.
Voor mij hoeft het trouwens niet Enschede - Gronau is zat.
Heb liever dat ze bij ons uitstappen dan in Hengelo. Dan krijgen te veel Duitsers een verkeerd beeld van twente.

(tenzij ze de International IC naar berlijn via enschede willen rijden)

Geplaatst: do mar 22, 2007 12:19 am
door Rik
Route A'dam-Berlijn

Amsterdam centraal
Amersfoort
Apeldoorn
Deventer
Almelo
Hengelo
Bad Bentheim
Rheine
Osnabrueck Hbf
Minden (Westf.)
Hannover Hbf
Wolfsburg
Stendal
Berlin-Spandau
Berlin Hbf.-Lehrter Bahnhof

Google maps laat Hengelo/Enschede en Rheine zien... tussen Rheine en Hengelo is het 45 min, 30 min tussen Hengelo en Bad Bentheim. Omkoppelen wordt volgens mij daar gedaan (waarom anders daar stoppen...) Duur aan de afstanden te zien een kwartier. Omrijden via Steinfurt (zullen een halte willen) zal dus ruim een uur duren... En natuurlijk moet het spoor verdubbelt worden. Kortom een flinke investering maar misschien wel de moeite waard.

Geplaatst: do mar 22, 2007 1:15 am
door dardow
Misschien dat Duitsland daar aan mee gaat betalen.
Maar als je dan een dubbel spoor moet aanleggen dan zit je wel met het probleem dat bijvoorbeeld station Eschmarke daar zo goed als geen ruimte voor bied. Glanerbrug weet ik niet. Zal in in ieder geval nog wel heel lang duren.

Geplaatst: do mar 22, 2007 7:27 am
door Robert
Laten we alles maar mooi laten zoals het is. Overstappen in Enschede is goed te doen vanaf de Nederlandse op de Duitse treinen en vice versa. De internationale trein hoeft wat mij betreft echt niet langs Enschede, al is het maar vanwege het ontbreken van een bovenleiding...

Geplaatst: do mar 22, 2007 9:40 am
door Q.
dardow schreef:Klopt het dat ze de duitse trein i.p.v Enschede Centraal naar Hengelo door willen laten rijden? Ik hoorde zo iets maar volgens mij heeft het spoor naar gronau geen verbinding op het spoor na Hengelo of heb ik dat verkeerd.
Dat lijkt mij spoor-, beveiligings- en dienstregelingstechnisch onmogelijk in te passen.

Geplaatst: do mar 22, 2007 10:17 am
door Rik
Alles kan, maar een flinke heksentour zou het wel worden...

Mss. dat het in the picture komt als ERTMS een keer wordt ingevoerd.

Geplaatst: do mar 22, 2007 1:32 pm
door Hans van Dijk
Bovendien willen de bewoners van de aan het spoor gelegen woonwijken,
zoals ik helemaal geen internationale trein langs hun wijk horen denderen.
Wij zijn content met de geluidsarme lightrail die er nu loopt,
en dat moet zo blijven.

Opsodemieteren met alle andere treinverkeer :mopper:

Geplaatst: do mar 22, 2007 6:02 pm
door concreter
Nog even dit: ik wordt gek van het openbaar vervoer en zeker van de trein.
De trein stopt altijd waar je niet bent en brengt daar waar je niet moet zijn. :head:
Dus met mijn alom geprezen diesel zoef ik fluitend 70000 km per jaar over de weg en doe dat al 39 jaar dat maakt in het totaal 2730000 km zonder wc maar wel met boordcomputer.
Dus verder over openbaar vervoer geen betoog, let liever op want de Boulevard die gaat omhoog. :hi:

Geplaatst: do mar 22, 2007 6:37 pm
door Carlton
Goed gesproken Concreter! :lol:

Geplaatst: do mar 22, 2007 6:40 pm
door Helmerhoeker
Vooral goed gerijmt in de laatste zin ;)

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Geplaatst: za jun 06, 2009 5:42 pm
door enschedeinansichten

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Geplaatst: za jun 06, 2009 6:15 pm
door Arie
http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page748.htm
Op bovenstaande site is informatie te vinden over het treinverkeer van vroeger naar Ahaus.

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Geplaatst: wo aug 10, 2011 1:19 pm
door Arie
Deutsche Bahn met Talent naar Enschede
woensdag 10 augustus 2011

foto Toma Tudor

ENSCHEDE - De Deutsche Bahn heeft dinsdag de eerste verbouwde ‘Talent’ getoond. Met dit treinstel wordt vanaf december de dienst tussen Enschede en Münster en tussen Enschede en Dortmund gereden.

DB Regio neemt dan de exploitatie over van de particuliere Prignitzer Eisenbahn (PEG). Daardoor verdwijnen de rood-wit-blauwe motorwagens.

Het verbouwde materieel heeft een verbeterde, verhoogde instapvloer. Verder komt er in elk treinstel een kaartautomaat, waarop alle bestemmingen kunnen worden gekozen en waarmee ook met een Nederlandse Maestrocard betaald kan worden. Het materieel is voorts uitgerust met camera’s.

Een tegenvaller is er ook. Door de matige bezetting van de trein komt er van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag een nachtrit te vervallen. Alleen de laatste rit blijft. Die vertrekt om 00.00 uur vanuit Münster en gaat om 01.25 uur van Enschede naar Gronau.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... schede.ece

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Geplaatst: di nov 15, 2011 3:27 pm
door Arie
Gratis met trein naar Gronau

dinsdag 15 november 2011 | 14:52

ENSCHEDE - Zaterdag is het vrij reizen met de trein tussen Enschede en Gronau. In verband met het tienjarig bestaan van dit grensbaanvak zijn die dag alle ritten gratis. Het is de tweede jubileumactiviteit. Eerder dit najaar, in oktober, werden stoomlocomotieven en oude motorwagens ingezet tussen Enschede, Gronau en Münster. Daarvoor werden speciale kaartjes gedrukt.

De Deutsche Bahn en de Prignitzer Eisenbahn die beide tussen Enschede en Gronau rijden, rekenen op een topdrukte en zetten extra treinstellen in.

De grensoverschrijdende spoorlijn werd op 17 november 2001 heropend nadat het traject daarvoor 20 jaar lang een slapend bestaan had geleid. De reactivering kwam mede tot stand omdat onder meer de Regio Twente de tekorten op de exploitatie voor haar rekening zou gaan nemen.

De lijn naar Gronau voorziet in een grote behoefte en vormt een belangrijke schakel in het openbaar vervoer in de Euregio.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... Gronau.ece