Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hans
Member
Member
Berichten: 2099
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#261 Bericht door hans » wo dec 04, 2019 12:15 am

de lijn heeft er wel gelegen , de oosterburen hebben er een brug opgeblazen , daarna was het voorbij..

Dimitri91
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#262 Bericht door Dimitri91 » wo dec 04, 2019 9:46 am

Benieuwd of er genoeg stationscapaciteit is, wanneer ze al die plannen uitvoeren en nieuwe routes uitvoeren.

@ Hans, waar lag die brug en route. Ben wel benieuwd.

hans
Member
Member
Berichten: 2099
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#263 Bericht door hans » wo dec 04, 2019 10:38 pm


Dimitri91
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#264 Bericht door Dimitri91 » do dec 05, 2019 8:33 am

Dank Hans, leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12651
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#265 Bericht door Arie » wo dec 18, 2019 10:08 am

‘Station Enschede moet Enschede Centraal worden’
Gepubliceerd: Dinsdag 17 december 2019 19:49
Rutger Borgerink | Tubantia

‘Station Enschede moet Enschede Centraal worden’
Het treinstation in Enschede moet de naam Enschede Centraal krijgen. In navolging van Amersfoort en Eindhoven moet de grootste stad van Twente de toevoeging ‘Centraal’ in de naam hebben. Dat stelt de VVD Enschede. „We moeten niet te bescheiden zijn.”

Enschede dat toetreedt tot het selecte gezelschap van stations in Nederland dat de titel ‘Centraal’ mag dragen. Als het aan fractievoorzitter René Kreeft van de VVD Enschede ligt, worden die plannen snel werkelijkheid. „Als grootste stad van Overijssel, met meerdere stations rondom de stad, is dit een ontwikkeling die opvolging verdient”, zegt hij. „Mede ook gezien allerlei wensen en ontwikkelingen rondom mobiliteit, zoals de nachttrein, het verbreden van het spoor tussen Wierden en Zwolle, en elektrificatie van de trein richting Münster.”

Niet te bescheiden
Kreeft heeft verantwoordelijk wethouder Jurgen van Houdt al vragen gesteld over de naamsverandering. „We moeten als Enschede proactief en niet te bescheiden zijn”, stelt de VVD-fractievoorzitter, die zich eerder al hardmaakte voor de komst van een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. „De toevoeging ‘Centraal’ is misschien maar beeldvorming, maar we zijn als stad serieus hard aan de weg aan het timmeren. Het is ook een stuk promotie en marketing voor de regio.”

De titel ‘Centraal’ is trouwens niet zomaar voor elk station weggelegd. Zo moet de stad waar het station ligt meer dan 100.000 inwoners hebben (heeft Enschede), moeten er minimaal drie stations zijn (check: naast het hoofdstation ook Kennispark en Eschmarke) én het station moet minstens 40.000 in- en uitstappers per dag hebben. Dat is een knelpunt voor Enschede, dat (nog) niet op dat aantal zit.

Wat zijn de kansen?
Doordat Keolis eind 2017 de treindienst tussen Enschede en Zwolle overnam van NS, ontbreken exacte cijfers over dit jaar en vorig jaar. Het Twentse station telde in 2017 zo’n 20.000 in- en uitstappers per dag. Maar dat het drukker is geworden op het Enschedese station, dat staat buiten kijf. „De reizigersaantallen zijn substantieel toegenomen, mede dankzij de komst van de intercity tussen Enschede en Zwolle”, laat Keolis weten. Ook op de lijnen waar NS nog wel rijdt, zijn de passagiersaantallen toegenomen.

Dat Enschede bij voorbaat kansloos is voor de titel ‘Centraal’, lijkt dan ook te kort door de bocht. Zo heet station Eindhoven sinds afgelopen weekend Eindhoven Centraal, terwijl de stad maar twee, in plaats van de drie vereiste stations heeft. „De naamswijziging wordt behandeld in een groep met onder meer mensen van NS en ProRail. We maken per aanvraag een afweging, afhankelijk ook van de situatie”, zegt NS-woordvoerder Leonie Bosselaar.

Kosten: zo'n 1,5 ton
De toevoeging ‘Centraal’ in de naam is niet kosteloos. Eindhoven betaalde 1,5 ton voor de titel, al droeg ProRail ook bij in de kosten. „Ik vind vragen over kosten secundair”, zegt René Kreeft. „De naamswijziging is toch niet binnen nu en een half jaar geregeld, de kostenverdeling komt nog wel.”

De naamsverandering kost veel geld, omdat onder meer alle borden op het station vervangen moeten worden, er een update nodig is voor de reizigersapp en ProRail aanpassingen moet doen in de veiligheidssystemen.

Mochten de plannen slagen, dan is Enschede het negende station in Nederland met de titel ‘Centraal’. Alleen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Leiden, Arnhem, Amersfoort en Eindhoven dragen de naam al.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lenneke Lingmont
bron: http://enschede.1twente.nl/%e2%80%98sta ... em?1149641
Bijlagen
Station Enschede moet Enschede Centraal worden.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3056
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#266 Bericht door enschedeinansichten » wo dec 18, 2019 6:40 pm

Station Centrum !!!!
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Hendrik
Member
Member
Berichten: 1810
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#267 Bericht door Hendrik » wo dec 18, 2019 9:44 pm

Waar maken ze zich druk om? de stadsbussen van Twents dragen al lang de term "Enschede CS"
Wat sas as dós was kaans.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12651
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#268 Bericht door Arie » do jan 16, 2020 7:11 pm

Het is zover: Twentse nachttrein in juni van start
Gepubliceerd: Donderdag 16 januari 2020 11:35
Joost Dijkgraaf | Tubantia

Het is zover: Twentse nachttrein in juni van start
Het is zover: er komt een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf juni 2020 in en betreft vooralsnog één extra rit in beide richtingen.

De laatste trein vanuit Zwolle vertrekt vanaf deze zomer dagelijks om 01.05 uur, vanuit Enschede verlaat er iets na middernacht (0.03 uur) nog een trein het perron. Dat is een half uur later dan de huidige dienstregeling. De roep om een nachttrein vanuit Enschede is al tijden groot. In de huidige situatie vertrekt de laatste intercity om 22.46 uur, en de laatste sprinter richting Zwolle om 23.30 uur.

„Onbestaanbaar”, vond VVD-fractievoorzitter René Kreeft, die namens het gemeentebestuur een speerpunt maakte van de nachtelijke verbinding. “Het is te gek voor woorden dat er vanuit de op één na de grootste stad in Oost-Nederland geen nachttrein rijdt”, zei hij eerder.

Het college van Gedupeerde Staten in Zwolle ging woensdag akkoord met het plan om de nachttrein per juni te laten starten. Kreeft noemt de aanpassing in een eerste reactie een verbetering, maar nog wel een marginale aanpassing vanuit Enschede. Hij gaat er voor pleiten om nog voor juni de concept-dienstregeling te verruimen vanuit de grootste stad van Twente.

Wethouder Jurgen van Houdt schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat door de nieuwe dienstregeling “onze stad en (culturele) voorzieningen aantrekkelijker worden om te bereizen per openbaar vervoer.” Hij noemt het nog 'geen volledig nachtnet’, hoewel het wel zorgt voor meer nachtelijke verbindingen met en vanuit de Randstad (over Zwolle) en Groningen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
bron: http://enschede.1twente.nl/het-is-zover ... em?1151348
Bijlagen
Het is zover Twentse nachttrein in juni van start.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#269 Bericht door Vincent1971 » do jan 16, 2020 9:00 pm

Blijf me altijd verbazen over de laatste trein die vertrekt richting Gronau. Er is dus wel degelijk een nachttrein ;-)
Een goed begin heeft geen einde

Plaats reactie