Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hans
Member
Member
Berichten: 2317
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#261 Bericht door hans » wo dec 04, 2019 12:15 am

de lijn heeft er wel gelegen , de oosterburen hebben er een brug opgeblazen , daarna was het voorbij..

Dimitri91
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#262 Bericht door Dimitri91 » wo dec 04, 2019 9:46 am

Benieuwd of er genoeg stationscapaciteit is, wanneer ze al die plannen uitvoeren en nieuwe routes uitvoeren.

@ Hans, waar lag die brug en route. Ben wel benieuwd.

hans
Member
Member
Berichten: 2317
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#263 Bericht door hans » wo dec 04, 2019 10:38 pm


Dimitri91
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#264 Bericht door Dimitri91 » do dec 05, 2019 8:33 am

Dank Hans, leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13940
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#265 Bericht door Arie » wo dec 18, 2019 10:08 am

‘Station Enschede moet Enschede Centraal worden’
Gepubliceerd: Dinsdag 17 december 2019 19:49
Rutger Borgerink | Tubantia

‘Station Enschede moet Enschede Centraal worden’
Het treinstation in Enschede moet de naam Enschede Centraal krijgen. In navolging van Amersfoort en Eindhoven moet de grootste stad van Twente de toevoeging ‘Centraal’ in de naam hebben. Dat stelt de VVD Enschede. „We moeten niet te bescheiden zijn.”

Enschede dat toetreedt tot het selecte gezelschap van stations in Nederland dat de titel ‘Centraal’ mag dragen. Als het aan fractievoorzitter René Kreeft van de VVD Enschede ligt, worden die plannen snel werkelijkheid. „Als grootste stad van Overijssel, met meerdere stations rondom de stad, is dit een ontwikkeling die opvolging verdient”, zegt hij. „Mede ook gezien allerlei wensen en ontwikkelingen rondom mobiliteit, zoals de nachttrein, het verbreden van het spoor tussen Wierden en Zwolle, en elektrificatie van de trein richting Münster.”

Niet te bescheiden
Kreeft heeft verantwoordelijk wethouder Jurgen van Houdt al vragen gesteld over de naamsverandering. „We moeten als Enschede proactief en niet te bescheiden zijn”, stelt de VVD-fractievoorzitter, die zich eerder al hardmaakte voor de komst van een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. „De toevoeging ‘Centraal’ is misschien maar beeldvorming, maar we zijn als stad serieus hard aan de weg aan het timmeren. Het is ook een stuk promotie en marketing voor de regio.”

De titel ‘Centraal’ is trouwens niet zomaar voor elk station weggelegd. Zo moet de stad waar het station ligt meer dan 100.000 inwoners hebben (heeft Enschede), moeten er minimaal drie stations zijn (check: naast het hoofdstation ook Kennispark en Eschmarke) én het station moet minstens 40.000 in- en uitstappers per dag hebben. Dat is een knelpunt voor Enschede, dat (nog) niet op dat aantal zit.

Wat zijn de kansen?
Doordat Keolis eind 2017 de treindienst tussen Enschede en Zwolle overnam van NS, ontbreken exacte cijfers over dit jaar en vorig jaar. Het Twentse station telde in 2017 zo’n 20.000 in- en uitstappers per dag. Maar dat het drukker is geworden op het Enschedese station, dat staat buiten kijf. „De reizigersaantallen zijn substantieel toegenomen, mede dankzij de komst van de intercity tussen Enschede en Zwolle”, laat Keolis weten. Ook op de lijnen waar NS nog wel rijdt, zijn de passagiersaantallen toegenomen.

Dat Enschede bij voorbaat kansloos is voor de titel ‘Centraal’, lijkt dan ook te kort door de bocht. Zo heet station Eindhoven sinds afgelopen weekend Eindhoven Centraal, terwijl de stad maar twee, in plaats van de drie vereiste stations heeft. „De naamswijziging wordt behandeld in een groep met onder meer mensen van NS en ProRail. We maken per aanvraag een afweging, afhankelijk ook van de situatie”, zegt NS-woordvoerder Leonie Bosselaar.

Kosten: zo'n 1,5 ton
De toevoeging ‘Centraal’ in de naam is niet kosteloos. Eindhoven betaalde 1,5 ton voor de titel, al droeg ProRail ook bij in de kosten. „Ik vind vragen over kosten secundair”, zegt René Kreeft. „De naamswijziging is toch niet binnen nu en een half jaar geregeld, de kostenverdeling komt nog wel.”

De naamsverandering kost veel geld, omdat onder meer alle borden op het station vervangen moeten worden, er een update nodig is voor de reizigersapp en ProRail aanpassingen moet doen in de veiligheidssystemen.

Mochten de plannen slagen, dan is Enschede het negende station in Nederland met de titel ‘Centraal’. Alleen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Leiden, Arnhem, Amersfoort en Eindhoven dragen de naam al.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lenneke Lingmont
bron: http://enschede.1twente.nl/%e2%80%98sta ... em?1149641
Bijlagen
Station Enschede moet Enschede Centraal worden.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3400
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#266 Bericht door enschedeinansichten » wo dec 18, 2019 6:40 pm

Station Centrum !!!!
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Hendrik
Member
Member
Berichten: 1919
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#267 Bericht door Hendrik » wo dec 18, 2019 9:44 pm

Waar maken ze zich druk om? de stadsbussen van Twents dragen al lang de term "Enschede CS"
Wat sas as dós was kaans.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13940
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#268 Bericht door Arie » do jan 16, 2020 7:11 pm

Het is zover: Twentse nachttrein in juni van start
Gepubliceerd: Donderdag 16 januari 2020 11:35
Joost Dijkgraaf | Tubantia

Het is zover: Twentse nachttrein in juni van start
Het is zover: er komt een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf juni 2020 in en betreft vooralsnog één extra rit in beide richtingen.

De laatste trein vanuit Zwolle vertrekt vanaf deze zomer dagelijks om 01.05 uur, vanuit Enschede verlaat er iets na middernacht (0.03 uur) nog een trein het perron. Dat is een half uur later dan de huidige dienstregeling. De roep om een nachttrein vanuit Enschede is al tijden groot. In de huidige situatie vertrekt de laatste intercity om 22.46 uur, en de laatste sprinter richting Zwolle om 23.30 uur.

„Onbestaanbaar”, vond VVD-fractievoorzitter René Kreeft, die namens het gemeentebestuur een speerpunt maakte van de nachtelijke verbinding. “Het is te gek voor woorden dat er vanuit de op één na de grootste stad in Oost-Nederland geen nachttrein rijdt”, zei hij eerder.

Het college van Gedupeerde Staten in Zwolle ging woensdag akkoord met het plan om de nachttrein per juni te laten starten. Kreeft noemt de aanpassing in een eerste reactie een verbetering, maar nog wel een marginale aanpassing vanuit Enschede. Hij gaat er voor pleiten om nog voor juni de concept-dienstregeling te verruimen vanuit de grootste stad van Twente.

Wethouder Jurgen van Houdt schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat door de nieuwe dienstregeling “onze stad en (culturele) voorzieningen aantrekkelijker worden om te bereizen per openbaar vervoer.” Hij noemt het nog 'geen volledig nachtnet’, hoewel het wel zorgt voor meer nachtelijke verbindingen met en vanuit de Randstad (over Zwolle) en Groningen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
bron: http://enschede.1twente.nl/het-is-zover ... em?1151348
Bijlagen
Het is zover Twentse nachttrein in juni van start.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1414
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#269 Bericht door Vincent1971 » do jan 16, 2020 9:00 pm

Blijf me altijd verbazen over de laatste trein die vertrekt richting Gronau. Er is dus wel degelijk een nachttrein ;-)
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13940
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#270 Bericht door Arie » vr feb 21, 2020 9:53 am

Waarom duurt de treinreis van Enschede naar Amsterdam CS net zo lang als in 1970?
Gepubliceerd: Vrijdag 21 februari 2020 08:33

Waarom duurt de treinreis van Enschede naar Amsterdam CS net zo lang als in 1970?
Zonder overstap met de trein van Enschede naar Amsterdam Centraal is al een aantal jaar niet meer mogelijk. Wie anno 2020 naar het hart van de hoofdstad wil reizen, is op zijn snelst twee uur en negen minuten onderweg. Meer dan tien jaar geleden was er nog een directe verbinding tussen de steden, die je in minder dan twee uur naar het centrum van de hoofdstad bracht.

Bjorn Weinreder | Tubantia

De huidige directe verbinding met Amsterdam Centraal is in de meeste gevallen even ‘snel’ als die van 1961, rond de twee uur en een kwartier. Met een goed getimede overstap in Utrecht ben je er net zo snel als in 1970, namelijk in 2.09 uur.

‘Minuut langzamer’
Het was een klein zinnetje in de column van Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck uit Diepenheim in de Volkskrant afgelopen weekend: ‘De intercity van Amsterdam naar Enschede was in 1949 een minuut sneller dan nu; een regelrechte schande’. Een zin die prikkelde, want klopt dat?

Het antwoord: nee. Volgens het spoorboekje uit 1949 duurde het namelijk twee uur en 46 minuten op om Amsterdam Centraal te komen vanuit Enschede. En dan moest je ook nog eens overstappen in Amersfoort. In tegengestelde richting was de reistijd in 1949 even lang. In 2020 is de reis Enschede - Amsterdam Centraal dus ongeveer een half uur sneller.

NRC checkte deze bewering al in 2016, na een zelfde uitspraak van Hyperloop-ontwikkelaar Tim Houter. „Het feitje over het treintraject Amsterdam-Enschede staat veelal op internet”, vertelde NS-woordvoerder Bartho Boer destijds. „Het zou theoretisch kunnen dat in 1949 nog een snellere trein over het traject reed dan de drie uit het spoorboekje, al is dat onwaarschijnlijk omdat de NS destijds monopolist was.”

Databank van oude dienstregelingen
Schimmelpenninck’s geeft wel stof tot nadenken, want hoe heeft de treinreis tussen oost en west zich eigenlijk ontwikkeld in meer dan een eeuw tijd? Of beter gezegd, niet ontwikkeld. Via de website stationsweb.nl is voor iedereen uit te rekenen hoe lang het vroeger duurde om per trein van A naar B te komen. Een blik in die historische spoorboekjes levert een interessant inkijkje op in de evolutie van de lijn tussen Enschede en Amsterdam Centraal.

Wat betreft de treinverbinding naar de hoofdstad zijn we er de afgelopen decennia in Twente dus niet op vooruit gegaan. Klopt dit en waarom kan het niet sneller? We legden de kwestie én de oude spoorboekjes voor aan woordvoerder Michiel Jonker van de NS.

De verbinding tussen Enschede en Amsterdam Centraal duurt met twee uur en een kwartier ongeveer even lang als in 1961. Dat is wel erg lang, niet?
„We hebben er in de dienstregeling destijds voor gekozen om de snelle verbinding met Amsterdam vanuit Twente via station Amsterdam-Zuid te laten lopen. De rechtstreekse verbinding naar Amsterdam-Zuid duurt 1.59 uur. Je kunt daar overstappen, maar ook eerder op Utrecht. Een eindstation is meestal niet de eindbestemming. Reizigers moeten vaak in de stad zijn en dat is op deze manier met een overstap gemakkelijk te realiseren. De suggestie dat de verbinding tussen Amsterdam en Enschede is verslechterd geldt alleen in lichte mate voor de rechtstreeks verbinding tussen Enschede en Amsterdam CS.”

Tot 2008 hadden ‘we’ nog een rechtstreekse trein van Enschede naar Amsterdam Centraal. Waarom is die eigenlijk verdwenen?
„Dat heeft vooral te maken met het antwoord op de vorige vraag. Er was - en is - meer behoefte aan een trein vanuit Enschede die doorrijdt naar Schiphol. De verbinding met Amsterdam loopt via Amsterdam-Zuid en daarna Schiphol. Voor vliegtuigpassagiers met koffers is dat wel zo handig. Nu de Noord/Zuidlijn gereed is, is de Amsterdamse binnenstad nog sneller te bereiken via een overstap op een ander station in Amsterdam.”

In de loop der jaren is er veel veranderd op de lijn. Waarom gaan die spoorboekjes toch zo vaak op de schop?
„Het zijn meestal relatief kleine aanpassingen, er verandert altijd wel wat. Soms komt er een station bij door bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk, waardoor reisbehoeftes iets wijzigen. Ook stromen regelmatig nieuwe treinen in. Allemaal zaken die aanpassingen vergen. Echt grote aanpassingen zijn er pas als er nieuwe spoorlijnen bijkomen. Dat komt misschien één keer in de tien jaar voor en dat was in het verleden zelfs nog minder.”

ProRail-topman Pier Eringa sprak vorig jaar over een snellere verbinding tussen de provincie en de Randstad. Die moet een half uur sneller kunnen. Wat vindt de NS hiervan?
„Wij mogen niet sneller rijden dan de maximum snelheid. Om sneller te rijden heb je ook sneller spoor nodig en dat vergt grote investeringen door de overheid. Dan wordt uiteraard gekeken waar de meeste vraag is. Daarover beslist niet de NS, maar de overheid. Als zo’n besluit wordt genomen, zorgt ProRail voor de bouw. Op dit moment zijn er, voor zover ik weet, geen plannen voor een snellere verbinding vanuit en richting Twente. Wij hebben wel snellere treinen besteld, maar zoals gezegd: die mogen niet harder dan de maximum snelheid. Een andere optie om sneller te rijden is stations overslaan. Maar dan verlies je weer andere rechtstreekse verbindingen waar ook behoefte aan is.”

Mogen Twentenaren hopen op de terugkeer van een rechtstreekse trein naar Amsterdam Centraal?
„Er is wel degelijk een rechtstreekse trein vanuit Twente, namelijk de internationale trein uit Berlijn. Elke twee uur kun je met die trein vanuit Hengelo rechtstreeks naar Amsterdam Centraal. En als je dus iets breder naar Twente kijkt, dan kun je toch zeven keer per dag rechtstreeks naar het centrum van Amsterdam.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/waarom-duurt ... em?1153706
Bijlagen
Waarom duurt de treinreis van Enschede naar Amsterdam CS net zo lang als in 1970.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13940
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#271 Bericht door Arie » vr mar 13, 2020 9:35 am

Dieseltrein in de ban, maar blijft er geld over voor extra intercity tussen Enschede en Zwolle?
Gepubliceerd: Vrijdag 13 maart 2020 08:19

Dieseltrein in de ban, maar blijft er geld over voor extra intercity tussen Enschede en Zwolle?
Is er straks nog geld voor een tweede intercity tussen Enschede en Zwolle? Statenleden van de provincie Overijssel vrezen van niet als elektrificatie van de trajecten Almelo-Mariënberg en Hengelo-Zutphen uit hetzelfde budget worden betaald.

Wilco Louwes | Tubantia

Gedeputeerde Bert Boerman wil het project toch doorzetten. Er is haast geboden en er zijn geen alternatieven, zegt hij. Voor de bekostiging van maatregelen op het traject Zwolle-Enschede (en Münster) is de hoop gevestigd op het Rijk.

Dieseltreinen in de ban
In 2023 eindigt de openbaarvervoerconcessie van Twents (Blauwnet) op het traject Hengelo-Zutphen. De provincie Overijssel wil niet verder rijden met dieseltreinen. Deze worden over dertig jaar afgeschreven en dat zou betekenen dat er tot in de jaren 2050 dieseltreinen blijven rijden. In waterstoftreinen wordt voorlopig geen haalbare oplossing gezien.

Maar voordat elektrische treinen hun intrede kunnen doen moeten er bovenleidingen worden geplaatst tussen Hengelo en Zutphen. Hetzelfde geldt voor het traject Almelo-Mariënberg, waar de Blauwnet-concessie in 2027 afloopt. Die werkzaamheden zijn op zijn vroegst gereed in 2025. Via een onderhandse aanbesteding willen Gedeputeerde Staten tot dat moment met dieseltreinen blijven rijden tussen Zutphen en Oldenzaal.

60 miljoen euro voor bovenleidingen
Als de Statenfracties toestemming geven wordt er begonnen met een verkenning van elektrificatie op beide trajecten. Het opstellen van dit plan van aanpak kost 2,1 miljoen euro. Provinciale Staten zullen waarschijnlijk niet dwarsliggen, al zijn er zorgen over de uitvoeringskosten. In rekenvoorbeelden wordt uitgegaan van een investering van 60 miljoen euro, als ook de provincie Gelderland meebetaalt.

Deze investering mag over dertig jaar worden uitgesmeerd en wordt betaald uit een spaarpot voor grote knelpunten op het spoor en op de weg in Overijssel. Omdat er jaarlijks 5 miljoen euro beschikbaar is slokt elektrificatie van twee spoortrajecten bijna de helft van die spaarpot op.

Kosten tweede intercity naar Zwolle voor het Rijk?
In Overijssel zijn er grote ambities voor de bereikbaarheid tussen Zwolle, Enschede en Münster met de trein. De provincie en gemeenten willen een tweede intercity (elke kwartier een trein) op het traject Zwolle-Enschede. Bovendien moet de reistijd tussen Enschede en Münster worden verkort middels elektrificatie.

Grote investeringen die, wat het aandeel van de provincie betreft, betaald moeten worden uit de eerder genoemde spaarpot voor spoor en wegen. In de Statencommissie zei gedeputeerde Bert Boerman gisteren zich geen zorgen te maken over het traject Zwolle-Enschede. „Daar zit onze lobby op. Primair vinden we dat het Rijk moet betalen”, zei Boerman. Hij houdt wel rekening met een cofinanciering. „We hebben op voorhand niet veel middelen gereserveerd voor het traject Zwolle-Enschede.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede,
bron: http://enschede.1twente.nl/dieseltrein- ... em?1155094
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie