Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eikenprocessierups

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Bericht
Auteur
Arie
Member
Member

Re: Eikenprocessierups

#41 Bericht door Arie » wo mei 13, 2020 6:00 pm

'We zijn nog lang niet klaar met de invasieve exoten'
Gepubliceerd: Woensdag 13 mei 2020 14:15

'We zijn nog lang niet klaar met de invasieve exoten'
Na de buxusmot, eikenprocessierups, Japanse duizendknoop krijgen we in de toekomst ook nog wat te stellen met de tijgermug en de dennenprocessierups. Het zijn zonder uitzondering invasieve exoten die ons het leven lastig maken. “En dat houdt nooit op”, aldus Stefan Volmer van de gemeente Enschede.

Volmer is beleidsadviseur leefomgeving van de gemeente Enschede en wijt de plagen die maar al te vaak van Aziatische afkomst zijn aan de klimaatverandering en de monoculturen die we in onze tuinen en omgeving laten ontstaan.

Over de overlast van de jeukrups zegt hij: “We hopen op 60 tot 70 procent minder overlast. Alle rupsen die er nu nog zijn, ga je langzamerhand zien.” En over de schade die de dennenprocessierups aanricht: “Die rups is slecht nieuws voor de buxus. Mijn advies: vervang de dode buxus door bloeiende planten. Daarmee help je bijen en vlinders en zorg je voor meer natuurlijke vijanden voor onder andere de buxusmot.
bron: http://enschede.1twente.nl/-we-zijn-nog ... em?1159448
Bijlagen
We zijn nog lang niet klaar met de invasieve exoten.jpg
We zijn nog lang niet klaar met de invasieve exoten.jpg (48.18 KiB) 236 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Veteraan
Member
Member

#42 Bericht door Veteraan » vr mei 22, 2020 1:42 pm

Heeft iemand al de door de gemeente aangekondigde "overlast" vernomen? Er zou 's nachts gespoten worden met aaltjes of bacteriën. Dat zou gepaard gaan met geluidsoverlast.
Ik heb alleen deze werkzaamheden bij de boerderij aan de Otto van Taverenstraat bemerkt, maar dat is al een tijd geleden. Een hoogwerker met een man ging tot in de kruinen van de bomen om te spuiten. Maar ja, dat was wel op eigen kosten. Verder heb ik bij alle eikenbomen waar vorig jaar een massa nesten in zat nog geen activiteit gehoord/gezien. Jullie wel?

Arie
Member
Member

#43 Bericht door Arie » vr mei 22, 2020 1:47 pm

Veteraan schreef:
vr mei 22, 2020 1:42 pm
Heeft iemand al de door de gemeente aangekondigde "overlast" vernomen? Er zou 's nachts gespoten worden met aaltjes of bacteriën. Dat zou gepaard gaan met geluidsoverlast.
Ik heb alleen deze werkzaamheden bij de boerderij aan de Otto van Taverenstraat bemerkt, maar dat is al een tijd geleden. Een hoogwerker met een man ging tot in de kruinen van de bomen om te spuiten. Maar ja, dat was wel op eigen kosten. Verder heb ik bij alle eikenbomen waar vorig jaar een massa nesten in zat nog geen activiteit gehoord/gezien. Jullie wel?
Nee nog niet gezien. Bij mijn fietstocht gisteren over de Oosterstraat langs de spoorlijn naar Gronau zag ik wel een bord dat daar niet gespoten zal worden vanwege andere vlindersoorten, die beschermd zijn. Maar ook daar nog geen eikenprocessierups aangetroffen.

Veteraan
Member
Member

#44 Bericht door Veteraan » vr mei 22, 2020 2:48 pm

En toevallig ook daar, langs de Oosterstraat, viel het me op dat er zelfs geen vogelnestkastjes zijn opgehangen. Behalve op één plek waar meerdere gepimpte kastjes bij elkaar hangen.

Ik hoor over meerdere plekken dat er andere vlindersoorten worden beschermd. Wat een onzin!
De bermen worden gemaaid juist als de vlinder hun eitjes erbij hebben afgezet. Maaien is minder bewerkelijk dan spuiten. Krom geklets!

hans
Member
Member

#45 Bericht door hans » vr mei 22, 2020 5:59 pm

wie de macht heeft om te spreken , praat wat krom is gemakkelijk recht.

Arie
Member
Member

#46 Bericht door Arie » za mei 30, 2020 11:19 am

Eikenprocessierups niet beheersbaar: groot onderzoek naar betere bestrijding en impact op mens
Gepubliceerd: Woensdag 27 mei 2020 12:14
Eric Reijnen | Tubantia

Eikenprocessierups niet beheersbaar: groot onderzoek naar betere bestrijding en impact op mens
Omdat de overlast van de eikenprocessierups niet meer in de hand te houden is, start een consortium van gemeenten en organisaties een groot onderzoek naar de maatschappelijke impact en de beheersbaarheid van de rups. In kaart wordt onder meer gebracht wat precies de zorgkosten zijn en hoe effectief verschillende bestrijdingsmethoden zijn.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR), samen met gezondheidskenniscentrum Nivel en deelnemers aan het Kenniscentrum Eikenprocessierups. Ook de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert en spoorwegbeheerder ProRail doen mee.

De eikenprocessierupsen komen momenteel in het stadium dat ze brandharen krijgen, die tot huidirritaties en soms ernstige gezondheidsklachten kunnen leiden bij mens en dier. Het heeft tot gevolg dat veel mensen de komende maanden de natuur mijden en soms zelfs niet eens in de eigen tuin kunnen zitten.

Griepklachten
Het Nivel becijferde dat vorig jaar rond eind juni/begin juli duizenden mensen met huidklachten naar de huisarts gingen. In sommige provincies gingen in de periode meer mensen met klachten over een jeukende of rode huid naar de huisarts dan in de winter tijdens een griepgolf mensen met griepklachten zich bij de artsen melden.

Voor kinderen van nul tot vier jaar liep het aantal huisartsbezoeken landelijk zelfs op tot 275 per 100.000 inwoners, aldus het kenniscentrum.

Risico’s inschatten
Het bestrijden van de rups stelt gemeenten, particulieren en provincies voor hoge kosten. Ook voor de natuur heeft het gevolgen, omdat de middelen tegen de rupsen vaak ook funest zij voor rupsen van andere vlindersoorten.

Door nu precies in beeld te brengen welke bestrijdingsmethoden goed werken en welke bij-effecten er zijn, kan nog gerichter en effectiever de rups bestreden worden, is het idee. Daarnaast wordt gekeken naar de relatie tussen de rupsdichtheid en de gezondheidsklachten, zodat daardoor beter risico's ingeschat kunnen worden.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Robin Hilerbink
bron: http://enschede.1twente.nl/eikenprocess ... em?1160153
Bijlagen
Eikenprocessierups niet beheersbaar. groot onderzoek naar betere bestrijding en impact op mens.jpg

martinus
Member
Member
Contacteer:

#47 Bericht door martinus » za mei 30, 2020 1:18 pm

Veteraan schreef:
vr mei 22, 2020 1:42 pm
Ik woon aan de Potsweg. Een aantal weken geleden zijn de eiken gespoten met aaltjes met of bacteriën. Het was midden op de dag en gaf geen overlast. Afgelopen week heeft men de bomen gecontroleerd. Ik heb nog geen rupsen gezien.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

Veteraan
Member
Member

#48 Bericht door Veteraan » za mei 30, 2020 2:35 pm

:okay: Laten we hopen dat het baat zal hebben. In een interview op de radio met een wetenschapper uit Wageningen werd gezegd dat het bespuiten met aaltjes of bacteriën tussen schermer en zonsopgang zou moeten gebeuren. Maar misschien is dat 'feit' achterhaald.
Er zijn zoveel tegenstrijdige berichten. Net als over het coronavirus. :D

Plaats reactie