Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De tram in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: De tram in Enschede

Bericht door Rene »

Dan maar zonder gemeente Enschede maar die €100.000 valt met Enschedese bewoners en bedrijven niet bij elkaar te krijgen?!
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: De tram in Enschede

Bericht door Daniela »

Nou idd! Dat moet toch te doen zijn?
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: De tram in Enschede

Bericht door Daniela »

Moet er ook geen tramspoor worden aangelegd?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De tram in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ik denk dat als er was ingezet op het restaureren van de tram als startpunt dat dat dan wel was gelukt, maar Astrego en Buursink moesten het zo nodig groter trekken. De tram moest rijden in Enschede en daar heb je veel meer geld voor nodig plus gedoe met vergunningen. Er is nu al een bezwaarmaker. Misschien is de drift tot laten rijden geboren uit het feit dat Astrego en Buursink allebei bij de stoomtrein Boekelo- Haaksbergen zijn betrokken als bobo.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: De tram in Enschede

Bericht door Daniela »

enschedeinansichten schreef: wo feb 15, 2023 9:01 pm Ik denk dat als er was ingezet op het restaureren van de tram als startpunt dat dat dan wel was gelukt, maar Astrego en Buursink moesten het zo nodig groter trekken. De tram moest rijden in Enschede en daar heb je veel meer geld voor nodig plus gedoe met vergunningen. Er is nu al een bezwaarmaker. Misschien is de drift tot laten rijden geboren uit het feit dat Astrego en Buursink allebei bij de stoomtrein Boekelo- Haaksbergen zijn betrokken als bobo.
Lijkt mij ook veel meer kosten dan 100k.. en laat hem dan lekker rijden daar bij die vijver van Roombeek. Van museum naar Aki ofzo.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De tram in Enschede

Bericht door Arie »

Trammetje terug naar Enschede? Ineens kan het toch: Rabobank zegt geld toe en er is budget beschikbaar
Het leek een onhaalbaar plan: het oude trammetje TET tram 1 terughalen naar Enschede. Er was geld nodig, maar dat was er niet. Twee besluiten later is er ineens 175.000 euro. Komt het trammetje dan toch?

Lilian ten Donkelaar 02-05-23, 16:20
Tram 1 staat hoog op het wensenlijstje van vele Enschedeërs. Het oude trammetje reed samen met enkele soortgenoten in het begin van de vorige eeuw van Enschede naar Glanerbrug, maar toen de lijnen werden opgeheven, verdwenen de trammetjes ook.

Budget was struikelblok
Jaren later dook er ineens eentje op, voor zover bekend de laatste. Hij stond als zomerhuisje in een bos in Overdinkel. De tram werd gekocht door de Tramweg Stichting en staat nu in een loods in Overloon, waar hij wordt opgeknapt. Maar eigenlijk hoort hij in Enschede, vinden lokale liefhebbers. Er werd actie ondernomen: de tram werd onder de aandacht gebracht en er werden bestemmingen voor verzonnen. Struikelblok was het ontbreken van budget. Opknappen, vervoeren, ergens onderbrengen, dat kost allemaal geld.

Ineens 150.000 euro…
Toen een verzoek bij de gemeente ook strandde, leek het plan gedoemd. „Het is een sympathiek idee, fantastisch, maar bij mij stopt het nu”, aldus wethouder Jeroen Diepemaat. Toch raakte het kennelijk een snaar, want afgelopen maart koos de politiek ineens de kant van de tramliefhebbers: Diepemaat kreeg opdracht ergens een ton vandaan te halen. Daarmee kwam een toezegging van het Mondriaanfonds ook binnen bereik: dat wilde 50.000 euro bijdragen aan het opknappen, maar alleen als er een goed plan lag inclusief andere financiering.

... plus 25.000 euro
Nu er dus plots anderhalve ton beschikbaar is, heeft de Rabobank ook geld toegezegd. Het coöperatiefonds, dat elk jaar geld bijdraagt aan maatschappelijke projecten, doneert 25.000 euro aan de Stichting Historische Sociëteit Enschede - Lonneker. De Rabo-commissie wil wel graag op de hoogte gehouden worden, aldus de Rabobank. Meekijken bij de restauratie bijvoorbeeld. „Middels een webcam of iets dergelijks.” De Historische Kring is enthousiast. „Het kan lukken. Onze inzet wordt beloond”, aldus voorzitter Dick Buursink.
De tram hoorde tussen 1908 en 1933 thuis in het Enschedese straatbeeld en reed onder meer door de Gronausestraat.jpg
De tram hoorde tussen 1908 en 1933 thuis in het Enschedese straatbeeld en reed onder meer door de Gronausestraat.jpg (117.03 KiB) 585 keer bekeken
De tram hoorde tussen 1908 en 1933 thuis in het Enschedese straatbeeld en reed onder meer door de Gronausestraat. © Guus Ferrée
T.E.T. Tram 1 zoals hij in de loods in Overloon staat, waar hij gerestaureerd wordt door de Tramweg Stichting. Rechts hoofdrestaurateur Jos Koopmans. © Ramon Kunst.jpg
T.E.T. Tram 1 zoals hij in de loods in Overloon staat, waar hij gerestaureerd wordt door de Tramweg Stichting. Rechts hoofdrestaurateur Jos Koopmans. © Ramon Kunst.jpg (120.87 KiB) 585 keer bekeken
T.E.T. Tram 1 zoals hij in de loods in Overloon staat, waar hij gerestaureerd wordt door de Tramweg Stichting. Rechts hoofdrestaurateur Jos Koopmans. © Ramon Kunst
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/tramme ... ~ab51d21f/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De tram in Enschede

Bericht door Arie »

De mening van Enschede: De tram van Enschede
wo 19 jul.2023

Van 1908 tot 1933 reed de Enschedese elektrische tram van station Enschede naar Glanerbrug. Het was TET 1. TET is de afkorting van Twentse Elektrische Trammaatschappij. Enige jaren geleden is een oud tramstel van de TET ontdekt in een bos in Overdinkel. Een groep historici en tramliefhebbers willen het 110 jaar oude en dan gerestaureerde tramstel opnieuw laten rijden in 2025, als Enschede 700 jaar bestaat. Hij zou dan moeten pendelen tussen de binnenstad van Enschede en De Museumfabriek in de wijk Roombeek. Is dat een goed idee?

De Enschedese gemeenteraad heeft besloten dat de tram weer naar Enschede moet komen. Wethouder Jeroen Diepemaat gaat op zoek naar de financiële middelen, vrijwilligers en bedrijven die eraan kunnen meewerken. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het chassis van de tram en gelukkig zijn de meeste onderdelen nog aanwezig. Er lopen aanvragen van de Historische Sociëteit bij grote fondsen met als resultaat dat twee aanvragen worden gehonoreerd. Het sociaal maatschappelijk fonds van de Rabobank Zuid en Oost met een bijdrage van 25.000 euro en het Mondriaan Fonds met een principe toezegging van 50.000 euro.

Een aantal maanden geleden heeft de Gemeenteraad van Enschede een motie aangenomen waarin aan B&W opdracht wordt gegeven om in de zomernota 100.000 euro vrij te maken voor dit doel. In Overloon wordt intussen stug doorgewerkt aan de restauratie. Zodra wethouder Diepemaat een ruimte heeft gevonden waar de tram verder afgebouwd kan worden, komt hij naar Enschede. Zo lang dit allemaal nog niet rond is, blijft hij in Brabant, waar de oud voorzitter van de tramweg-stichting er twee dagen per week aan werkt met af en toe een vrijwilliger als assistentie. Het volledige team bestaat uit Dick Buursink, Jan Astrego, Jan Brummer, Erik Kroese, Bas Schenk en Roel Ras met als restaurateur Jos Koopmans. De voorzitter van het team T.E.T. Tram 1 Enschede is Dick Buursink, hij is voorzitter is van de SSHEL, Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker. Deze stichting heeft zich al anderhalf jaar voor de tram ingezet, maar trok zich wegens gebrek aan geld terug uit het project.

De aanleg voor de rails kost ongeveer 1000 euro per meter. 1 kilometer zou dan op 1 miljoen euro komen en dan is de elektrificatie nog niet berekend en er moet personeel opgeleid worden tot trambestuurder. Is dit wel financieel haalbaar? Ook heb je monteurs nodig voor het dagelijks onderhoud en dan zit je ook nog met de hinderwet, de vergunningen en de verkeersveiligheid systemen. De tram wordt rijklaar gerestaureerd zodat hij uitgeleend kan worden. Al met al kunnen wij vaststellen dat de steun groot is. Is die steun wel groot genoeg?

De laatst levende passagier Narda Everts van Tram 1 is onlangs overleden, zij werd 102 jaar. Haar kinderen schonken 500 euro uit haar naam. Narda werd ruim 102 jaar geleden geboren in een rijtjeshuis op Twekkelerveld in Enschede. Toen ze 38 jaar was emigreerde zij naar Nieuw Zeeland, waar ze haar kinderen vertelde hoe ze vroeger als kind met Tram 1 ging. In april overleed ze. bron: https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... n-enschede
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De tram in Enschede

Bericht door Arie »

Tram 1 is weer thuis in Twente, na lange reis uit Brabant
Tram 1 is terug in Twente. De laatst overgebleven tram uit Enschede arriveerde maandag iets voor zes uur ’s avonds na een lange reis op een dieplader vanuit het Brabantse Overloon in Haaksbergen.
Maandagavond de tram die ooit in Enschede reed is vanuit Overloon gearriveerd in Haaksbergen. © Rob Vreeken.jpg
Maandagavond de tram die ooit in Enschede reed is vanuit Overloon gearriveerd in Haaksbergen. © Rob Vreeken

Teun Staal 22-01-24, 19:02
Daar, in de loods van de Museum Buurtspoorweg, wordt de tram verder gerestaureerd door vrijwilligers. Het kan dus nog wel even duren voordat het monumentale voertuig weer echt ‘thuis’ is in Enschede.

Geld restauratie
Tram 1 werd maandag door transportbedrijf Paraat uit Hengelo opgehaald uit Overloon. In die plaats in Noord-Brabant werd de tram jarenlang gerepareerd door een liefhebber. Het voertuig keert terug in Enschede, nadat de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker (SHSEL) er in was geslaagd geld los te weken voor de verdere restauratie.

Via SHSEL-voorzitter Dick Buursink werd besloten de tram verder op te knappen bij de MBS. Buursink is ook voorman van de MBS.

Lang onderweg
De tram was maandag bijna drie uur onderweg naar Twente. Het oponthoud werd vooral veroorzaakt door de files onderweg. „Maar het was werkelijk prachtig om de tram van de dieplader te zien komen”, zei Buursink maandagavond
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/tram-1 ... ~ac4c0f55/
Plaats reactie