Slagerij Lohman in Enschede is plastic zat: ‘Het is te gek voor woorden’
Gepubliceerd: Donderdag 31 januari 2019
VIDEO | Slagerij Lohman in Enschede is plastic zat: ‘Het is te gek voor woorden’ zie:
http://enschede.1twente.nl/video-%7c-sl ... em?1119077
Ze zijn er helemaal klaar mee: plastic verpakkingen. Slagerij Lohman in Enschede wil er aan het eind van het jaar van af zijn. „Drie verpakkingen voor één stukje vlees, eigenlijk is het te gek voor woorden.” De slagerij werkt daarom met nieuwe, papieren verpakkingen en herbruikbare bakjes.
Op de muur van de slagerij in Winkelcentrum Deppenbroek hangt een zwart-witfoto van het bedrijf zoals het er 75 jaar geleden uitzag. In beeld zijn de vader en moeder van Lohman. „Het lijkt misschien een gewone, oude foto. Maar als je eens beter kijkt, wat valt je dan op?”, vraagt eigenaar Jos Lohman (64). Hij runt de zaak samen met zijn vrouw Fia en dochter Monique.
„Juist, ja! Mijn moeder verpakt het vlees op de weegschaal in papier. Moet je nagaan, dat was destijds de standaard.” De foto van zijn ouders deed Lohman beseffen dat de plastic verpakkingen van tegenwoordig totaal overbodig zijn. „Een plastic bakje, met daaromheen een plastic zakje én een papieren zakje om één stukje vlees te verpakken, eigenlijk is het te gek voor woorden.”
Schrik
Naast de oude foto was ook een ontdekking tijdens een fietstocht aanleiding voor het initiatief van Lohman. Hij fietste met zijn vrouw richting Losser toen hij een plastic tas in de sloot zagen liggen. Tot zijn schrik was het een draagtasje met het logo van zijn slagerij. „Toen ik mijn eigen tasje zag liggen, realiseerde ik me dat we verkeerd bezig zijn. We zijn de boel aan het verzieken. Het is schandalig wat er aan plastic en rotzooi op straat ligt.”
De slager deelde stevige tassen uit aan zijn klanten, met het dringende verzoek de tas in het vervolg bij elk bezoek mee te nemen. Het bleek een succesvolle actie: daar waar hij voorheen dozen vol plastic zakjes uitdeelde, zijn het er nu niet meer dan tien per maand.
Speciaal papier
Dat het vervangen van de wegwerptasjes slechts de simpele oplossing was voor een klein onderdeel van het gehele probleem, wist Lohman maar al te goed. Niet voor niets benaderde hij Weidelco, een groothandelaar in Beetgum. Het Friese bedrijf ontwikkelde speciaal papier waarmee Lohman zijn vlees kan verpakken.
Hij hoeft zijn producten sinds twee weken niet meer met drie materialen te beschermen, maar kan het nu af met één velletje papier. Het papier beschikt over een dun, plastic laagje - dat wel - waarmee voorkomen wordt dat het vleesvocht door de verpakking lekt. De klant kan het laagje plastic gemakkelijk van het papier verwijderen, zodat het gescheiden bij het afval kan.
Samen
Naast de nieuwe, papieren verpakking introduceerde de slagerij herbruikbare bakjes voor kant-en- klaarmaaltijden. De bakjes kunnen in de koelkast, diepvries, oven, magnetron en vaatwasser. Wil de consument een nieuwe maaltijd, dan is het de bedoeling dat hetzelfde bakje meegenomen wordt naar de winkel.
„Klanten zullen ook een steentje moeten bijdragen. We moeten het samen doen”, zegt dochter Monique (35).
Suikerrietbladeren
Het familiebedrijf kijkt naar verdere mogelijkheden om 'plasticvrij' te worden. Zo onderzoekt Lohman of composteerbare bakjes van suikerrietbladeren geschikt zijn voor het verpakken van zijn producten. De groene bakjes zijn volgens de slager het perfecte alternatief voor klanten die hun herbruikbare bakje niet willen of kunnen meenemen.
Inspiratie
Lohman hoopt een inspiratiebron te zijn voor andere slagerijen en verszaken die een slag kunnen maken op het gebied van milieubewustheid. „Laten we het anders doen. Net als 75 jaar geleden.”
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron:
http://enschede.1twente.nl/video-%7c-sl ... em?1119077