Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centraal binnenstad topic

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschede053 »

Zie trouwens op de vergunningenpagina van de gemeente ook staan dat er een sloopvergunning is ingediend voor de oude Hema. Lijkt ook schot in te zitten dus.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

Als Piet Zoomers zich nou in de "Hema-nieuwbouw" vestigd. Dan komt de Zuidmolen grotendeels leeg. Voor die er nog overblijven is zeker elders plek te vinden. Komt er 6000 m2 vrij voor TK Max. Zag aan de gevel van Zuidmolen/Koningsplen WC een bord met dat aantal M2 hangen.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Hendrik schreef:Als Piet Zoomers zich nou in de "Hema-nieuwbouw" vestigd. Dan komt de Zuidmolen grotendeels leeg. Voor die er nog overblijven is zeker elders plek te vinden. Komt er 6000 m2 vrij voor TK Max. Zag aan de gevel van Zuidmolen/Koningsplen WC een bord met dat aantal M2 hangen.
Dat vind ik een prima plan!

Wat opvalt in de binnenstad: Haverstraat lijkt langzamerhand weer aantrekkelijk te worden. Skateshop Shifty krijgt weer een eigen pand (zitten nu in die popup winkel), Carine Naafs verhuist naar een pand met een mooi gerenoveerde gevel in de Haverstraat , en er komt ook een nieuwe woonwinkel naast Stolker. Ondertussen hebben ze de afgelopen weken de oude Zeeman van binnen gesloopt - ook het appartement erboven. Ben benieuwd, denk dat dat het langst leegstaande pand van Enschede is zo onderhand. Ik concludeer dat de huisjesmelkers de huren verlaagd hebben en dat ze flink gebruik hebben gemaakt van het gemeentelijke gevelverfraaiing subsidiepotje.

Slachtoffer van dit alles: de Langestraat, gedeelte tussen Ei van Ko en achterkant Hofpassage. Zal wel met die sloop te maken hebben, ziet er niet al te aantrekkelijk uit nu natuurlijk.
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschede053 »

De Scandinavische keten Sostrene Grene wil ook een winkel in Enschede openen en is op zoek naar een pand. Zie: http://www.retailnews.nl/nieuws/VR54LLb ... nkels.html
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

enschede053 schreef:De Scandinavische keten Sostrene Grene wil ook een winkel in Enschede openen en is op zoek naar een pand. Zie: http://www.retailnews.nl/nieuws/VR54LLb ... nkels.html
Ziet er mooi uit die winkel:), mag er van mij gauw komen in Enschede
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

Sostrene Grene past precies aan de Langesraat in het nieuwbouwdeel van de Hofpassage. .....Mijn dochter is ook erg enthausiast over de komst van die keten.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Sprak vandaag met een ondernemer aan de Haverstraat. Volgens haar zijn binnenkort alle panden bezet, met uitzondering van het voormalige bankkantoor vlakbij de Oude Markt. Allemaal zelfstandige ondernemers.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Hendrik schreef:Sostrene Grene past precies aan de Langesraat in het nieuwbouwdeel van de Hofpassage. .....Mijn dochter is ook erg enthausiast over de komst van die keten.
Het schijnt dat daar alleen een etalage komt zonder ingang. Mag hopen dat dit niet zo is.
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Gerard »

Goed nieuws! Volgende week al sloop bij de voormalige HEMA.
En mogelijk een Bershka daar...
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.6066478
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Highlander schreef: Ondertussen hebben ze de afgelopen weken de oude Zeeman van binnen gesloopt - ook het appartement erboven. Ben benieuwd, denk dat dat het langst leegstaande pand van Enschede is zo onderhand.
Vanochtend in de papieren TCT: oude Zeeman pand wordt inderdaad verbouwd, beneden drie winkelruimtes - bizar want zo groot is dat pand toch niet, in mijn herinnering? Boven elf (!) appartementen, met ingang aan Klokkenplas. Projectontwikkelaar gaf aan dat het plan is om het in de oude staat, zoals het ooit geweest is, op te leveren. Wellicht heeft ons aller Arie nog een oude foto van dat pand?
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Erachter staat nog een enorm pand, te zien op Google Maps. Ben erg benieuwd! Zal erg mooi kunnen worden.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

Dat pand is wel heel groot. tenminste, in mijn jeugdherinneringen. Ook op de verdiepingen was winkelruimte. Met een grote trap en atrium. Als ik me niet vergis Resink, textiel en meubelen.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Hendrik schreef:Dat pand is wel heel groot. tenminste, in mijn jeugdherinneringen. Ook op de verdiepingen was winkelruimte. Met een grote trap en atrium. Als ik me niet vergis Resink, textiel en meubelen.
Die appartementen geloof ik wel, maar de voorkant/Haverstraatkant is nauwelijks breed genoeg voor 3 ruimtes met etalage en ingang? Zelfs al trekken ze die Chinese kruidentoko erbij.

Maar goed, in ieder geval heel goed nieuws dat daar eindelijk weer wat gebeurt!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21537
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Ik heb wel deze foto. Haverstraatpassage voormalige Zeemanpand.
Bijlagen
Haverstraatpassage vm Zeemanwinkel.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21537
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Haverstraat 1920.
Bijlagen
Haverstraat 1920 Vanaf de Oude Markt, met rechts pand van Heek kantoor..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21537
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Nog een foto van de Haverstraat in 1928 met het pand van Resink en Co.
Bijlagen
Haverstraat 1928 Kofa Resink en Co.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21537
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Klokkenplas Achterzijde panden Haverstraat
Bijlagen
Klokkenplas Achterzijde panden Haverstraat.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

De jaartallen bij de foto's kloppen niet. Ik denk dat 1920 1928 moet zijn en omgekeerd.
Wat sas as dós was kaans.
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschede053 »

Weer een paar nieuwtjes:

- Pandora (sieraden) en JD Sports (Britse sneakerwinkel) openen binnenkort winkels in het centrum, blijkt uit vacatures
- Jack and Jones verhuist van het hoekje Raadhuisstraat/Heekplein naar het oude pand van Promiss en wordt daardoor de eerste winkel in Nederland volgens het nieuwe concept.
- In het oude pand van Jack and Jones vestigt zich waarschijnlijk een Scotch and Soda
- Gevels van nieuwe Jack and Jones én de C&A worden aangepast in stijl van Hofpassage zodat het geheel goed aansluit.


http://www.wijzijnbouwmanagers.nl/wms/f ... ual_CA.JPG

http://www.wijzijnbouwmanagers.nl/ensch ... idget/9/31
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Twekkelerveld »

Dat is goed nieuws van die gevels. Hoe oud is dat pand van C&A eigenlijk?
Plaats reactie