Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Dat gebouw is een monument.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:
Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Hierbij een raadfoto uit de oude doos
Bruggenmorsweg, vlak bij de Lonnekerbrug over het kanaal, net voor de waterzuivering, volgens mij. Maar alle namen en lokaties zijn nu anders, zo ongeveer :cry:

Pieter
Helemaal goed Pieter :okay: Het is de Bruggenmorsweg 1943 dienstwoningen rioolwaterzuivering, maar die staan er nu niet meer.
Prachtig hoe die huizen op de helling zijn gebouwd, met een trap naar de tuin. Ik heb ze in mijn jonge jaren vaak staan bewonderen terwijl ik op mijn grootvader wachtte: die was er tegenover op bezoek bij de Shell (nu Avia dacht ik) waar hij gewerkt had. Het leek me toen geweldig om zo buitenaf te wonen, en een paar jaar later woonden wij ook "in de wildernis".

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Op onderstaande foto's zijn de dienstwoningen bij de Lonnekerbrug nog net te zien en bij de foto van de kapotte en verdwenen Lonnekerbrug is ook nog het hoofdgebouw en de dienstwoningen van de waterzuivering te zien.
Bijlagen
Twentekanaal met kapotte Lonnekerbrug.jpg
Lonnekerbrug in aanbouw1959.jpg
Lonnekerbrug.jpg
Lonnekerbrug.jpg (63.19 KiB) 5623 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Raad de plek

Bericht door hans »

eerste foto onder is al de vredestein ?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ja, kijk eens wat een bebouwing sinds die tijd.
Bijlagen
Lonnekerbrug 2015.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Op die eerste foto was de zijtak van het Twentekanaal er nog niet.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Op onderstaande foto's zijn de dienstwoningen bij de Lonnekerbrug nog net te zien en bij de foto van de kapotte en verdwenen Lonnekerbrug is ook nog het hoofdgebouw en de dienstwoningen van de waterzuivering te zien.
Prachtige plaat, die bovenste! Je ziet het pontje voor de wal liggen aan de noordkant, en voor de rest valt de ontzettende leegte op. Twekkelerveld (Witte dorp) is er nog niet, de Kanaalstraat eindigt in een zandvlakte net voorbij de laatste bebouwing, en de Lonnekerbrugstraat langs het spoor is er helemaal nog niet. De Elsbeekweg ligt er wel aan de westkant van de Bruggenmorsweg, maar van de verbrandingsoven en de composteermachine van de gemeentereiniging is nog geen spoor te vinden. Terwijl die foto van na april 1945 moet zijn, anders had de brug er nog gelegen :D

Ik dacht altijd dat dat deel van Enschede van voor de oorlog (WWII) was, maar blijkbaar niet. Grappig.

Edit: en zoals Arie zei: er was nog geen zijtak. Dat was me nog niet eens opgevallen, terwijl ik daar altijd zwom bij "Havenzicht". de ligweide daarvan lag op die bocht, waar nu de gemeentewerf is.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Oh: stond dat stuk van het Twekkelerveld in de hoek tussen de spoorlijn en de Bruggenmorsweg niet bekend als de Sahara? Vanwege de enorme hoeveelheid stuifzand die overwoei van dat stuk kale grond tussen spoor en Kanaalstraat?

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Raad de plek

Bericht door hans »

op de sahara zijn de woningen allemaal wit....
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:op de sahara zijn de woningen allemaal wit....
Verr*k Hans, je hebt gelijk. In die hoek liggen de flats die midden zestiger jaren gebouwd zijn, het witte dorp ligt een klein eindje verder richting de binnenstad. Maar het stuk op de foto waar die wijk moet liggen is ook nog leeg… :D Beide wijken liggen tussen de Jupiterstraat en de spoorlijn. Op de foto van Veteraan ligt dat witte dorp in het kwadrant rechtsboven, net naast de middellijn.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

De Sahara: de huizen met de rode daken.
Bijlagen
Sahara.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Raad de plek

Bericht door hans »

aan de overkant van de jupiterstraat is toch ook nog een deel , of hoort dat niet bij de sahara?
castor en polluxstraat bv...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Voor Pieter, het pontje en foto's van de Havenzicht
Bijlagen
Lonnekerbrug in aanbouw. veerpont.jpg
lonnekerbrug veerpont.JPG
lonnekerbrug veerpont.JPG (51.01 KiB) 5622 keer bekeken
havenzicht.jpg
havenzicht.jpg (90.14 KiB) 5622 keer bekeken
Havenzicht Twentekanaal.jpg
Havenzicht Twentekanaal.jpg (70.23 KiB) 5622 keer bekeken
Haven 1959 1960 Zwembad Havenzicht in het havengebied van het Twentekanaal met duikplatform en zwemmend publiek. Op de achtergrond zijn bedrijven aan de Lonnekerbrugstraat zichtbaar.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

hans schreef:aan de overkant van de jupiterstraat is toch ook nog een deel , of hoort dat niet bij de sahara?
castor en polluxstraat bv...
Je hebt helemaal gelijk Hans.
Bijlagen
Sahara, zuidelijk van Jupiterstraat.JPG
Sahara, zuidelijk van Jupiterstraat.JPG (136.73 KiB) 5621 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Heel mooi, Arie! Echt schoon ziet het water er niet uit (oevers en gras ook niet trouwens), maar ik weet dat we van die grote blauwe mosselen opdoken uit de blubber aan de oevers, die we dan weer gebruikten als aas voor het vissen. Mosselen zijn aardig gevoelig voor vervuiling, dus zo vuil was het niet.

Alleen de Vredestein dumpte roetresten in het water, en warmte. Het water richting de fabriek was altijd zwart, en 's winters vroor het daar nooit dicht, ook niet in de ijzige winter van 1963. In die winter kwamen de leerlingen die uit Hengelo kwamen op de schaats naar school.

Dit stukkie staat in mijn boek over de brug:
Mijn grootvader had bij de Shell gewerkt. Het Shelldepot lag langs de Bruggenmorsweg, vanuit de Plataanstraat gezien aan de andere kant van het kanaal. De weg er naartoe liep over de Lonnekerbrug. Die brug was in de Tweede Wereldoorlog opgeblazen, samen met de sluis in Hengelo. Het kanaal stond daardoor vrijwel droog. Er was geen geld voor herstel, het weinige vrachtverkeer reed maar om. De sluis is wel hersteld, waardoor er weer water in het kanaal kwam te staan. Voor voetgangers en fietsers was er een pontje naast de brug. Overvaren kostte een dubbeltje. We gingen naar de Shell, staken over bij het pontje, keken een tijdje naar het kanaal en het pontje vanaf de noordelijke brugpijler, gingen op bezoek bij de Shell, en via de Kanaalweg weer terug. Dat pontje werd voortgetrokken met handkracht langs een staalkabel. De bediener ervan moet stalen spieren gehad hebben. Wanneer er een schip aankwam dan toeterde dat, en de pontbaas of zijn vrouw liet dan de staalkabel op de bodem van het kanaal zakken. Wanneer die kabel weer werd opgetrokken en strak kwam te staan dan vloog de modder alle kanten op. In augustus 1959 werd de brug heropend, net erna is het pontje uit de vaart genomen. De pontbaas heeft nog een tijdje roeiboten verhuurd aan vissers, maar ook dat eindigde. En nu ik op de huidige kaart van Enschede kijk zie ik dat de route over de Kanaalstraat de kortste was, maar het pontje was veel spannender. Uiteraard.
En zo maak ik mijn dagen vol :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Op die eerste foto, waar de brug in aanbouw is, staat volgens mij een Jawa motor. Het is geen bromfiets, het ding heeft voor die tijd te dikke banden en te grote koplamp voor een bromfiets. Wanneer ik in Overdinkel ben zal ik eens kijken, daar staat nog zo'n ding van mijn zwager.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Mooie dagvulling. Wat was moet niet verloren gaan.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Voor Pieter, het pontje en foto's van de Havenzicht
Mooie verzameling foto's. Ik heb er ook gezwommen, maar kan me er niet meer zoveel van herinneren. Diekman had die nare chloorlucht en heeft daarmee die mooie herinneringen van zwemmen in het kanaal "gebleekt"...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
Arie schreef:Voor Pieter, het pontje en foto's van de Havenzicht
Mooie verzameling foto's. Ik heb er ook gezwommen, maar kan me er niet meer zoveel van herinneren. Diekman had die nare chloorlucht en heeft daarmee die mooie herinneringen van zwemmen in het kanaal "gebleekt"...
Meer over het zwembad Havenzicht te vinden op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=479249
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21527
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

sorry ik heb de verkeerde link over Havenzicht geplaatst, zie op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514078
Plaats reactie