Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Hallo,

Vandaag hoorde ik van de site http://www.totzoverenschede.nl.

Staan leuke plaatjes op.

Voor mij nieuw, voor jullie bekend ?
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op wo feb 25, 2009 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Nieuwe site ?

Bericht door Hendrik »

Ken ik al een tijdje. Bijna een jaar.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ik ben bezig met een nieuwe site.

http://www.enschedeinfotos.nl

Is een aanvulling op de ansichtkaarten site.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Jacobus de Meerdere naam fusieparochie
donderdag 12 november 2009 TCT

ENSCHEDE - Jacobus de Meerdere wordt de naam van de nieuwe fusieparochie in Enschede. Bisschop Wim Eyk van het aartsbisdom Utrecht heeft zijn zegen gegeven aan de naam van de vroegere stadspatroon van Enschede. Zoals bekend worden de huidige zeven katholieke parochies op 1 april van het volgend jaar samengevoegd.


De naam Jacobus de Meerdere is sterk verbonden met de geschiedenis van de stad. Toen bisschop Johan van Diest Enschede in 1325 stadsrechten verleende stond een afbeelding van De Meerdere op het eerste stadszegel.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jacobus-Apostel-Maior.jpg
Jacobus-Apostel-Maior.jpg (14.23 KiB) 29466 keer bekeken
Jacobus Apostel Maior (ook de Meerdere of de Oudere), Santiago, Spanje; martelaar met zijn bekeerling, de schriftgeleerde Josias; † ca 44.

Hij was één van 'de twaalf'; de kring van Jezus' meest intieme leerlingen. Om hem te onderscheiden van de andere Jacobus uit de Twaalf, wordt hij 'Maior', 'de Meerdere' (= de oudere) genoemd. Ook zijn jongere broer Johannes, de latere evangelist, hoorde daartoe. Zij waren zonen van Zebedeus, een welvarende visser uit het plaatsje Bethsaïda aan het Meer van Gennesareth; hun moeder heette Maria Salome.

Markus vertelt, hoe hij en Johannes Jezus' leerlingen waren geworden. 'Toen Jezus eens langs het Meer van Galilea liep, zag hij Simon en de broer van Simon, Andreas, terwijl ze bezig waren het net uit te werpen in het meer; zij waren namelijk vissers. Jezus sprak tot hen: "Komt, volgt Mij; Ik zal maken, dat je vissers van mensen wordt. Terstond lieten zij hun netten in de steek en volgden Hem. Iets verder gaande zag Hij Jacobus, de zoon van Zebedeus, en diens broer Johannes; ook zij waren in de boot bezig hun netten klaar te maken. Onmiddellijk riep Hij hen. Zij lieten hun vader Zebedeus achter en volgden Hem' (Markus 01,16-20).

Johannes en Jacobus worden in de evangelies ook wel 'zonen van de donder' genoemd (Markus 03,17). Zou vader bars of driftig van karakter geweest zijn? Of zijzelf? Dat zij inderdaad nogal drastisch te werk konden gaan, wordt verteld in het verhaal, dat Jezus en zijn leerlingen in een Samaritaans dorp niet ontvangen werden, omdat Jeruzalem hun reisdoel was. Gastvrijheid was in die dagen een sociale verplichting. Maar nu was er dus niemand die hen uitnodigde voor de nacht. 'Toen de leerlingen Jacobus en Johannes dit gewaar werden, vroegen ze: "Heer, wilt U dat wij vuur van de hemel afroepen om hen te verdelgen?" Maar Hij keerde zich om en wees hen op strenge toon terecht' (Lukas 09,54-55).

Volgens Mattheus kwamen de twee op een keer met hun moeder op Jezus af en wierpen zich aan zijn voeten ten teken dat zij iets te vragen hadden. Hij vroeg aan moeder: "Wat verlangt u?"
Waarop zij antwoordde: "Laat deze twee jongens van mij in uw koninkrijk zitten één aan uw rechterhand en één aan uw linkerhand."
Moeder had blijkbaar een grote carrière voor ogen. Tot woede van de andere tien. Het was de aanleiding voor Jezus iets te zeggen over ware grootheid: "Wie onder jullie groot wil worden, moet dienaar van jullie zijn" (Mattheus 20,20-28).

Met Petrus en Johannes maakte Jacobus deel uit van het groepje van drie apostelen dat getuige was van een aantal grote momenten uit Jezus' leven. Ze mochten erbij zijn, toen Jezus Jaïrus' dochtertje uit de dood deed opstaan (Markus 05,35-43); ze waren bij Jezus' gedaanteverandering op de berg (Markus 09,02-08) en op de vooravond van zijn lijden en dood in de tuin van Gethsemani, waar Jezus zich afzonderde om in doodsangst tot zijn Vader te bidden (Markus 14,32-34).

Volgens de Handelingen van de Apostelen werd Jacobus op last van koning Herodes met het zwaard gedood (Handelingen 12,02). Dat moet omstreeks het jaar 44 gebeurd zijn. Over de oorzaak van deze terechtstelling zeggen de Handelingen niets, maar de legende weet te vertellen dat hij weigerde met koning Herdodes in debat te gaan. Hij is de eerste martelaar in de kring van de Twaalf.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Met een muisklik de geschiedenis van Enschede in
Ben Lensink. donderdag 21 januari 2010

ENSCHEDE - De geschiedenis van onze stad is nu binnen ieders handbereik. Met een muisklik kan iedereen kan op website bijdrage leveren aan de historie van Enschede. Deze site http://www.achteruitkijkspiegel.nl is heel eenvoudig en goed toegankelijk.


Zie ook:
Bedenker maakt toer om site te promoten
Voor elk wat wils en verder is het ‘geven en nemen’
Het begon allemaal met een toenemende nieuwsgierigheid naar de historie van het pand waar zijn bedrijf Eluxis in is gevestigd: de prachtige villa ’t Zeggelt naast de St. Jozefkerk aan de Oldenzaalsestraat. „Vier jaar geleden, toen we met ons bedrijf het tweede lustrum vierden, flitste dat idee door mijn hoofd. Op een gevelsteen staat het jaartal 1912. Ik wilde de geschiedenis van dit pand weten en ben toen het stadsarchief ingedoken”, zegt directeur Geert van der Molen van Eluxis dat bedrijven helpt bij het vastleggen van kennis. „Bovendien”, voegt hij toe, „vonden we de tijd rijp om iets voor de stad te doen.” Samen met Axis en B-Lex Media-ontwerpers ontwierp Van der Molen de website http://www.achteruitkijkspiegel.nl. Die is onlangs opgeleverd en nu officieel een feit. Van der Molen stak z’n nek uit en stopte er veel tijd in. Het idee groeide geleidelijk uit tot een bijzonder initiatief: inwoners van Enschede kunnen met z’n allen de lokale geschiedenis van hun stad schrijven en vormgeven met foto’s, filmpjes en ander illustratiemateriaal. „De website is voor en van iedereen. De site is ook een communicatieplatform over de historie van de stad. De geschiedenis wordt niet alleen vastgelegd en in kaart gebracht, maar ook gedeeld”, legt de initiatiefnemer uit. Inmiddels is via de ‘achteruitkijkspiegel’ een schat aan informatie te vinden over de villa waar Van der Molen werkt. Maar, benadrukt Van der Molen, de ‘achteruitkijkspiegel’ is meer dan alleen een vergaarbak van historische feiten, foto’s, verhalen en filmpjes. „Het is de bedoeling dat deze nieuwe website ook mensen verbindt. Het met elkaar in contact brengen van mensen is een belangrijke doelstelling.” Van der Molen ging bij de ontwikkeling van de website niet over een nacht ijs. Het stadsarchief van Adrie Roding was een logisch beginpunt. „Hij heeft een belangrijke rol gespeeld. Net als de mensen van de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker en de Oudheidkamer. Natuurlijk ben ik ook bij de Universiteit van Utrecht geweest, want daar hebben ze de studierichting geschiedenis. Geleidelijk groeide het idee uit tot een visie.” De site heeft een volledig ineractieve schrijfhulp voor het verzamelen van stadshistorie. Mensen kunnen foto’s uploaden, scannen en dan hun verhaal er bij plaatsen. Belangrijk onderdeel van het project is het localiseren van de Enschedese geschiedenis op de stadsplattegrond.

Van der Molen: „Vaak gaat het over een bepaald pand, een park, straatbeeld op momument. Op simpele wijze kun je via de site de geografische positie bepalen en heel nauwkeurig met een punaise op de plattegrond aangeven waar dat object zich bevindt.” Tot zijn grote vreugde, wordt de website meteen al goed bezocht. De opzet is dat boeren, burgers en buitenlui, maar ook organisaties, verenigingen en partijen een bijdrage leveren op de website. „Alle bijdragen worden bekeken door een serieuze historische bril. Je kunt er natuurlijk niet alles op zetten. Bij de beoordeling bewandelen we de gulden middenweg. Er komt een redactie van een of twee personen die de bijdragen beoordeelt. Dat gebeurt waarschijnlijk bij de Historische Sociëteit in Prismare. Je moet wel een controle op bijvoorbeeld criminaliteit hebben”, vertelt Van der Molen. Wat hij zelf op de site zou zetten? „Goede vraag. Misschien wel een concert van muzikanten van het consevatorium in de kapel van het Dolphiaklooster. Prachtig gebouw! Ik heb vanaf 1979 klassieke gitaar en piano gestudeerd en we hebben daar een keer opgetreden.” De website is een proefproject, maar Van der Molen hoopt straks ook andere gemeenten te interesseren. De eerste geluiden zijn positief. „Maar we gaan eerst eens rustig bekijkenwat de mensen er mee gaan doen en welke patronen ontstaan.”
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Vandaag bleek dat het project 300.000 euro kost.
De gemeente heeft 100.000 euro betaald.
Axis en B-Lex Media de rest.
Ik zou de verantwoording van dat geld wel eens willen zien.

Neemt niet wel dat ik alles op dit gebied toejuich maar soms ....
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Dat dat zoveel moet kosten. Voor dat geld kan je 5 man een jaar aan het werk zetten. Dan kan je toch wel iets meer produceren dan deze (overigens best leuke) website.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Als de gemeente nog 100.000 euro over heeft voor dit doel krijgen ze mijn en jouw site samen voor dat geld.
En maken wij een gezellige avond. :D
Om ze te matsen krijgen ze mijn verzameling er bij. :roll:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Hendrik »

Driehonderdduizend euro voor zo,n moeilijk toegankelijke site!
Best leuke onderwerpen worden er getoond maar de indeling is onlogisch en onpraktisch. Je blijft klikken en de getoonde foto's zijn veel te klein. :cry:
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Foto's zijn vaak te klein en er zijn veel bekende foto's uit het archief gebruikt. Ook jammer is dat sommige foto's wel veel informatie hebben, maar veel andere helemaal niet.
enschedeinansichten schreef:Als de gemeente nog 100.000 euro over heeft voor dit doel krijgen ze mijn en jouw site samen voor dat geld.
En maken wij een gezellige avond. :D
Om ze te matsen krijgen ze mijn verzameling er bij. :roll:
Voor de helft mogen ze het van mij ook hebben.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ja ik wil nog geen commentaar leveren maar het is volgens mij een commercieel verhaal.
De gemeente heeft geen rechten de andere twee partijen wel.
Ze willen het beheer onderbrengen bij SHSEL, lekker gemakkelijk.
Ze hebben puur de site opgezet maar hebben niet de kennis en lust om hem intevullen.
Als het aanslaat willen het consept verder verkopen in Nederland.
Ze gaan nu op tour om de site te promoten. :roll:

Ik wil niet l.llig doen maar kijk eens naar bijgaande link dat is toch een prachtige site voor een fractie van dat bedrag.
De kenners :) zullen er wel iets in herkennen. http://www.lohuizerbrink-epe.nl/collectie/
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Is die site van jou? Je bent in ieder geval goed bezig en dat zonder 300.000 euro.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Nee die is niet van mij maar mijn zoon maakt dat soort sites voor hobbyisten.
Hij heeft die van mij ook gemaakt. http://www.enschedeinansichten.nl en http://www.enschedeinfotos.nl
Nu is hij bezig voor iemand uit Assen.
Ik beperk mij tot de gemeente Enschede daar liggen mijn roots, geboren en getogen. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef:Nee die is niet van mij maar mijn zoon maakt dat soort sites voor hobbyisten.
Hij heeft die van mij ook gemaakt. http://www.enschedeinansichten.nl en http://www.enschedeinfotos.nl
Nu is hij bezig voor iemand uit Assen.
Ik beperk mij tot de gemeente Enschede daar liggen mijn roots, geboren en getogen. :)
Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required 'includes/languages/.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/desmidsebv/domains/enschedeinfotos.nl/public_html/collectie/includes/application_top.php on line 285

:?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Zit je de boel weer te slopen? Bij mij doet alles het gewoon.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

In internet explorer doet die het maar in Firefox 3.6...tja...
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Waarom gebruik je Firefox ?
En bedoelde je mijn site ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef:Waarom gebruik je Firefox ?
En bedoelde je mijn site ?
Gebruik firefox portable. Die kan ik benaderen vanuit xp/win 7 / ubuntu. Gebruik daarom ook thunderbird portable. Krijg die fout dus net na dat de intropagina voorbij is.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Gebruik dan ook de normale firefox. Versie 3.5.7 geeft in ieder geval geen problemen.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Winus schreef:Gebruik dan ook de normale firefox. Versie 3.5.7 geeft in ieder geval geen problemen.
Gebruik firefox 3.6 portable...tja of bouw een normale website zoasl enschede-stad.nl
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie