Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

'Ene project brengt geld op, het andere kost geld'

ENSCHEDE - Volgens projectmanager Peter van den Akker is het niet ongebruikelijk dat de gemeente zo veel geld (31,5 miljoen euro) moet toeleggen op de bouw van de nieuwbouwwijk Eschmarke. "Zeker niet als je het afzet tegen Vinex-wijken elders in het land", verzeker Van den Akker. "Bij het project Eschmarke zijn van meet af aan analyses gemaakt van de kosten en baten.
Het tekort is in de exploitatie van het grondbedrijf gedekt. Uitbreidingen als de Helmerhoek en Wesselerbrink noemen we zogenoemde uitlegwijken, zeg maar verdere uitbreiding van bestaande woongebieden. De Eschmarke is dat veel minder. Daar gaat het echt om wat we een inbreidingsgebied tussen de stad en Glanerbrug noemen. En ja, je hebt nu eenmaal projecten die geld kosten en projecten die geld opbrengen. " Het project rendabel maken lukt al lang niet meer, maar de gemeente stelt wel alles in het werk om de schade enigszins te beperken. Ze hoopt af en toe op een zogenoemd 'inverdieneffect'. Dat speelt bijvoorbeeld bij de invulling van het Maïsveldje bij de invalsweg tot Glanerbrug. Door een hoge grondopbrengst kan het tekort op het totale plan wellicht iets in positieve richting worden bijgesteld. (TCT 061107)
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

hmmmmmmmmmmm :no: ik vind het echt een somber gebouw worden
met de huidige kleuren combinatie,
jammer want het had veel potentieel, ze hadden de gevel moeten metselen, dat is veel mooier,
zeker in combinatie met de Eshmarkerpoort er tegen over


Afbeelding

Afbeelding
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Dit is ook duidelijk niet wat je mocht verwachten op basis van de eerste schetsen. Dit is meer een "industrieterrein"look, wat zelfs op de Josink-es al niet meer mag. :(
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Parkeerplaats met uitstraling in Eschmarke mag 4,5 ton kosten

ENSCHEDE - 450.000 euro wil het college van B en W uittrekken voor de herinrichting van een parkeerplaats aan de Ekersdijk.

Geld dat nodig is om het terrein te asfalteren, te voorzien van een verlichting en een nieuwe skatebaan.

De parkeervoorziening wordt gebruikt door de sportclubs die hun onderdak hebben in de sportzone Eilermark/Ekersdijk: TV Glanerbrug, vv Eilermark, korfbalvereniging Ons Clubje en de schuttersvereniging Glanerbrug. Omdat het terrein niet formeel is ingedeeld, wordt de ruimte niet efficiënt gebruikt. Bovendien is er sprake van veel kuilen, plassen en modderige situaties.

Wethouder J. van der Zee geeft aan dat het terrein vanwege het 'binnenstedelijke karakter' van het sportcomplex intensiever gebruikt zal worden. Om die reden moet de parkeerplaats meer uitstraling krijgen. Verharding, goed zichtbare parkeervakken en lichtmasten moeten daar voor gaan zorgen.

TV-Glanerbrug :?
Tennis vereniging.....he jammer dacht ff dat we internationaal gingen doorbreken als dorp :P
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Ach, op een tekort van € 31,5 mio. maakt € 450.000 ook niets meer uit. ;)
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Wat negatief weer ............................is er eens een Architect die niet gebruik maakt van Baksteen, en weer is het niet goed.
Enschede een stad die bijna hoofdzakelijk opgebouwd word en is uit baksteen (vooral de rode kleur heeft de overhand), en daar heeft menig Enschedeer zo zijn of haar mening over gehad, ben zelf altijd een grote voorstander geweest van deze baksteencultuur.
Maar nu er weer eens voor de uitzondering een Ontwerp met compleet moderne-look ontwikkeld word, kan ik dit ook prima waarderen voor de afwisseling.
Maar waarschijnlijk zijn we de baksteencultuur die zo "verafschuwt" werd toch allemaal meer gaan waarderen dan verwacht werd. ;)

Kan dit ontwerp en de gevel alleen maar positief beoordelen, juist dit gebouw geeft een contrast aan de omgeving.
dardow

Bericht door dardow »

Ik begrijp het ook niet helemaal vind het een mooi gebouw worden hoor.
Juist die plint maakt hem uniek en tijdloos..vind ik dan he :)
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Kan er niets aan doen,
maar door die gevel bekleding vind ik het een uitermate goedkope indruk opwekken...zal wel aan mij liggen dan ;)

Juist vanwege de wijk ingangsfunctie van de Eshmarkelaan had ik een harmonieuzer geheel met de Eshmarkerpoort beter gevonden.
Nu heb je twee totaal verschillende gebouwen tegenover elkaar staan.

gemiste kans wat mij betreft, en dat is niet negatief,
dat is gewoon mijn persoonlijke mening.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Tekort raakt burger niet
ENSCHEDE - De inwoners van Enschede hoeven niet bang te zijn voor een lastenverzwaring, nu het grondbedrijf afstevent op een tekort van minimaal 31,5 miljoen bij de exploitatie van Vinex-locatie De Eschmarke.

"Die tegenvaller is nog op te vangen door het grondbedrijf", laat wethouder J. Goudt weten. "We plussen nog steeds."

" Maar", voegt hij er waarschuwend aan toe, "het tekort moet niet nog eens vijf miljoen hoger uitvallen. In dat geval zullen we wel maatregelen moeten treffen. Daarbij zou je kunnen denken aan het tijdelijk stopzetten van enkele binnenstedelijke projecten. Een andere mogelijkheid is dat we een streep halen door projecten die te maken hebben met de Eschmarke. Nu al staat vast dat we miljoenen toeleggen op het spoorzone-project. Misschien moet je daar van afzien."

Goudt, en met hem het voltallige college, heeft er in principe geen moeite mee dat de gemeentelijk grondbedrijf fors toelegt op de Eschmarke. "Dat is, ook in planologisch opzicht, een uitstekend te verdedigen keuze. "We gaan voor kwaliteit. Voor de Eschmarke, maar vooral voor de hele stad. Om die reden hebben er jaren geleden al voor gekozen om voorrang te geven aan een groot aantal binnenstedelijke projecten."

"Dat is goed voor de status en het aangezicht van de stad. De Eschmarke is misschien ons laatste echt grote uitrolgebied. Dat mag wel een paar jaar langer duren voordat het helemaal volgebouwd is. Natuurlijk kost dit geld, denk alleen maar eens aan de grondrente die we moeten betalen, maar dat is een bewuste keuze."
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Betekent dit nu dat de grondprijzen in Enschede omhoog gaan om dit tekort te dekken?
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

In ieder geval de parkeertarieven. :lol:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hans van Dijk schreef:Afbeelding

Afbeelding
Ook hier heeft mijn gedachte me niet in de steek gelaten ;) (even geduld hebben), vandaag en ook eerder deze week zijn ze begonnen met het verticaal aanbrengen van houtenbalken aan de gevel.
Deze balken, die dienst doen als extra detail in de gevel, zien er erg bijzonder uit in het totaalplaatje en geeft de beplating een extra diepte 8) !!
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Afbeelding

:(
Nou daar word het ook niet echt fraaier van, maar das mijn bescheiden mening

De bomen op de hoek Gronausestraat-Oostweg zijn inmiddels gekapt t.b.v het nog te realiseren appartementencomplex.
Waar niemand overigens nog een voorbeeld schets van heeft weten te bemachtigen tot nu toe...
spannend wat gaat er komen.
Volgens Invisible iets heel moois, maar ja die vind alles mooi :lol:
Afbeelding
Rik

Bericht door Rik »

Hmmm, van zo'n gevel krijg ik een Go-planet vibe :lol:
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Brrr niet mijn smaak.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Er zijn bouwactiviteiten te bespeuren aan de Wederiklaan/Oostweg.
Ben nogal benieuwd hoe dit plan nu uiteindelijk uitgevoerd gaat worden, aangezien ik de tekeningen destijds bijzonder kon waarderen :).
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Hoe ver staat het trouwens met de werkzaamheden van het buurthuis Eschmarkerveld?
Gaat wel een bijzonder gebouw worden zover dit aan de renders te zien is.

Verder staat er nog een hoop te gebeuren in de Eschmarke de komende tijd.

-500 woningen binnen het Eschmarkerveld
- 51 koopwoningen binnen Project de Uitkijk in Eilermarke
- 24 koopwoningen binnen Project Apollo in Eilermarke

Ben benieuwd wanneer hiervan de afbeeldingen beschikbaar komen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Helmerhoeker schreef:Hoe ver staat het trouwens met de werkzaamheden van het buurthuis Eschmarkerveld?
Laten ze je het niet horen zeggen op het Dolphia want je word gelijk gelynct :lol:
Als het buurthuis die naam krijgt, gaat het binnen een week in vlammen op :hard4:
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Die naam heeft het al lang geleden gekregen.
De wijk Dolphia gaat zover ik weet ook integreren in die nieuwe wijk dus vandaar.
Ik weet er vanaf dat de Dolphianen daar niet blij mee zijn maar volgens mij is die naam van dat buurthuis nog steeds hetzelfde.
Op de site van de architect waar het plaatje van bovenstaande post vandaan komt wordt het in ieder geval ook nog steeds buurthuis eschmarkerveld genoemd.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

De wijk misschien wel maar de bewoners zijn niet van het integrerende soort. :D
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Plaats reactie