Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Op de foto lijkt mij o.m. afgebeeld de R.K. Priester Mgr.Dr.Alphons Ariens. Hij was betrokken bij de oprichting van de Rooms-Katholieke Arbeidersvereniging St. Joseph Enschede, waarvan de naam op het vaandel leesbaar is.
Zie deze site: http://shselcom.trimm.nl/canon/31-staki ... e-textiel/
waarin o.a. de volgende notitie : In 1889 wordt de Rooms-Katholieke Arbeidersvereniging St. Joseph opgericht. De vereniging beschikt al in 1890 over het eigen verenigingsgebouw ‘Tivoli’ (nu een apostolische kerk) aan de Oldenzaalsestraat. In 1893 verschijnt het blad ‘De Katholieke Werkman’.
Misschien is deze foto dus gemaakt voor het verenigingsgebouw aan de Oldenzaalsestraat?
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

De man midden op de foto moet volgens mij Alphons Ariens zijn. Zijn standbeeld staat voor altijd voor het MST Ariensplein. Gezien het vaandel zou het de oprichting van de Katholieke Arbeidervereniging in Enschede Kunnen zijn. Verder weet ik uit mijn hoofd niet zo veel over dit onderwerp. Oudere Katholieken onder ons zullen als ze vroeger op school hebben opgelet er vast meer over kunnen vertellen. Concordia hebben we so wie so aan deze man te danken.
Wat sas as dós was kaans.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Zie volgende site:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 01:7229705
Het is dus inderdaad Alphons Ariens. De lokatie van het gebouw is mij nog niet duidelijk. Misschien de R.K. Kerk aan de Oldenzaalsestraat?
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Ja dit is denk ik wel het maximaal haalbare. :oops:

Dit is het eerste bestuur van die vakbond.

Ariëns heeft veel betekend voor de arbeiders in Enschede en omgeving.

Ook het koffiehuis in Krim is door hem opgericht.
De coöperaties zijn ook door hem opgericht met o.a een bakkerij (fabriek).
Hij maakte zich ook druk voor de kinderen met o.a een vakantieoord in Losser.

Een groot man, die door de kerk buitenspel is gezet, waarschijnlijk op aandringen van enkele welgestelden (fabrikanten).
Het grote geld had in die tijd lange armen.

Er zijn diverse boeken over hem en die zijn zeer interessant.

Voor mij is hij de grootste Enschedeër.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Misschien was het wel het vroegere gebouw van Concordia aan de Markt voor de brand.
zie: http://education.edte.utwente.nl/practi ... 201909.htm
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Arie schreef:Zie volgende site:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 01:7229705
Het is dus inderdaad Alphons Ariens. De lokatie van het gebouw is mij nog niet duidelijk. Misschien de R.K. Kerk aan de Oldenzaalsestraat?
Die is van latere datum.

Het zou de pastorie links naast de toen gotische Jacobus kerk kunnen zijn.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

De foto is van 1889.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Arie schreef:Misschien was het wel het vroegere gebouw van Concordia aan de Markt voor de brand.
zie: http://education.edte.utwente.nl/practi ... 201909.htm
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=664
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Zie volgende link: http://www.flickr.com/photos/49134690@N00/175699043/
waarop het oude gebouw van concordia aan de voorkant is te zien.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:De foto is van 1889.
Dan heeft het toch met de oprichting van de vereniging in 1889 te maken en kan dus niet het gebouw Concordia aan de Markt zijn geweest.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:De foto is van 1889.
Dan heeft het toch met de oprichting van de vereniging in 1889 te maken en kan dus niet het gebouw Concordia aan de Markt zijn geweest.
Het was toch wel op de lokatie van Concordia aan de Markt. Daar was destijds een R.K. Jongensschol gevestigd. zie volgende zinsnede: Na twee voorbereidende vergaderingen werd op zondag 24 november 1889 in de R.K. Jongensschool aan de Markt (op de plaats waar later Concordia zou verrijzen) de definitieve oprichtingsvereniging van de R.K. Werkliedenvereeniging "St. Joseph" Gehouden. zie: http://education.edte.utwente.nl/practi ... 201909.htm
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

zie ook de site: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... eitem=true
Hierbij is te zien een foto van de markt met aan de rechterzijde de RK Jongensschool
Bijlagen
KDC01_TF1A06949_U.jpg
KDC01_TF1A06949_U.jpg (169.52 KiB) 6537 keer bekeken
Peter.h
Member
Member

Bericht door Peter.h »

Ben wel benieuwd waar dit is/was.
Afbeelding
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
frank n

Bericht door frank n »

Dit was het Oalste hoes van enschede aan de veenstraat. het is nog een vakwerk huis.
Het heeft de stadsbrand overleeft. er was nog een jarenlange discussie om dit te herbouwen of af te breken men heeft voor het laatste gekozen.Hier staan nu appartementen op naast het oude pand van de abn-amro aan de oldezaalsestraat
Peter volgens mij is hier wel meer info over te vinden.
frank n

Bericht door frank n »

Arie schreef:Op de foto lijkt mij o.m. afgebeeld de R.K. Priester Mgr.Dr.Alphons Ariens. Hij was betrokken bij de oprichting van de Rooms-Katholieke Arbeidersvereniging St. Joseph Enschede, waarvan de naam op het vaandel leesbaar is.
Zie deze site: http://shselcom.trimm.nl/canon/31-staki ... e-textiel/
waarin o.a. de volgende notitie : In 1889 wordt de Rooms-Katholieke Arbeidersvereniging St. Joseph opgericht. De vereniging beschikt al in 1890 over het eigen verenigingsgebouw ‘Tivoli’ (nu een apostolische kerk) aan de Oldenzaalsestraat. In 1893 verschijnt het blad ‘De Katholieke Werkman’.
Misschien is deze foto dus gemaakt voor het verenigingsgebouw aan de Oldenzaalsestraat?
Daar zullen denk ik geen foto,s meer van zijn????of wel.
Vraag:Ik las iets van dat een vroegere Rk-pastorie ten noorden van een kerk denk de jacobus geschonken is voor het eerste ziekenhuis van enschede in1889. wie weet waar dat ongeveer was,en zou daar die foto gemaakt kunnen zijn?????
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

@frank n
Daar zullen denk ik geen foto,s meer van zijn????of wel.
Vraag:Ik las iets van dat een vroegere Rk-pastorie ten noorden van een kerk denk de jacobus geschonken is voor het eerste ziekenhuis van enschede in1889. wie weet waar dat ongeveer was,en zou daar die foto gemaakt kunnen zijn?????[/quote]

Geen foto, wel een afbeelding. Zie hiervoor in dit topic bericht van enschedeinansichten:
Geplaatst: wo jun 08, 2011 12:55 pm

Volgens mij stond het oudste ziekenhuis(je) aan de Oude Markt.

De ontstaansgeschiedenis van het MST gaat terug tot eind negentiende eeuw.

Enschede kende destijds geen goede voorzieningen om zieken op te vangen en te verzorgen, indien men het zich kon veroorloven werd men aan huis verzorgd, door de Zusters Franciscanessen te Noord-Deurningen bij Denekamp. Zodoende ontstond de gedachte om enkele zusters permanent naar Enschede te halen, om hier de katholieke ziekenverpleging te beoefenen. Tegelijkertijd had het rooms-katholieke kerkbestuur het aan de St. Jacobuskerk grenzende woonhuis kunnen aankopen. De pastorie van de St. Jacobuskerk werd overgebracht naar het woonhuis en de oude pastorie werd in 1889 in gebruik genomen door de zusters. In de volgende jaren nam de vraag naar verpleging toe, maar het ziekenhuis kon hierin niet voorzien. In 1907 besloot de inmiddels opgerichte Vereniging R.K. Ziekenverpleging, aan de Stadsweide een nieuw ziekenhuis te bouwen. Op 2 april 1914 werd het nieuwe St. Jozefziekenhuis geopend. Via her-, bij- of verbouwingen werd het ziekenhuis in de volgende jaren up-to-date gehouden.

Eind jaren '60 besloot het bestuur dat het St. Jozefziekenhuis, een meer aansprekende naam moest krijgen. Men schreef een prijsvraag uit onder de medewerkers en per 1 januari 1970 werd de naam veranderd in 'De Stadsmaten'. In de jaren '70 werd het ziekenhuis De Stadsmaten in verschillende, opeenvolgende fases ter plaatse 'herbouwd'.

Ziekenzorg

Reeds in 1892 werd een neutrale instelling voor ziekenverpleging opgericht onder de naam 'Vereniging Ziekenzorg'. Aanvankelijk verpleegden zij, wegens gebrek aan financiële middelen, patiënten aan huis. Na een schenking in 1895 besloot het bestuur aan de Veenstraat een klein ziekenhuisje te bouwen, op 26 juni 1897 werd het officieel in gebruik genomen. Binnen korte tijd bleek dat de capaciteit van het ziekenhuis te klein was om aan alle aanvragen te voldoen. In 1902 kon de eerste grote uitbreiding plaatsvinden, na schenkingen door de 'Vrienden van Ziekenzorg' (voornamelijk textielfabrikanten). Kort daarop werden in mei 1904 een kinderzaal en een ziekenzaal voor mannen en vrouwen bijgebouwd. In 1914 vond een grootse verbouwing plaats, maar ook deze bracht uiteindelijk te weinig ruimte. Het bestuur besloot een nieuw Ziekenzorg te bouwen aan De Ruyterlaan, in 1941 werd deze geopend
Bijlagen
RK%20ziekenhuis%201889.JPG
RK%20ziekenhuis%201889.JPG (79.91 KiB) 6468 keer bekeken
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Op de site geheugenvannederland.nl nog een mooie foto gevonden waarop is te zien het afscheid van Mgr. Ariens voor de oude R.K. Kerk op de Oude Markt.
zie: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... t=enschede
Bijlagen
Huldiging bij gelegenheid van Ariëns' afscheid uit Enschede vanwege zijn benoeming te Steenderen
Huldiging bij gelegenheid van Ariëns' afscheid uit Enschede vanwege zijn benoeming te Steenderen
KDC01_TF2A21087_U Ariens.jpg (173.4 KiB) 6466 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Achter 1 van die 5 ramen had hij zijn werkkamer.
frank n

Bericht door frank n »

Volgens mij is arie weer aan zet voor een nieuw plaatje.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

frank n schreef:Volgens mij is arie weer aan zet voor een nieuw plaatje.
Okay dan. Waar is deze foto gemaakt?
Bijlagen
raad.JPG
Plaats reactie