Raad de plek
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Re: Raad de plek
Allemaal nee. 

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dat is juist hendrik.
Ik ben daar nooit geweest en ken het park niet.
Ik ben daar nooit geweest en ken het park niet.
Ben er zelf ook nooit geweest en ik heb me suf gepiekerd waar een park(je) van deze omvang was in Enschede.
Uit de bijgaande beschrijving maak ik op dat de gemeente het ooit kocht van de brouwerij en later veel later kocht Grolsch het weer terug voor z'n uitbreidingen.
Uit de bijgaande beschrijving maak ik op dat de gemeente het ooit kocht van de brouwerij en later veel later kocht Grolsch het weer terug voor z'n uitbreidingen.
Wat sas as dós was kaans.
Inderdaad een prachtig stukje Enschede. Wat mij opviel is dat landgoed de Hooge Boekel pas in 1925-1926 gebouwd is, dus een stukje later dan deze koepel. Vlakbij de koepel is trouwens één van de laatste werkende boerderij houtzagerijen.Ostar schreef:Zoals ik al dacht, een makkieSchot schreef:Koepel 'De Boonekamp' (Bonekampweg 125)Wel leuk om die extra weetjes erover te lezen. We vinden het echt een magische plek, lopende langs het Kerkenveld. Mijn zoontje van 3 was ook danig onder de indruk (zie foto)
En in het voorjaar en zomers in de buurt oppassen voor een gevaarlijke, wilde buizerd. Die wil nog wel eens een duikvlucht maken.
Weer een nieuwe uit een oud album. Doe je best.
- Bijlagen
-
- P1050448.JPG (95.97 KiB) 6447 keer bekeken
- Vincent1971
- Member
Kuipersdijk?
- Vincent1971
- Member
Moeilijk ik denk dat hier nu een boulevard overheen loopt.
Maar als ik een gokje moet wagen hou ik het op de veenstraat.
De Veenstraat was heeeeeel lang. Waar en wat.frank n schreef:Moeilijk ik denk dat hier nu een boulevard overheen loopt.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Het Oaldste Hoes (toen het er nog stond) van Enschede met rechts op nr. 137 de Sigarenwinkel.
Dat was ook Veenstraat maar dat is het niet. De generatie van pakweg na 1970 heeft er geen flauwe notie van hoe de (oude) Veenstraat er uit zag. Raadpleeg nog even oude foto's en plattegronden voor de exacte lokatie.enschedeinansichten schreef:Het Oaldste Hoes (toen het er nog stond) van Enschede met rechts op nr. 137 de Sigarenwinkel.
Wat er in de jaren '50 en '60 is afgebroken heeft volgens mij meer puin gebracht dan de vuurwerkramp. Van de Ripperdastraat tot de Singel is alles afgebroken wat er in de oorlog is blijven staan. Nu is dat grotendeels binnenstad, toen zeker niet. Mensen wat was het een gribus, niks om nostalisch over te doen.
Hendrik ik ben ook van na 1970 en heb ook inderdaad geen idee hoe de veenstraat er in die tijd uitzag.Ik heb wel een beetje een idee aan de hand van foto,s hoe het eruit moet hebben gezien maar dat is maar een kleine impressie.
Dat ik veenstraat goed had doet mij al deugd.
Om er even verder op in te gaan. We hebben het al een keer eerder in dit topic over koelink gehad is dat misschien die winkel,en zat dat dichtbij de kortelandstraat.
Om er even verder op in te gaan. We hebben het al een keer eerder in dit topic over koelink gehad is dat misschien die winkel,en zat dat dichtbij de kortelandstraat.
Nee niet dicht bij de Kortelandstraat, nog iets verder naar de Molukkenstraat.frank n schreef:Hendrik ik ben ook van na 1970 en heb ook inderdaad geen idee hoe de veenstraat er in die tijd uitzag.Ik heb wel een beetje een idee aan de hand van foto,s hoe het eruit moet hebben gezien maar dat is maar een kleine impressie.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Tja Hendrik dat krijg je als je een van de langste straten van toen in Enschede kiest.
Gezien vanaf de huidige Klomp moet het aan de linkerkant zijn, nr. 51 was tenhoogte van het Overschot.
Ik denk dat het daarom tegenover de Hoogstraat is achter het huidige tankstation.
Het groen rechts naast de sigarenwinkel is dan het Blijdensteinpark.
Gezien vanaf de huidige Klomp moet het aan de linkerkant zijn, nr. 51 was tenhoogte van het Overschot.
Ik denk dat het daarom tegenover de Hoogstraat is achter het huidige tankstation.
Het groen rechts naast de sigarenwinkel is dan het Blijdensteinpark.
Inderdaad Willem, de Veenstraat tussen de Molukkenstraat en de Hoogstraat. Nu een weids uitzicht op de Boulevard, toen een ratjetoe van deels oude panden. De kruidenierswinkel van Deters is hier al eerder aan de orde geweest. Die stond tegenover waar nu de apotheek zit. De sigarenwinkel annex postagentschap stond iets verder richting uitmonding van de Molukkenstraat. Later zijn de winkel van Deters en de sigarenwinkel/postagenschap naar een nieuw gebouwd pand aan de overkant verplaatst. Nu zit daar o.a. de Apotheek in. Aan dezelfde kant richting singel zat ook nog de ingang van kleuterschool Bruintje Beer. Dat was een houten schoolgebouw dat een flink eind van de straat stond, ongeveer wat nu het midden van de Boulevard is. Verder naar achteren stond nog een schoolgebouw die de ingang had aan de Hessenweg. Dat was een LOM school. Daar gingen veel kinderen uit de buurten naartoe die allemaal afgebroken zijn. Mijn broer heeft daar als aankomend onderwijzer (kwekeling noemde men dat in de jaren '60) nog stage gelopen. Met wilde verhalen kwam hij thuis, o.a. dat er een meisje was die elke dag als lunch 2 slagroomgebakjes mocht kopen van haar moeder. Ik als jongere broer en mijn nog jongere zussen hadden daar ook wel oren naar. Ik wil er maar mee zeggen dat er 50 jaar geleden ook al gezinnen waren met gewoontes waar je de haren van ten berge rezen. Er is niets nieuws onder de zon.
P.S ik heb nog een paar foto's uit die buurt die ik t.z.t zal plaatsen.
Willem, heb jij ook nog beeldmateriaal van de villa van kwekerij Kors. Die stond op de plek waar nu het gezondheidscentrum is aan de Boulevard/Rietmolenstraat.
P.S ik heb nog een paar foto's uit die buurt die ik t.z.t zal plaatsen.
Willem, heb jij ook nog beeldmateriaal van de villa van kwekerij Kors. Die stond op de plek waar nu het gezondheidscentrum is aan de Boulevard/Rietmolenstraat.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Hier dan iets compleet anders.
Wie zijn deze mensen ?
Het gebouw is mij onbekend maar misschien komt iemand op een idee als de groep mensen geraden is.
Wie zijn deze mensen ?
Het gebouw is mij onbekend maar misschien komt iemand op een idee als de groep mensen geraden is.