Bij toeval sprak ik Frans Roeloffzen weer. Een verhitte discussie was dus snel op gang gekomen…
Al Errik’s commentaren had ik gelukkig in Word-bestand bij me. Frans wilde graag een inhoudelijk weerwoord van je hebben. Hij vond ’t jammer dat jij (als wetenschapper in pré, maar dat weet hij niet) niet wetenschappelijk opereert. Je geeft namelijk weinig inhoudelijke weerlegging van zijn c.q. Delahaye’s verhalen. Wat je zei over Trajectum ad Rendum is een foute conclusie; “Zoals deze al door vele wetenschappers is gemaaktâ€.
Hij raadde je aan, om eens te kijken naar de kaart van Bleau uit 1645, waarin hij west Frankrijk afbeeld. Hierop valt duidelijk te zien, dat er daar grote transgressies zijn. In die tijd was het gehele gebied dus overstoomt. “Twijfel je aan Bleau?â€.
Verder, over de kerkoriëntering, waar jij nog nooit van had gehoord. Frans kwam aan met een stuk in Van Deinse’s van Katoen en Heide, op blz. 207 (vierde druk) en ca. 147 dl. II, 1939, schrijft hij over de wetenschapper Charlier. Deze wetenschapper uit Scandinavië gaf aan, dat de kerk in Lund gewijd was aan Errik en Laurentius (Errik, de zweedse koning

). Het viel Charlier op, dat op de dag van de Heilige Errik, de zon onderging op een punt aan de horizon waar de as door de kerk ook op wees. Niemand geeft hier verder ooit nog inhoudelijk commentaar op. Dit stukje van Van Deinse zou vergeten zijn.
Ook bij de Willibroduskerk in Utrecht (bij Domplein) zou de oriëntering opgaan. De kerk bestaat jammergenoeg niet meer. De kerk zou oorspr. een Salvatorkerk zijn geweest en de metingen bewijzen dat ook.
“De theorieën Delahaye liggen in Enschede, Oldenzaal en Utrecht onder de grond. Ik vertel geen onzin en Delahaye vertelt geen onzin. De bewijzen liggen onder de grond.
In plaats van dat iedereen weer zit te ‘zeuren’, kan natuurlijk iedereen ook gewoon inhoudelijk commentaar gevenâ€.
Over de Nederlandse transgressies verscheen volgende maand een boek; Sluimerend in slik over ca. 160 verdronken dorpen in Zeeland. Archweb.nl (ik heb nog niet gekeken) zou de site zijn waar hij dat vandaan haalde.
In de stad Nijmegen kan men niet aantonen dat er bewoning is geweest, tussen ca. 400 (eind
Romeinse periode) – ca. 1200… Is erkend door archeologen.
“Uitleg vanuit Nijmegen: zelfde “zwammerij†als van Errik. Het zal wel zus, het zal wel zo… Niemand doet de moeite om ’t serieus te onderzoeken Ik zie graag wat inhoudelijk commentaar.â€
“Het probleem van Delahaye is dat hij geen rekening heeft gehouden met archeologische vondsten in de gebieden waar de mensen naar toe zijn getrokken. Kookpotten, wapens, etcetera. Het zou al zijn theoriën kunnen bestestigen. Stroink schreef over karolingische kookpotten, die waren hier niet eens. Waar komt die naam vandaan?â€
Hoe kom je bij Delahaye? “Via de kerken, uit m’n hoofd weet ik ’t echt niet meer.†Af en toe was hij volgens mij zo enthousiast, dat Frans vergat om e.e.a. te noteren.
“Ik twijfel er geen seconde aan Delahaye. Je zou alleen kunne zeggen, dat ik de onderbouwing van de theorien van Delahaye een onderbouwing mis op ’t gebied van vondsten.
Delahaye heeft een hoeveelheid werk verricht, als je er een archeologisch onderzoek naast zou doen, daarna zou je kunnen zeggen: “Delahaye had gelijk’, maar een nieuw onderzoek zal waarschijnlijk bevestigen wat hij gezegd heeft.â€
Hoe goed kan men meten? “Goed, dit moet je niet onderschatten. Waar nog nooit naar gekeken is bij archeologisch onderzoek, zijn paalgaten die gebruikt moeten zijn, voor de datering. Er is niets gevonden, omdat er niet naar gezocht is, omdat niemand Delahaye gelooft en omdat niemand charlier wil geloven.
Errik, kom zelf met ’n verhaal! “Het is niet zo, want ’t is hier [bij ons wetenschappers] niet aan gedachtâ€. Roeloffzen noemt ’t de arrogantie ten top.
Zoek eens uit wie Charlier is (Van Deinse), hij is geëerd voor zijn verdiensten. Van Deinse zou Charlier kunnen hebben gesproken, hij vermeld ‘m in ieder geval.
“Voordat je huidige historici hebt, die ’t allemaal geloven, zouden ze eerst na moeten denken over of ’t zo zou kunnen zijn.â€
Nog eventjes wat losse quotes:
========================================================
Alle onderzochte kerken, zo’n 20, hebben allemaal de exacte oriëntering naar een heilige.
Lengte/ breedtegraad, kan je, als je de oriëntering van de kerk weet, de feestdag van de heilige is die dag.
Het aantal graden aan de horizon is altijd de vólle graad of de halve graad. Heel vreemd, en dat kan ik niet verklaren.
Helaas geeft de Universiteit in Lund geen reactie op z’n mails in juni. Hij wilde ’t nog vragen in Upsala.
Op de kaart van Blauw in 1645 van West Frankrijk is duidelijk te zien dat er een grote inham was, dus kon er niemand wonen. In die inham zaten hoogten. Van Loon geslacht komt uit ’t gebied, naam heeft meegenomen. Geslacht van der Mark komt evenzeer voor. Namen Sudlohn, etc. zit ’t woord Loon in. Hij geeft ’t enkel aan, trekt geen conclusie.
========================================================
En, nog een mooie om mee te eindigen:
“Een vraag is ’t begin van de wetenschap. Iemand die zegt dit is bullshit is dom bezig,iemand die wat vraagt kan wetenschapper worden. Met de complimenten van Frans Roeloffzen. Zeg dat er maar bij!â€