Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Mee eens ( om eens kritisch te zijn :) ), al worden we natuurlijk wel verwend met deze prachtige straat .
En staan er natuurlijk al tal van mooie ontwerpen tussen deze 2 rijen .
Waarvan de nieuwste aanwinsten ook weer een paar zijn om van te smullen :) .
Overigens viel het me op dat alle architecten die deze 2 stroken maken ( 16 en 17 ) ofwel afkomstig zijn uit Enschede en of Amsterdam .

Met deze straat mag eigenlijk niet geklaagd worden, in een weekend trekt dit nu al tal van mensen naar deze straat, puur voor een bezichtiging eraan .
Dus voor architectuurliefhebbers en dergelijke is het een pure aanwinst .
En buiten mijn kritisch standpunt om, staan er natuurlijk nu ook al hoogstaande ontwerpen tussen te pronken .
Zo vind ik uit strook 17 onder andere 5 een prachtig ontwerp .

Ben benieuwd of strook 15 nu ook nog compleet gerealisseerd gaat worden ?
Er is wel begonnen met de bouw van 2 woningen, maar of dat ook weer dit soort bebouwing word moet ik zien als het wat verder ontwikkeld is .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Dit is een zeer interessante site over 2 herenhuizen aan de Lonnenkerspoorlaan .
Vooral de afbeeldingen en foto's zijn leuk om te zien .

http://www.mopet.nl

En dan moet je kijken onder statenpand I en II :) .
Vooral bij I kun je zien dat de achterkant nog aardig modern en fraai gaat worden en de binnenkant ( sectie ) laat zien dat het behoorlijk wat ruimte herbergt met zelfs een parkeergarage .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Nog 2 van de Lonnekerspoorlaan :) .

Achterkant
Afbeelding

Achterkant, het pand dat nog geen achtergevel heeft is van het architectenbureau http://www.mopet.nl ( statenpand I ) .
Dat pand heeft overigens 9 verdiepingsvloeren ( wat ongewoon hoog is voor 1 woning ) !!!!!!!!!
Afbeelding

Zo moet de achtergevel eruit gaan zien .
Afbeelding

9 verdiepingsvloeren voor 1 woning .
Afbeelding
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Wat een handicap onvriendelijk huis, lijkt me erg vervelend al die trappetjes...
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja die mensen die er komen te wonen zouden dat wel zo bedacht hebben lijkt me ?
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Splitlevel. Hip hoor!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Slecht voor je kniën, dat huis ;)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Vreemde trillingen in de Tollensstraat

ENSCHEDE - In een in 2004 opgeleverd appartementencomplex in de Tollensstraat in Enschede, pal tegenover de plek waar de vuurwerkramp zich voltrok, zijn mysterieuze trillingen geconstateerd. De uitkomst van metingen in twee appartementen is dusdanig dat woningcorporatie Domijn in het hele complex waterpas- en seismologische metingen laat verrichten. De 47 huurders hoeven hun woning niet uit. Scheuren zijn er niet geconstateerd. De veiligheid is niet in het geding. Voor vanavond is een speciale bewonersavond belegd. Een jaar gelden werden in hetzelfde complex in twee woningen grote scheuren ontdekt.

Raadselachtige trillingen in nieuw complex van Domijn

ENSCHEDE - Domijn laat extra onderzoek verrichten in het nieuwe appartementencomplex aan de Tollensstraat. Daarmee is gisteren begonnen nadat afgelopen twee weken via metingen in twee woningen onverklaarbare trillingen aan het licht zijn gebracht. De bewoners zijn per brief ingelicht.

'We kunnen de trillingen op geen enkele manier verklaren. Om niets uit te sluiten en te voorkomen dat we later het verwijt krijgen onvoldoende voor de bewoners te hebben gedaan, hebben we externe deskundigen aangetrokken om in het gehele complex metingen te doen. Behalve in de twee appartementen waar de bewoners sterke trillingen hebben geconstateerd wordt op vier andere plekken eveneens gemeten. We hopen vanmiddag wat meer over de oorzaak te weten.' Directeur A. Toering van woningcorporatie Domijn voegt er met nadruk aan toe dat de veiligheid van de bewoners van de 47 woningen (van 2004) niet in het geding is. Er is volgens hem uit visueel onderzoek gebleken dat er geen grote scheuren voorkomen. Van deskundigen heeft hij te horen gekregen dat niemand zijn of haar huis uit moet. 'Het extra onderzoek', verklaart Toering, 'hebben we laten uitvoeren nadat we als directie woensdagavond met de uitkomsten van een meting werden geconfronteerd die twee weken heeft geduurd. De bewoners hebben we donderdag per brief ingelicht over de ontwikkelingen. En vanavond is er in zaal Assinkhof een extra bewonersbijeenkomst waarin we het laatste nieuws willen presenteren. We willen per se voorkomen dat er onnodig paniek uitbreekt. Als woningcorporatie willen we bovendien niet dat er allerlei indianenverhalen ontstaan die de situatie alleen maar verergeren. Daar is niemand mee gediend. Zeker de huurders niet. Het ligt natuurlijk allemaal erg gevoelig. Uitgerekend een appartementencomplex dat op vijftig meter ligt van het monument dat herinnert aan de vuurwerkramp. Wethouder Van der Zee hebben we na onze bevindingen ook ingeseind.' Ofschoon er nu geen grote scheuren zijn geconstateerd blijkt dat er vorig jaar in twee woningen omvangrijke reparatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd om scheuren weg te werken. Het ging om de twee appartementen met de grootste overspanningen, met de grootste ruimte tussen de muren. Toen de schade werd geconsteerd is er volgens Domijn een constructiebureau ingeschakeld dat verder geen bijzondere mededelingen over de aard en oorzaak heeft gedaan. Een van de bewoners vertoefde tijdens het herstel in een hotel. Naar de oorzaak van de trillingen is het volgens Toering gissen. 'Ik heb diverse mogelijkheden gehoord. Die varieerden van de sloop van de Grolsch tot veranderingen in de grondwaterstand. Maar het kan ook zijn dat de explosie van destijds tot spanningen in de kleilaag heeft geleid. De trillingen die de explosie heeft veroorzaakt, zouden weer terug kunnen kaatsen. Het complex heeft een stabiele ondergrond, want het staat op palen.'

Muren knalden alsof vliegtuig voorbij vloog

Bewoner H. Horstman loopt helemaal leeg als hij met de malheur in zijn woning wordt geconfronteerd. 'Het was een klerezooi. Overal waren grote scheuren en sprongen de tegels van de muren. Niet voor niets heb ik met mijn vrouw in mei twee weken in Boekelo in een hotel gezeten. Dit complex is met stoom en kokend water in elkaar getimmerd. Toen ik klaagde over de scheuren kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren. Ik had geen siepleister moeten laten aanbrengen maar behang! Mijn advocaat heeft een lang gevecht geleverd. Het leek net alsof een straaljager door het huis vloog, zo hard knalden de muren! De scheuren in de slaapkamer die zijn verholpen komen nu weer terug. Ook staan de tegels weer op knappen.'

Waarschijnlijk gaat het om deze appartementen .
Afbeelding
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Jammer, het zijn mooie appartementen :ohno: Foutje van de architect?
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Bos en Lommerplein part deux?
Zie die scheve palen dan! ;-)

Erg jammer dat deze mooie, nieuwe panden zo snel problemen geven.
Naar de oorzaak van de trillingen is het volgens Toering gissen. 'Ik heb diverse mogelijkheden gehoord. Die varieerden van de sloop van de Grolsch tot veranderingen in de grondwaterstand. Maar het kan ook zijn dat de explosie van destijds tot spanningen in de kleilaag heeft geleid. De trillingen die de explosie heeft veroorzaakt, zouden weer terug kunnen kaatsen. Het complex heeft een stabiele ondergrond, want het staat op palen.'
Ben benieuwd...
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Het grondwaterpeil is misschien wel de grootste boodoender .
Ik heb destijds daar weleens wat informatie over gekregen .
Het in de textieltijd al werd er veel water weggepompt door de fabrieken, dit nam later de Grolsch over .
Maar nu beide factoren weg zijn .....kan dit misschien een oorzaak zijn ?
Er hebben zeer veel putten in de wijk het Roombeek gelegen .
Ik kende ze nagenoeg allemaal .
Zelfs in de achtertuinen van bewoners .

En dan is het natuurlijk ook een gebied waar de ene naar de andere dreun op de grondlagen gegeven worden ( sloop en fundatie ) .
Dus er zijn inderdaad heel wat factoren die een rol kunnen spelen .
Riessen

Bericht door Riessen »

Als het inderdaad met grondwater te maken heeft, dan is dat slecht nieuws voor eigenaren / bewoners. Rechtzaken van bewoners met verzakte funderingen door veranderingen van de grondwaterstand zijn tot nu toe op niets uitgelopen (Dordrecht / Haarlem). Volgens de wet is een grondeigenaar zelf verantwoordelijk voor de grondwaterstand op zijn terrein, ook al kan deze daar zelf geen invloed op uitoefenen.

In Zevenaar zijn afgelopen maanden 90 woningen verzakt door verandering van de grondwaterstand. De doogte heeft de klei versneld doen inklinken en de woningen zijn niet onderheid. Sneu voor de bewoners, maar er valt niets op gemeente of waterschap te verhalen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

De corporatie is eigenaar, dit zijn huur appartementen. Geld is geen bezwaar dus.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

lullig voor de bewoners, zeker als je destijds ook al in die omgeving woonde en de nodige ellende hebt meegemaakt :(
Amrezzz

Bericht door Amrezzz »

even een ''kleine'' update vanuit deze hoek

De Eekenhof

1 Het lijkt net alsof de bovenste 3/4 etages zweven,
komt daar soms een lege ruimte tussen o.i.d.
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6 prachtige bakstenen
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15
Afbeelding
16
Afbeelding
17 beton storten
Afbeelding
18 deze heren verdienen wel een applause
Afbeelding
19 Entree
Afbeelding
20 beton storten
Afbeelding
21 idem
Afbeelding
22 De balkonnetjes
Afbeelding
23 idem
Afbeelding
24 idem
Afbeelding
25 daar links, is dat niet de oude eik waarvan de Eekenhof haar naam krijgt?
Afbeelding
26 de voorkant
Afbeelding

dit was aleen nog maar het Eekenhof.

hier nog een update van het tegenoverliggende pand

27
Afbeelding
28
Afbeelding
29
Afbeelding
30
Afbeelding
31
Afbeelding
32
Afbeelding
33
Afbeelding
34
Afbeelding
35
Afbeelding
36
Afbeelding
37
Afbeelding
38
Afbeelding
39
Afbeelding
40
Afbeelding
41
Afbeelding

en dan nu een paar foto's van de lonnekerspoorlaan

42
Afbeelding
43
Afbeelding
44
Afbeelding
45
Afbeelding
46
Afbeelding
47
Afbeelding
48
Afbeelding
49
Afbeelding
50
Afbeelding
51
Afbeelding
52
Afbeelding
53
Afbeelding
54
Afbeelding
55
Afbeelding
56
Afbeelding
57
Afbeelding
58
Afbeelding

En dan nu de Bamshoeve

59
Afbeelding
60
Afbeelding
61
Afbeelding
62
Afbeelding
63
Afbeelding
64
Afbeelding
65
Afbeelding
66
Afbeelding
67
Afbeelding
68
Afbeelding
69
Afbeelding
70
Afbeelding
71
Afbeelding
72
Afbeelding
73 wanneer gaat er weer iets hier gebeuren?
Afbeelding

En tot slot nog een serie foto's van Roombeek in al haar glans en glorie

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4 het lijkt wel Dubai hier :o
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15
Afbeelding
16
Afbeelding
17
Afbeelding
18
Afbeelding
19
Afbeelding
20
Afbeelding
21 het is hier nog steeds extreem groen :o
Afbeelding
22
Afbeelding
23
Afbeelding
24
Afbeelding
25
Afbeelding
26 Heel mooi stukje aan het begin van de museumlaan en zeker als de zon laag staat
Afbeelding

Dit was het alweer, zeg maar wat je ervan vind
:)
Laatst gewijzigd door Amrezzz op di nov 21, 2006 2:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mekanik

Bericht door mekanik »

Wow, ik hoef er bijna niet meer heen :P

Fijne serie!

En, er mist nog een [-je bij foto 11 van "Roombeek in al haar glans en glorie"
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Amrezzz

Fantastisch :okay: ..............je hebt het er allemaal zeer goed en veelvuldig opgezet .
Wat een fantastische wijk gaat dit toch worden .
Het Voorzieningscluster en Eekenhof zijn echt zeer beeldbepalend, wat een zeer goede keuze aan BAKSTEEN :cheer:
En de Lonnekerspoorlaan, ja geweldig gewoon .

Kom er zeer regelmatig en met deze reeks was je me dan ook net voor .
Wilde net weer een grote fotoronde gaan maken in dat gebied .
Ben er afgelopen weekend ook nog met de fiets in het donker doorgekomen .
En ook dan imponeren de villa's aan de Museumlaan en de dichtheid rond het Balengebouw enorm .

Geweldig :) .

PS : Even over het Grolsch terrein, daar word juist ontzettend hard gewerkt .
Nadat er al maanden lang sloopwerkzaamheden bezig zijn die nog steeds niet zijn afgerond .
Is er onlangs ook begonnen aan de Roombeek onder de Deurningerstraat door te leggen voor de doortrekking naar de Walhofstraat .
En nu worden waarschijnlijk, de onder het gehele terrein liggende kelders, ook verwijderd .
Die kelders daar zijn echt GROOT te noemen ........iets wat weinig mensen misschien weten .
Amrezzz

Bericht door Amrezzz »

mekanik schreef:Wow, ik hoef er bijna niet meer heen :P

Fijne serie!

En, er mist nog een [-je bij foto 11 van "Roombeek in al haar glans en glorie"
Bedankt :okay: want die foto mag er ook wel wezen.
Amrezzz

Bericht door Amrezzz »

INVISIBLE schreef:@ Amrezzz

PS : Even over het Grolsch terrein, daar word juist ontzettend hard gewerkt .
Nadat er al maanden lang sloopwerkzaamheden bezig zijn die nog steeds niet zijn afgerond .
Is er onlangs ook begonnen aan de Roombeek onder de Deurningerstraat door te leggen voor de doortrekking naar de Walhofstraat .
En nu worden waarschijnlijk, de onder het gehele terrein liggende kelders, ook verwijderd .
Die kelders daar zijn echt GROOT te noemen ........iets wat weinig mensen misschien weten .
Hartstikke bedankt voor deze informatie :okay:
Plaats reactie