Het is dus nog onduidelijk wat er met het voormalige Hotel Rodenbach gaat gebeuren. Maar vanddaag was er weer nieuws over de historie van het pand aan de Parkweg 37-39.
Wat moeten we nu met dit pand aan de Parkweg? Gerard runde daar ooit Hotel Modern: ‘Maak er gewoon weer een goed hotel van met bistro’
Romances bloeiden er op die er later met een bruiloft werden bezegeld. Het waren de hoogtijdagen van Hotel Modern aan de Parkweg in Enschede. Het is het pand dat The Buffoons als thuishaven had, Rodenbach werd en dat nu leegstaat. Gerard Grotenhuis (83), de horecaman die Modern tot the place to be maakte, weet wel wat te doen met het gebouw: „Gewoon weer een mooi hotel met een goede bistro.”
Teun Staal 26-08-23, 07:00
De fotograaf vraagt hem vriendelijk een stap vooruit te doen. „Zo is het net als toen”, klinkt het, waarna de beelden worden geschoten. Een illustratie uit 1986 dient als inspiratie voor een toen-en-nu-foto van Gerard Grotenhuis (Hengelo, 1940) aan de Parkweg vanuit een identieke invalshoek. Het resultaat is een actuele plaat van dezelfde man voor een gebouw dat hij kent als zijn broekzak.

- Parkweg 37-39 voormalig hotel Rodenbach Gerard in 2023 en 1986. © Rikkert Harink Jan Venema Tubantia.jpg (119.78 KiB) 2037 keer bekeken
Ristorante Moderno
Recent meldde Grotenhuis zich op de redactie. Hij, nu woonachtig in Almelo nadat hij zijn laatste (Duitse) horecagelegenheid in 2019 van de hand had gedaan, informeerde naar het verhaal ‘Nog vóór opening alweer te huur’. De publicatie ging over Ristorante Moderno - een naam met een knipoog naar Hotel Modern - dat zich aan de Parkweg zou gaan uitleven met de Italiaanse keuken maar waar de ondernemer nu vanaf ziet. Het contact met Grotenhuis leidde tot een gesprek over zijn herinneringen aan de veelbewogen Modern-tijden.
Direct na de oorlog
Het karakteristieke pand Parkweg 37-39, in 1884 gebouwd in opdracht van Abraham Wevers, heeft al een rijk verleden als koffiehuis, logement en hotel achter de rug, als de vader van Gerard Grotenhuis het kort na de oorlog verwerft. Senior moet wat: zijn horecazaak in Hengelo is platgebombardeerd, hij zoekt iets nieuws. Het wordt Hotel Modern. Grotenhuis junior groeit er op met zijn ouders en jongere zus, met het Volkspark als royale achtertuin.
In zijn tienerjaren sterft zijn vader onverwacht aan een hersenbloeding. Ineens staat hij er, 17 jaar jong, alleen voor en dan is de horecaman in hem geboren. „Ik kon mijn moeder het niet alleen laten doen. Ik ben opgegroeid in het hotel, kende er elke hoek en zat op de Hotelschool in Maastricht. Zo is het begonnen.”

- The Buffoons en The Fortunes in Hotel Modern tijdens de hoogtijdagen. © Hutten, Buck.jpg (97.68 KiB) 2037 keer bekeken
The Buffoons en The Fortunes in Hotel Modern tijdens de hoogtijdagen.
The Buffoons en The Fortunes in Hotel Modern tijdens de hoogtijdagen. © Hutten, Buck
Illuster horecaman
Dat was in 1958, aan de vooravond van de veelbewogen jaren zestig waarin hij Hotel Modern liet uitgroeien tot de hotspot voor uitgaand Enschede. „In het begin was Modern een hotel en niet meer. De wereld van amusement en entertainment heeft me altijd aangesproken, daar ben ik op ingesprongen. De popcultuur was toen in opkomst, daar heb ik wat mee gedaan. Ik ben amuzikaal, maar houd wel van groepen als The Beach Boys, The Buffoons en The Fortunes. You’ve got your troubles, I’ve got mine, dat werk.”
In 1964 volgde een grote verbouwing. Hij legde een glazen dansvloer aan, de eerste in een Nederlandse dancing, zo één die later met John Travolta te zien zou zijn in de filmklassieker Saturday Night Fever. „We lieten avond-aan-avond bands optreden en hadden de zaak stampvol zitten. The Spencer Davis Group hebben we hier gehad, The Hepstars (het latere Abba, red.) en nog veel meer. The Cats waren er ook vaak. Elfhonderd mensen op een avond, dat was heel gewoon. Ik heb hier heel wat verkeringen zien ontstaan. Vaak trouwden ze hier dan later.”
The Buffoons
Vaste prik waren The Buffoons. „Die hadden Modern als thuisbasis”, zegt hij over de band waarvan hij ook manager was. „Die hebben hun succes aan mij te danken”, zegt hij zonder bescheidenheid. De groep trok de aandacht van Beatle John Lennon, die onder de indruk raakte van de vocale kwaliteiten van het gezelschap uit Enschede. The Buffoons zongen in 1969 zelfs in het Hilton-hotel in Amsterdam voor Lennon en zijn Yoko Ono, toen de twee daar hun bed-in for peace hielden.
„Ik was die dag verhinderd. Te druk met het hotel”, vermoedt Grotenhuis. Hij maakte lange werkdagen, die vaak duurden tot zeven uur in de ochtend. Hij zag zijn bed maar weinig in die tijd. „Van zondag op maandag sliep ik helemaal niet. Het moest dan ’s ochtends allemaal weer netjes zijn. Ik kon er goed tegen, ik leefde en leef gezond. Roken heb ik nooit gedaan, ik drink met mate. Ik nam wel de tijd voor een uitgebreid ontbijt, met tien, twaalf boterhammen. Het is de basis voor een goede dag.”
Al vroeg man in bonus
Hij zou al snel een vermogend man worden. De horeca maakte hem, in combinatie met de handel op de beurs en transacties met onroerend goed, al vroeg tot een man in bonus. „Toen ik 25 jaar was, ben ik neergezet als de jongste miljonair van Nederland. Dat klopte wel aardig, al ben ik later ook wel onderuit gegaan.” Over het doorgaans florerende Modern zei Grotenhuis ooit: „Het geld kwam met bakken binnen. Ik heb van drie bruiloften de rekeningen niet eens verstuurd.”
De horecaman had niet louter vrienden. „Ik ben regelmatig bedreigd in die tijd. Het leidde ertoe dat ik ooit een revolver heb aangeschaft. Dat ding liet ik in Modern een keer zien aan Ton van Dalen (de in 2006 overleden oud-manager van FC Twente red.). Maar ik was er niet heel bedreven mee. Ging die revolver af… de kogel vloog dwars door de beeldbuis.” Op zijn 58ste verkocht hij Modern, in 1998. Een handvol zaken in Enschede en de grensstreek volgde. Landhotel Heidecafé, in het Duitse Metelen, was zijn laatste kunstje.
Vroeger begon het dansen om zeven uur, nu gaan jongeren om middernacht een keer de stad in
Gerard Grotenhuis
Als horecaman-in-ruste heeft de toekomstig bestemming van Parkweg 37-39 vanzelfsprekend zijn belangstelling. „Ik ben benieuwd wat er hier gaat gebeuren”, zegt Grotenhuis op het parkeerterrein van het voormalige Modern. „Een hotel met een goede bistro, dat past hier goed.”
Aan een nieuw zalencentrum met grote optredens denkt hij niet. „Die tijden zijn geweest. Kijk, vroeger begon het dansen om zeven uur, nu gaan jongeren om middernacht een keer de stad in. De optredens zijn ook veel duurder geworden. Vroeger was ik 175 gulden kwijt als Anneke Grönloh Brandend Zand en nog vier liedjes kwam zingen. Nu kost een beetje artiest al snel een paar duizend euro. Daar zou ik niet aan beginnen.” bron:
https://www.destentor.nl/enschede/wat-m ... ~a6e1aba0/