Enschedese geveltjes
Re: Enschedese geveltjes
Het is de zorgboerderij Helmgras Een woon en werkgemeenschap voor mensen met een psychische beperking aan de Rondemaatweg.
Het is interessant om hun website eens te bezoeken of om er eens langs te gaan om te kijken wat men hier allemaal voor moois maakt.
Het is interessant om hun website eens te bezoeken of om er eens langs te gaan om te kijken wat men hier allemaal voor moois maakt.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Waar staat dit gebouw in onze mooie stad ?
Bart ik neem aan dat mijn oplossing van jouw vorige raadgevel juist is. Ik plaats hierbij dan ook een nieuwe raadgevel. Alvast een tip: over het behoud van deze gevels is nog al wat gedoe geweest en er is (of was) op dit forum zelfs een speciaal topic aan gewijd.
Inderdaad het is het gebouw Tivoli
Tivoli is door Alphons Ariëns in 1891 gebouwd als trefcentrum voor den katholieke arbeider om hem een eigen ruimte te geven waar ze konden vertoeven.
officieel werd aangegeven als doel "trefpunt voor den Roomsch Katholieken arbeider om zich te verheffen op godsdienstig en zedelijk gebied "
Het lag echter ,destijds , te ver van de stad en toen is 1902, me de zelfde doelstelling, Concordia gebouwd.
in 1929 werd Tivoli overgenomen door de Apostoliche gemeenschap.
Tivoli is door Alphons Ariëns in 1891 gebouwd als trefcentrum voor den katholieke arbeider om hem een eigen ruimte te geven waar ze konden vertoeven.
officieel werd aangegeven als doel "trefpunt voor den Roomsch Katholieken arbeider om zich te verheffen op godsdienstig en zedelijk gebied "
Het lag echter ,destijds , te ver van de stad en toen is 1902, me de zelfde doelstelling, Concordia gebouwd.
in 1929 werd Tivoli overgenomen door de Apostoliche gemeenschap.
Dat is de Wonne aan de Noorderhagen .Arie schreef: ↑wo mei 27, 2020 10:27 am Bart ik neem aan dat mijn oplossing van jouw vorige raadgevel juist is. Ik plaats hierbij dan ook een nieuwe raadgevel. Alvast een tip: over het behoud van deze gevels is nog al wat gedoe geweest en er is (of was) op dit forum zelfs een speciaal topic aan gewijd.
Het is inderdaad de Noorderhagen, en wel de panden 19-23 vlakbij De Wonne. Deze panden zijn destijds gesloopt met uitzondering van de gevels. Achter die gevels is dus het nieuwe pand gebouwd, waarin nu een kledingzaak. Er was een actiegroep onder de naam "voorkom wrevel, behoud de gevel", die met hun actie o.m. via dit forum, veel moeite hebben gedaan om die gevels te behouden, en met succes.
Bedankt Arie voor je extra informatie
. Toch vind ik het eeuwig zonde dat ze wel dat hoekpand met prachtige omlijsting gesloopt hebben.

Inderdaad jammer Daniela. Dat hoekpand Noorderhagen en Kloosterstraat had ook een mooie raamgevel.
Ja prachtig gewoon, ik herinner mij het nog als de dag van gisteren. Ik fietste daar bijna dagelijks langs jaren lang

Ik vind die nieuwbouw van de Wonne een gemiste kans, waarom niet gewoon die panden behouden en uitbouwen in dezelfde stijl?
Dat gebouw rechts in dus ook al afgebroken voor het muziekcentrum destijds zie ik.. waarom breken ze zoveel af hier in Enschede 

Dat was het pand van Nezifo (ziekenfonds) aan de Noorderhagen 27
waarom karakteristieke panden laten staan als je ze kunt vervangen door fantasieloze blokkendozen met "allure en uitstraling"
Het Tromphuis aan de M.H. Tromplaan.
Helemaal goed
Het Tromphuis aan de Tromplaan

Hier nog een "nieuwe" gevel. Ik denk dat deze niet zo moeilijk is.[attachment=0]raden315.jpg
- Bijlagen
-
- raden315.jpg (79.74 KiB) 6111 keer bekeken
De Prinseschool aan de Prinsestraat.
In 1913 geopend als de Openbare Lagere School B2.
In 1913 geopend als de Openbare Lagere School B2.
helemaal goed Leon .De Prinseschool