Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Batjanstraat, een boerderij die ze hebben "vergeten" af te breken bij de stadsuitbreiding. Eigenlijk best bijzonder zo,n boerderij aan de rand van het centrum.
Wat sas as dós was kaans.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Batjanstraat, een boerderij die ze hebben "vergeten" af te breken bij de stadsuitbreiding. Eigenlijk best bijzonder zo,n boerderij aan de rand van het centrum.
Dat is juist Hendrik :okay: Batjanstraat 22 de stadsboerderij
Bijlagen
Batjanstraat 22 de stadsboerderij (2).jpg
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Arie schreef:
Rene schreef:Hopelijk liepen die klokken dan wel op tijd. Bij de huidige "Tubantia-klokken", zoals ik ze noem, is het eerder uitzondering dan regel.
Zo'n "Tubantia"klok is nog te vinden aan de Parkweg hoek Volksparksingel.

Vandaar dat er op die foto van jou onder die klok zo'n immens vraagteken hangt ten teken van : "Wat is dit?!" Wat mij betreft, direct weghalen die dingen. Ook esthetisch hebben ze geen waarde, jaren '80 funktionaliteit, maar zal wel teveel kosten.
En Bart, Winkelcentrum Mekkelholt zou kunnen dat daar er ook nog een staat, ik zou de plek zo niet weten. In ieder geval de plekken die mij bekend zijn: Hogelandsingel bij de kerk, Winkelcentrum Wesselerbrink Broekheurnering, Laarressingel net achter de brug, Parkweg/singel (foto Arie) en Tubantia zelf.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Hendrik schreef:Batjanstraat, een boerderij die ze hebben "vergeten" af te breken bij de stadsuitbreiding. Eigenlijk best bijzonder zo,n boerderij aan de rand van het centrum.
En wat die boerderij betreft ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis ervan en waarom men die is "vergeten". Wellicht vroegtijdig erkend als monument in het kader "laatste der Mohikanen"?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Rene schreef:
En wat die boerderij betreft ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis ervan en waarom men die is "vergeten". Wellicht vroegtijdig erkend als monument in het kader "laatste der Mohikanen"?
De uit 1888 daterende stadsboerderij aan de Batjanstraat behoort tot de onbekendste parels in de binnenstad. Een goed bewaard geheim van Enschede. Zo omschrijft Marlien van Beek het fraaie stulpje at ze sinds 2005 met haar man Willem Bosman bewoont aan de Batjanstraat. De enige stadsboerderij in Enschede binnen de singels staat, is een van de vijf genomineerde panden die meedingen naar de eerste Enschedese Monumentenprijs, zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/o ... -1.3991642
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

In alle onwetendheid dus weer gered van de slopershamer zullen we maar zeggen. Gelukkig gaan we tegenwoordig iets respeсtvoller om met dit soort panden. Ook wordt er weer in oude stijl nieuw gebouwd.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

een raadplaatje uit de oude doos
Bijlagen
raad de plek.jpg
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Arie schreef:een raadplaatje uit de oude doos
Het heeft met de textielindustrie te maken.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Een bleek met (koel)water, rekken waar textiel op kan worden gelegd....en troep. Huizen met houten omlijsting van het balkon. Ik kan het niet thuisbrengen. :kweetniet:
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Een bleek met (koel)water, rekken waar textiel op kan worden gelegd....en troep. Huizen met houten omlijsting van het balkon. Ik kan het niet thuisbrengen. :kweetniet:
Hierbij nog een foto van dezelfde fabriek. Foto van 1970.
Bijlagen
raad de plek (2).jpg
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dat is die fabriek waarvan de restanten nog zichtbaar zijn langs het fietspad tussen de Haaksbergerstraat en de Blekerstraat.
Daar heeft na de sluiting nog lange tijd een pottenbakkerij in gezeten.
Je kon voor een zacht prijsje afgekeurde kannen en schalen kopen. Ik dacht dat mijn moeder blij zou zijn met zou 'misbaksel'. Maar ze vond het zonde van mijn gespaarde 5 centjes en 2 stuivers.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Dat is die fabriek waarvan de restanten nog zichtbaar zijn langs het fietspad tussen de Haaksbergerstraat en de Blekerstraat.
Daar heeft na de sluiting nog lange tijd een pottenbakkerij in gezeten.
Je kon voor een zacht prijsje afgekeurde kannen en schalen kopen. Ik dacht dat mijn moeder blij zou zijn met zou 'misbaksel'. Maar ze vond het zonde van mijn gespaarde 5 centjes en 2 stuivers.
Mooi verhaal Veteraan, maar daar is het toch niet. Aan de straat op de foto is nu nog steeds een textielbedrijf met dezelfde achternaam als die op de foto. Ik denk nog de enige weverij die in Enschede is te vinden
PlekVis

Bericht door PlekVis »

nieuw hier, Danny, geboren enschedeër, woon in losser, maar weet het ook niet (ook niet met hulp van pa, geboren in '49 op velve), gelukkig :P, morgen eerst ff rondje fietsen om foto's te maken, heb de laatste dagen doorgebracht dit topic van begin tot eind door te lezen...
na http://www.garagejournal.com/forum/show ... hp?t=51567 toch wel mooiste op hele interwebs ;)
PlekVis

Bericht door PlekVis »

enige overgebleven weverij is ter kuile aan de kneedweg volgens mij?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

iemand nog enig idee, anders morgen de oplossing
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Ik ben extra vroeg opgestaan voor de opknoping en wacht al zo'n anderhalf uur.... :)
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Ik ben extra vroeg opgestaan voor de opknoping en wacht al zo'n anderhalf uur.... :)
Nou hier komt die dan. De eerste foto is van een deel van textielfabriek E. ter Kuile aan de Kneedweg en de foto is van 1965. De 2e foto van 1970 is volgens de bijschrijving Textielfabriek van E. ter Kuile & Zoons ook aan de Kneedweg.
Aan de Kneedweg 35 is nu nog een weverij van A.C. ter Kuile. Volgens hun website is A.C. ter Kuile op dit moment nog één van de twee overgebleven weverijen in Enschede, terwijl er in het verleden meer dan 20 waren met gigantische productiecapaciteiten. zie: http://www.actk.nl/ned/frame_company.html
hans
Member
Member

Bericht door hans »

Veteraan schreef:Ik ben extra vroeg opgestaan voor de opknoping en wacht al zo'n anderhalf uur.... :)

wie wilde je opknopen dan ?
Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela »

:lol:
Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 »