Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:Marktstraat Koetshuis, met enkele mensen op voorgrond 1934.
Wie weet waar dit pand stond op de Marktstraat???
Met het knipprogramma overgenomen - selectie opslaan werkt niet. Dus niet de mooiste kwaliteit.

Is feitelijk niet de Marktstraat, wel wat wij nu kruispunt De graaff noemen. Hier kwam later Hoogenbosch schoenen. Stond tussen de Noorderhagen en (Korte) Hengelosestraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21676
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
Veteraan schreef:Marktstraat Koetshuis, met enkele mensen op voorgrond 1934.
Wie weet waar dit pand stond op de Marktstraat???
Met het knipprogramma overgenomen - selectie opslaan werkt niet. Dus niet de mooiste kwaliteit.

Is feitelijk niet de Marktstraat, wel wat wij nu kruispunt De graaff noemen. Hier kwam later Hoogenbosch schoenen. Stond tussen de Noorderhagen en (Korte) Hengelosestraat.
Bijlagen
Marktstraat Kruising Hengelosestraat pand V en D. Hoogenbosch. Kruispunt De Graaff.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21676
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Paping heeft daar ook gezeten op hoek kruispunt De Graaff
Bijlagen
Hengelosestraat nu Korte Hengelosestraat kruispunt De Graaff. Paping. Baurichter.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4829
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Warempel ja, in hetzelfde pand!
Bijlagen
Hetzelfde pand.JPG
Hetzelfde pand.JPG (70.65 KiB) 6560 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Dat zal waarschijnlijk een noodwinkel zijn geweest voor Paping. Aan de Langestraat zijn ze weggebombardeerd op 22 februari 1944.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21676
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Dat zal waarschijnlijk een noodwinkel zijn geweest voor Paping. Aan de Langestraat zijn ze weggebombardeerd op 22 februari 1944.
Paping aan de Langestraat voor en na het bombardement van 1944
Bijlagen
Langestraat 1944 Vanaf stadhuis richting de Klomp. Winkels Velleman en Paping..jpg
Langestraat Hoek Haverstraat. Gebombardeerde panden van Paping, Oostvogel, Elzinga en Blijdensteinhuis (rechts)..jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:
Hendrik schreef:Dat zal waarschijnlijk een noodwinkel zijn geweest voor Paping. Aan de Langestraat zijn ze weggebombardeerd op 22 februari 1944.
Paping aan de Langestraat voor en na het bombardement van 1944
Arie, heb je enig idee van wanneer die laatste foto is? van na 1944, dat is duidelijk :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21676
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:
Hendrik schreef:Dat zal waarschijnlijk een noodwinkel zijn geweest voor Paping. Aan de Langestraat zijn ze weggebombardeerd op 22 februari 1944.
Paping aan de Langestraat voor en na het bombardement van 1944
Arie, heb je enig idee van wanneer die laatste foto is? van na 1944, dat is duidelijk :D

Pieter
Volgens de beeldbank van het gemeentearchief is de foto ergens in 1945 gemaakt, zie onder foto nr. 004086.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Arie, heb je enig idee van wanneer die laatste foto is? van na 1944, dat is duidelijk :D

Pieter
Volgens de beeldbank van het gemeentearchief is de foto ergens in 1945 gemaakt, zie onder foto nr. 004086.[/quote]
Bedankt! Ik schatte 1948, zat ik er mooi drie jaar naast.

edit: oeps! ik ging over de max quote-diepte, en heb ergens een "quote" teveel weggehaald. nou ja.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Was de Kalanderstraat vroeger nu smaller of lijkt dat zo?
Bijlagen
kalanderstraat.jpg
kalanderstraat.jpg (50.9 KiB) 6507 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4829
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ik herinner me de Kalanderstraat met, op sommige plekken, trottoirs met een breedte van één- of anderhalve stoeptegel. Bij een regenpijp nog smaller. En die gebogen ramen! Prachtig. Houten kozijnen mooi naturel gelakt. Dat realiseerde ik me toen niet. Ik was toen 13-14 jaar en kocht van gespaard zakgeld zwart/wit ansichtkaarten van de koninklijke familie bij de boekhandel .... (naam kwijt).
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4829
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Nee, nee, ik klets .... Ik bedoelde de Haverstraat.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

De gebogen ramen, die zullen een fortuin hebben gekost. Ook een van de redenen dat later meer is gekozen voor de vlakke versie, zeker privé is dat nogal eens gebeurd.
Dus jij kocht ansichten van de koninklijke familie? Welk kind van 13 jaar zou dat nu nog doen? Ik denk dat de popsterren hier voor in de plaats zijn gekomen waar men posters van verzameld. Willem Alexander aan de muur zullen er denk ik niet veel hebben. In ieder geval wel bijzonder dat je dit verzamelde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4829
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

In die tijd was het blijkbaar niet vreemd om foto's van het koninklijk huis te sparen. En je plakte ze niet aan de muur, maar ze gingen in een album.
Natuurlijk waren popsterren ook belangrijk, daar had je wel posters van aan de muur.
Op school waren we toch redelijk verschillend. De één verzamelde foto's van paarden, de ander van avondjurken, van katten, etc. Waarschijnlijk was de lol van het verzamelen genoeg in die tijd. Bijzonder was dat er variatie mogelijk was. Niet iedereen hetzelfde - zoals nu. :)
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Zo heeft iedere tijdgeest zijn eigen dingen. Daarom vind ik dat wanneer gebeurtenissen uit de geschiedenis worden beoordeeld de achterliggende gedachte erbij ook bekend moet zijn om hier een objectieve mening over te kunnen hebben. Wat nu erg vreemd kan overkomen kan in in vroeger tijden onder toenmalige omstandigheden heel normaal ervaren zijn, de zogenaamde paradigma verschuiving.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21676
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Rene schreef:Was de Kalanderstraat vroeger nu smaller of lijkt dat zo?
Rene dit is niet de Kalandestraat maar de Haverstraat richting Burgemeesterstraat met rechts schoenenzaak Kemper en links modezaak Ten Brink april 1943.
De Haverstraat lijkt nu wel breder door verdwijnen van de trottoirs.
Bijlagen
Haverstraat nu.jpg
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Dat dacht ik al, het kwam me ook al vreemd voor. Zo zie je maar, je moet niet alles geloven wat er op internet wordt geschreven.

Trouwens, dat merk Kubler bestaat nog steeds, alhoewel ze enigszins geswitched zijn naar andere type van kleding.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

@Rene, door idd het verdwijnen van de trottoirs lijkt de straat nu breder, gezichtsbedrog dus :)
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:Ik herinner me de Kalanderstraat met, op sommige plekken, trottoirs met een breedte van één- of anderhalve stoeptegel. Bij een regenpijp nog smaller. En die gebogen ramen! Prachtig. Houten kozijnen mooi naturel gelakt. Dat realiseerde ik me toen niet. Ik was toen 13-14 jaar en kocht van gespaard zakgeld zwart/wit ansichtkaarten van de koninklijke familie bij de boekhandel .... (naam kwijt).
Boekhandel te Sligte? later overgenomen door Gerrit Spruyt.
Wat sas as dós was kaans.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Boekhandel en drukkerij Johan te Sligte, Haverstraat 17.

https://www.google.nl/maps/@52.220101,6 ... 5ozwKg!2e0

Of Haverstraat en Passage 17 gelijk zijn weet ik niet maar neem het wel aan.
Plaats reactie