Veteraan schreef:Het kaartje dat ik vond op:
http://natuurcultuur.nl/download?type=d ... cid=478399 geeft me een ander indruk, foto is niet genomen vanaf Parallelweg maar er naartoe.
Is die foto vanaf de Molenstraat genomen? Welke kerktoren zie je dan op de achtergrond?
Is dat gebouw links in de verte dan niet het belastingkantoor?
Veteraan, dit is de kaart van Enschede uit 1928. Die is niet al te scherp, die heb ik met stitching van de site van wat-was-waar gehaald, mijn oudste kaart is van 1955
Volgens mij is de foto genomen van het dak van een gebouw aan de Molenstraat, parallel aan de Kloosterstraat. In de richting van de Parallelweg. Je ziet namelijk het asfaltpapier van het dak op de voorgrond. De torenspits die je bijna rechts ziet is dan de Grote Kerk, en de spits die je rechts deels ziet kon wel eens van het klooster (of hoe het ook moge heten toen) zijn. Die oude camera's hadden een behoorlijke diepte vertekening vergeleken met een moderne: de brandpuntsafstand was groter.
Maar ik kan me gruwelijk vergissen, natuurlijk.
Arie: het was niet helemaal eerlijk. Ik had toevallig een maand geleden een document opgeduikeld bij de SHSEL hierover voor een vriendin van mijn vrouw. Ik herkende het plaatje meteen.
Pitr