Raad de plek
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Re: Raad de plek
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Dit heb ik eens een keer op Facebook gezien:Veteraan schreef:Kan hier een "transparante" kaart van 'vandaag' overheen gelegd worden?
Wie kan/doet dat?
Ik zou het ook graag een keer zo willen zien dat het kwartje valt en de omgeving als het ware zichtbaar wordt.
Willem en Arie, heel erg bedankt, dit maakt het helemaal helder. Ik had het één en ander meer richting, en óp het Van Heekplein gesitueerd, maar nu zie ik dat De Krim tussen de Beltstraat, Boulevard en Mooienhof lag. Het beeld wordt daardoor veel beter. Ook met het oog op mijn eigen herinneringen van de Kalanderstraat. Ik dacht dat die herinneringen niet konden klopten met de oude foto's. Maar daar lag De Krim dus niet. Niet het kwartje, maar de zilveren rijksdaalders vallen!
Dit zijn prachtige kaarten. Eigenlijk waardevolle schatten als het voorstellingsvermogen geplaagd wordt.
Dit zijn prachtige kaarten. Eigenlijk waardevolle schatten als het voorstellingsvermogen geplaagd wordt.

Ja, Veteraan. Ook bij mij vallen alle kwartjes en rijksdaalders op z'n plek. Mijn veronderstelling dat het kruispunt met de 5 richtingen lag op de plek van de huidige Etam klopt aardig. Er zijn best wel wat aanknopingspunten die er nu nog zijn. B.V. de Ledeboerstraat ligt nog precies op dezelfde plaats. De uitmonding van de Alsteedsestraat op de Kuipersdijk is nog exact dezelfde als bij het pand waar Lundia in zit. De oude Zuiderhagen volgt de kromming in het Van Heekplein bij bakker Jagers. Enz. enz. De Beukinksteeg werd later Kortelandstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Ik heb nog wat foto's van de Alsteedsestraat gevonden:Rene schreef:Heeft iemand misschien nog foto's, kaarten e.d. hoe dit stukje Enschede er uit zag in b.v 1900, 1950. Ik ben met name benieuwd naar de tijd dat er nog geen Boulevard was en de Oldenzaalsestraat niet doorgetrokken.
foto's Alsteedsestraat
Leuk dat sportterrein tussen de Javastraat en Soendastraat. Ik ken het niet anders dan de Zuiderspeeltuin.enschedeinansichten schreef:http://www.enschedeinansichten.nl/kaart1923.htm
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
kweetniet.
wel een idyllisch plaatje...
wel een idyllisch plaatje...
- Vincent1971
- Member
Brinkstraat tussen de Beukinkstraat en de Spelbergsweg. Ongeveer waar nu de Alphatoren staat.
Het is inderdaad de Brinkstraat, het gedeelte tussen de Berkenkamp en de Spelbergsweg. De foto is van januari 1944.
Raadplaatje uit de oude doos. Wie kan hierover meer vertellen?
- Bijlagen
-
- raad de plek.jpg (24.42 KiB) 8907 keer bekeken
Nee Bart, daar is het niet.bartg schreef:Amelink aan de Oldenzaalsestraat.
Zou zommar de villa De Bank kunnen zijn. Maar zeker weten? nee. Vroeger lag deze villa zo verscholen achter hekken en struikgewas dat het vanaf de straat nauwelijks zichtbaar was. Het lijkt er wel op.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dat is juist HendrikHendrik schreef:Zou zommar de villa De Bank kunnen zijn. Maar zeker weten? nee. Vroeger lag deze villa zo verscholen achter hekken en struikgewas dat het vanaf de straat nauwelijks zichtbaar was. Het lijkt er wel op.