Raad de plek
Re: Raad de plek
Dit type woningen werd in de 20e jaren op meer plaatsen in Enschede gebouwd .Volgens mij is dit het Talmaplein
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
- Vincent1971
- Member
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Het oude Roombeek. Kwartelstraat /Merelstraat
Volgens mij is het Morsestraat, met achterliggende Ohmstraat, Velve-Lindenhof dus.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Rene dat is juist.
Dertiger jaren.

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Alweer lang geleden dat ik deze straat in deze setting heb gezien. De woningen op de voorgrond zijn alweer zo'n 20 jaar geleden vervangen door nieuwbouw. Woningen op de achtergrond waren zo'n 3-5 jaar geleden aan de beurt.
Het wordt weer eens tijd voor een raadplaatje. Hierbij eentje uit de oude doos.
Ik dacht de hoek Willemsstraat -Berkenkamp .Tegenover de meubelzaak van Schoo.
Volgens mij hete dit café "het Tonnetje" of "het Tonneke"
Volgens mij hete dit café "het Tonnetje" of "het Tonneke"
Rechts de Alsteedsestraat, links de Berkenkamp. Nog meer naar links de Beukinkstraat. Dan waren er achter de fotograaf nog de Kalanderstraat en de Willemstraat. Je kon vanaf dat punt 5 kanten op. Exacte plaatsbepaling? wat denk je van Etam damesmode op de hoek van Heekplein?
Wat sas as dós was kaans.
Allemaal goed! Het was de Alsteedsestraat Hoek Berkenkamp, gezien vanaf winkel van Meierman, met zicht op leegstaande panden van Burgerkosthuis en Pension De Kroon en Herenkapper ( Tönneke ). Foto van juli 1955.
Wat was er vroeger in Alstätte zo belangrijk voor ons dat er een straat naar was vernoemd?
Ik gok op handel, transport van steenkool e.d., maar precies weten doe ik het niet.
Ik gok op handel, transport van steenkool e.d., maar precies weten doe ik het niet.
niet meer dan de weg naar alstätte...
in buurse heet die ook zo.
in buurse heet die ook zo.
Begrijpelijk, maar om een straat die tot in het centrum van je stad loopt te vernoemen naar een dorp met nog geen 5000 inwoners...
maar het is begrijpelijk, Enschede vroeger zelf ook niet veel meer dan een boerendorp, van niet veel groter dan Lonneker naar een middelgrote stad. Vandaar dat deze straat ook is verdwenen.
Heeft iemand misschien nog foto's, kaarten e.d. hoe dit stukje Enschede er uit zag in b.v 1900, 1950. Ik ben met name benieuwd naar de tijd dat er nog geen Boulevard was en de Oldenzaalsestraat niet doorgetrokken.
maar het is begrijpelijk, Enschede vroeger zelf ook niet veel meer dan een boerendorp, van niet veel groter dan Lonneker naar een middelgrote stad. Vandaar dat deze straat ook is verdwenen.
Heeft iemand misschien nog foto's, kaarten e.d. hoe dit stukje Enschede er uit zag in b.v 1900, 1950. Ik ben met name benieuwd naar de tijd dat er nog geen Boulevard was en de Oldenzaalsestraat niet doorgetrokken.
Behalve de Alsteedsestraat was er vroeger ook nog de Alstätterstraat en Alstätterweg, zie: http://straatnamen.enschede.nl/archief/Rene schreef:Begrijpelijk, maar om een straat die tot in het centrum van je stad loopt te vernoemen naar een dorp met nog geen 5000 inwoners...
Hierbij nog een foto van de woningen aan de Alsteedsestraat 39 ca. 1900.
Een beetje misleidend is deze plattegrond toch wel. Misschien was he vroeger wel zo, maar de Alsteedsestraat begint hier al bij kruispunt de Klomp. Dat was nu en vroeger toch echt de Kalanderstraat. In mijn jeugd begon de Alsteedsestraat bij de winkel van Schoo en bij de getoonde foto. De kuipersdijk wordt ok de AS straat genoemd. De ligging van de straten is ook niet helemaal juist. Al met al nam men met de nauwkeurigheid van kaarten vroeger een loopje.
Wat sas as dós was kaans.
Kan hier een "transparante" kaart van 'vandaag' overheen gelegd worden?
Wie kan/doet dat?
Ik zou het ook graag een keer zo willen zien dat het kwartje valt en de omgeving als het ware zichtbaar wordt.
Wie kan/doet dat?
Ik zou het ook graag een keer zo willen zien dat het kwartje valt en de omgeving als het ware zichtbaar wordt.