Tijd voor een bezoek aan de opticien.PS : Gisteren stond er overigens een luchtfoto van Mobiland in de krant, en ik moet bekennen, ik herkende het eerst niet en dacht dat het ergens in het Zuiden van Europa was.
Zuiderval (gehele project)
Denk eerder dat je deze foto moet zien, om deze zin te geloven
.
Ben het overigens niet helemaal eens met het artikel van Errik (las het ook in de krant), al is een beetje kritiek voor een beter eindbeeld helemaal niet erg.
Dus op dat punt steun ik het bericht wel !!
Maar wat ik al zovaak aangaf, er is nog helemaal niet zoveel verkeerds aan de Zuiderval, en haar bebouwing.
Dat het er tot nu toe allemaal nog open en kaal uitziet, is meer een moment van geduld, dan dat erg geen goede visie voor dit gebied ligt.
Ben juist erg tevreden met gebouwen als de Brandweerkazerne en de Woonplaats (deze zijn zelfs bijzonder fraai van vormgeving en inrichting).
En dat hier dan, met uitzonderingen, geen grote kantoorreuzen (+5000m2) in pakweg 2 jaar opgebouwd worden aan deze Zuiderval.
Is niet zozeer de verkeerde visie achter deze invalsweg, maar meer het besluit van vele grote bedrijven in Nederland die niet naar Twente willen komen voor hun hoofdkantoor.
En juist met dat feit, het niet jaarlijks binnenhalen van grote kantoorvretende bedrijven, vind ik dat ze het kwa architectuur en besluit aardig tot goed doen aan de Zuiderval met deze beperking.
Er is een grote diversiteit aan voorzieningen te vinden, er word veelvuldig en afwisselend gebouwd aan deze invalsweg, en ook de markante bouwwerken mogen er zijn.
Als er dan ook in de toekomst nog "misschien" een Hotel, en eventueel nog enkele andere hoogwaardige kantoorgebouwen ontwikkeld gaan worden.
Dan hoor je mij niet klagen over het deelgebied Mobiland met haar detailhandel.

Ben het overigens niet helemaal eens met het artikel van Errik (las het ook in de krant), al is een beetje kritiek voor een beter eindbeeld helemaal niet erg.
Dus op dat punt steun ik het bericht wel !!
Maar wat ik al zovaak aangaf, er is nog helemaal niet zoveel verkeerds aan de Zuiderval, en haar bebouwing.
Dat het er tot nu toe allemaal nog open en kaal uitziet, is meer een moment van geduld, dan dat erg geen goede visie voor dit gebied ligt.
Ben juist erg tevreden met gebouwen als de Brandweerkazerne en de Woonplaats (deze zijn zelfs bijzonder fraai van vormgeving en inrichting).
En dat hier dan, met uitzonderingen, geen grote kantoorreuzen (+5000m2) in pakweg 2 jaar opgebouwd worden aan deze Zuiderval.
Is niet zozeer de verkeerde visie achter deze invalsweg, maar meer het besluit van vele grote bedrijven in Nederland die niet naar Twente willen komen voor hun hoofdkantoor.
En juist met dat feit, het niet jaarlijks binnenhalen van grote kantoorvretende bedrijven, vind ik dat ze het kwa architectuur en besluit aardig tot goed doen aan de Zuiderval met deze beperking.
Er is een grote diversiteit aan voorzieningen te vinden, er word veelvuldig en afwisselend gebouwd aan deze invalsweg, en ook de markante bouwwerken mogen er zijn.
Als er dan ook in de toekomst nog "misschien" een Hotel, en eventueel nog enkele andere hoogwaardige kantoorgebouwen ontwikkeld gaan worden.
Dan hoor je mij niet klagen over het deelgebied Mobiland met haar detailhandel.
Fir heb je ooit rekening gehouden met de financiele mogelijkheden die deze plaatselijke dealers moeten handhaven.
Als je dat punt bij de andere bijkomende factoren optelt, is er een behoorlijk goed eindresultaat tot stand gekomen.
Dat niet iedereen het mooi vindt, is een andere verhaal, maar niet die van de ondernemers die hardstikke hun best gedaan hebben om er iets moois van te maken met zijn allen.
Showrooms op bedrijventerreinen zijn vaak ook veel ruimer en platter van opzet, kijk naar het voorbeeld van de prachtige Volkwagen/Audi garage in Hengelo.
Maar had je dan 4 van deze brede showrooms naast elkaar willen zien op het Mobiland, aangezien dat voor geen enkel stedelijk effect gaat zorgen door de beperkte gevelwand.
Nu heeft Mobiland een aaneengesloten gevelwand van om en nabij de 12 meter hoogte, wat voor showrooms toch aardig hoog is.
Ook bestaat een groot deel van de aaneengesloten wand uit transparantie, dus kortom zoveel mis ik er niet aan.
Als je dat punt bij de andere bijkomende factoren optelt, is er een behoorlijk goed eindresultaat tot stand gekomen.
Dat niet iedereen het mooi vindt, is een andere verhaal, maar niet die van de ondernemers die hardstikke hun best gedaan hebben om er iets moois van te maken met zijn allen.
Showrooms op bedrijventerreinen zijn vaak ook veel ruimer en platter van opzet, kijk naar het voorbeeld van de prachtige Volkwagen/Audi garage in Hengelo.
Maar had je dan 4 van deze brede showrooms naast elkaar willen zien op het Mobiland, aangezien dat voor geen enkel stedelijk effect gaat zorgen door de beperkte gevelwand.
Nu heeft Mobiland een aaneengesloten gevelwand van om en nabij de 12 meter hoogte, wat voor showrooms toch aardig hoog is.
Ook bestaat een groot deel van de aaneengesloten wand uit transparantie, dus kortom zoveel mis ik er niet aan.
Het concept vind ik prima, mij gaat het om de uitvoering. Bij een dealer staat imago en de aut centraal. Dit graag in een mooi jasje. Wat bij mobiland centraal staat zijn golfplaten. Je kan de auto's amper waarnemen. Dat vind ik een gemiste kans, met daarbij ook nog een kale betonnenwand te zien is.
It's Ok love
Auto's, hoe mooi ze ook zijn, bestaan ook uit blik ..........dus daarbij past deze gevel juist uitstekend
.
Maar inderdaad de raampartijen hadden misschien op sommige plekken iets openlijker moeten zijn voor het aanzicht naar binnen, al heb ik er verder weinig commentaar op.
De showroom van Huiskes-Kokkeler gaat er overigens heel anders uitzien dan het huidige concept, en helaas komt er geen kantoorlokatie bovenop, wat wel erg jammer is.

Maar inderdaad de raampartijen hadden misschien op sommige plekken iets openlijker moeten zijn voor het aanzicht naar binnen, al heb ik er verder weinig commentaar op.
De showroom van Huiskes-Kokkeler gaat er overigens heel anders uitzien dan het huidige concept, en helaas komt er geen kantoorlokatie bovenop, wat wel erg jammer is.
Studie Zuiderval
Te vinden op de site van Dreissen Architecten ( studieopdrachten/ variantstudie stedelijk kantoorblok )
Staan meerdere afbeeldingen van op.

Even paintje gemaakt van info en één van de afbeeldingen op de site
Te vinden op de site van Dreissen Architecten ( studieopdrachten/ variantstudie stedelijk kantoorblok )
Staan meerdere afbeeldingen van op.

Even paintje gemaakt van info en één van de afbeeldingen op de site
Heb onlangs ook nog ergens afbeeldingen gezien van de DCW ?, maar of die nog werkelijk uitgevoerd gaan worden ............?
Kende deze bebouwingswand al een tijdje, alleen zijn deze ontwerpen op de site weer nieuw voor me.
Ben erg te spreken over deze ontwerpen, en dan vooral door de aaneengesloten wand die het gaat creeeren.
Denk juist dat door de voorliggende kantoorcomplexen, deze stedelijke wand, een mooie diepte gaat opleveren aan de Zuiderval.
Andersom gesitueerd, en waar ik zelf vaak voorstander van ben (wandbebouwing langs wegen), gaat het de Zuiderval afsluiten van zijn achterliggende gebouwen en dat lijkt me niet de bedoeling.
Dus ik ga er vanuit dat de voorgelegen kantoren prima passen bij de achterliggende wand met units.
Kende deze bebouwingswand al een tijdje, alleen zijn deze ontwerpen op de site weer nieuw voor me.
Ben erg te spreken over deze ontwerpen, en dan vooral door de aaneengesloten wand die het gaat creeeren.
Denk juist dat door de voorliggende kantoorcomplexen, deze stedelijke wand, een mooie diepte gaat opleveren aan de Zuiderval.
Andersom gesitueerd, en waar ik zelf vaak voorstander van ben (wandbebouwing langs wegen), gaat het de Zuiderval afsluiten van zijn achterliggende gebouwen en dat lijkt me niet de bedoeling.
Dus ik ga er vanuit dat de voorgelegen kantoren prima passen bij de achterliggende wand met units.
Re: Zuiderval (gehele project)
Volvo Car eind dit jaar naar Spaansland
ENSCHEDE - Volvodealer Furness Car verlaat de Gronausestraat.
Het bouwbord en de bouwkeet staan er al aan Spaansland, een zijstraat van de Wethouder Beversstraat. Deze maand zal de bouw beginnen van een nieuw onderkomen voor Volvodealer Furness Car in het deelgebied Kotmanplaats langs de Zuiderval. Volvo vertrekt uit de showroom/garage onder de zogenoemde Volvo-flat op de hoek Gronausestraat/ Zuid Esmarkerrondweg. Dit pand uit de jaren zestig is van binnen en buiten behoorlijk gedateerd. Na jaren van plannen maken is gekozen voor nieuwbouw boven verbouw. "We zitten als enige autodealer aan de Gronausestraat. Dat is niet meer aantrekkelijk. Aan Spaansland zijn diverse autobedrijven geconcentreerd. Het is veel beter om daar te zitten," meent vestigingsmanager Franc Krakers. Hij verwacht eind dit jaar te kunnen verhuizen. "We komen op een mooie plek, tegenover de ingang naar de wasstraat."
In dit gebied waar onder meer de nieuwe brandweergarage staat, zijn al diverse autobedrijven gevestigd. Binnenkort zal op de hoek Zuiderval/Wethouder Beversstraat de bouw beginnen van een pand voor Huiskes-Kokkeler. Met de showroom/werkplaats voor Volvo erbij is alle grond hier verkocht. Naast autobedrijven is achter de brandweerkazerne nieuwbouw voor Praxis (Getfertsingel) en Nettorama gedacht. De bouwprocedure voor beide plannen loopt nog.
Naast zekerheid over nieuwbouw is het toch een bijzondere week voor het personeel van Furness Car Enschede. De Enschedese vestiging heeft de Volvo klantentevredenheids award gewonnen in de categorie middelgrote dealers.
ENSCHEDE - Volvodealer Furness Car verlaat de Gronausestraat.
Het bouwbord en de bouwkeet staan er al aan Spaansland, een zijstraat van de Wethouder Beversstraat. Deze maand zal de bouw beginnen van een nieuw onderkomen voor Volvodealer Furness Car in het deelgebied Kotmanplaats langs de Zuiderval. Volvo vertrekt uit de showroom/garage onder de zogenoemde Volvo-flat op de hoek Gronausestraat/ Zuid Esmarkerrondweg. Dit pand uit de jaren zestig is van binnen en buiten behoorlijk gedateerd. Na jaren van plannen maken is gekozen voor nieuwbouw boven verbouw. "We zitten als enige autodealer aan de Gronausestraat. Dat is niet meer aantrekkelijk. Aan Spaansland zijn diverse autobedrijven geconcentreerd. Het is veel beter om daar te zitten," meent vestigingsmanager Franc Krakers. Hij verwacht eind dit jaar te kunnen verhuizen. "We komen op een mooie plek, tegenover de ingang naar de wasstraat."
In dit gebied waar onder meer de nieuwe brandweergarage staat, zijn al diverse autobedrijven gevestigd. Binnenkort zal op de hoek Zuiderval/Wethouder Beversstraat de bouw beginnen van een pand voor Huiskes-Kokkeler. Met de showroom/werkplaats voor Volvo erbij is alle grond hier verkocht. Naast autobedrijven is achter de brandweerkazerne nieuwbouw voor Praxis (Getfertsingel) en Nettorama gedacht. De bouwprocedure voor beide plannen loopt nog.
Naast zekerheid over nieuwbouw is het toch een bijzondere week voor het personeel van Furness Car Enschede. De Enschedese vestiging heeft de Volvo klantentevredenheids award gewonnen in de categorie middelgrote dealers.
Re: Zuiderval (gehele project)
Das toevallig, maar zat me al een geruime tijd af te vragen wanneer die andere twee dealers (Huiskes-Kokkler/Furness Car)nu eens starten met hun nieuwbouw.
Re: Zuiderval (gehele project)
Helmerhoeker schreef:... Deze maand zal de bouw beginnen van een nieuw onderkomen voor Volvodealer Furness Car in het deelgebied Kotmanplaats langs de Zuiderval ...
En die start is nu een feit, want er wordt geheid.
Re: Zuiderval (gehele project)
ONHERROEPELIJK VAN KRACHT
Stadsdeel Oost
Burgemeester en Wethouders maken op grond van artikel 31 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend dat het bestemmingsplan Kotmanplaats onherroepelijk van kracht is geworden.
Het bestemmingsplan Kotmanplaats heeft betrekking op het gebied dat aan de noordzijde wordt
begrensd door de Wethouder Beversstraat, aan de oostzijde door de Kuipersdijk, aan de zuidzijde door de de Rijksweg 35 en aan de westzijde door de Zuiderval. Het bestemmingsplan Kotmanplaats is gericht op de herinrichting van (een deel van) het hiervoor beschreven gebied en -voor het overige deel- op het beheer ervan.
Het plan voorziet onder meer in de verplaatsing van het aan de Cromhoffsbleekweg gelegen
filiaal van de Praxis en de bestaande winkelconcentratie aan de Wethouder Beversstraat, alsmede de verdere invulling van het mobiliteitscentrum en de realisatie van kantoorruimte.
Het bestemmingsplan Kotmanplaats kan worden ingezien in de centrale hal van het stadskantoor.
Bron: Enschede Centraal 5 maart
Stadsdeel Oost
Burgemeester en Wethouders maken op grond van artikel 31 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend dat het bestemmingsplan Kotmanplaats onherroepelijk van kracht is geworden.
Het bestemmingsplan Kotmanplaats heeft betrekking op het gebied dat aan de noordzijde wordt
begrensd door de Wethouder Beversstraat, aan de oostzijde door de Kuipersdijk, aan de zuidzijde door de de Rijksweg 35 en aan de westzijde door de Zuiderval. Het bestemmingsplan Kotmanplaats is gericht op de herinrichting van (een deel van) het hiervoor beschreven gebied en -voor het overige deel- op het beheer ervan.
Het plan voorziet onder meer in de verplaatsing van het aan de Cromhoffsbleekweg gelegen
filiaal van de Praxis en de bestaande winkelconcentratie aan de Wethouder Beversstraat, alsmede de verdere invulling van het mobiliteitscentrum en de realisatie van kantoorruimte.
Het bestemmingsplan Kotmanplaats kan worden ingezien in de centrale hal van het stadskantoor.
Bron: Enschede Centraal 5 maart
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Zuiderval (gehele project)
Megasupers naar Twente
ENSCHEDE - Nog dit jaar wil Nettorama in Enschede haar eerste XL-supermarkt openen. De discounter, die landelijk 28 vestigingen telt, bouwt de megasupermarkt aan Spaansland, dicht bij de Zuiderval. In haar eerste tot Budgetcenter gedoopte complex is plaats voor een Nettorama van circa 2500 vierkante meter verkoopvloeroppervlak.
In het complex is verder ruimte voor onder meer elektronicaketen It's en schoenenketen Scapino. De contracten zijn getekend, de bouwvergunning is op een haar na gevild. Een openingsdatum heeft eigenaar/directeur van Nettorama, Jaap Bastmeijer, al vastgesteld: 4 december 2008.
Ook Ahold heeft concrete plannen klaar voor de bouw van een AH XL op de plek van het huidige Miro, aan de Gronausestraat. Volgens Bastmeijer heeft grootschalige detailhandel aan de rand van dorpen en steden de toekomst. Voor winkelen gaan mensen naar de binnensteden, om boodschappen te doen naar de winkelcentra die snel en gemakkelijk bereikbaar zijn met de auto. In Twentse zijn de hypermarkten een nieuw fenomeen.
Op een bedrijventerrein in Winterswijk staat al enkele jaren een mega-Jumbo supermarkt. De hypermarkten zoals velen die kennen van vakanties in Frankrijk, verschijnen ook in Twente. In Enschede bouwen Nettorama en Ahold zo’n XL-supermarkt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bron: TC/Tubantia
ENSCHEDE - Nog dit jaar wil Nettorama in Enschede haar eerste XL-supermarkt openen. De discounter, die landelijk 28 vestigingen telt, bouwt de megasupermarkt aan Spaansland, dicht bij de Zuiderval. In haar eerste tot Budgetcenter gedoopte complex is plaats voor een Nettorama van circa 2500 vierkante meter verkoopvloeroppervlak.
In het complex is verder ruimte voor onder meer elektronicaketen It's en schoenenketen Scapino. De contracten zijn getekend, de bouwvergunning is op een haar na gevild. Een openingsdatum heeft eigenaar/directeur van Nettorama, Jaap Bastmeijer, al vastgesteld: 4 december 2008.
Ook Ahold heeft concrete plannen klaar voor de bouw van een AH XL op de plek van het huidige Miro, aan de Gronausestraat. Volgens Bastmeijer heeft grootschalige detailhandel aan de rand van dorpen en steden de toekomst. Voor winkelen gaan mensen naar de binnensteden, om boodschappen te doen naar de winkelcentra die snel en gemakkelijk bereikbaar zijn met de auto. In Twentse zijn de hypermarkten een nieuw fenomeen.
Op een bedrijventerrein in Winterswijk staat al enkele jaren een mega-Jumbo supermarkt. De hypermarkten zoals velen die kennen van vakanties in Frankrijk, verschijnen ook in Twente. In Enschede bouwen Nettorama en Ahold zo’n XL-supermarkt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bron: TC/Tubantia
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
Re: Zuiderval (gehele project)
Een eerder gemaakte post ...........
INVISIBLE schreef:Ben het hier zowaar helemaal eens met Hans, de kijk op dit soort winkelvoorzieningen is en wordt helemaal verkeerd opgevat.
Waarom zou je de druk (toename) op appartementen op deze lokatie opvoeren, terwijl je het stadscentrum (of wijken) wil verdichten, dat geeft alleen maar verzadiging met zich mee van het totaalaanbod.
Ook is het punt dat Hans aangeeft, een erg goed punt, mensen zouden gaan klagen over het Miro-center welke nu nog geheel vrij gelegen is.
Het Miro center is een uniek stukje inkoopcentrum in en voor de stad Enschede, een typisch "Engels" of "Frans" staaltje werk om dit soort "shopping malls" net buiten het centrum te handteren.
En juist de Miro ligt uiterst gunstig tussen 2 drukke gebieden van de stad, Enschede-Oost en Glanerbrug(Eschmarke), dus waarom zou je hier zo graag een nieuw centrum met appartementen willen creeeren ? (al zijn bepaalde type appartementen wel mogelijk).
PS: Overigens is er een tweede soort van Miro Center op komst, enwel aan de Zuiderval.
Ontwikkelingen waar ik juist helemaal niet tegen ben.